Pitäisikö vieraille tarjota kahvia, vaikken juo sitä itse lainkaan?
Olen laadukkaan irtoteen ystävä. Kun luokseni tulee vieraita, tarjoan aina useampaa erilaista irtoteetä josta jokainen voi hauduttaa mieleistään omassa mukissaan, jos yhteisessä pannussa haudutettu tee ei maistu. En juo kahvia enkä ole hankkinut sitä kaappiini pelkästään vieraita varten, mistään keittimestä nyt puhumattakaan. Luulin aina että asia on ok. Mutta nyt sain kuulla, että selkäni takana on paheksuttu sitä kuinka ajattelemattomasti toimin.
Mikä siinä kahvissa oikein on, kun sitä pitäisi olla aina tarjolla? En vaan millään ymmärrä. En itsekään loukkaannu, jos menen kylään ja ainoa vaihtoehto kahville on kraanavesi (sitäkin välillä tapahtuu). Tai jos mulle lykätään käteen joku kämäinen Liptonin yellow label -teepussi silloin, kun muut vieraat saa nauttia hienosta erikoiskahvista - kyllähän siinäkin tuntee itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun muita hemmotellaan jollain erikoisuudella mutta mulle tarjotaan pelkkää halpaa paskaa. Mutta ymmärrän hyvin, että itsehän olen nirso kun en kahvia juo. Miksei kahvin juojat suhtaudu asiaan samoin?
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää ostan vieraille pullaakin. Pitäskö jättää ostamatta kun en itse syö?
Hyvänen aika vieraita varten ne tarjottavat laitetaan, eikä illan isäntää. Mikä hitto nykyihmisiä vaivaa? Minäminäminä.
Vierailija vois olla toki valittamattakin, mutta onhan se nyt outoa tarjota teetä, josta ei varmaan kukaan edes tykkää. Kai sitä voi yhden 4 e paketin kahvia ostaa KOSKA SE ON KOHTELIASTA ja sellainen on suomalaista kulttuuria.Kuinka pienissä paketeissa kahvia myydään? Kahvihan ei säily avatussa paketissa hyvänä kovin pitkään. Kalliiksi käy, jos ostaa yhden 4 e paketin jokaista nirsoa vierasta varten. Vai pitäisikö vieraille tarjota piloille mennyttä kahvia? Ruokahävikki on Suomessa todellinen ongelma, eikä sen määrää pidä turhaan lisätä ostamalla liikaa kahvia joka menee roskiin.
Jääkaapissa säilyy ku sulkee hyvin. Talvenki on meillä kylmässä kesämökissä säiöynyt ja juotavaa oli vielä seuraavana kesänäkin.
Seuraavaksi varmaan sanot, ettei sinulla ole kui kahden hyllyn jääkaappi, johon ei mahdu jääteen viereen mitään pieniä kahvinyssyköitä.
Suomalainen kulttuuri on kaunista. Maassa maan tavalla vai miten se teidän kaiklien lempihokema menikään? Suomessa nyt vain on normaalia tarjota kahta lämmintä juomaa ja vaihtoehdoksi 1-2 kylmää.
Vieraanvaraisuus on hyve. Kaikille sitä ei ole kotona opetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pressopannu ei tosiaan paljoa maksa. Kyllä mä sinuna sellaisen hankkisin, jos kerran valituksia on vierailta tullut. Kyllä mullekin yleensä ihan suht hyvää teetä tarjotaan vieraisilla ollessani.
Sehän siinä onkin, ettei kukaan ole vähääkään kritisoinut toimintaani päin naamaa. En taatusti rupea tarjoamaan kahvia niin kauan kun vieraat puhuu selän takana pahaa, vaikka kasvotusten kaikki juo kiltisti teensä, hymyilee ja kiittelee kovasti. Inhoan selän takana toimimista yli kaiken. -ap
Miten ne on sit reagoineet, kun oot sanonut heillä vieraillessaan, että nää liptonin pussiteet on paskaa?
Tää oli hyvä kysymys, vastausta vain ei kuulunut. Ap?
No, mä juon kyllä kahvia ja ihan liikaakin välillä, mutta en mä missään kyläpaikassa sitä kaipaa. Oikeestaan on ihan tervetullutta, jos aina ei joka paikassa olla sitä kahvia tarjoamassa =)
Mä juon ihan mielelläni teetä tai mehuakin.
(ja kun kukaan ei osaa keittää semmosta mun maun mukaista kahvia paitsi mie ite...)
Mä en juo kumpaakaan, mutta kaapissa on aina Presidentin tummaa paahtoa ja sitten erilaisia tee-pusseja, Earl Grey on ollut suosituin. En ymmärrä mitään kummastakaan ja vedenkeitintä mulla ei ole, joten keitän veden aina kattilassa ja epätoivoisena sählään sitä mukeihin :D joskus on ihanan rentoa, kun joku haluaakin vaikka vaan limpparia ja sitten otetaan joku pähkinäpussi mukaan olkkariin ja sohvalle röhnöttämään. Toiset vieraat taas ovat vaativampia, tai ainakin sellainen mielikuva heistä välittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pressopannu ei tosiaan paljoa maksa. Kyllä mä sinuna sellaisen hankkisin, jos kerran valituksia on vierailta tullut. Kyllä mullekin yleensä ihan suht hyvää teetä tarjotaan vieraisilla ollessani.
Sehän siinä onkin, ettei kukaan ole vähääkään kritisoinut toimintaani päin naamaa. En taatusti rupea tarjoamaan kahvia niin kauan kun vieraat puhuu selän takana pahaa, vaikka kasvotusten kaikki juo kiltisti teensä, hymyilee ja kiittelee kovasti. Inhoan selän takana toimimista yli kaiken. -ap
Miten ne on sit reagoineet, kun oot sanonut heillä vieraillessaan, että nää liptonin pussiteet on paskaa?
Tää oli hyvä kysymys, vastausta vain ei kuulunut. Ap?
Sori, en huomannut kysymystä. En ole tietenkään sanonut kenellekään, että niiden tarjoama pussitee on paskaa. Kuten en sano mielipidettäni silloinkaan, kun mulle tarjotaan sellaista ruokaa josta en pidä. Mutta vaikka voin kertoa lähipiirilleni rehellisen mielipiteeni tarjotusta ruuasta tai juomasta, en kritisoi sitä että niitä tarjotaan mulle. Ei mulle tulisi mieleenkään olettaa, että kaikki tarjoilut olisi makuni ja tottumusteni mukaisia. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tarjoilisin jos voisin arvella, että tulijoissa on "kahvinisteja".
Sehän siinä just onkin, että kaikille vieraille on tee kelvannut. Miksi osa niistä siis odottaa muiden hankkivan kalliit laitteet ja opettelemaan keittämään pahaa litkua vain siksi, että niiden mielestä sitä kuuluu olla aina tarjolla? Miksei huonompi, mutta silti mukiinmenevä vaihtoehto kelpaa? -ap
Sä siis juot myös kahvia tarvittaessa? Vai mikä olikaan logiikkasi?
En juo kahvia, koskaan. Mutten myöskään valita silloin, kun ainoa vaihtoehto kahville on pelkkä vesi. Ja jos totta puhutaan, juon vettä ennemmin kuin Liptonin yellow labelia, Keisarin morsianta ja muita halpispussiteitä, joita suurin osa kahvikissoista vierailleen tarjoaa. Yllättävän moni "huomaavaisista" kahvin juojista ei tajua, ettei ne halvat pussiteet ole läheskään kaikkien teenjuojien mieleen. -ap
Ot, mutta mitä vikaa on Keisarin morsiamessa? Minä juon vain teetä ja olen Keisarin morsiamesta tykännyt vuodesta 2001 lähtien, jolloin ensimmäisen kerran sitä join. Minä ostan ko. teen puruina, mutta ei kais siinä kovin kummoista makueroa pussiteehen ole.
Mikä on sun mielestä hyvää teetä?
Tää keskustelu on aivan piste iin päälle niille "pitääkö tarjota jotain gluteenitonta tai vegaanista?" keskusteluille. Miten epäkohteliaita ja itsekkäitä ihmiset on. Kyllä, jos haluat olla miellyttävä isäntä. Ei, jos sinua ei kiinnosta tarjottavasi.
Suomi on menetetty maa näiden 90-luvun jälkeen syntyneiden aikusten kans.
Toisaalta, jos ap olet juuri omaan opiskelijakämppään muuttanu opintotuella elelijä, nii älä huoli kaikki ymmärtää kyllä, jos sinulla ei ole vara tarjota kahvia. Opiskelijat on vähä sellasessa välivaiheessa, kun ekaa kertaa kutsutaan ihan omaan kotiin vieraita ja on siistiä kun vanhemmat ei enää määrää, niin minähän teen kotonani mitä lystän. Ei ehkä osata etikettiä.
Yleensä tuosta rauhoittuu kun alkaa palkka juosta ja on tottunut jo asumaan itsekseen ja alkaa päästä jeeasunyksin-vaiheesta eroon. Alkaa ottaa muitakin huomioon ja oikeastaan haluaakin tarjota vierailleen parasta ja nauttii siitä :)
Mikset pidä pikakahvia kaapissa vieraita varten? Voin vakuuttaa, että pikakahvi kelpaa kyllä nirsoillekin jos oikeasti tarvitsee sen kofeiiniannoksen.
Itse en kahvinjuojana vaadi vierailuilla kahvia, mutta inhoan yökyläilyä ihmisten luona jos majoittajat eivät ole vieraita varten edes varanneet pikakahvia aamuksi.
En juo kahvia ja vaivaannun aina, jos mua varten ruvetaan erikseen säätämään teen kanssa. Pahinta on kun vieraanvaraisuuden nimissä ruvetaan keittämään vettä liedellä, vaikka siihen menee aikaa ja jonkun täytyy vahtia ettei käy vahinkoa. En tajua, mikä pakko vieraille on aina tarjota jotain kuumaa juotavaa. Vesikin riittää mainiosti.
Osta 30e keitin ja säilytä sitä kaapissa kunnet käytä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tarjoilisin jos voisin arvella, että tulijoissa on "kahvinisteja".
Sehän siinä just onkin, että kaikille vieraille on tee kelvannut. Miksi osa niistä siis odottaa muiden hankkivan kalliit laitteet ja opettelemaan keittämään pahaa litkua vain siksi, että niiden mielestä sitä kuuluu olla aina tarjolla? Miksei huonompi, mutta silti mukiinmenevä vaihtoehto kelpaa? -ap
Sä siis juot myös kahvia tarvittaessa? Vai mikä olikaan logiikkasi?
En juo kahvia, koskaan. Mutten myöskään valita silloin, kun ainoa vaihtoehto kahville on pelkkä vesi. Ja jos totta puhutaan, juon vettä ennemmin kuin Liptonin yellow labelia, Keisarin morsianta ja muita halpispussiteitä, joita suurin osa kahvikissoista vierailleen tarjoaa. Yllättävän moni "huomaavaisista" kahvin juojista ei tajua, ettei ne halvat pussiteet ole läheskään kaikkien teenjuojien mieleen. -ap
Ot, mutta mitä vikaa on Keisarin morsiamessa? Minä juon vain teetä ja olen Keisarin morsiamesta tykännyt vuodesta 2001 lähtien, jolloin ensimmäisen kerran sitä join. Minä ostan ko. teen puruina, mutta ei kais siinä kovin kummoista makueroa pussiteehen ole.
Mikä on sun mielestä hyvää teetä?
Keisarin morsiamessa ei ole muuta vikaa kuin maku. Inhoan useimpia maustettuja teitä, kuten inhoan myös useimpia mehuja, limsoja yms.
Pidän monista laadukkaista irtoteistä, mutten suinkaan kaikista. Hyviä teitä löytyy niin vihreiden, valkoisten, mustien, oolongien, pu erhien kuin harvinaisempien erikoisuuksienkin joukosta. Jokaisesta kategoriasta löytyy myös sellaisia joista en pidä, vaikka niiden laatu olisi sinänsä kohdallaan. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset pidä pikakahvia kaapissa vieraita varten? Voin vakuuttaa, että pikakahvi kelpaa kyllä nirsoillekin jos oikeasti tarvitsee sen kofeiiniannoksen.
Miksi olisin hankkinut pikakahvia? Kukaan vieraistani ei ole koskaan ilmaissut mulle mitenkään, että teessä olisi jotain vikaa. Kahvia on kyllä kysytty, mutta kun olen sanonut ettei sitä ole, asia on jäänyt aina siihen. Ei ole kysytty, olisiko teelle mitään vaihtoehtoja (yleensä olisi), eikä kukaan ole ottanut omaa kahvia mukaan vaikka on aiemmin jäänyt ilman. -ap
Mä en myöskään juo kahvia ja usein sanonkin että jos kahvia halajaa niin voipi itse keittää. Mun mielestä muut juomat saavat kelvata.
Sehän on ihan sama, mitä tarjoaa. Tarjoa vaikka mehua. Ei kaikki vieraat juo edes kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla joku pressopannu? Mitä kahvia niillä muka keitetään?
Pressokahvia. Panet puruja pohjalle, päälle vedenkeittimestä kiehuvaa vettä, suljet kannen niin, että mäntä on yläasennossa. Annat hautua pari minsaa, painat männällä purut pohjaan. Ja kaadat kuppiin. Hyvää on, kymmenen kertaa parempaa kuin pikakahvi.
http://www.paulig.fi/inspiroidu-opi/kaikki-kahvista/valmistus/pressopan…
Ja se pannu vie kaapista tilaa vähän isoa mukia enemmän. On se aika kurjaa, jos jollain on niin pieni keittiö, ettei tuollainenkana muka kaappion "mahdu".
Mä toistan: kyse on tahdosta.
Montako mukillista tuosta valmistuu? Onko se espressoa vai mitä? Miksei voi olla ihan tavan peruskahvia? Melittasuodattimella on vielä helpompi keittää vain yksi kuppi kahvia, jos tolla pannullakin yhden vain saa aikaiseksi.
Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan. Meillä ei taannoin juotu koskaan maitoa allergian takia, eikä sitä sitten yleensä muistettu vieraillekaan hankkia. Kukaan ei suuttunut.
Kyllä mulla on kahvinkeitin, vaikken itse juo. Ja muistan aina pyytää anteeksi kun keitän vieraille kahvia, etten ole oikein pro hommassa, kun en itse juo. Suomalaiset vaan juo niin paljon kahvia, ja joskus pitkän matkan vieraat ihan oikeasti tarvitsevat sen tutun kahvikupposensa, että esim. pysyvät hereillä auton ratissa.
Jatkokysymys. Mulla on kyllä kahvia, juon itsekin ja sokeria, mitä en käytä, koska sokerihan säilyy ikuisesti. Mutta pitääkö mulla pitää kaikenvaralta maitopurkkia vieraiden takia kanssa, jotta nämä saavat sen muutaman millilitran maitotilkkansa, jos sattuvat tulemaan? En käytä maitoa mihinkään. Ei tartte kertoa, tiedän mihin kaikkeen vanhaa maitoa voisi käyttää, mutta en tee pannareita, en tee lettuja, keitän puurot mieluummin veteen, laatikkoruokiin käytän mieluummin keitinlientä.
Tiedä sitten olenko vähemmistössä, mutta musta on pelkästään mukavaa, että muiden luona kyläillessä pääsee tutustumaan tavallisesta poikkeavaan makumaailmaan. :)
Pitäisikö tähän pieneen 14 neliön yksiöön hankkia espressokeittimen lisäksi pakastinkin, jotta kahvia vaativat vieraat olisi tyytyväisiä?