Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö vieraille tarjota kahvia, vaikken juo sitä itse lainkaan?

Vierailija
28.09.2016 |

Olen laadukkaan irtoteen ystävä. Kun luokseni tulee vieraita, tarjoan aina useampaa erilaista irtoteetä josta jokainen voi hauduttaa mieleistään omassa mukissaan, jos yhteisessä pannussa haudutettu tee ei maistu. En juo kahvia enkä ole hankkinut sitä kaappiini pelkästään vieraita varten, mistään keittimestä nyt puhumattakaan. Luulin aina että asia on ok. Mutta nyt sain kuulla, että selkäni takana on paheksuttu sitä kuinka ajattelemattomasti toimin.

Mikä siinä kahvissa oikein on, kun sitä pitäisi olla aina tarjolla? En vaan millään ymmärrä. En itsekään loukkaannu, jos menen kylään ja ainoa vaihtoehto kahville on kraanavesi (sitäkin välillä tapahtuu). Tai jos mulle lykätään käteen joku kämäinen Liptonin yellow label -teepussi silloin, kun muut vieraat saa nauttia hienosta erikoiskahvista - kyllähän siinäkin tuntee itsensä vähän ulkopuoliseksi, kun muita hemmotellaan jollain erikoisuudella mutta mulle tarjotaan pelkkää halpaa paskaa. Mutta ymmärrän hyvin, että itsehän olen nirso kun en kahvia juo. Miksei kahvin juojat suhtaudu asiaan samoin?

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä kumpikaan ei juo kahvia, en minä eikä avomies. Tai no itse oon nykyään alkanut maistelemaan kahvia ja oon tykännytkin siitä. Vaikka siitä tykkäänkin, en halua olla riippuvainen siitä. Eli meille ei osteta kahvia ja kahvinkeitin on varastossa, ettei vie turhaan tilaa keittiöstä. Joskus kun meillä käy vieraita, niin hirvee valivali "ettekö juo kahvia?? Herranjumala, mun olis niin tehny mieli?" Mun mielestä meidän ei todellakaan tarvitse tarjota kahvia vieraille (ja ostaa sitä vaan heidän takia), mutta aina sitä jaksetaan ihmetellä. Juokoon kahvit kotonaan. Eihän kahvia tarvitse tarjota vain siksi, että kaikki muutkin tekevät niin?! Mulla on aina vieraille tarjolla jotain omatekoisia leivonnaisia, tuoremehua, sokeritonta limua ja vettä (noi on ne juomat mitä meiltä yleensä jääkaapista löytyy).

Vierailija
42/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei ole pakko, mutta eikö tapana ole tarjota vieraille jotain vieraita miellyttävää...? En ole koskaan ajatellut, että tarjottava lähtisi puhtaasti omista mieltymyksistäni.

Hommaa murukahvia. Kyllä mäkin serveeraan teetä sitä juoville vieraille, vaikkei itse juodakaan. Ei meillä mitään kummoisia ole, mutta paria eri makua perus-Liptonia.

Ei ole aidosti huomaavaista irtoteen juojia kohtaan, että niille tarjotaan jotain halpaa pussiteetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä tarvii tarjota. Ite en oo juonut ikinä kahvia. Kahvinkeitin löytyy, kun isä toi vanhan keittimen kotoa muutettuani omilleni, mutta eipä sitä oo pariin vuoteen kukaan käyttänyt. Isä keitti itelleen kahvit sillon kun vielä mun luona enemmän kävi ja joskus taisin kavereille ostaa kahvia, mutta ne loppupussit jäi sitten aina kaappiin pilaantumaan (kun kahvinjuojia kävi kylässä ehkä noin puolen vuoden välein..). En edes osaa enää keittää kahvia, ja kun en itse juo niin vaikea arvioida oikeaa vahvuutta.

Ja esim omasta näkökulmastani voin kertoa, että gluteenittomalla ruokavaliolla olevana en odota että mulle olisi erikseen mitään tarjottavaa. Se tuntuu musta enemmänkin vaan kiusalliselta, kun toinen on "joutunut" mulle erikseen ostamaan tai muuten näkemään vaivaa.

Vierailija
44/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loukkaannut pussiteestä, mutta et kraanavedestä? Voi voi.  

Vierailija
45/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pressopannu ei tosiaan paljoa maksa. Kyllä mä sinuna sellaisen hankkisin, jos kerran valituksia on vierailta tullut. Kyllä mullekin yleensä ihan suht hyvää teetä tarjotaan vieraisilla ollessani.

Sehän siinä onkin, ettei kukaan ole vähääkään kritisoinut toimintaani päin naamaa. En taatusti rupea tarjoamaan kahvia niin kauan kun vieraat puhuu selän takana pahaa, vaikka kasvotusten kaikki juo kiltisti teensä, hymyilee ja kiittelee kovasti. Inhoan selän takana toimimista yli kaiken. -ap

Miten ne on sit reagoineet, kun oot sanonut heillä vieraillessaan, että nää liptonin pussiteet on paskaa?

Vierailija
46/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako vieraiden huomioiminen automaattisesti kahvin tarjoamista? Miksi?

Vierailija
47/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on yksi pahimmista riippuvuuksista ihmisillä Suomessa. Eikö riippuvuuksista pitäisi pyrkiä aina eroon? Tai ainakin kannattais ennen kuin suoli ärtyy.

Vierailija
48/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loukkaannut pussiteestä, mutta et kraanavedestä? Voi voi.  

Ei, en loukkaannu kummastakaan. Kuten olen jo aiemmin sanonut, musta on ihan ok jos tarjolla oleva tee on huonoa tai sitä ei ole lainkaan. Itsehän olen nirso kun en kahvia juo, enkä odota että kukaan ryhtyy varta vasten hankkimaan kaappeihinsa sellaista teetä josta pidän ja asianmukaisia välineitä sen hauduttamiseen. -ap

Vierailija
49/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ostan vieraille pullaakin. Pitäskö jättää ostamatta kun en itse syö?

Hyvänen aika vieraita varten ne tarjottavat laitetaan, eikä illan isäntää. Mikä hitto nykyihmisiä vaivaa? Minäminäminä.

Vierailija vois olla toki valittamattakin, mutta onhan se nyt outoa tarjota teetä, josta ei varmaan kukaan edes tykkää. Kai sitä voi yhden 4 e paketin kahvia ostaa KOSKA SE ON KOHTELIASTA ja sellainen on suomalaista kulttuuria.

Vierailija
50/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taloudessa ei juoda ollenkaan kahvia, niin ei siellä ole välttämättä edes mitään välineitä kahvinkeittoon. En mä tuollaiseen talouteen kylään mennessä pahastu, vaikka tarjolla onkin vain teetä. Tosin jos teekin puuttuu, niin voin hiljaa itsekseni jo ihmetelläkin asiaa. Paketti pussiteetä on kuitenkin edullinen ostaa kaappiin ja siihen tarvittavan veden voi helposti keittää vaikka kattilallakin, jos vedenkeitin puuttuu.

t. normaalisti kahvia juova

Vierailija
51/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapauksessani suhtautumiseni kyläilijänä kahvittomuuteen riippuisi siitä, milloin olen kylässä: Illalla en juo kahvia itsekään, vaan mieluummin teetä. Mutta jos olisin yökylässä niin olisi kyllä ihan pakko saada kahvia, ja jos et sinä pysty sitä tarjoamaan niin kerro etukäteen niin otan omat kahvivehkeet mukaan. Samoin lounaan päälle tarvitsen kyllä mukillisen.

Olen kofeiiniaddikti, joten kahvia on vain pakko saada. 

Jos sinä tulet kylään niin tarjoan mielelläni teetä. En ole kuitenkaan teeasioihin perehtynyt, niin olisi kiva jos kertoisit, millainen tee on hyvää ja mitä tarvitset sen valmistamiseen. Kun laitat sitä, olen mielelläni vieressä opettelemassa.

Kahvi on Suomessa normi ja kaltaisiani addikteja on paljon, siksi sitä pitää olla. Minusta on kyllä asiallista, että myös teetä on tarjolla, ja nimenomaan maustamatonta versiota (on paikkoja, joissa on sen tsiljoonaa maustettua teetä, mutta ihan tavista ei). Pussitee kyllä riittäisi. Ei meille kahvinystävillekään sitä omaa suosikkilaatua aina tarjota.

Vierailija
52/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta pressopannuvinkistä. Olen aika köyhä ja kuulema halvoilla kahvinkeittimillä ei tee mitään, kun ovat epäkäytännöllisiä ja keittävät pahaa kahvia. Tuo voisi olla parempi investointi niitä kertoja varten, kun kahvinjuojia tulee kylään. :)

T: sivusta seurannut mamma

Vierailija
53/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika vieraita varten ne tarjottavat laitetaan, eikä illan isäntää. Mikä hitto nykyihmisiä vaivaa? Minäminäminä.

Vierailija vois olla toki valittamattakin, mutta onhan se nyt outoa tarjota teetä, josta ei varmaan kukaan edes tykkää. Kai sitä voi yhden 4 e paketin kahvia ostaa KOSKA SE ON KOHTELIASTA ja sellainen on suomalaista kulttuuria.

Kuinka pienissä paketeissa kahvia myydään? Kahvihan ei säily avatussa paketissa hyvänä kovin pitkään. Kalliiksi käy, jos ostaa yhden 4 e paketin jokaista nirsoa vierasta varten. Vai pitäisikö vieraille tarjota piloille mennyttä kahvia? Ruokahävikki on Suomessa todellinen ongelma, eikä sen määrää pidä turhaan lisätä ostamalla liikaa kahvia joka menee roskiin.

Vierailija
54/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jos kutsun vieraita niin haluan, että he viihtyvät ja nauttivat tarjoilusta. Monelle see tee voi olla aika vieras juoma kahvipöydässä. Itsekin juon vain teetä mutta kaapissa on vieraita varten pikakahvia. Lidlistä ostettu paketti, joka on kuulemma vielä hyvää, eikä tainnut kovinkaan paljon kustantaa, ja koska itse en juo kahvia niin yhdestä paketista riittää pitkäksi aikaa. Mielestäni sen verran voi ajatella vieraita, en itsekään oleta että kylässä joudun juomaan kahvia, kun en sitä muutenkaan juo.

Vierailija
55/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla joku pressopannu? Mitä kahvia niillä muka keitetään?

Pressokahvia. Panet puruja pohjalle, päälle vedenkeittimestä kiehuvaa vettä, suljet kannen niin, että mäntä on yläasennossa. Annat hautua pari minsaa, painat männällä purut pohjaan. Ja kaadat kuppiin. Hyvää on, kymmenen kertaa parempaa kuin pikakahvi.

http://www.paulig.fi/inspiroidu-opi/kaikki-kahvista/valmistus/pressopan…

Ja se pannu vie kaapista tilaa vähän isoa mukia enemmän. On se aika kurjaa, jos jollain on niin pieni keittiö, ettei tuollainenkana muka kaappion "mahdu".

Mä toistan: kyse on tahdosta.

Vaikuttaa myös siltä että tuon peseminen on tosi haastavaa ja vie aikaa. Voiko sitä kahvinjuojaa sitten pyytää pesemään tuon pannun kiitokseksi että keitin sille kahvit?

Totta kai, hyvä idea. Se voi sitten vastaavasti panna sut siivoamaan olkkarinsa kiitokseksi siitä, että antoi sun istua sohvallaan.

Hyvä idea, tuo pitää kopioida käyttöön.

Vierailija
56/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako vieraiden huomioiminen automaattisesti kahvin tarjoamista? Miksi?

Ei nyt ihan automaattisesti, eli jos tietää etteivät vieraat sitä juo niin sitten sitä ei tarvita. Mutta noin muuten oletusarvo taitaa olla että suomalainen aikuinen juo kahvia mielellään. Ja sen tarjoaminen kuuluu suomalaiseen tapakulttuuriin.

Vierailija
57/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä tulet kylään niin tarjoan mielelläni teetä. En ole kuitenkaan teeasioihin perehtynyt, niin olisi kiva jos kertoisit, millainen tee on hyvää ja mitä tarvitset sen valmistamiseen. Kun laitat sitä, olen mielelläni vieressä opettelemassa.

Pidän muutamasta tietystä pu erh -teestä. Ne täytyy hauduttaa aidossa yixing-savesta valmistetussa kannussa, jotta maun kaikki vivahteet tulee kunnolla esille. Hintaa yhdelle teekakulle ja savikannulle tulee vähintään 100 euroa. Ostatko ne todella minua varten?

Vierailija
58/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:ta. Mä olen kahvinjuoja, mutta esim systerillä kyläillessäni otan aina teetä. Systeri ei juo itse kahvia ja - anteeksi vaan, sisko-kulta - systerin keittämä kahvi on ihan järkyttävän makuista.

Vierailija
59/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en juo kahvia. Silloin kun olin yh, minulla ei ollut keitintä. Äiti ja sisarukset kehtasi siitä suuttua, niin hommasin niille purukahvia. Nyrpistellen joivat. Minä pidin kuitenkin linjani, että kotini on minua varten eikä vieraita, jotka käy siellä pari kolme kertaa vuodessa.

Vierailija
60/155 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pienissä paketeissa kahvia myydään? Kahvihan ei säily avatussa paketissa hyvänä kovin pitkään. Kalliiksi käy, jos ostaa yhden 4 e paketin jokaista nirsoa vierasta varten. Vai pitäisikö vieraille tarjota piloille mennyttä kahvia? Ruokahävikki on Suomessa todellinen ongelma, eikä sen määrää pidä turhaan lisätä ostamalla liikaa kahvia joka menee roskiin.

Kyllä sitä halvemmalla saa.

Voisi tietysti tapauksessasi elvyttää perinteen, että vieras tuo tullessaan kahvipaketin. Jos tiedät, ettei sinulle ole lähiaikoina tulossa muita vieraita, vieras sitten vie jämät mennessään. Kahvi muuten säilyy parempana pakastimessa.