Onko 41-vuotias liian vanha isäksi?
Kommentit (102)
Ei ole mitään oikeaa ikää saada lapsia. Äidiksi tai isäksi voi tulla eri ikäisinä. Kyllä sata vuotta sittenkin nelikymppiset saivat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38v. ja ainoa lapseni on 17v, lähtee armeijaan ensi kesänä. En tajua kuka jaksaa tässä iässä enää niitä paskavaippoja ja yövalvomisia mutta hei, kukin tavallaan....
Et olisi eka etkä vika papparainen jonka nuori nainen naruttaa tuohon puuhaan ;)
Minulla myös 17-vuotias, ja itse olen 37. Minulla on paljon ystäviä, joilla suunnilleen sama elämäntilanne. Ja myös samanikäisiä ystäviä, joilla on ihan pienet lapset. Oikein hyvin jaksavat. Ja joillain on myös kahdessa erässä lapsia, vanhimmat jo teinejä, pienemmät vuoden ja parin ikäisiä.
Ystäväni on ikäiseni, hänen isänsä nyt 80 ja ovat todella läheisiä.
Mikä pakkomielle nuorilla naisilla on vääntää lapsia vanhoille miehille? Tulee mieleen eikö nämä naiset saa parempaa (nuorta ja tervettä) miestä? Lapsi on saatava hinnalla millä hyvänsä... ei mietitä riskejä mitä liittyy vanhaan siittäjään, isän energisyyttä hoitaa lasta tulevaisuudessa jne. Huh huh!
n30
Ihan hyvä ikä. Mun mies tulee olemaan piirun alle 40 kun kuopus (nro 3) syntyy. Itsekin olen 38 jo. Sopiva ikä meille.
Mun luokalla oli yläasteella tyttö joka tuli raskaaksi kun oltiin 15-vuotiaita ja hänen oma äitinsä oli saanut hänet 16-vuotiaana. Mummi oli siis 31-vuotias kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi.
Sanoisin, että paljon paremmat lähtökohdat pystyy nelikymppinen isä tarjoamaan lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakkomielle nuorilla naisilla on vääntää lapsia vanhoille miehille? Tulee mieleen eikö nämä naiset saa parempaa (nuorta ja tervettä) miestä? Lapsi on saatava hinnalla millä hyvänsä... ei mietitä riskejä mitä liittyy vanhaan siittäjään, isän energisyyttä hoitaa lasta tulevaisuudessa jne. Huh huh!
n30
Amen.
En kyllä kuuna päivänä valitsis vanhaa miestä lapsieni isäksi.
Mä en halua enää lisää lapsia koska mieheni on 34v. Kumpi kamalempaa lapselle, se että se talo ei ihan vielä ole maksettu kun synnyt vaiko se että isäsi kuolee sinun ollessasi parikymppinen. Meillä ainakin talo maksettu jo nyt ja lapsetkin ovat jo koulu-ikäisiä. Veljeni sisko sensijaan sai ensimmäisensä 41v. ja elävät kädestä suuhun ja heidän talonsa maksettuna vasta kun täyttävät 60.
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua enää lisää lapsia koska mieheni on 34v. Kumpi kamalempaa lapselle, se että se talo ei ihan vielä ole maksettu kun synnyt vaiko se että isäsi kuolee sinun ollessasi parikymppinen. Meillä ainakin talo maksettu jo nyt ja lapsetkin ovat jo koulu-ikäisiä. Veljeni sisko sensijaan sai ensimmäisensä 41v. ja elävät kädestä suuhun ja heidän talonsa maksettuna vasta kun täyttävät 60.
Elämää vaan ei voi etukäteen suunnitella. Olin 19 lapseni syntyessä ja hänen isänsä kuollessa.
On vanha! Jos 40v:n lapsi hankkii omat lapset 40v:nä niin eihän ne kerkeä isovanhemmilla olla tai edes tutustua kun kuole korjaa
Enemmän ihmettelisin vanhempien ikäeroa kuin isän ikää. Eikä ikäerokaan aivan mahdoton ole.
Minä olin 28 vanhimman lapsen syntyessä ja 43 nuorimman syntyessä. Muut kaksi ovat sitten siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikaisin lähtee teidän suvun miehet, jos 54 vuotiaana joutuvat jo hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele , ensit kuuntelet itkua, hoidat 24/7 sinappikonetta. Et saa nukuttua. Hei hei seksielämä. Rahat menee, ei vapaa-aikaa. Uhmaa ja kiukkua. Kun saavutat yli 50 vuoden iän , siellä asuu ovia paiskoja teini. Huippuu 😂
Tunnen yhden tällaisen, sai nelikymppisenä vuosia yritetyn muksun. Rakastajatar lohdutteli kun pikkulapsivaihe oli niin rankka. Vaimo sai tietää, erosi ja nyt tämä mies ulisee viidenkympin villityksessä sitä, ettei alaikäisen isänä enää kelpaa kenellekään, kun eivät naiset kuulemma halua enää kasvattaa lapsia kun ovat omansa jo saaneet isoiksi. Ei ole kohden koskaan...
Isän ikä ei kyllä ihan oikeasti juurikaan vaikuta lapsen vammariskiin, koska siittiöt uusiutuvat koko ajan, eli ovat ihan tuoreita käyttöön päätyessään. Äidillä taas on munasolut jo syntyessään, ja ne pikku hiljaa sitten vuorollaan kypsyvät käyttövalmiiksi. Mutta ovat siis koko äidin elinajan esim. alttiina kaikille ympäristötekijöille, joille äiti tai nainen altistuu ja sitä kautta mutaatioitakin tulee. Eikä nelikymppisen äidinkään kohdalla riski nyt niin iso ole, ettäkö sen takia kannattaisi jättää lapsihaave toteuttamatta. Sikiötutkimukset ovat laadukkaita ja iäkkäämpää äitiä seurataan kyllä tarkkaan. Itse syntyisin mieluummin nelikymppiselle, hyväkuntoiselle jumppamammalle kuin kolmekymppiselle röökaavalle siiderivalaalle.
Jaksaminen riippuu ihan siitä elämäntilanteesta. Elämäänsä tyytyväinen, hyväkuntoinen nelikymppinen jaksaa varmasti lapsen kanssa, mutta terveyttään huonosti huoltaneella, alkoa käyttävällä ja ylipainoisella on tekemistä. Mutta onpahan nykyään niin huonokuntoisia pari-kolmekymppisiäkin, että eipä se ikä sitä takaa, että isi on reipas ja jaksava. Huomauttaisin myös, että ei todellakaan ole mitenkään tavanomaista nykyään, että itsestään huolta pitäneet 50-60 -vuotiaat miehet sairastuisivat vakavasti. Ihan elämänsä kulta-aikaa he viettävät sinne 80-90 -vuotiaiksi saakka. Toki sitten ne, jotka ovat paisuneet rantapalloiksi, elävät olut-makkaradieetillä, ovat syrjäytyneitä ja kieltäytyvät käyttämästä kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä, sairastuvat, mutta eipä kai sellaisen kanssa kukaan tolkullinen ole lisääntymässäkään?
Jo omassa ikäluokassani (n. 30-vuotiaat) on ollut ihan tavallista, että esim. ylioppilaaksi kirjoittavan isä on ollut vähän alle kuusikymppinen, eikä kukaan edes huomannut koko asiaa. Itse asiassa mitään nelikymppisiä isiä tai äitejä ei oikeastaan kaupungissa paremman lukion lakituksissa näkynyt ollenkaan. Koulutetut ja hyvin toimeentulevat tekevät lapsensa vanhempina, koska koulutuksen ja toimeentulon rakentaminen vie aikaa. Kyllä tuossa kohtaa ne hyödyt, jotka lapsi saa ihan tutkitusti kasvaessaan perheessä, jossa vanhemmat ovat kehittäneet itseään ja ovat rauhallisessa elämäntilanteessa, ylittävät moninkertaisesti ne mahdolliset minimaaliset riskit, joita vähän ikääntyneemmät vanhemmat saattavat aiheuttaa. Toki muitakin syitä iäkkäämpänä lapsentekoon voi olla, mutta tuo on tilastollisesti yleisin.
Ja kyllähän niitä lapsia ennenkin tehtiin monesti neljäänkymppiin saakka, kun ei ollut ehkäisymahdollisuutta. Mukuloita oli vaan sitten isompi liuta. Oma äitinikin on syntynyt mummin ollessa yli 40-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
On vanha! Jos 40v:n lapsi hankkii omat lapset 40v:nä niin eihän ne kerkeä isovanhemmilla olla tai edes tutustua kun kuole korjaa
Hohhoijaa, vai että ihan tulevia lapsenlapsiakin vielä pitäisi miettiä ennen lisääntymispäätöstä. Kyllä ne on aikanaan lapsen itsensä mietittävä. Kuolema voi kohdata kenet vaan vaikka huomenna, kaksikymppisenkin.
Nämä varautujat on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka ei voi koskaan muuttaa kaksikerroksiseen omakotitaloon, koska "miten sitä sitten vanhana jaksaa sinne yläkertaan".
Et ole .Mä olen 37 ja aion äidiksi ekaa kertaa. Enkä kysele taatusti muiden mielipiteitä asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta sairasta 40v tehdä lapsia. Luonnonlakien mukaan lapsia kuuluu tehdä 20vuotiaana.
Mun mielestä kyllä on ihan yhtä tervettä tehdä lapsia 20-vuotiaana kuin 40-vuotiaana. Kummankin ikäinen voi olla aivan yhtä hyvä tai huono vanhempi. Sairasta ajatella että jossain tietyssä iässä olisi sairasta tehdä lapsia, lukuunottamatta tietysti että oikeasti lapset tekevät lapsia.
Paras ikä saada lapsia on se ikä mikä itselleen passaa.
41-vuotias on täydessä iskussa, jos mitään kroonista sairautta ei ole.
Ongelmana voi olla se, että isyyttä jatkuu sitten seuraavat 20 vuotta. Tunnetusti yli 50-vuotiailla ei työmarkkinoilla ole juuri kysyntää. Siinä vaiheessa olisi siis fiksuinta olla jo hoitanut kaikki elatusvelvollisuutensa.
Sä oot varmaan jääny tuonne 40 -luvulle. Anna muiden elää tätä päivää.