Häävieraat jotka eivät antaneet häälahjaa
Häihimme tuli useampikin vieras jotka eivät antaneet meille häälahjaa. Onko muille käynyt niin?
Pahinta oli silti mielestäni se, että hyvä ystäväni toi häihimme jonkun miehen jota en ollut ennen tavannut (lisäkustannuksia siis) eikä antanut häälahjaa ollenkaan. Hän tekee työkseen päällikkötason tehtäviä, joten rahaa hänellä kyllä on. Rohkaistuin ja kysyin häneltä asiasta. Hänen vastauksensa oli, että hän teki minulle polttarikirjan. Tiedän kuitenkin, että polttarikirja oli siskoni ostama...
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, lahjojenko toivossa ne häät pidetään? Juu, on lahjat osa tapakulttuuria, mutta ihmisillä on monia syitä olla ostamatta lahjoja.
Tapakulttuuri, traditio = Kuolleiden ihmisten antama ryhmäpaine
Kannattaa tehdä mitä itse parhaalta tuntuu ja unohtaa traditiot
Niin, paitsi jos jostain syystä haluaa nimenomaisesti liittyä tuohon kuolleiden ihmisten ryhmäpaineen tuottamaan ketjuun. Monissa suomalaisissa suvuissa on hyvin vahvoja traumoja, jotka eivät päästä vuosikymmeniin otteestaan kun niitä ei käsitellä. Sitten niitä yritetään hoitaa mm. tekemällä tietyt rituaalit aina samalla tavalla kuin ennenkin on tehty. Ikään kuin joidenkin sukujumalien lepyttelemiseksi. Ulkopuoliset vieraat tarvitaan sitten tämän todistajiksi.
Eräs morsian, jonka kaasona olin joskus paasasi yksissä häävalmisteluillassa kuinka jokaisen vieraan on tajuttava, että vähintään 50 euroa per pää pitää antaa lahjaksi. On kuulemma joku etiketti. Enpä ole ikinä moisesta etiketistä kuullut... Enkä oikeasti tajunnut kuinka röyhkeä tuo nainen olikaan todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs morsian, jonka kaasona olin joskus paasasi yksissä häävalmisteluillassa kuinka jokaisen vieraan on tajuttava, että vähintään 50 euroa per pää pitää antaa lahjaksi. On kuulemma joku etiketti. Enpä ole ikinä moisesta etiketistä kuullut... Enkä oikeasti tajunnut kuinka röyhkeä tuo nainen olikaan todellisuudessa.
Jostain syystä nykyaikana juuri häät paljastavat ihmisen ahneuden, röyhkeyden ja itsekeskeisyyden.
Täh? Onko tää oikeesti joku provo? Ei kai häihin mitään lahjaa viedä? Olen käynyt monissa kaveteiden häissä ja vaikka siippa ei olisi halunnut, niin olen pakottanut mukaan ja lapset myös. Ettei tulisi sanomista, että yksin tulee perhejuhlaan.
Minä olen ajatellut, että se nimenomaan on kunnianosoitus hääparille se, että tulee koko perheellä paikalle. Kortin tai lahjan lähettää ne, jotka paikalle eivät pääse.
Kerroit ap, että hyvä ystäväsi toi häihinne miehen, jota et ollut koskaan nähnyt, ja että siitä syntyi lisäkustannus. Tulkitsenko nyt oikein, että jos ystäväsi olisi tuonut ennestään tutun miehen häihinne, niin silloin ei lisäkustannuksia olisi syntynyt? Söikö se vieras mies niin paljon enemmän kuin tuttu mies olisi syönyt, että kävi kalliiksi? Salli minun naureskella!
Joskus on joutunut kieltäytymään hääkutsuista aikataulusyistä. Vasta nyt myöhemmin olen tullut ajatelleeksi, että ilmeisesti lahja olisi pitänyt toimittaa silti juhlijoille. Ei vaan tullut nuorempana mieleen. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on joutunut kieltäytymään hääkutsuista aikataulusyistä. Vasta nyt myöhemmin olen tullut ajatelleeksi, että ilmeisesti lahja olisi pitänyt toimittaa silti juhlijoille. Ei vaan tullut nuorempana mieleen. Sori siitä.
Jos ei ole aivan lähi-läheinen, niin lahjaa ei tarvitse antaa jos ei pääse paikalle. Kortin voi lähettää. Muutenkin pitää lahjojen/korttien suhteen toimia aina niinkuin kirjaimellisesti itsestä tuntuu, ainakin jos kyse on ystävistä. Eri asia on perheenjäsenet ja mahdollisesti iäkkäät sukulaiset, jos näiden tietää arvostavan esim. joulukortilla muistamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei annettu yksissä häissä lahjaa ollenkaan. Ei ollut varaa. Matkoihin, vaatteisiin ja hotelliyöpymisiin meni ne rahat.
Kun nyt alapeukutitte tätä, voitte kertoa: kutsutteko vieraat häihin sillä ajatuksella, että niiltä saa lahjoja, vai sillä ajatuksella, että haluatte ne juhlimaan avioliittonne solmimista? Meillä ei oikeasti ollut tuossa tilanteessa varaa ylimääräiseen, meillä oli pieni vauva ja esim. iso sairaalalasku just maksettuna. Samasta syystä piti ostaa uusi mekko, kun edellinen juhlamekko ei sopinut sen synnytyksen jälkeisen vatsan kanssa. Olisitteko olleet itse juhlakaluina mielissänne, jos olisimmekin jääneet pois juhlista?
Itse en kehtaisi ilmestyä hääjuhlaan ilman lahjaa. Kiristäisin ennemmin ruokakaupassa kukkaronnyörejä viikon tai parin ajan. Samallahan sitä karistaa kilon tai kaksi ja samalla juhlapöydän antimetkin maistuvat paremmalla ruokahalulla.
Mutta ei se itseäni ainakaan olisi haitannut, jos pariskunta pienen vauvansa kanssa ei olisi ilmestynyt eräisiin häihin - päinvastoin... :)
Samaa mieltä. En tohtisi kyllä mennä ilman lahjaa, mieluummin vaikka just paastoisin tai jostain muusta säästäisin. Mutta soisin kyllä jos toiset päättäisi toisin enkä soimaisi jos lahjaa ei olisi. Varakkaalta sitä ihmettelisin, mutten mainitsisi. Tavat oltava itsellä jos vaatii niitä muilta.
Vierailija kirjoitti:
Aihe vapaa osaa aina yllättää! En ole ikinä kuullutkaan, että joku menisi häihin ilman lahjaa. Kyseessä kuitenkin usein elämän suurin juhla. Mutta sitten vielä se, että näin monen ihmisen mielestä se on ihan ok! Mitä ihmettä?
Mä olen kerran mennyt syntymäpäiville ilman lahjaa. Päivänsankari oli 101-vuotias ja juhlia vietettiin vanhainkodissa. Hän itse kielsi tuomasta mitään, koska edellisvuoden syntymäpäiviltä oli vielä ties kuinka monta konjakkipulloa ja karkkipussia jäljellä eikä pieneen huoneeseen mahtunut kukkia tai mitään muutakaan tavaraa.
Juhliin mennessä vaan kuuluu viedä mukanaan jotain tai laittaa rahaa sinne tilille, ellei sitä erikseen vahvasti kielletä.
Mutta silti en ymmärrä sitäkään, että joku alkaa kysellä lahjojensa perään tai haukkua niitä mitä on saanut. Täysin törppöä käytöstä sekin!
Hääjuhlissa ja syntymäpäivissä on vain se ero, että häissä on nykyään hyvin yleistä, että kutsussa sanotaan, ettei lahjoja toivota, mutta halutessanne voitte lahjoittaa rahaa häämatkatilille tms. Osa pareista varmaan ihan vilpittömästi kokee sen rahalahjankin vapaaehtoisena, kun taas osalle tuo on vain nätisti muotoiltu pyyntö antaa rahaa tavaran sijasta. Vierashan tässä joutuu ikävään tilanteeseen, kun pitää arvailla kumpaan joukkoon hääpari kuuluu, jos ei oikein ole rahaa mitä lahjoittaa.
Minusta lähtökohtaisesti on ok olla antamatta mitään, jos kutsussakin niin lukee, oli hääparin motiivi mikä hyvänsä. Jos ette oikeasti ole valmiita siihen, että vieraita tulee tyhjin käsin, jättäkää se "meille on tärkeintä, että läheiset pääsevät paikalle"-lätinä pois ja kirjoittakaa vain, että tavaran sijaan toivomme rahalahjoituksia tilille x.
Narsistit eivät vaivaudu edes vastaamaan hääkutsuun. Siitä tuntee narsistit.
Vierailija kirjoitti:
Lahjaa ei tarvitse lähettää jos ei häihin pääse, mutta hääkutsuun on kohteliasta vastata ja ilmoittaa ettei pääse. Se on ihan normaali käytöstä.
Vain narsistit ovat niin ylimielisiä, etteivät edes viitsi vastata hääkutsuun. Siitä tuntee narsistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ei annettu yksissä häissä lahjaa ollenkaan. Ei ollut varaa. Matkoihin, vaatteisiin ja hotelliyöpymisiin meni ne rahat.
Kun nyt alapeukutitte tätä, voitte kertoa: kutsutteko vieraat häihin sillä ajatuksella, että niiltä saa lahjoja, vai sillä ajatuksella, että haluatte ne juhlimaan avioliittonne solmimista? Meillä ei oikeasti ollut tuossa tilanteessa varaa ylimääräiseen, meillä oli pieni vauva ja esim. iso sairaalalasku just maksettuna. Samasta syystä piti ostaa uusi mekko, kun edellinen juhlamekko ei sopinut sen synnytyksen jälkeisen vatsan kanssa. Olisitteko olleet itse juhlakaluina mielissänne, jos olisimmekin jääneet pois juhlista?
Itse menettelisin sinun tapauksessasi seuraavasti: jäisin pois häistä hätävalheen "vauva kipeenä" kera. Näin olisit säästynyt kaikilta kouluilta, ei ois tarvinnut ostaa sitä mekkoakaan, joka todnäk jää käyttämättä, kun raskausvatsasi palautuu ennalleen. Ilman lahjaa en julkeaisi ilmestyä paikalle, minusta on erittäin sopimatonta mennä häihin ilman lahjaa.
Omassa ystävä- ja tuttavapiirissä on ollut useimmat "lahjattomat" häät ja se on ollut hääparin toive tai jos joku haluaa muistaa, se on mennyt hyväntekeväisyyteen.
Viimeiksi olin häissä, jossa molemmat musiikkialalla ja lahjatoive oli hyväntekeväisyys ja vähävaraisten lapsille lainasoittimia, jos joku halusi muistaa lahjalla.
Lahja perustuu aina vapaaehtoisuuteen.
Eikö nykyään useampi hääpari joudu viemään lahjat roskikseen, kun eivät ole mieluisia ja niistä pitää hirveästi valittaa, mutta näköjään lahjattomuuskaan ei ole hyvä juttu.
Yleensä antamattomat ovat homopariskuntia.
Niillä on liikaa annettavana toisilleen.
Lahjojen takiako te naitte ja pidätte hääjuhlia? Tekisi mieli sanoa, että hävetkää1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjaa ei tarvitse lähettää jos ei häihin pääse, mutta hääkutsuun on kohteliasta vastata ja ilmoittaa ettei pääse. Se on ihan normaali käytöstä.
Vain narsistit ovat niin ylimielisiä, etteivät edes viitsi vastata hääkutsuun. Siitä tuntee narsistin.
Narsistit käyttäytyvät ihan omien sääntöjensä mukaan, eivätkä välitä hääparin tunteista ja epätietoisuudesta esim. Ruuan tilaamisen suhteen.
Kun kutsun saa, on siihen vastattava kyllä tai ei.
Narustit ignoraa toisten olemassaolon oikeutta.
Meidän häihin ei kaikki tuoneet lahjoja, ei se haitannut. Ehkä heillä ei ollut varaa.
Itse en kehtaisi mennä juhliin ilman lahjaa. Ainoastaan,jos lahja on erikseen kielletty, en vie mitään. Ja silloinkin kirjoitan kortin.
Vierailija kirjoitti:
Öö, lahjojenko toivossa ne häät pidetään? Juu, on lahjat osa tapakulttuuria, mutta ihmisillä on monia syitä olla ostamatta lahjoja.
Öööööö aloitatko aina virkkeen sanalla Ööööö?
En ole huomannut, jos joku tuli meidän häihin ilman lahjaa. Emme pitäneet siitä mitään kirjaa. Joistain esineistä otettiin kyllä muistiin tieto keneltä saatu, ettei tule kiusallisia tilanteita kun kiittelee myöhemmin että oli hieno lahja.
Esimerkiksi opiskelijalle voisin kuvitella tilanteen, jossa vaihtoehdot ovat osallistua ilman lahjaa tai jättää menemättä. Joku kortti tai kukka olisi tietysti kiva tuoda.
Päällikkötason kaverisi lienee melko saita, jos ei lahjaa tuonut.. polttarit ovat sinulle eivätkä teille parina. Polttarit eivät ole häälahja. Kuitenkin aika mautonta kysyä asiasta..
Tapakulttuuri, traditio = Kuolleiden ihmisten antama ryhmäpaine
Kannattaa tehdä mitä itse parhaalta tuntuu ja unohtaa traditiot