Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häävieraat jotka eivät antaneet häälahjaa

Hanna
27.09.2016 |

Häihimme tuli useampikin vieras jotka eivät antaneet meille häälahjaa. Onko muille käynyt niin?

Pahinta oli silti mielestäni se, että hyvä ystäväni toi häihimme jonkun miehen jota en ollut ennen tavannut (lisäkustannuksia siis) eikä antanut häälahjaa ollenkaan. Hän tekee työkseen päällikkötason tehtäviä, joten rahaa hänellä kyllä on. Rohkaistuin ja kysyin häneltä asiasta. Hänen vastauksensa oli, että hän teki minulle polttarikirjan. Tiedän kuitenkin, että polttarikirja oli siskoni ostama...

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ihmiset paljoa etiketeistä ja käytöstavoista tiedä. Ystävän avecista lasku perään, kiitoskortin voi jättää lahjaa antamattomille lähettämättä.

Vierailija
42/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi mennä ilman lahjaa, tosin ei nyt ole rahasta mitenkään tiukkaakaan. Meillä ei saatu lahjaa siskolta ja hänen mieheltään. Olihan se vähän ehkä outoa, siis sen verran et kiinnitin huomiota siihen mutta eipä tuo muuten haittaa. Pääasia että olivat paikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän häihin tuli tyhjin käsin, eikä haitannut. Mutta itse en voisi tulla tyhjin käsin, onhan ne häät tiedossa useimmiten niin aikaisin, että olisi aikaa vähävaraisena säästää, kiertää kirppareita tai kysyä kaverilta jotain sopivaa lainalle, jos lahjan osto jostain mekosta olisi kiinni. Ostaisin vähintään pullon kuohuvaa

Tiedän että joillekkin toisen häihin meno tarkoittaa aina uutta mekkoa, kampaajalla kampausta ja meikkiä, itse käytän samaa siistiä mekkoa, jota käytän aina näissä tärkeissä tilaisuuksissa, joten on hyvässä kuosissa, laitan itse tukkani ja meikkini ja ostan näillä säästetyillä rahoilla kunnollisen lahjan. En epäile ettei läsnäoloni ole toivotunpaa kuin lahja, mutta ystäväni häät ovat minulle tärkeämpiä kuin se että laitatan itseni kalliisti paraatikuntoon, kun itsekin osaan itseni siistiä nätiksi ilman että rahaa palaa satasia.

Vierailija
44/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraasi tiesivät etukäteen sun olevan ahne törppö ja halusivat näpäyttää. Joo on tökeröä tulla häihin ilman lahjaa, mutta vielä tökerömpää on kysellä  vierailta mitäs toitte ja paljonko maksoi.

Vierailija
45/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidänkin häihin tuli muutama häävieras ilman lahjaa. Kutsussa olin ilmaissut ettei lahjoja välttämättä tarvitse tuoda, pääasia, että rakkaat saapuvat paikalle. Juurikin siksi, että tiedän joidenkin vieraitten tiukan taloudellisen tilanteen ja koska moni joutui matkustamaan ja yöpymään hotellissa häidemme takia. Kutsussa oli lisäksi kuitenkin tilinumero häämatkatilille ja lahjalista niille, jotka halusivat meidä muistaa lahjalla. Eli se, että muutama tuli ilman lahjaa, oli ok, mutta sitä ihmettelen, että kaksi näistä lahjattomista vieraista ei tuonut edes onnittelukorttia! On okei, että ei ole varaa muistaa rahallisesti arvokkaalla lahjalla, mutta se, ettei edes viitsi onnitella hääparia kortin muodossa. Se on jo laiskuutta ja saamattomuutta.

Sitäkin ihmettelen, että yksi näistä vieraista joka tuli ilman lahjaa ei todellakaan ollut rahaton tai joutunut matkustamaan häidemme takia. Ehkä hän sitten vaan oli saita tai mukavuudenhaluinen.

Eli pähkinänkuoressa: Älä mene häihin tyhjin käsin. Lahjan ei tarvitse olla ihmeellinen tai kallis, viinipullo tai suklaarasia kauniilla rusetilla kelpaa. Minimivaatimus on onnittelukortti.

Miksi ilmoitat, että vieraiden läsnäolo on tärkeintä, jos kuitenkin odotat viinipulloja, suklaarasioita tai onnittelukortteja? Minä en häissä toivonut lahjoja, ja asia todella oli niin. En kiinnittänyt huomiota, kuka toi jotain ja kuka ei mitään. Lahjoja ei odotettu ja tämä on omassa tuttavapiirissäni tapana. Tilinumero laitetaan kutsuun, mutta samalla yleensä ilmaistaan, että lahjan antaminen on vapaaehtoista.

Olen eri mieltä myös kortista. Onnittelukortin lähetän, jos en pääse paikalle. Sen sijaan, jos onnitellaan kasvotusten, mihin kortteja tarvitaan? Säilytteleekö niitä joku? Itselle ovat turhaa tavaraa.

Samaa mieltä. Aika ristiriitaista ja kaksinaamaista ensin ilmaista ettei lahjaa tarvita, mutta sitten paheksutaan jos joku ei tuokaan mitään. Olisi jättänyt "ilmaisut" pois, väki ymmärtäisi paremmin, että tuomisia pitää olla.

Pointti ei ollut että tuomisia pitäisi olla. Luulin kuitenkin että jokainen, joka vaivautuu häihin, olisi iloinen hääparin puolesta ja osoittavan tämän jollei lahjalla niin onnittelukortilla. Jos naimisiinmenomme on niin merkityksetön asia jollekulle, ettei edes vaivaudu onnittelemaan kortilla, niin en ymmärrä miksi häihin pitää tulla ollenkaan. Sanallinen onnittelutoivotus katoaa ilmaan ja saattaa unohtua epähuomiossa, kun taas kortin voi hääpari halutessaan lukea uudelleen ja säästää muistoksi.

Vierailija
46/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun yksi parhaimmista kavereista ei antanut muuta kuin kympin arvoisen kuohun. Parhaimmalle ystävälleni sanoi, ettei tarvitse antaa yhtään mitään. Tiedän heillä olevan vähän rahaa. Kaikki muut osallistuivat.

Siis ihan sama, mitä annettiin

Vierailija
47/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo on tökeröä tulla häihin ilman lahjaa, mutta vielä tökerömpää on kysellä  vierailta mitäs toitte ja paljonko maksoi.

Totta. Ihmettelen mielessäni tyhjäkätisiä vieraita, mutta en todellakaan ole kommentoinut asiaa mitenkään. 

Vierailija
48/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihin ei ikinä mennä kahta kättä heiluttaen. Jotain rajaa ja käytötapoja pitää olla vaikka olisi köyhä.

Vierailija
49/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan rahallinen arvo voi olla pienikin, lämmin ajatus on tärkein. Omissa häissämme saimme lahjaksi esim. käsin veistettyjä puutulppaaneita, olivat monta vuotta koristeena esillä, ja tuskin olivat maksaneet juuri mitään, mutta työtunteja niiden tekemiseen oli varmaan kulunut aika paljon.

Vierailija
50/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tästä lähtien enää mene yhtiinkään häihin. Lahjat on kuitenkin ihan p*skoja tai rahaa liian vähän prinsessamorsianten mielestä. 

Anteeksi että olen köyhä, mutta minun hommani ei ole ostaa velaksi lahjaa sinun hääjuhlaasi. Häät ovat kalliita ja olisi "kiva saada jotain takaisin", mutta niin se ei toimi. Häät pitää järjestää sellaisella budjetilla johon itsellä on varaa. 

Ja jos sanot kutsussa että ei tarvi lahjaa niin älä sitten ihmettele ettei joku tuo. Aika tekopyhää hommaa tollainen.

Vierailija
51/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei tuonut mitään, vaikka ei rahasta ole pulaa. Taidan olla ei toivottu miniä. 😀

Vierailija
52/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei annettu yksissä häissä lahjaa ollenkaan. Ei ollut varaa. Matkoihin, vaatteisiin ja hotelliyöpymisiin meni ne rahat.

Kun nyt alapeukutitte tätä, voitte kertoa: kutsutteko vieraat häihin sillä ajatuksella, että niiltä saa lahjoja, vai sillä ajatuksella, että haluatte ne juhlimaan avioliittonne solmimista? Meillä ei oikeasti ollut tuossa tilanteessa varaa ylimääräiseen, meillä oli pieni vauva ja esim. iso sairaalalasku just maksettuna. Samasta syystä piti ostaa uusi mekko, kun edellinen juhlamekko ei sopinut sen synnytyksen jälkeisen vatsan kanssa. Olisitteko olleet itse juhlakaluina mielissänne, jos olisimmekin jääneet pois juhlista?

Itse en kehtaisi ilmestyä hääjuhlaan ilman lahjaa. Kiristäisin ennemmin ruokakaupassa kukkaronnyörejä viikon tai parin ajan. Samallahan sitä karistaa kilon tai kaksi ja samalla juhlapöydän antimetkin maistuvat paremmalla ruokahalulla.

Mutta ei se itseäni ainakaan olisi haitannut, jos pariskunta pienen vauvansa kanssa ei olisi ilmestynyt eräisiin häihin - päinvastoin... :) 

Onneksi minä en ole tuttavasi. Jos olisin, lähettäisin sinulle arvoiseksi lahjan, sata kiloa paskaa.

Hah sinun arvoistasi ei edes kutsuttaisi. Olisitpa miten läheistä sukua hyvänsä.

Paska osui maaliinsa.

Vierailija
53/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin kaverin häihin kesällä 2015. Rahaa paloi kaikkeen oheiseen mielestäni todella paljon.

Polttarit: matkat 70€ ja polttarimaksu + omat ruoat ja juomat yhteensä 120€. Mökkimajoitus sisältyi tähän.

Häät: matkat 70€ ja yhden yön majoitus 85€

Kaikkia näitä varten jouduin jo useamman viikon kiristämään budjettia ruokakaupassa.

En halunnut mennä häihin tyhjin käsin, mutta ei todellakaan ollut varaa edes kahta kymppiä laittaa häämatkatilille. Askartelin siis itse kortin ja vein lahjaksi aiemmin arpajaisista voittamani Luhta Homen pyyhesetin (2 kylpypyyhettä ja 2 käsipyyhettä avaamattomassa pakkauksessa). Lahja ei valitettavasti ollut mieleinen, vaan kuulemma ihan turhaa krääsää millä hääpari ei mitään tee. Kympinkin panostus häämatkatilille olisi ollut parempi kuin olla kunnioittamatta hääparin lahjatoivetta, joka siis oli rahaa.

Tunsin itseni läpipaskaksi ihmiseksi, kun minua syytettiin kunnioituksen puutteesta hääparia kohtaan eikä viemäni lahja ollut ollenkaan hyvä. Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään vaan ilahduttaa. Huono fiilis jäi, ilmeisesti molemmin puolin ja välit tähän kaveriin ovat viilenneet lähinnä joulukorttitasolle.

Vierailija
54/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei annettu yksissä häissä lahjaa ollenkaan. Ei ollut varaa. Matkoihin, vaatteisiin ja hotelliyöpymisiin meni ne rahat.

Kun nyt alapeukutitte tätä, voitte kertoa: kutsutteko vieraat häihin sillä ajatuksella, että niiltä saa lahjoja, vai sillä ajatuksella, että haluatte ne juhlimaan avioliittonne solmimista? Meillä ei oikeasti ollut tuossa tilanteessa varaa ylimääräiseen, meillä oli pieni vauva ja esim. iso sairaalalasku just maksettuna. Samasta syystä piti ostaa uusi mekko, kun edellinen juhlamekko ei sopinut sen synnytyksen jälkeisen vatsan kanssa. Olisitteko olleet itse juhlakaluina mielissänne, jos olisimmekin jääneet pois juhlista?

Itse en kehtaisi ilmestyä hääjuhlaan ilman lahjaa. Kiristäisin ennemmin ruokakaupassa kukkaronnyörejä viikon tai parin ajan. Samallahan sitä karistaa kilon tai kaksi ja samalla juhlapöydän antimetkin maistuvat paremmalla ruokahalulla.

Mutta ei se itseäni ainakaan olisi haitannut, jos pariskunta pienen vauvansa kanssa ei olisi ilmestynyt eräisiin häihin - päinvastoin... :) 

Miksi kutsut häihisi ihmisiä, joita et haluakaan paikalle?

Sanoinkin eräisiin häihin.

Olet oksettava ihminen. Onneksi minun ei tarvitse tulla häihisi. Toivon sinulle epämiellyttävää loppuelämää, sen olet ansainnut.

Nauttisitko itse, jos esimerkiksi ravintolassa puolivuotias napero huutaisi vieressäsi kuin viimeistä päivää? Voin kertoa sen olevan vielä vähemmän nautinnollisempaa häissä, joissa tarkoituksena on juhlia useampi tunti.

Vierailija
55/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääkutsu tulee sen verran ajoissa että varmasti jokaisella on mahdollisuus jotain pientä viedä, ihan vaan muistamiseksi että on huomioinut hääparin!

Me saatiin:

Itse kudotut villasukat, aivan ihana lahja

Itse tehty pefletti saunaan missä luki "me lahtiset" ja tähän päälle saunavihta:) vieraat tiesivät että vietämme hääyön mökillä:)

Pullo viiniä ja valokuva meistä suhteen alkuaikoina, saatteeksi oli kirjoitettu rakkausruno

Rasia missä sisällä puun siemen, tuolla se puu kasvaa komeasti 7 vuoden avioliiton jälkeen

Itse tehtyä saippuaa ja pesukintaat, sekä kynttilöitä ja suklaata, piristämään arkea

Cd mihin kaveri oli tehnyt meistä kuvia ja soittaa itse kitaralla laulun taustalla ja kuvat pyörivät dia-esityksen tavoin.

Olimme siis opiskelijoita kun menimme naimissiin ja suurin osa kaveripiiristämme myös, kuten huomaatte, ei rahallisesti arvokkaita lahjoja mutta jokaisesta näki että on nähty vaivaa että pystyivät muistamaan meitä.

Vierailija
56/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin kaverin häihin kesällä 2015. Rahaa paloi kaikkeen oheiseen mielestäni todella paljon.

Polttarit: matkat 70€ ja polttarimaksu + omat ruoat ja juomat yhteensä 120€. Mökkimajoitus sisältyi tähän.

Häät: matkat 70€ ja yhden yön majoitus 85€

Kaikkia näitä varten jouduin jo useamman viikon kiristämään budjettia ruokakaupassa.

En halunnut mennä häihin tyhjin käsin, mutta ei todellakaan ollut varaa edes kahta kymppiä laittaa häämatkatilille. Askartelin siis itse kortin ja vein lahjaksi aiemmin arpajaisista voittamani Luhta Homen pyyhesetin (2 kylpypyyhettä ja 2 käsipyyhettä avaamattomassa pakkauksessa). Lahja ei valitettavasti ollut mieleinen, vaan kuulemma ihan turhaa krääsää millä hääpari ei mitään tee. Kympinkin panostus häämatkatilille olisi ollut parempi kuin olla kunnioittamatta hääparin lahjatoivetta, joka siis oli rahaa.

Tunsin itseni läpipaskaksi ihmiseksi, kun minua syytettiin kunnioituksen puutteesta hääparia kohtaan eikä viemäni lahja ollut ollenkaan hyvä. Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään vaan ilahduttaa. Huono fiilis jäi, ilmeisesti molemmin puolin ja välit tähän kaveriin ovat viilenneet lähinnä joulukorttitasolle.

Älä turhaan vaivaa mieltäs. Kertoo paljon sun kaverista tämä käytös. Lahja oli hyvä, ja olisi monelle muulle varmasti mieluinen. Minä jätän juhlat väliin jos ei ole rahaa lahjaan juuri tän takia, että eipä tarvi sitten marista ja kattoa nenän vartta pitkin. Ajattelen myös niin että kutsua saa mutta mun tehtäväni ei ole rahoittaa kenenkään juhlia tai häämatkaa.

Vierailija
57/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe vapaa osaa aina yllättää! En ole ikinä kuullutkaan, että joku menisi häihin ilman lahjaa. Kyseessä kuitenkin usein elämän suurin juhla. Mutta sitten vielä se, että näin monen ihmisen mielestä se on ihan ok! Mitä ihmettä?

Mä olen kerran mennyt syntymäpäiville ilman lahjaa. Päivänsankari oli 101-vuotias ja juhlia vietettiin vanhainkodissa. Hän itse kielsi tuomasta mitään, koska edellisvuoden syntymäpäiviltä oli vielä ties kuinka monta konjakkipulloa ja karkkipussia jäljellä eikä pieneen huoneeseen mahtunut kukkia tai mitään muutakaan tavaraa.

Juhliin mennessä vaan kuuluu viedä mukanaan jotain tai laittaa rahaa sinne tilille, ellei sitä erikseen vahvasti kielletä.

Mutta silti en ymmärrä sitäkään, että joku alkaa kysellä lahjojensa perään tai haukkua niitä mitä on saanut. Täysin törppöä käytöstä sekin!

Vierailija
58/114 |
27.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs lähdit sitten? Kyllä jonkunlainen lahja - pienempikin - käytöstapoja.

Vierailija
59/114 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuossa tulanteessa on parempi sanoa, että me ei nyt päästä häihin. Pieni vauva ja synnytys on ihan tarpeeksi hyviä syitä jäädä pois. On vain tökeröä mennä häihin ilman minkäänlaista lahjaa ja vedota johonkin sairaalalaskuun. Eikö edes hävettänyt?

Vierailija
60/114 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kumpi TEKI sinulle polttarikirjan? Se on tuntikausien työ. Laske kaverisi tuntipalkka x kirjaan käytetty aika, niin saat lahjan arvon.

Jos ap:n sisko on ostanut polttarikirjan, hän on varmaankin maksanut tuntipalkan sen tekijälle, jos tekijä on älynnyt siitä tarpeeksi pyytää.