Vituttaa Tampereen ratikka- ja kaikenvastustajat
Heiltä lukemiani perusteita yleisöpalstoilla, mikään ei pidä paikkaansa:
-ei liiku talvella
-kolisee
-helvetinkone, joka ei pidä ääntä >> jää alle
-suuruudenhullu (Pienemmissäkin kaupungeissä on!)
-VTT:n laskelmat on lahjottuja (VTT totesi, että harvinaisen kannattava liikennehankkeeksi, Turun vastaavan totesi kannattamattomaksi)
-vaihtoyhteys, ei jaks kävellä (Täytyy kävellä bussista ratikkaan noin 20-30 askelta. Siihen tulisi siis syöttöliikenne busseilla ratikan pysäkeille, kauempana kiskoista sijaitsevilta alueilta, etenkin lähiöissä. Lattiatasot bussis ja ratikas samalla tasolla, kuin laiturit. Ratikka ja bussi noin viiden metrin päässä toisistaan, bussista kävellään ratikkaan, joka odottamassa bussimatkustajia. Samanlainen systeemi on Bergenin uudehkossa ratikasssa. Toimii sen mukaan, mitä olen lukenut kokemuksiaan, erinomaisesti + matkustajamäärät kasvaneet)
Yllättäin puolueista persut on pahin vastustaja. Siellä kaikkein pahin pässi on tämä Lassi Kaleva. Hän vastustaakin sitten aivan kaikkea: Tammelan kamalan näköisen keskustan vieressä olevan elementtilähiökaupunginosan aiottua tiivistämisrakentamista, ratikkaa, Eteläpuiston rakentamista, rantatunnelia, sekä Tammelan jalkapallostadionia). Sille ei kelpaa yhtään mikään, vaan kaupungin on pysyttävä muuttumattomana.
Kaikkein ärsyttävintä yleisöpalstoilla on keksityt uhkat, joita ratikka tuo kuulemma tullessaan. Selvästi näkee, että se porukka ei ole edes viitsinyt perehtyä hankkeeseen, josta on valtavat selvitykset ollakseen suomalainen hanke.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Minua taas vituttaa Tampereen kaikenkannattajat! Kukaan ei ajattele sitä, mistä rahat näihin mahtaviin "kehityshankkeisiin " saadaan ...
Kaupungin kiinnostavuus kasvaa ja sitä kautta verotulot. Investointi tulevaan.
Tampere on hyvä mesta kaikki vaan Tampereelle! Toisaalta jos spora tulee Treelle niin kaupungin maanläheisyys alkaa kärsimään ja kohta sinne tulee sitte varmaan jo metrokin joka vie Pirkkalaan ja sitten sitä ollaankin jo kuin Helsingissä pikkuhiljaa.
Se tietty ero Helsinkiin pitää säilyä Tampereella...mutta ehkä sen tekee jo ihan maantieteellinen sijaintikin.
Espoosta tulee nopeammin(2021) ratikkakaupunki, kun Tampereesta. Tamperelaiset ei tajua että joukkoliikenne kuuluu toimivaan kaupunkiin, haluavat pitää sen ikuisena tuppukylänä.
Tuo "EI" sektori koostuu aina vasemmistosta.
Espooseen tulee nyt metro ja seuraavaksi varmasti spora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas vituttaa Tampereen kaikenkannattajat! Kukaan ei ajattele sitä, mistä rahat näihin mahtaviin "kehityshankkeisiin " saadaan ...
Kaupungin kiinnostavuus kasvaa ja sitä kautta verotulot. Investointi tulevaan.
Vau mikä argumentti. Ylihintainen ja varmasti budjettinsa ylittävä kuljetusmuoto ei muutu verotuloiksi, paitsi vihervasurien fantasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Espooseen tulee nyt metro ja seuraavaksi varmasti spora.
Espoon spora on jo varma juttu, jolle valtiokin on taannut rahoituksen.
Espoon metrosta voisi ainakin ottaa Tampereella sen verta oppia, että laskettaisiin ratikan rakentamisesta koituvat kustannusarviot mieluummin kerralla hieman yläkanttiin kuin alakanttiin. Ja toiseksi: Onko kukaan laskenut kuinka paljon voitaisiin bussilippujen hintaa pudottaa, jos se summa, joka mahdollisesti käytettäisiin ratikkaan käyettäsiiin bussilippujen hintojen alentamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas vituttaa Tampereen kaikenkannattajat! Kukaan ei ajattele sitä, mistä rahat näihin mahtaviin "kehityshankkeisiin " saadaan ...
Kaupungin kiinnostavuus kasvaa ja sitä kautta verotulot. Investointi tulevaan.
Vau mikä argumentti. Ylihintainen ja varmasti budjettinsa ylittävä kuljetusmuoto ei muutu verotuloiksi, paitsi vihervasurien fantasioissa.
Tuohan on ihan täytta faktaa. Rakentaminen yleensä keskittyy sinne, jossa on toimiva joukkoliikenne ja näiden paikkojen tonttihinnat on huomattavasti muita korkeampia. Helsinki alkaa kaavoittamaan tuhansia asuntoja Raide-Jokerin varrelle, jonka rakentaminen alkaa ens vuonna.
Vituttaa koko nykyinen Tampere. Keskusta on slummi, jossa pyörii narkkareita ja alkkiksia ja muita hörhöjä. Kukaan ei välitä mistään mitään: jalkakäytävillä pyöräillään ja kerrostaloissa melutaan puhumattakaan delfiineistä, päiväkodeista, suurtyöttömyydestä, rumasta arkkitehtuurista, 90-luvun vaatemuodista, Dextra potilakuolemasta.
Ihme toheloita koko kaupunki täynnä päättäjiä myöten.
Ja kyllä, persuja äänestää todella moni täällä junttilassa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "EI" sektori koostuu aina vasemmistosta.
Treella ratikkaa kannattaa koko vasemmisto.
Täällä Helsingissä ei vastusteta kuin asuntoja. Heti, jos johonkin pusikkoon olisi tulossa pari taloa, jokin kaupunginosayhdistys on takajaloillaan. Kumma, että tänne on yhtään asuntoja onnistuttu saamaan. Eipä tarvitse miettiä, miksi asunnot ovat niin kalliita ja ahtaita, kun kaupunginvaltuustovaaleissa äänestäjien enemmistö haluaa estää asuntojen tarjonnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas vituttaa Tampereen kaikenkannattajat! Kukaan ei ajattele sitä, mistä rahat näihin mahtaviin "kehityshankkeisiin " saadaan ...
Kaupungin kiinnostavuus kasvaa ja sitä kautta verotulot. Investointi tulevaan.
Kyllä on hyvin aivopesu onnistunut. Omia aivoja kannattaisi käyttää.
Helsinkikin olisi aivan erilainen kaupunki ilman ratikkaa. Ei niin kaupunkimainen. Tampere haluaa pysyä Kuopioon ja Jyväskylään verrattavissa olevana. Ratikka tekisi siitä kaupunkimaisemman.
Miksi sinne tarvitaan spora? En siis tunne treetä yhtään mutta mitä mieltä ootte siellä asuvat, tarvitaanko sinne spora?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas vituttaa Tampereen kaikenkannattajat! Kukaan ei ajattele sitä, mistä rahat näihin mahtaviin "kehityshankkeisiin " saadaan ...
Kaupungin kiinnostavuus kasvaa ja sitä kautta verotulot. Investointi tulevaan.
Vau mikä argumentti. Ylihintainen ja varmasti budjettinsa ylittävä kuljetusmuoto ei muutu verotuloiksi, paitsi vihervasurien fantasioissa.
Tuohan on ihan täytta faktaa. Rakentaminen yleensä keskittyy sinne, jossa on toimiva joukkoliikenne ja näiden paikkojen tonttihinnat on huomattavasti muita korkeampia. Helsinki alkaa kaavoittamaan tuhansia asuntoja Raide-Jokerin varrelle, jonka rakentaminen alkaa ens vuonna.
Ei, se ei ole kestävää talouskasvua, että ylihintaisiin uusiin asuntoihin asutetaan veronmaksajien rahoilla eläviä ihmisiä.
"Helsinkiläisistä asuntokunnista joka kymmenes sai yleistä asumistukea vuoden 2014 lopussa. Tukea sai lähes 33 000 kotitaloutta, joissa asui melkein 63 000 helsinkiläistä. Yleisen asumistuen tarve on kasvanut viimeisten vuosien aikana, ja Helsingissä asumistuen käyttö on kasvanut koko maata enemmän. Ennen vuonna 2009 alkanutta taantumaa yleisen asumistuen saajia oli Helsingissä yli 12 000 taloutta vähemmän kuin tällä hetkellä, ja yleistä asumistukea saaneiden määrä on kasvanut vuodesta 2008 vuoteen 2014 yhteensä 60 prosenttia."
http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/tietokeskus/yha-useampi-helsinkilainen…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas vituttaa Tampereen kaikenkannattajat! Kukaan ei ajattele sitä, mistä rahat näihin mahtaviin "kehityshankkeisiin " saadaan ...
Kaupungin kiinnostavuus kasvaa ja sitä kautta verotulot. Investointi tulevaan.
Vau mikä argumentti. Ylihintainen ja varmasti budjettinsa ylittävä kuljetusmuoto ei muutu verotuloiksi, paitsi vihervasurien fantasioissa.
Et ole ottanut selvää selvästikään, kun puhut budjettien ylityksistä. Ensinnäkin, ratikka rakennettaisiin allianssi-mallilla, jossa rakentajalle ei synny houkutusta keksiä uusia menoja, koska etukäteen sovitaan, että mikäli uusia menoja tulee, niin silloin myös tämä uusien menojen keksijä (rakentaja) joutuu maksamaan puolet siitä. Aivan samalla periaatteella rakennettiin rantatunneli, jossa budjetti piti ja vieläpä rakentui puoli vuotta etuajas.
Allianssi mallissa yhteydenpito, seuranta ja tiedonvaihto on paljon tiiviimpää, kuin normaalisti on totuttu. Jos esim. espoon metron rakentamista oltais seurattu samalla tarkkuudella, kuin allianssi-mallissa, niin sen kustannukset eivät olisi kasvaneet niin holtittomasti.
Verotuloiksi ratikka muuttuu siksi, että kaupunki saa myydä rakennusmaata, sekä saa suuremmat kiinteistöverot. Mitään radanvarsi rakentamistahan ei tule, mikäli ratikkaa ei tule. Bussilinjojen varrelle ei aleta tiiivistämään, sen kaupunki on jo todennut. Ratikka on ainoa, mikä tiivistää kaupunkia.
Verotuloiksi ratikka muuttuu myös siksi, että kun kaupunkia tiivistetään, niin säästetää infrakustannuksissa (vesijodot, viemäröinti, sähkö, uudet tiet jne.) noin 80% verrattuna siihen, että rakennetaan keskelle metsää.
Vierailija kirjoitti:
Espoosta tulee nopeammin(2021) ratikkakaupunki, kun Tampereesta. Tamperelaiset ei tajua että joukkoliikenne kuuluu toimivaan kaupunkiin, haluavat pitää sen ikuisena tuppukylänä.
2021?! Mä oon nähnyt että on vilahtanu vuodet 2035 ja 2040. Tulee kehä 1 päästä päähän tuo spora. Helpottaa toivottavasti tulevaisuudessa aivan hulluja kehä ykkösen ruuhkia..
Minua kiinnostaa vain, miten se vaikuttaisi joukkoliikenteen (myös bussien) hintoihin?
Minua taas vituttaa Tampereen kaikenkannattajat! Kukaan ei ajattele sitä, mistä rahat näihin mahtaviin "kehityshankkeisiin " saadaan ...