Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nokian toimitusjohtaja käyttää autokuskia, koska työmatka Helsingin keskustasta Espooseen on ”hankala”

Vierailija
26.09.2016 |

Voi vittu mikä jätkä, keskustasta pääsee kyllä yhdellä bussilla.

http://www.hs.fi/talous/a1474856843566

NOKIAN toimitusjohtaja Rajeev Suri kertoo talouslehti Financial Timesissa (FT) työmatkakäytännöistään lehden työmatka-palstalla.

Suri kertoo käyttävänsä työmatkaansa autokuskia, koska matka hänen kodistaan Helsingin keskustasta Nokian pääkonttorille on hankala. Nokian pääkonttori sijaitsee Espoon Karaportissa.

”Työmatkani Nokian kampukselle kestää alle 30 minuuttia. Minulla on erinomainen autokuski. Ottaen huomioon kustannus–hyöty-yhtälön, se on kannattavaa, sillä se mahdollistaa työmatkalla valmistautumisen työpäivään. En saavu toimistolle kylmiltään”, Suri kirjoittaa.

Suri kertoo kuitenkin esimerkiksi Lontoossa aina käyttävänsä julkista liikennettä: metroa tai lentokenttäbussia.

Hän ei kerro kirjoituksessa aikooko ryhtyä Helsingissä metron käyttäjäksi siinä vaiheessa, kun länsimetro joskus avataan liikenteelle.

Sinänsä länsimetro ei välttämättä juuri helpota Surin työmatkaa. Lähimmältä Urheilupuiston metroasemalta on linnuntietä matkaa Karaporttiin Nokian toimistoille noin kuusi kilometriä.

SURI kertoo myös lukevansa sähköpostinsa vain hyvin aikaisin aamulla tai sitten illalla. Työpäivän aikana hän ei niitä katso.

”Se ei ole täydellistä, mutta näin haluan sen tehdä. En halua käyttää päivääni lukemalla sähköposteja”, Suri kertoo FT:ssä.

Ennen töihin lähtöä Suri kertoo lukevansa Financial Timesin ja Economistin.

”Joskus kuuntelen Economistin audioversion. Ja tarkistan aina krikettitulokset”, Suri kirjoittaa.

PIDEMMILLÄ työmatkoilla Suri kertoo lukevansa kirjoja, pääosin teknologiasta. Hän kertoo lukevansa parhaillaan Michio Kakun kirjaa Physics of the Future. Kirja ennustaa teknologista kehitystä sadan vuoden päähän.

”Luin sen muutama kuukausi sitten ja päätin palata siihen. Siinä on niin paljon mietittävää: robotit, tekoäly – paljon omaksuttavaa yhdellä lukemisella”, Suri kirjoittaa.

Hän mainitsee lukevansa myös Raymond Kurzweilin The Singularity is Near -kirjaa sekä John Paul Muellerin ja Luca Massaronin kirjaa Machine Learning for Dummies.

SURI KERTOO kirjoituksessa, että hänen poikansa on säveltäjä. Poika on johdattanut isänsä kuuntelemaan jazzia, muun muassa Herbie Hancockia ja Miles Davisia.

Pitkillä lennoilla Suri kertoo katsovansa urheilua. Tai amerikkalaisia komediasarjoja, kuten Modern Family ja Silicon Valley.

”Yksi asia, jota aina yritän, on olla tekemättä töitä”, hän kirjoittaa.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kateellinen vai miksi sen pitäisi kulkea työmatkat bussilla?

Vierailija
2/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok, että toimitusjohtaja käyttää aikansa johonkin muuhun kuin bussin odotteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä bussilla? Kokeilin tuossa ihan joutessani paria osoitetta ja jos Suri-parka haluaisi olla klo 8 huomenna konttorilla, hän joutuisi lähtemään 6:56 kotoa ja menemään kyllä vaihdon-kahden kautta. Kuskin ajamana säästöä tunti päivässä ja lisäksi pystyy tekemään töitä matkalla - ihan fiksua. 

Vihreät voisivat vielä laskea, kauanko reilun 17 kilometrin sotkeminen Jopolla kestäisi.

Vierailija
4/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, jos hilloa on. Nokia on kuitekin yksityinen firma, eli toimitusjohtajan autoilu ei ole ap:lta pois (ellet satu olemaan suuromistaja ja TJ reissaa firman rahoilla Espooseen...) Suosittelisin keskittymään esimerkiksi kansanedustajien taksimatkojen kritisoimiseen, se on kuitenkin suoraan verofyffellä rahoitettua hommaa.

Vierailija
5/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreät voisivat vielä laskea, kauanko reilun 17 kilometrin sotkeminen Jopolla kestäisi.

Palstamammalta max 5 minuuttia joka on ihan normaali reipas vauhti. Jos liikennevalot on matkalla suotuisia, mammat polkaisee tuon matkan 3.5 minuuttiin.

Vierailija
6/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä... sehän on hyvä vain, että käyttää palveluja jos on rahaa. Ja Surilla nyt epäilemättä on rahaa. En tosiaankaan menisi itsekkään millään kusisella bussilla töihin jos olisin tuon tason johtaja. Tai edes omalla autolla. Rasittavaa ajella ruuhkassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihreät voisivat vielä laskea, kauanko reilun 17 kilometrin sotkeminen Jopolla kestäisi.

Rautatientorilta Karaporttiin 14,3 km = rauhallista vauhtia 50 minuuttia, keskireipasta työmatkapoljentoa 34 minuuttia. Maantiefillarilla trikoot päällä 19 minuuttia.

Vierailija
8/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tj tekee tunnintyötä enemmän joka päivä. Ja tuolla palkalla se on paljon lisää osakkeenomistajille. Kiitos Suri, suomalaistenkin pitäisi ottaa oppia. Ja yksi autokuski sai hyvän duunin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap Surin tarkkaa osoitetta? Hänellä voi olla pitkäkin matka sinne, mistä joku Espoon bussi lähtee. Ja oletko katsonut kartalta missä Karakallio on tai mennyt siinä ohi? Se on ihan Espoon peräkorvessa, keskellä ei mitään, ihmisten hylkäämä paikka! Vain itsetuhoinen yksilö yrittäisi mennä sinne bussilla Helsingin keskustasta.

Vierailija
10/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että ei ole ajokorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä rehellisen ihmisen pitää itse ajaa autoaan, siivota kotinsa, vaihtaa renkaansa, leikata nurtsinsa ja maalata aitansa. Jotain vikaa on ihmisessä, jos tuollaisesta työstä palkkaa maksaa jollekin toiselle osapuolelle!

Vakavasti sanottuna Suri tienasi fyrkkaa vuonna 2015 kahdeksan miljoonaa euroa. Suurin osa tulospohjaisia palkkioita. Mitään 40h työviikkoa ei toki ole, niin jaettuna 365:lla Suri tienasi siis n. 22000e päivässä. Voisihan se itsekin sinne työpaikalle ajaa, ollen näin Suomen kallein autokuski, eli eiköhän se ole firmalle parempi, että tekee töitä tuonkin ajan :D

Vierailija
12/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on hyvä, yksityisellä rahalla palkataan autonkuljettaja. Kaikki kiittävät! Näin kun tekisi muutkin johtajat niin saataisiin kymmeniä autokuskeja kortistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja olisi voinut tarkistaa kartasta, kuinka lähellä Nokian kampus on lähintä länsimetron asemaa. Samoin toimittaja voisi laskea, kuinka arvokkaana Nokia pitää toimitusjohtajan aikaa, ja mikä tulee 30 minuutin hinnaksi.

Vierailija
14/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiassa on tosi yleistä käyttää kuljettajaa. Monilla pperheillä on useita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suri sattuisi saamaan vahingossa yhdetkin sakot itse autoa ajaessa, palkkaisi sillä päiväsakkosummalla autonkuljettajan kymmeneksi vuodeksi.

Vierailija
16/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä, jos hilloa on. Nokia on kuitekin yksityinen firma, eli toimitusjohtajan autoilu ei ole ap:lta pois (ellet satu olemaan suuromistaja ja TJ reissaa firman rahoilla Espooseen...) Suosittelisin keskittymään esimerkiksi kansanedustajien taksimatkojen kritisoimiseen, se on kuitenkin suoraan verofyffellä rahoitettua hommaa.

Tuollaisella toimitusjohtajalla ei yleensä ole mikään 37,5 tunnin työviikko, vaan huomattavasti pidempi. Kyllä se on näin osakkeenomistajan kannalta parempi, että kallispalkkainen toimari käyttää aikansa oman työnsä tekemiseen eikä ruuhkassa suhaamiseen, ja jos taksilla matkustaminen asiaa auttaa niin hyväksyn sen täysin.

Kansanedustaja on huomattavasti halvempi, mutta kyllä sellaisellakin taksimatka on usein ihan perusteltu.

Muuten ihmettelen, miksi juuri taksilla matkustaminen ilmentää suomalaiselle jotain ultimaattista ylellisyyttä ja pröystäilyä. Itse en omista autoa enkä ajokorttiakaan. Yleensä kuljen jalan tai julkisilla, mutta tarpeen tullen käytän taksia ihan sumeilematta (maksan matkani itse). Halvemmaksi se tulee kuin oman peltikotteron ylläpito. 

Vierailija
17/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsimetro rakennettiin Nokian vaatimuksesta.

Vierailija
18/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä bussilla? Kokeilin tuossa ihan joutessani paria osoitetta ja jos Suri-parka haluaisi olla klo 8 huomenna konttorilla, hän joutuisi lähtemään 6:56 kotoa ja menemään kyllä vaihdon-kahden kautta. Kuskin ajamana säästöä tunti päivässä ja lisäksi pystyy tekemään töitä matkalla - ihan fiksua. 

Vihreät voisivat vielä laskea, kauanko reilun 17 kilometrin sotkeminen Jopolla kestäisi.

Ei siihen pyöräilyaikaan mitään vihreitä tarvita, Reittiopas palvelee.

Vierailija
19/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne kannata mennä bussilla eikä metrolla, koska juna-asema on parin sadan metrin päässä. Ja voisihan sitä autoa itsekin ajaa, jos ei pitäisi samalla valmistautua...

Vierailija
20/86 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä bussilla? Kokeilin tuossa ihan joutessani paria osoitetta ja jos Suri-parka haluaisi olla klo 8 huomenna konttorilla, hän joutuisi lähtemään 6:56 kotoa ja menemään kyllä vaihdon-kahden kautta. Kuskin ajamana säästöä tunti päivässä ja lisäksi pystyy tekemään töitä matkalla - ihan fiksua. 

Vihreät voisivat vielä laskea, kauanko reilun 17 kilometrin sotkeminen Jopolla kestäisi.

Ei siihen pyöräilyaikaan mitään vihreitä tarvita, Reittiopas palvelee.

Ja lääh puuh hikisenä suihkuun ja vaateiden vaihtoon vartiksi ainakin