Englannissa pääsee päivystyksessä lääkäriin aina alle neljässä tunnissa, miksi Suomessa pitää odottaa 8h?
En tajua miksi Suomessa on niin huonot terveyspalvelut ja henkilökunta aina naama norsunelimellä. Esim. Englannissa, jossa hoitoon pääsevät kaikki ilmaiseksi, ei juuri ikinä tarvitse odottaa päivystyksessä yli neljää tuntia, rutiinileikkauksiin pääsee 18 viikon sisällä lähes aina (Suomessa odotusaika on keskimäärin 25 viikkoa), eikä mikään edes maksa mitään. Englannissa on silti terveydenhoitokulut per capita 300 dollaria pienemmän kuin Suomessa?
Osaisiko joku selittää?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3540810/A-E-disaster-Waiting-ti…
http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_oikeudet/hoitoon_paasy/Sivut/B-ta…
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa melkein syyllistetään ihmisiä siitä, että kehtaavat mennä päivystykseen. Onko tämä nyt oikein? Mistä se tavallinen maallikko voi tietää, onko sairaus päivystysasia vai ei. Sama juttu terveyskeskuksien kanssa; omalla pikkupaikkakunnalla ei edes lääkäriaikoja saa, ellei ole pää kainalossa. Tähän on tultu, että julkisten terveyspalveluiden varassa oleva ei välttämättä saa apua mistään.
Kyllä tavallinen maallikko tietää milloin on aika mennä päivystykseen. Esim. Jos sulla on 40 asteen kuume ja flunssa sinne päivystykseen mennään vain jos se kuume ei laske särkylääkkeillä tai on niin pahoja hengitysongelmia ettei kestä enää. Sama toimii myös lapselle.
Toinen esimerkki vaikka jos tapaturma sattuu ja nilkka vääntyy niin jos pystyt sille astumaan ja voit sitä kohtuullisesti liikuttaa niin se ei ole päivystysasia. Jos on selkeä murtuma tai luu katki niin sitten päivystykseen.
Myös aikuisella oksennustaudit ja norot eivät ole päivystysasia paitsi jos et saa yhtään nestettä pysymään sisällä ja sen takia tarvitset tiputuksen.
Kannattaa myös muistaa että netistä löytää numeron linjalle josta voi kysyä kuulostaako asia päivystys asialta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin lapsen oikomishoidon röntgeniin oli vuoden jonotusaika. Sitten kun sinne pääsimme niin ketään muuta potilasta ei näkynyt. Luulin, että ruuhkaa, mutta käytävät ammottivat tyhjyyttä.
Srva hoitoaika oli joskus 6 kk päästä.
Vuosi meni hukkaan / siirryimme omakustanteiseen hoitoon kun kuulimme, että kunnallinen hoito vähän sitä sun tätä.
Tämä on asia jota todella, todella ihmettelen. Meillä on nimittäin aivan samanlainen kokemus.
Saimme lähetteen oikomishoitoon ja aikoja koko loppuvuodeksi. Alussa hoitoja oli usein, kun milloin laitettiin jotain levittävää kuminauhaa, milloin otettiin muottia ja milloin laitettiin sitten itse kojetta.
Yhdessä vaiheessa tajusin, että se kuminauhojen laittoaika oli tosi hankala, ehkä paria viikkoa aikaisemmin. Soitin ja kysyin sen siirtämistä, mutta oli aivan täyttä. Ystävällinen hoitaja puhelimessa tsekkasi naapurikuntienkin ajat, mutta ei missään välissä ollut mahdollista, vaikka totesi itsekin, että tämähän on n. 5 min toimenpide. Koska seuraava vaihe oli riippuvainen tästä ekasta jutusta, niin koko hoidon aloitus olisi siirtynyt yli puolella vuodella eteenpäin. Pakko oli järjestää niin, että nuori pääsi sinne aiottuna aikana, vaikka yhdet hautajaiset jäivät väliin meiltä kahdelta ja muu perhe meni.
Kun mentiin, koko hemmetin hoitola oli täysin tyhjä. Siis aivan tyhjä. Hoitohuoneiden ovet auki ja hammashoitaja ja lääkäri siellä juttelemassa. Kun homma oli tehty (5 min), niin saimme neuvon, että jos kumpparit irtoavat, niin voi tulla heti vaan suoraan laitattamaan ne uudestaan maanantaina. Siiis mitäää??? Juuri mulle oli sanottu, että aikoja ei kertakaikkiaan ole, ei minkäänlaista aukkoa varauksissa. No irtoshan se kumppari ja soitin vielä varuiksi, että voidaanko me nyt siis vaan tulla. Puhelimeen vastannut oli vähän ärtynyt että miksi soitat. Mentiin ja taas oli täysin tyhjää, olimme ainoat potilaat koko hemmetin hoitolassa. Olin suunnilleen rukoillut aikaa tälle kyseiselle päivälle noiden hautajaisten vuoksi, mutta oli aivan täyttä, ei mitään mahdollisuutta missään päin kaupunkia tai naapurikuntia. Kun olimme lähdössä, tuli joku mummo sisään ja häntä jo 5 min oli siellä huudeltu käytävällä tyhjästä huoneesta.
Pystyiskö joku avaamaan tätä edes hieman, että miksi tää menee näin?
Minä luulen, että ongelma on se, että hallinnosta vastaavat lääkärit, joilla on loistava lääketieteellinen osaaminen, muttei mitään osaamista hallinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jnon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No terveydenhuollossa hoidon laadukkuus on itselleni tärkeämpää kuin tehokkuus.
Anteeksi, mutta missähän tää Suomen laatu näkyy? Miesystävä lähetettiin kotiin kuolemaan, mummo kuoli ilman kipulääkitystä ollessaan saattohoidossa, äitiin testattiin uutta hoitomuotoa ja sen seurauksena pahemmat vaivat kuin alkuperäinen sairaus.
Erikoissairaanhoito ja varsinkin kirurgia on Suomessa keskimäärin ihan Euroopan mittakaavassakin huippua. Samoin lasten syöpähoidot ja tutkimus. Ymmärrän kyllä että se tieto ei paljon lohduta terveyskeskuksen päivystyksessä jonottavaa potilasta, mutta ei Suomen terveydenhuolto mikään läpimätä ole.
Ongelmana on päästä sinne erikoissairaanhoitoon kun se ensimmäinen askel on se tk sinne päästäkseen ja ensin on edessä valtansa ylpistämät kerberokset ja pitkät jonot ja osaamattomat lääkärit.
jonon ohi pääsee hakemalla lähetteen yksityiseltä lääkäriasemalla. Halpa hinta siitä että helposti säästät puolivuotta jonotusaikaa. Ensin jonotus terveyskeskukseen. Terveyskeskuksesta on muutenkin paljon vaikeampi saada jatkolähetteitä versus yksityiseltä lääkäriasemalta.
Minulla sairaseläkeläisenä ei ole varaa yksityiselle. Paitsi jos olen syömättä viikon. Englannissa moista ongelmaa ei ole. En tajua miksi suomalaiset katsoo sen olevan ok että joudut menemään yksityiselle ja maksamaan itsesi kipeäksi siitä että saat laadukasta ja kunnollista hoitoa.
Vielä isompi ongelma tasa-arvon kannalta on työterveyshuolto, niin kauan kuin Kela korvaa työnantajalle noin puolet kustannuksista. Köyhimmät ja sairaimmat ovat julkisten palvelujen varassa, kun samaan aikaan yhteiskunta tuellaan mahdollistaa parempiosaisille paremmat palvelut.
Englannissa ei ole lainkaan pakollista työterveyshuoltoa. Ekat 3 päivää sairastat omaan piikkiisi. Tämä säästää ihan valtavan määrän turhia lääkärikäyntejä väestötasolla vuodessa.
No et sairasta, suurin osa tyonantajista maksaa tayden palkan sairaspaivilta heti ekasta paivasta alkaen.
No niinpa. Ensimmaiset 7 paivaa on "self-certificate" eli omalla luvalla ja sen jalkeen tarvitsee laakarin todistuksen. Toki taalla on katto noiden maksettujen sairauspaivien maarassa ja NHS:lla tyoskennellessani tyonantaja katsoi aika tarkkaan kuinka usein saikkua piti ja esim. 3 kertaa 3 kk:n aikana sairastanut (oli se sitten 1 pva kerrallaan tai vaikka 1 vko kerrallaan) joutui ns. punaiselle... ja tyotoverini saikin aiheesta varoituksen, vaikka oli ihan suunniteltuja poissaoloja (leikkauksia).
En oikein ymmarra, mista naita ihmeellisia luuloja Englannin systeemista oikein tulee... ja sitten niita kirjoitellaan ihan totena "kun kaveri kertoi"...
t. Ketjuun aiemmin kommentoinut Englannissa lahes 20-v. asunut.
https://www.gov.uk/statutory-sick-pay/overview Tuolta minä hain tietoni sairauspäivän korvauksista, UK:n valtion omilta sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen ei kuulu nuhat ja kuumeet. Aina on alle 30 minuutin selvitty kun on oikea päivystys asia esim tikkaus.
Kyllä ne jonot täällä pohjoisessa on tunteja eikä minuutteja. Viimeksi kun menin tikkauksen vuoksi päivystykseen niin 7h jonotuksen jälkeen todettiin että ei tätä enää voi tikata, mene kotia..
Pitää odottaa 8 h? Jalkapöydässä olevan murtuman kanssa odotin terveyskeskuksessa hoitajaa 2 min ja lääkäriä 5 min.
Päivystyksessä odottelin alle tunnin ja tosiaan ei edes sattunut jos en jalkaa liikuttanut. Helsingissä näin.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa melkein syyllistetään ihmisiä siitä, että kehtaavat mennä päivystykseen. Onko tämä nyt oikein? Mistä se tavallinen maallikko voi tietää, onko sairaus päivystysasia vai ei. Sama juttu terveyskeskuksien kanssa; omalla pikkupaikkakunnalla ei edes lääkäriaikoja saa, ellei ole pää kainalossa. Tähän on tultu, että julkisten terveyspalveluiden varassa oleva ei välttämättä saa apua mistään.
Terveysneuvonta keksitty, ite soitan sinne monta kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jnon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta missähän tää Suomen laatu näkyy? Miesystävä lähetettiin kotiin kuolemaan, mummo kuoli ilman kipulääkitystä ollessaan saattohoidossa, äitiin testattiin uutta hoitomuotoa ja sen seurauksena pahemmat vaivat kuin alkuperäinen sairaus.
Erikoissairaanhoito ja varsinkin kirurgia on Suomessa keskimäärin ihan Euroopan mittakaavassakin huippua. Samoin lasten syöpähoidot ja tutkimus. Ymmärrän kyllä että se tieto ei paljon lohduta terveyskeskuksen päivystyksessä jonottavaa potilasta, mutta ei Suomen terveydenhuolto mikään läpimätä ole.
Ongelmana on päästä sinne erikoissairaanhoitoon kun se ensimmäinen askel on se tk sinne päästäkseen ja ensin on edessä valtansa ylpistämät kerberokset ja pitkät jonot ja osaamattomat lääkärit.
jonon ohi pääsee hakemalla lähetteen yksityiseltä lääkäriasemalla. Halpa hinta siitä että helposti säästät puolivuotta jonotusaikaa. Ensin jonotus terveyskeskukseen. Terveyskeskuksesta on muutenkin paljon vaikeampi saada jatkolähetteitä versus yksityiseltä lääkäriasemalta.
Minulla sairaseläkeläisenä ei ole varaa yksityiselle. Paitsi jos olen syömättä viikon. Englannissa moista ongelmaa ei ole. En tajua miksi suomalaiset katsoo sen olevan ok että joudut menemään yksityiselle ja maksamaan itsesi kipeäksi siitä että saat laadukasta ja kunnollista hoitoa.
Vielä isompi ongelma tasa-arvon kannalta on työterveyshuolto, niin kauan kuin Kela korvaa työnantajalle noin puolet kustannuksista. Köyhimmät ja sairaimmat ovat julkisten palvelujen varassa, kun samaan aikaan yhteiskunta tuellaan mahdollistaa parempiosaisille paremmat palvelut.
Englannissa ei ole lainkaan pakollista työterveyshuoltoa. Ekat 3 päivää sairastat omaan piikkiisi. Tämä säästää ihan valtavan määrän turhia lääkärikäyntejä väestötasolla vuodessa.
Noniin, eli ei se mikään aivan maagisen mahtava systeemi sitten olekaan. Jos Suomeen tuotaisiin kolmen päivän palkaton omavastuu sairastamiseen, EK ja SOS tanssisivat pöydillä.
Säästyyhän siinä massia mutta kun Suomessa tuppaa nuo pienipalkkaisen työehdot olemaan muutenkin perseestä niin eipä niitä herkästi enempää poljeta.
Tässäkin asiassa vaurailla on ihan omat kaistansa, esim Terveystalolla on ihan oma työterveyshuoltopaketti johtajille. Samaten Eiran sairaalassa on työterveyshuoltoa mutta eipä sinne varmaankaan Ville varastomies tai Kaisa kassa pääse.
Suoraan sanoen en oikein edes käsitä mikä _pakollisessa_ työterveyshuollossa yhteiskunnan näkökulmasta on ideana. Kallis veronmaksajille, täydellisen päällekkäinen systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Samaa itsekkin mietin kun olin englannissa päivystyksessä,minulle jopa tuotiin kahvia kum jouduin odottelemaan pidempään lähellä sattuneen onnettomuuden takia. Hoitajat aina ystävällisiä.
Mä olisin varmaan alkanut itkemään tuollaisesta ystävällisyydestä :s Olis ollut niin shokki kun on tottunut kaltoinkohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jnon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et sairasta, suurin osa tyonantajista maksaa tayden palkan sairaspaivilta heti ekasta paivasta alkaen.
No niinpa. Ensimmaiset 7 paivaa on "self-certificate" eli omalla luvalla ja sen jalkeen tarvitsee laakarin todistuksen. Toki taalla on katto noiden maksettujen sairauspaivien maarassa ja NHS:lla tyoskennellessani tyonantaja katsoi aika tarkkaan kuinka usein saikkua piti ja esim. 3 kertaa 3 kk:n aikana sairastanut (oli se sitten 1 pva kerrallaan tai vaikka 1 vko kerrallaan) joutui ns. punaiselle... ja tyotoverini saikin aiheesta varoituksen, vaikka oli ihan suunniteltuja poissaoloja (leikkauksia).
En oikein ymmarra, mista naita ihmeellisia luuloja Englannin systeemista oikein tulee... ja sitten niita kirjoitellaan ihan totena "kun kaveri kertoi"...
https://www.gov.uk/statutory-sick-pay/overview Tuolta minä hain tietoni sairauspäivän korvauksista, UK:n valtion omilta sivuilta.
Hae vaan mutta usko nyt kuitenkin kun me arkeamme täällä vuosikymmeniä eläneet kerrotaan että käytäntö on eri. Tuo on siis se minimi jota työ antajan täytyy työ tekijälle tarjota mutta mä en ole ikinä törmännyt työnantajaan joka ei maksaisi sairausajan palkkaa jo ekasta päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jnon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae vaan mutta usko nyt kuitenkin kun me arkeamme täällä vuosikymmeniä eläneet kerrotaan että käytäntö on eri. Tuo on siis se minimi jota työ antajan täytyy työ tekijälle tarjota mutta mä en ole ikinä törmännyt työnantajaan joka ei maksaisi sairausajan palkkaa jo ekasta päivästä.
Kysyin mieheltä joka on britti miten tämä menee (en ole tuo jonka kanssa keskustelet) ja hän sanoi että tämä vaihtelee laissa aika reilusti. Riippuu siitä oletko osa-aikainen vai vaki ja lisäksi esim siitä kuinka pitkän aikaa olet ollut töissä. Eli hankala niputtaa kaikki työnantajat samaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa itsekkin mietin kun olin englannissa päivystyksessä,minulle jopa tuotiin kahvia kum jouduin odottelemaan pidempään lähellä sattuneen onnettomuuden takia. Hoitajat aina ystävällisiä.
Mä olisin varmaan alkanut itkemään tuollaisesta ystävällisyydestä :s Olis ollut niin shokki kun on tottunut kaltoinkohteluun.
Tämä on niin totta. Muistan itsekin miten ihmeissäni olin vauvojen teho-osastolla kun vastasyntyneelle annettiin siellä antibiottikuuri n. viikon ajan synnyttyään. Hoitajat olivat ystävällisiä, huolellisia, päteviä ja hoito kuin taivaassa. Missään muualla en ollut Suomessa törmännyt tällaiseen, ja ero tuon lasten osaston ja synnyttäneiden osaston välillä oli aivan valtava. Ei ihme, että lasten osasto oli täynnä kukkia ja kortteja onnellisilta asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ihan täysin päinvastaisia kokemuksia. Englannissa ambulanssilla päivystykseen 21 aikoihin, neljältä aamulla lähettivät kotiin (tutkimatta mitään!) ja pyysivät tulemaan takaisin 9 aamulla. Seuraavana päivänä ensimmäinen ultraus tehtiin 11:30 ja tuloksia sai odotella noin kolmeen asti, minkä jälkeen odotimme seuraavaa kuvausta 23 asti, jolloin käskivat taas kotiin ja palaamaan seuraavana aamuna 9 aikaan. Kolmantena päivänäkin jouduin vielä odottelemaan 9-13. Koko tänä aikana siis ainoastaan ultraus ja kahdet erilaiset kuvaukset. Ongelma oli pistävä vatsakipu.
Kaveri taas joutui hammaslääkäripäivystykseen. Aamulla saavuimme oven taakse jonottamaan 1,5h etuajassa kuten meitä oli ohjeistettu. Paikka tosin oli suljettu, ilman selitystä.
Nämä Lontoossa viime kuussa.
Mikä sulla oli vikana?
https://www.gov.uk/taking-sick-leave