Englannissa pääsee päivystyksessä lääkäriin aina alle neljässä tunnissa, miksi Suomessa pitää odottaa 8h?
En tajua miksi Suomessa on niin huonot terveyspalvelut ja henkilökunta aina naama norsunelimellä. Esim. Englannissa, jossa hoitoon pääsevät kaikki ilmaiseksi, ei juuri ikinä tarvitse odottaa päivystyksessä yli neljää tuntia, rutiinileikkauksiin pääsee 18 viikon sisällä lähes aina (Suomessa odotusaika on keskimäärin 25 viikkoa), eikä mikään edes maksa mitään. Englannissa on silti terveydenhoitokulut per capita 300 dollaria pienemmän kuin Suomessa?
Osaisiko joku selittää?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3540810/A-E-disaster-Waiting-ti…
http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_oikeudet/hoitoon_paasy/Sivut/B-ta…
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa pääsee myös lääkärille saman päivän aikana kun sinne arkena soittaa ja saa lääkkeet kouraan myös ja nekin ilmaiseksi
Laakkeet eivat kylla ole tyossakayville ilmaisia, niista maksetaan jokaisesta ns. reseptimaksu (eli aina vakio summa per laake). Eika aina paase laakarillekaan, ellei soita heti kun paikka aukeaa. Silloinkaan ei ole taattua, etta saat ajan. Jos aikaa ei saa, laakari joskus tarjoaa ns. puhelin ajan. Joskus neuvovat menemaan noihin entisiin Walk-In klinikoihin (nykyisin urgent care).
Lääkärille kuulema kyllä pääsee vaikka soittaisi myöhempäänkin. Kunhan nyt ei ala paria tuntia ennen sulkua soittamaan. Lääkkeistä kysyin tuolta nykyiseltä britti mieheltäni ja vahvisti tuon maksullisuuden töissäkäyville. Sanoi tosin ettei ne silti maksa paljoa ja suurin osa saman hintaisia. Aikaisempi britti mieheni sanoi että lääkkeet on ilmaisia ihan kaikille.
No, usko pois silti, ei sinne laakarillekaan aina paase. Riippuu paljon alueesta (varakas vs. koyhempi alue, kaupungin keskusta vs. maaseutu). Olen asunut jo lahes 20 vuotta Englannissa, joten on tullut koettua monenlaiset GP surgeryt...
t. tuo, jota lainasit
Minä en itse englannissa ole asunut mutta 3 englantilaista miestä takana ja useita britti ystäviä ja kaikki ovat aina aiheesta keskustellessa sanoneet että lääkärille ovat päässeet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sisälle samana päivänä. Enkä ole koskaan kuullut yhdenkään napisevan myöskään huonosta hoidosta tai kohtelusta lääkärillä missä taas jokainen suomalainen jonka paremmin tunnen valittaa suomalaisesta lääkärikäytännöstä ja kohtelusta ja ammattitaidosta. Kehuja taas olen heiltä kuullut heidän järjestelmästä.
Toinen ero on myös synnytyksissä. Englannissa käyt synnyttämässä ja pääset sen alle 24h sisään ulos jos on ollut normaali synnytys missä suomessa makuuttavat ihmisiä ihan turhaan osastolla jossa ei erkkikään pysty nukkumaan kaikkien kiljuvien vauvojen ja väsymyksestä kärsivien äitien keskellä. Mies oli ihmeissään kun kerroin että Suomessa jäädään sinne makaamaan.
No nyt tuot keskusteluun uusia juttuja, jotka eivat aiempaan liittyneet. Ei kannata uskoa ihan kaikkea, mita ihmiset sanovat. Yksittaiset kokemukset eivat valttamatta vastaa laajempia kokonaisuuksia. Lueskele vahan asian ymparilta, alaka vain kuuntele niita monia brittimiehiasi ja -poikaystaviasi. Ei se aina niin auvoista oikeasti ole taallakaan, ehkapa miehesi ovat olleet onnekkaita ja/tai varakkaita.
t. sama
Suomalaiset tykkäävät kärsiä, jos vaan tietävät, että muutkin joutuvat kärsimään. Päivystyksessä asian tekee vaikeaksi juuri se, että usein joutuu itse kärsimään enemmän kuin muut. Eli jos olet jo itse kärsinyt 8 tuntia, ja se seuraava nuhainen mummeli pääsee suoraan lääkärille, vituttaahan se tietysti. Varsinkin jos itselläsikin on joku vakavampi vaiva.
Ja jos joku toinen kärsii, suomalainen tyypillisesti ajattelee, että kärsiköön, pääasia, että minä kärsin vähemmän juuri tällä kertaa. Mitään empatiaa ei täällä koeta muita kohtaan. Ja niitä kitumistapauksia, joista on sattunut selviämään hengissä, muistellaan niin kuin jotain sotamuistoja, ai että silloin kärsittiin, mutta hengissä selvittiin, ollaan me kovia... Sivistysmaissa pyritään minimoimaan kidutus terveydenhoidon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No terveydenhuollossa hoidon laadukkuus on itselleni tärkeämpää kuin tehokkuus.
Anteeksi, mutta missähän tää Suomen laatu näkyy? Miesystävä lähetettiin kotiin kuolemaan, mummo kuoli ilman kipulääkitystä ollessaan saattohoidossa, äitiin testattiin uutta hoitomuotoa ja sen seurauksena pahemmat vaivat kuin alkuperäinen sairaus.
Erikoissairaanhoito ja varsinkin kirurgia on Suomessa keskimäärin ihan Euroopan mittakaavassakin huippua. Samoin lasten syöpähoidot ja tutkimus. Ymmärrän kyllä että se tieto ei paljon lohduta terveyskeskuksen päivystyksessä jonottavaa potilasta, mutta ei Suomen terveydenhuolto mikään läpimätä ole.
Ongelmana on päästä sinne erikoissairaanhoitoon kun se ensimmäinen askel on se tk sinne päästäkseen ja ensin on edessä valtansa ylpistämät kerberokset ja pitkät jonot ja osaamattomat lääkärit.
Jnon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta missähän tää Suomen laatu näkyy? Miesystävä lähetettiin kotiin kuolemaan, mummo kuoli ilman kipulääkitystä ollessaan saattohoidossa, äitiin testattiin uutta hoitomuotoa ja sen seurauksena pahemmat vaivat kuin alkuperäinen sairaus.
Erikoissairaanhoito ja varsinkin kirurgia on Suomessa keskimäärin ihan Euroopan mittakaavassakin huippua. Samoin lasten syöpähoidot ja tutkimus. Ymmärrän kyllä että se tieto ei paljon lohduta terveyskeskuksen päivystyksessä jonottavaa potilasta, mutta ei Suomen terveydenhuolto mikään läpimätä ole.
Ongelmana on päästä sinne erikoissairaanhoitoon kun se ensimmäinen askel on se tk sinne päästäkseen ja ensin on edessä valtansa ylpistämät kerberokset ja pitkät jonot ja osaamattomat lääkärit.
jonon ohi pääsee hakemalla lähetteen yksityiseltä lääkäriasemalla. Halpa hinta siitä että helposti säästät puolivuotta jonotusaikaa. Ensin jonotus terveyskeskukseen. Terveyskeskuksesta on muutenkin paljon vaikeampi saada jatkolähetteitä versus yksityiseltä lääkäriasemalta.
Jos Suomessakin voisi mennä heti suoraan oman vaivan erikoislääkärille ilman paria sairaanhoitaja- ja tk-lääkärikäyntiä, turhia labratestejä ja 'katellaan nyt vähän aikaa'-tyyppistä tk-kontrollia, johan alkaisi terveydenhoitokulut pudota. Ei se sairaanhoitajan ja tk-lääkärinkään aika ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englannissa pääsee myös lääkärille saman päivän aikana kun sinne arkena soittaa ja saa lääkkeet kouraan myös ja nekin ilmaiseksi
Laakkeet eivat kylla ole tyossakayville ilmaisia, niista maksetaan jokaisesta ns. reseptimaksu (eli aina vakio summa per laake). Eika aina paase laakarillekaan, ellei soita heti kun paikka aukeaa. Silloinkaan ei ole taattua, etta saat ajan. Jos aikaa ei saa, laakari joskus tarjoaa ns. puhelin ajan. Joskus neuvovat menemaan noihin entisiin Walk-In klinikoihin (nykyisin urgent care).
Lääkärille kuulema kyllä pääsee vaikka soittaisi myöhempäänkin. Kunhan nyt ei ala paria tuntia ennen sulkua soittamaan. Lääkkeistä kysyin tuolta nykyiseltä britti mieheltäni ja vahvisti tuon maksullisuuden töissäkäyville. Sanoi tosin ettei ne silti maksa paljoa ja suurin osa saman hintaisia. Aikaisempi britti mieheni sanoi että lääkkeet on ilmaisia ihan kaikille.
No, usko pois silti, ei sinne laakarillekaan aina paase. Riippuu paljon alueesta (varakas vs. koyhempi alue, kaupungin keskusta vs. maaseutu). Olen asunut jo lahes 20 vuotta Englannissa, joten on tullut koettua monenlaiset GP surgeryt...
t. tuo, jota lainasit
Minä en itse englannissa ole asunut mutta 3 englantilaista miestä takana ja useita britti ystäviä ja kaikki ovat aina aiheesta keskustellessa sanoneet että lääkärille ovat päässeet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sisälle samana päivänä. Enkä ole koskaan kuullut yhdenkään napisevan myöskään huonosta hoidosta tai kohtelusta lääkärillä missä taas jokainen suomalainen jonka paremmin tunnen valittaa suomalaisesta lääkärikäytännöstä ja kohtelusta ja ammattitaidosta. Kehuja taas olen heiltä kuullut heidän järjestelmästä.
Toinen ero on myös synnytyksissä. Englannissa käyt synnyttämässä ja pääset sen alle 24h sisään ulos jos on ollut normaali synnytys missä suomessa makuuttavat ihmisiä ihan turhaan osastolla jossa ei erkkikään pysty nukkumaan kaikkien kiljuvien vauvojen ja väsymyksestä kärsivien äitien keskellä. Mies oli ihmeissään kun kerroin että Suomessa jäädään sinne makaamaan.
No nyt tuot keskusteluun uusia juttuja, jotka eivat aiempaan liittyneet. Ei kannata uskoa ihan kaikkea, mita ihmiset sanovat. Yksittaiset kokemukset eivat valttamatta vastaa laajempia kokonaisuuksia. Lueskele vahan asian ymparilta, alaka vain kuuntele niita monia brittimiehiasi ja -poikaystaviasi. Ei se aina niin auvoista oikeasti ole taallakaan, ehkapa miehesi ovat olleet onnekkaita ja/tai varakkaita.
t. sama
Minulla on myös laaja britti ystävien verkosto joiden kanssa asiasta ollaan keskusteltu. Lisäksi ainoastaan yksi existä oli rikas ja suvussa rahaa enemmän kun ehtii käyttää. Muut ovat laajalta alalta eli sekaan mahtuu köyhiä ja sitten perus työväkeä ja kaikkea siltä väliltä. Ymmärrän kyllä että jos tuntemattomilta kysyy saattavat kaunistella asioita jotta heidän maansa näyttää paremmalta mutta kyllä nämä joiden kanssa olen puhunut ovat olleet aika brutaalin totuudenmukaisia englannin ongelmista.
Terveydenhoito on heiltä aina saanut kehuja mutta sitten heillä epäkohta on se jos olet työtön. Suomessa saat itse valita mistä asunnon otat kunhan katsot että vuokra ei ole liian iso ja saat varmasti avut että saat asuttua siinä. Englannissa taas on tietyt talot joihin sijoitetaan ihmiset joilla ei ole varaa maksaa itse vuokraa ja jonot on todella pitkiä. Ja mitä muutama näissä asunut sanoi on että ne asunnot on monesti todella kauheassa kunnossa.
Olen useasti istunut päivystyksissä , oman tai lasten kanssa ja en ole ikinä törmännyt öykkäröiviin potilaisiin. En ikinä. Mutta useasti olen törmännyt hankaliin hoitajiin jotka käyttäytyvät epäasiallisesti.
En koskaan ole jonottanut paria tuntia kauempaa päivystyksessä, ja asun Helsingissä. Sama juttu miehen ja lasten kohdalla. Meillä on myös kokemuksia siitä, että hätätilanteissa olemme saaneet apua välittömästi, niin kuin pitääkin. Meidän salaisuus on se, että mun isä on lääkäri. Hän asuu kaukana, mutta todella moniin tilanteisiin olemme saaneet hyvät neuvot puhelimessa, eikä ole tarvinnut lähteä kuormittamaan päivystystä flunssan tms. takia. Ehkä neuvontapalveluiden lisääminen ja käyttäminen vähentäisi turhaa jonotusta? Helsingissä ainakin toimii 24/7puhelinneuvonta, jossa vastaa terveydenhoitaja.
Ja triage-hoitajanhan kuuluisi osata lähettää kotiin potilaat, joiden vaivat selkeästi voivat odottaa, joille riittävät oman terveysaseman palvelut virka-aikana.
Toiminnassa on myös tehostamisen varaa, jouduin äskettäin kiertämään aivan selkeän keuhkoemboliaepäilyn takia useamman lääkärin ja hoitajan kautta, ennen kuin tehtiin ainoa varman diagnoosin antava tutkimus, vaikka oli alun alkaenkin selvää, että tässä tapauksessa tämä varjoainekuva täytyy ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen eniten sitä, että miksei ole mahdollista kiriä umpeen sitä neljän tunnin jonoa? Siis miksi esim. Englannissa tai Suomessa yksityisellä jonot pysyvät neljää tuntia lyhyempinä, mutta julkisella joutuu jonottamaan tuntikausia pitempään? Miksei sitä jonoa pureta ennen kuin se syntyy? Eikö kannattaisi ottaa vaikka alkuillasta töihin kaksi lääkäriä, jotka pitäisivät jonon lyhyenä puoleen yöhön asti, jonka jälkeen jonoa ei olisi, ja yksikin lääkäri suoriutuisi yötunneista.
Kannattaisi tietysti, Suomessa vain tehdään jostain syystä juuri päinvastoin ja vähennetään lääkäreitä. Päivystyksiä keskitetään isoihin keskuksiin mutta näiden isojen keskusten resursseja ei lisätä. Sitten ihmiset syyttävät lääkäreitä ja hoitajia pitkistä jonoista, vaikka todellinen ongelma on paljon ylempänä päättävällä tasolla. Lääkärit ja hoitajat ovat vain palkattua työvoimaa joista 99% tekee parhaansa hankalassa ja raskaassa tilanteessa.
T. Lääkäri
Suomi kuitenkin käyttää vuosittain terveydenhuoltoon valtavia summia per kansalainen. Enemmän kuin Englannissa. Mihin ne rahat meillä menevät?
Vierailija kirjoitti:
Jnon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jonon ohi pääsee hakemalla lähetteen yksityiseltä lääkäriasemalla. Halpa hinta siitä että helposti säästät puolivuotta jonotusaikaa. Ensin jonotus terveyskeskukseen. Terveyskeskuksesta on muutenkin paljon vaikeampi saada jatkolähetteitä versus yksityiseltä lääkäriasemalta.
Minulla sairaseläkeläisenä ei ole varaa yksityiselle. Paitsi jos olen syömättä viikon. Englannissa moista ongelmaa ei ole. En tajua miksi suomalaiset katsoo sen olevan ok että joudut menemään yksityiselle ja maksamaan itsesi kipeäksi siitä että saat laadukasta ja kunnollista hoitoa.
Ottakaa humioon, että ei se pelkkä lääkäri kaikkea tee. Tossa kahdeksan tunni ajassa on varmasto on otettu jotain labroja, kuvia tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. tuo, jota lainasit
t. sama
Minulla on myös laaja britti ystävien verkosto joiden kanssa asiasta ollaan keskusteltu. Lisäksi ainoastaan yksi existä oli rikas ja suvussa rahaa enemmän kun ehtii käyttää. Muut ovat laajalta alalta eli sekaan mahtuu köyhiä ja sitten perus työväkeä ja kaikkea siltä väliltä. Ymmärrän kyllä että jos tuntemattomilta kysyy saattavat kaunistella asioita jotta heidän maansa näyttää paremmalta mutta kyllä nämä joiden kanssa olen puhunut ovat olleet aika brutaalin totuudenmukaisia englannin ongelmista.
Terveydenhoito on heiltä aina saanut kehuja mutta sitten heillä epäkohta on se jos olet työtön. Suomessa saat itse valita mistä asunnon otat kunhan katsot että vuokra ei ole liian iso ja saat varmasti avut että saat asuttua siinä. Englannissa taas on tietyt talot joihin sijoitetaan ihmiset joilla ei ole varaa maksaa itse vuokraa ja jonot on todella pitkiä. Ja mitä muutama näissä asunut sanoi on että ne asunnot on monesti todella kauheassa kunnossa.
No joo... Meilla taitaa olla todella erilaisia kokemuksia, toisella siis kokemuksia ja toisella kuulopuheita. Mutta ihan miten vaan. Hyvaa sunnuntain jatkoa sinulle.
t. sama
Ps. En nyt viitsi ottaa tuohon asuntoasiaan kantaa... Kuulopuheet eivat aina oikein vastaa todellisuutta.
Terveyskeskukset Suomessa toimivat vain virka-aikana. Tämä on suurin epäkohta. Kun terveyskeskukseen ei pääse, paine kasautuu päivystyspoliklinikoille.
Terveyskeskukset toimimaan kahdessa vuorossa, sekä viikonloppupäivystykset takaisin terveyskeskuksiin riittävien laboratorio - ja röntgenresurssien kanssa!
Eihän tästä kauaa ole, kun se tutkimus herätti kohua, missä osoitettiin lääkäreiden maassamme pitävän yllä korkeaa statustaan jonojensa pituuden avulla. Siis he katsovat, että pitkät jonot nostavat heidän statustaan ja siten pyrkivät muodostamaan jonoista pitkiä tahallisesti hidastamalla prosessia. Eivät toki kaikki toimi noin, mutta olin järkyttynyt tuosta. Valitettavasti en muista, miten se tutkimus löytyy.
Tämä on laajempi kulttuuriero. Suomessa on enemmän slaavilainen jonotuskulttuuri. Koetaan että hoito on parempaa jos sitä pitää jonottaa. Eihän ne muutkaan jonottaisi jos se ei olisi sen arvoista.
Ihan sama jonotatko ilmaista ämpäriä tai pankkivirkailijaa. Jonottaminen on se itse asia.
Mä jonotin joskus 80-90 luvuilla kavereiden kanssa baareihin parikin tuntia pakkasessa. Alussa olin tosi hämmästynyt että sitten kun pääsimme huomasin että paikka oli usein puolityhjä. Idea oli että suosituissa paikoissa piti olla jono. Eihän ihmiset olisi muuten tiennyt että ne on in-paikkoja. Jälkikäteen ajatellen hauskimmat jutut ja kaverit tavattiin jonottaessa. Mä tapasin nykyisen miehenikin 90-luvun baarijonossa 😊 josta päädyttiin yhdessä taksijonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. tuo, jota lainasit
t. sama
No joo... Meilla taitaa olla todella erilaisia kokemuksia, toisella siis kokemuksia ja toisella kuulopuheita. Mutta ihan miten vaan. Hyvaa sunnuntain jatkoa sinulle.
t. sama
Ps. En nyt viitsi ottaa tuohon asuntoasiaan kantaa... Kuulopuheet eivat aina oikein vastaa todellisuutta.
Minä mielummin uskon niiden parinkymmenen ihmisen yhteneväisiä juttuna jotka kyseisellä saarella ovat ikänsä asuneet kun vain yhden tuntemattoman suomalaisen tarinaa. Koska tällä hetkellä sinun kokemuksesi on tässä enemmän se poikkeus vahvistaa säännön jos kaikkien muiden kokemus on täysin eri.
Oli asia miten oli niin suomen järjestelmässä on paljon parantamisen varaa ja esimerkkiä voisi ottaa sielä englannista.
Tunnen erään Suomessa asuvan britin, joka on itse asiassa jo Suomenkin kansalainen, ja hän saa silti Englannista eräästä erikoissairaanhoidon yksiköstä hyvin kalliita omaan sairauteensa liittyviä välineitä ihan vaan kävelemällä sisään ja pyytämällä. En uskonut kun hän kertoi asiasta, mutta kun kerran olimme samalla reissulla hänen kotikaupungissaan, näin omin silmin, että näin tapahtui. Eipä tapahtuisi Suomessa, ei. Ja nämä hoitajat, jotka hakivat hänelle kyseisiä tarvikkeita, olivat vielä silminnähden ilahtuineita ja muistelivat pitkään menneitä (koska kyseinen mies oli ollut joskus vuosia aiemmin hoidossa samassa yksikössä). I was shocked.
Yksi asia mikä suomessa nopeuttamiseksi tk palveluja on se että sairaslomaa flunssan tai lapsien sairastelun takia tulevat olisivat omassa jonossaan ja menevät omalle lääkärilleen. Eli menevät sinne tk:hon ja ottavat vuoronumeron. Muut taas sitten omassa jonossaan. Ja sama päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis suomalaisethan itse mustamaalaavat muita maita vaikka moness maassa asiat paremmin kuin meillä. Esim huippukirurgit harjoittelevat USA:ssa ja tuttavani (kirurgi) harjoitteli Briteissä. Sanoi vielä, että ensiluokkaista opetusta ja, että hän oppi siellä todella paljon.
Ootteko nähneet muuten maahanmuuttajia päivystysjonossa?
Hitto... Enpäs ole nähnyt kuin satunnaisia kaukoaasialaisia. Ja mä sentään olen käynyt Malmilla päivystyksessä, siellä asuu paljon maahanmuuttajia. Taitavat saada ajan normi terkkarista hiukka helpommin kuin me..
Englanti voisi helposti karsia ne terveysturistit pois kohentaakseen asioita. Mutta vertaappa englannin asukasmäärää suomen asukasmäärään. Luulisi että piskuisessa suomessa terveydenhuolto olisi paremmissa kannattimissa kun siellä ja että se myös tarkoittaisi vähemmän potilaita eli nopeampaa hoitoa