Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englannissa pääsee päivystyksessä lääkäriin aina alle neljässä tunnissa, miksi Suomessa pitää odottaa 8h?

Vierailija
25.09.2016 |

En tajua miksi Suomessa on niin huonot terveyspalvelut ja henkilökunta aina naama norsunelimellä. Esim. Englannissa, jossa hoitoon pääsevät kaikki ilmaiseksi, ei juuri ikinä tarvitse odottaa päivystyksessä yli neljää tuntia, rutiinileikkauksiin pääsee 18 viikon sisällä lähes aina (Suomessa odotusaika on keskimäärin 25 viikkoa), eikä mikään edes maksa mitään. Englannissa on silti terveydenhoitokulut per capita 300 dollaria pienemmän kuin Suomessa?
Osaisiko joku selittää?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3540810/A-E-disaster-Waiting-ti…
http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_oikeudet/hoitoon_paasy/Sivut/B-ta…

Kommentit (133)

Vierailija
1/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meidät on aivopesty siihen, että Suomessa on maailman paras terveydenhuolto ja että olemme hyvinvointivaltio. Totuus on kuitenkin se, että olemme monessa asiassa heikommilla kuin suurin osa Eurooppaa.

Vierailija
2/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa itsekkin mietin kun olin englannissa päivystyksessä,minulle jopa tuotiin kahvia kum jouduin odottelemaan pidempään lähellä sattuneen onnettomuuden takia. Hoitajat aina ystävällisiä. Suomessa vittuillaan että mennään liian herkästi päivystykseen (varsinkin virtsatientulehduksen aikana josta itse kärsin paljon eikä mitkään karpalojutut auta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että se johtuu pitkälti siitä, että heillä on erilainen lähestymistapa potilaisiin. Tavoitteena on saada potilaat ulos mahdollisimman nopeasti. Itse olen käynyt pari kertaa Englannissa päivystyksessä, kerran korvatulehduksen takia ja toisella kerralla angiinan takia, ja kun syy selvisi, lääkäri tuli paikalle välittömästi (n. 5 minuuttia sairaalaan saapumisen jälkeen), katsoi korvat/kurkun ja määräsi antibiootit, jotka antoi mukaan saman tien. Vot, heti oli yksi potilas pois jonosta ja koko homma kesti minuutteja. Potilaat oli sängyillä isossa salissa, jossa pari lääkäriä kiersi koko ajan, eli ei ollut mitään lääkärin vastaanottohuonetta, verho vaan vedettiin eteen, kun lääkäri tuli.

Vierailija
4/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se johdu erilaisesta kulttuurista, Englannissa on vahva huolehtimisen ja välittämisen perinne terveydenhoidossa, mikä valitettavasti Suomesta puuttuu.

Vierailija
5/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti Suomessa ajatellaan että asiakas tulee päivystykseen turhaan. Joskus vuosia sitten joku johtava lääkäri arvioi mediassa että 80 prosenttia päivystyskäynneistä on turhia.

Asiakkaita koulutetaan jonotuttamalla että ei tänne kannata tulla. Sitten kun on jonotettu ei hoideta yksinkertaistakaan asiaa vaan käsketään menemään terveyskeskukseen.

Sitten asiakas soittaa terveyskeskukseen ja saa seuraavan ajan seitsemän viikon päähän. Hoitaja ei voi vapaiksi ajoiksi muuttua ja käskee menemään päivystykseen jos ongelma pahenee seitsemän viikon aikana.

Mä haluaisin lakiehdotuksen että päivystyksiä pitäisi järjestää myös ihan päiväsaikaan arkena ja niistä pitäisi saada hoitoa.

Vierailija
6/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis suomalaisethan itse mustamaalaavat muita maita vaikka moness maassa asiat paremmin kuin meillä. Esim huippukirurgit harjoittelevat USA:ssa ja tuttavani (kirurgi) harjoitteli Briteissä. Sanoi vielä, että ensiluokkaista opetusta ja, että hän oppi siellä todella paljon.

Ootteko nähneet muuten maahanmuuttajia päivystysjonossa?

Vierailija
7/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran olen käynyt päivystyksessä ja heti pääsin hoitoon kun oikeasti tarvitsin. Älkää kuormittako turhaan nuhinenne päivystyspoliklinikkaa että oikeasti avun tarpeessa olijat pääsee.

Vierailija
8/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa keskiöön on nostettu hoitajien kahvitauot.

Vierailija
9/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No terveydenhuollossa hoidon laadukkuus on itselleni tärkeämpää kuin tehokkuus. 

Vierailija
10/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa muissa maissa ei vaan olisi mahdollista lähettää sairasta ihmistä kotiin kipuinensa, koska kulttuuri on ystävällisempi ja sosiaalisempi kuin Suomessa. Sairas ihminen loukkaantuisi sydänjuuriaan myöten, eikä henkilökunta vaan taivu tylyyteen niin kuin Suomessa. Etiikan oppii kukin omassa kulttuurissaan, ja kansalliset erot ovat todellakin merkittävät.

Englannissa olen muuten huomannut NHS:n walk-in-klinikoita, minne voi mennä ilman ajanvarausta minkä vaan pikkuvaivan kanssa. Niitä on kauppakeskuksissa yms. Sellaiset olisi Suomessakin tosi käteviä.

Vierailija
11/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse useammassa pisteessä päivystäneenä sanoisin että suurimmat syyt jonoihin on liian vähäinen lääkärimäärä/potilas ja huono triage, joka ei blokkaa niitä parin päivän flunssia vaan päästää jonottamaan.

Lääkärimääriä on säästösyistä vähennetty, esim Uudessakaupungissa ja Loimaalla oli ennen 2 lääkäriä päivällä ja yksi yöllä, nyt vain viikonloppuisin on muutaman tunnin ajan 2 lääkäriä ja muuten vain yksi, joka hoitaa sekä ne flunssapotilaat että ambulanssin tuomat vakavammin sairaat. Jonot on kasvaneet huomattavasti kun yksi lääkäri yrittää tehdä kahden työt. Itse henkilökohtaisesti jätän turhan usein tauot pitämättä kun ahdistaa ne kasvavat jonot.

Tyksin yhteispäivystyksessä on vielä pitemmät jonot, mutta sinne ei oteta lisää lääkäreitä töihin vaikka tulijoita olisi.

Ja jokainen tietämäni lääkäri kyllä tekee työnsä niin nopeasti kuin se on laatua vaarantamatta mahdollista.

Tehostamista olisi kyllä mahdollista vielä tehdä enemmän, että esim hoitajat valmistelisivat potilaan vielä paremmin kuin nyt, niin että olisi vaikka valmiiksi riisutettu ja alkuhaastateltu yms.

Vierailija
12/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa pääsee myös lääkärille saman päivän aikana kun sinne arkena soittaa ja saa lääkkeet kouraan myös ja nekin ilmaiseksi

Vierailija
13/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No terveydenhuollossa hoidon laadukkuus on itselleni tärkeämpää kuin tehokkuus. 

Aika hauska ajatus, että kahdeksan tunnin odotus on korkealaatuista. Kai se on, kun sitä Suomessa tarjotaan...

Vierailija
14/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Englannissa säästetään 300 dollaria per nenä ihan sillä, että hoidon saa ensimmäisestä paikasta, josta sitä hakee. Kannattaisi varmaan Suomessakin harkita.

Vierailija
15/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa eivät hoitajat / lääkärit ole tulleet ajatelleeksi että ilman niitä potilaita ei heitäkään tarvittaisi. Kivahan se on siellä päivystyksessä istua lasin takana kun ketään ei tarvitse päästää sisään. Palkka juoksee oli potilaita yksi tai sata.

Vierailija
16/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotin kerran viisi tuntia ennen kuin tapahtui mitään. Erikoiseksi tapauksen tekee se, että koko aikana ei ko. puolella näkynyt yhtäkään lääkäriä ja kaikki odottivat saman ajan. Sitten tuli yksi lääkäri ja aikan nopealla tahdilla alettiin päästä sisään.  En ollut syönyt kuin aamupalan ja lääkärin lähtö tuli yllättäen, saamani kohtaus olikin aika vakava. Sitten otettiin kokeita, enkä saanut edelleenkään syödä mitään, en edes ostaa automaatista. En saanut siis lupaa. Neljän aikaan vietiin osastolle ja sitten sain vasta syödä, onneksi tuli päivällinen lähes saman tien. Eipä sitä aina voi tietää. Minä luulin omaa kohtaustani vaarattomaksi ja soitin vielä ennen kuin menin, mutta sain käskyn tulla välittömästi päivystykseen. Jouduinkin tehostettuun seurantaan. Eli 7, aina ei tiedä sitä tarvetta itsekään. Mun kohtaus oli hengenvaarallinen, vaikka oireiltaan aika vähäinen. 

Vierailija
17/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole ikinä Suomessa päivystyksessä odottanut paria tuntia pidempään lääkärille pääsyä. Se riippuu ihan itsestä että miten painokkaasti asiasi esität hoitajille... että pääsetkö ylipäätään sinne päivystykseen. Ei saa luovuttaa liian herkästi.

Samaten terveyskeskukseen olen aina saanut ajan samalle päivälle, jos niin olen halunnut. Täytyy vaan vähän miettiä miten asiansa esittää.

Vierailija
18/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisään vielä että pahimmillaan on jo valmiiksi jonossa 10 potilasta kun tulee vuoroon ja kun keskimäärin n. 15min menee yhden potilaan kanssa niin jokainen voi laskea kuinka kauan odotusaika on, varsinkin kun jatkuvalla syötöllä tulee lisää potilaita. Tietysti on kurjaa odottaa sen 4t että lääkäri katsoo korvat ja antaa lääkkeet kolmessa minuutissa. Mutta kun sitten on niitä potilaita joiden kanssa menee se tunti väkisin niin ei sille vaan mitään lääkäri voi.

Ja tosiaan ainakin isommilla paikkakunnilla tilanne on se että lääkäreitä olisi kyllä tulossa töihin, mutta ei vaan palkata enempää, ei se että lääkäreistä olisi pulaa.

T. Lääkäri

Vierailija
19/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen terveydenhoito on tolkuttoman hidasta. Hoitajalle/lääkärille rupatetaan ummet ja lammet samaan aikaan, kun toiset odottavat jonossa. Ja odottavat ja odottavat... Ei osata tai kehdata toimia tehokkaasti. Seinille pitäisi laittaa lappuja hoidettaville, että älkää löpiskö turhasta.

Vierailija
20/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on suht laadukas erikoissairaanhoito, mutta perusterveydenhuolto ja päivystys huonosti järjestetty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä