Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englannissa pääsee päivystyksessä lääkäriin aina alle neljässä tunnissa, miksi Suomessa pitää odottaa 8h?

Vierailija
25.09.2016 |

En tajua miksi Suomessa on niin huonot terveyspalvelut ja henkilökunta aina naama norsunelimellä. Esim. Englannissa, jossa hoitoon pääsevät kaikki ilmaiseksi, ei juuri ikinä tarvitse odottaa päivystyksessä yli neljää tuntia, rutiinileikkauksiin pääsee 18 viikon sisällä lähes aina (Suomessa odotusaika on keskimäärin 25 viikkoa), eikä mikään edes maksa mitään. Englannissa on silti terveydenhoitokulut per capita 300 dollaria pienemmän kuin Suomessa?
Osaisiko joku selittää?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3540810/A-E-disaster-Waiting-ti…
http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_oikeudet/hoitoon_paasy/Sivut/B-ta…

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis suomalaisethan itse mustamaalaavat muita maita vaikka moness maassa asiat paremmin kuin meillä. Esim huippukirurgit harjoittelevat USA:ssa ja tuttavani (kirurgi) harjoitteli Briteissä. Sanoi vielä, että ensiluokkaista opetusta ja, että hän oppi siellä todella paljon.

Ootteko nähneet muuten maahanmuuttajia päivystysjonossa?

Tk:ssa olen nähnyt. Labraan jonotin ja eräs maahanmuuttaja yritti päästä jonon ohi kun ei kuulemma ehtinyt jonottaa. Ei päästetty enkä tiedä jäikö odottamaan vai poistuiko paikalta.

Vierailija
22/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Suomessa kannattaisi vain kopioida joku paremmin toimiva terveydenhoitojärjestelmä eikä räpeltää uutta sote-systeemiä tyhjästä arvauksiin perustuen? Saksalainen systeemi on varmaan kalliimpi kuin nykyinensuomalainen, joten ehkä sitä kannattaisi matkia, mutta jos ottaisi vaikka NHS:n esikuvaksi, koska se on paljon halvempi, mutta parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me reippaat suomalaiset ajattelemme, että ihmisen pitää ottaa vastuu itsestään ja terveydestään! Ei suotta sairastella, ja jos nyt kumminkin sattuu sairastumaan (tai oma lapsi sattuu), niin vastuullinen ihminen on järjestänyt taloutensa niin että on varaa mennä yksityiselle. Jos tätä ei ole hoksannut niin joutaakin hieman kärsiä. Tyhmyydestä sakotetaan.

Vierailija
24/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No terveydenhuollossa hoidon laadukkuus on itselleni tärkeämpää kuin tehokkuus. 

Anteeksi, mutta missähän tää Suomen laatu näkyy? Miesystävä lähetettiin kotiin kuolemaan, mummo kuoli ilman kipulääkitystä ollessaan saattohoidossa, äitiin testattiin uutta hoitomuotoa ja sen seurauksena pahemmat vaivat kuin alkuperäinen sairaus.

Vierailija
25/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No terveydenhuollossa hoidon laadukkuus on itselleni tärkeämpää kuin tehokkuus. 

Aika hauska ajatus, että kahdeksan tunnin odotus on korkealaatuista. Kai se on, kun sitä Suomessa tarjotaan...

Sinä niin väität, en minä niin sanonut.

Jos pelkällä odotusajalla mitataan päivystyshoidon hyvyyttä, niin etuovesta sisään ja harjoittelija taluttaa takaovesta ulos.

Jokainen suomalainen tietää että terveydenhuollossa on ongelmia ja muutoksia on tulossa, joten aika turhana koen keskustelut missä tarkoitus on vaan solvata suomalaista terveydenhoitoa. 

Vierailija
26/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole ikinä Suomessa päivystyksessä odottanut paria tuntia pidempään lääkärille pääsyä. Se riippuu ihan itsestä että miten painokkaasti asiasi esität hoitajille... että pääsetkö ylipäätään sinne päivystykseen. Ei saa luovuttaa liian herkästi.

Samaten terveyskeskukseen olen aina saanut ajan samalle päivälle, jos niin olen halunnut. Täytyy vaan vähän miettiä miten asiansa esittää.

Tämä on surullista, mutta totta. Hoitoa saa se joka pitää eniten meteliä ei se joka on sairain tai eniten avun tarpeessa.

Sinäkin pääset turhaan päivystysajalle kun joku sitä enemmän tarvitseva jää ilman aikaa.

Vierailija
27/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa pääsee myös lääkärille saman päivän aikana kun sinne arkena soittaa ja saa lääkkeet kouraan myös ja nekin ilmaiseksi

Laakkeet eivat kylla ole tyossakayville ilmaisia, niista maksetaan jokaisesta ns. reseptimaksu (eli aina vakio summa per laake). Eika aina paase laakarillekaan, ellei soita heti kun paikka aukeaa. Silloinkaan ei ole taattua, etta saat ajan. Jos aikaa ei saa, laakari joskus tarjoaa ns. puhelin ajan. Joskus neuvovat menemaan noihin entisiin Walk-In klinikoihin (nykyisin urgent care).

Vierailija
28/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut itse ja lapseni kanssa Porissa päivystyksessä sekä illalla/yöllä että aamulla ajan varanneena. Aamulla aikaa pyytäessäni olen päässyt 1-3 tunnin sisällä lääkäriin. Yölläkään en ole koskaan odottanut yli neljää tuntia, vaikkakin tavallisesti päivystyksessä joutuukin odottamaan juuri sen 3-4 tuntia. Toki sairaana tuntuu kuin se neljä tuntia olisi 40 tuntia.

Ikävää on, että kaupungistamme lopetti yöapteekki, joten yöllä ei enää saa lääkkeitä vaan pitää aamulla pakata sairas lapsi uudelleen autoon, että päästään hakemaan lääkkeitä. Sieltä sairaalasta kun ei saa kuin ilta- ja mahdollisesti aamuannoksen mukaan.

Vierailija
29/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärien vähyys johtuu siitä, että suomalainen odottaa nöyrästi ja kaikki ollaan totuttu ihan paskaan palvelutasoon, josta meidän on muuten käsketty olla jopa ylpeitä.

Britit eivät vaan suostuisi yhtä huonoon kohteluun. He ovat vieläkin oikealla tavalla ylpeitä ja osaavat vaatia, hyvällä tai pahalla.

Vierailija
30/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoja säästöjä tulisi siitäkin, kun lääkkeet annettaisiin päivystyksestä mukaan. Ei tarvitisisi henkitoreissaan lähteä enää jonottamaan apteekkiin.

Vierailija
31/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on verovarat käytetty terveydenhuoltoon. Siellä on muu sosiaalihuolto sitten enemmän retuperällä kuin Suomessa. Suomessa osa julkisista varoista käytetään maksuttomaan koulutukseen, mikä on mielestäni hyvin tärkeää. Mieluummin ihmisten ilmainen koulutus kuin ilmaiset lääkkeet kaikille.

Vierailija
32/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englannissa pääsee myös lääkärille saman päivän aikana kun sinne arkena soittaa ja saa lääkkeet kouraan myös ja nekin ilmaiseksi

Laakkeet eivat kylla ole tyossakayville ilmaisia, niista maksetaan jokaisesta ns. reseptimaksu (eli aina vakio summa per laake). Eika aina paase laakarillekaan, ellei soita heti kun paikka aukeaa. Silloinkaan ei ole taattua, etta saat ajan. Jos aikaa ei saa, laakari joskus tarjoaa ns. puhelin ajan. Joskus neuvovat menemaan noihin entisiin Walk-In klinikoihin (nykyisin urgent care).

Tilannehan on silti erinomainen suomeen verrattuna

Vierailija
33/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ole ikinä Suomessa päivystyksessä odottanut paria tuntia pidempään lääkärille pääsyä. Se riippuu ihan itsestä että miten painokkaasti asiasi esität hoitajille... että pääsetkö ylipäätään sinne päivystykseen. Ei saa luovuttaa liian herkästi.

Samaten terveyskeskukseen olen aina saanut ajan samalle päivälle, jos niin olen halunnut. Täytyy vaan vähän miettiä miten asiansa esittää.

Kiva juttu. Minä ja mun mies taas ollaan tämän kaupungin päivystyksessä koettu seuraavaa:

- haukut väärään aikaan tulosta (-> osastohoitoon)

- sydänoireisen unohtaminen odotusaulaan 10 tunniksi (-> sydänvalvontaan, katkos tiedonkulussa)

- ei pääsyä makuulle (verenvuoto suolesta, sääli sitä joka pesi tuolit)

- virus, ota ventolinea (keuhko kasassa, ilmarinta)

Terveisiä vaan tutuille, hengissä ollaan silti. Kyllä sinne joku onnistunutkin kerta mahtuu väliin, muistaakseni.

Vierailija
34/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä Suomessa terveydenhuollosta puuttuu täysin asiakaspalveluasenne.

Vierailija
35/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Englannissa säästetään 300 dollaria per nenä ihan sillä, että hoidon saa ensimmäisestä paikasta, josta sitä hakee. Kannattaisi varmaan Suomessakin harkita.

Juuri näin. Siellä hoito alkaa heti eikä yritetä keksiä, mihin potilaan voisi siirtää. Kukaan ei ole päivystyksessä turhaan, korvakipuinen saa antibiootit ja ihottumat katsotaan, annetaan hoito-ohjeet ja aika ihotautien polille 2-3 vko sisällä eikä niin, että käsketään terveyskeskukseen, jonne ajan saa 3 kk päähän, siitä 6 kk sisään käynti polille ja siitä 6 kk kuluttua pääsee näkemään ihotautilääkärin.

Vierailija
36/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, itse olen kyllä saanut Suomessa päivystyksessä aina paljon mukavampaa kohtelua ja nopeampaa hoitoa, kuin Briteissä. Briteissä minua kohdeltiin kuin pohjasakkaa ja käskettiin odottamaan 4 tuntia tai tulemaan seuraavana päivänä uudelleen. Suomessa päässyt jonon ohi aina. 

Vierailija
37/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilannehan on silti erinomainen suomeen verrattuna

Sinultako se alapeukku putkahti? :D

Olen samaa mielta siita, etta todellakin on erinomainen. Korjasin vaan lainaamaani kirjoittajaa, koska vaikka tilanne (mielestani ainakin) on taalla paljon, paljon parempi kuin Suomessa, ei hanen kirjoittamansa teksti pitanyt taysin paikkaansa.

Vierailija
38/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Etelä-Pohjanmaan terveyskeskuksessa aletaan huokailla odotusaulassa kovaan ääneen aina kun lääkäri kulkee ohi (esim. tarkkailun puolelle tai toimenpidehuoneeseen), jos ajat on vartin myöhässä.

Vierailija
39/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen lääkärin työn osaisi tehdä kuka hyvänsä. Diagnosointi menee suoraan polkujen mukaan, minkäänlainen oma tulkinta tai soveltaminen ei lääkäreiltä suju, ellei kyseessä ole sitten jo maankuulu alan huippuspesialisti. En käsitä mistä niille maksetaan.

Vierailija
40/133 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa on verovarat käytetty terveydenhuoltoon. Siellä on muu sosiaalihuolto sitten enemmän retuperällä kuin Suomessa. Suomessa osa julkisista varoista käytetään maksuttomaan koulutukseen, mikä on mielestäni hyvin tärkeää. Mieluummin ihmisten ilmainen koulutus kuin ilmaiset lääkkeet kaikille.

Tässä oli hyvä pointti. Sosiaaliturvahan siellä on olematon ja kodittomia paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi