Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen kaikkien aikojen retroaterian!

Vierailija
23.09.2016 |

Lidlissä on maanantaina tarjouksessa sipuliteemakkara kokonaisena pötkönä. Nyt tämä täti ostaa ja tekee makkarakupit! Kuppiin laitan keitettyjä herneitä. Lisäksi teen perunamuusia, ja salaatiksi tulee porkkanaraaste rusinoilla. Vielä kun saisi taustamusiikiksi vaikkapa Dannyn varhaistuotantoa. Tulee komea startti uudelle ruokaviikolle!

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö muuten asuinpaikkakuntanne kansallis- tai perinneruoan?

Vierailija
62/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidin salaatti! Se koki jonkinlaisen nousun takaisin trendiruokiin jokunen vuosi sitten. Mun isoäitini laittoi siihen tuoretta lehtisalaattia (omasta maasta) sekä keitetyn kananmunan valkuaiset silputtuna. Kastikkeeksi kermaviiliin hienonnetut keltuaiset, sinappia, suolaa ja pippuria. Toinen oli tilli-etikkakurkut tuoreesta kurkusta. Olisko kelään resptiä niihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tappaiskeitto" kuului maaseudulla syksyisiin ruokiin, kun oli teurastusaika. Porsaan kinkku suolattiin jouluksi samoin siankylkeä suolattiin läskisoosia varten puutiinuun. Sisäelimistä: maksa, munuaiset, keuhkot, sekä rasvaisista lihapaloista keitettiin sakea keitto, jossa myös perunaa ja sipulia, ehkä maustepippuria. Olen saanut joskus lapsena mummolassa, oli kyllä maukasta, eikä sisäelimiä vältelty, kuten nykyään.

Yyh, minä olen lapsena joutunut useamman kerran syömään hirvenkaadon jälkeen tehtyä tappaiskeittoa. Se oli aina ihan kamalaa! Siihen laitettiin mukaan myös sydän ja kieli. Itkun kanssa mukelsin niitä perunanpaloja ja toivoin ettei kukaan huomaa jos jätän hirvestä tulleet osat lautasliinaan.

Vierailija
64/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoäidin salaatti! Se koki jonkinlaisen nousun takaisin trendiruokiin jokunen vuosi sitten. Mun isoäitini laittoi siihen tuoretta lehtisalaattia (omasta maasta) sekä keitetyn kananmunan valkuaiset silputtuna. Kastikkeeksi kermaviiliin hienonnetut keltuaiset, sinappia, suolaa ja pippuria. Toinen oli tilli-etikkakurkut tuoreesta kurkusta. Olisko kelään resptiä niihin?

On! Mummon kurkut:

1 iso kaupan kurkku kuorineen tai 2-3 avomaan kurkkua kuorittuna

1 dl vettä

1 dl väkiviinaetikkaa

1 dl sokeria

suolaa

tuoretta tilliä

Pilko kurkku ohuiksi viipaleiksi. Lado viipaleet purkkiin vuorotellen tillin ja suolan kanssa (määrä oman maun mukaan). Kiehauta etikka (älä keitä!). Sekoita joukkoon sokeri. Kun sokeri on sulanut, lisää kylmä vesi ja kaada liemi kurkkujen päälle. Sulje kansi ja ravista, anna tekeytyä vähintään pari tuntia.

Tuo on perusohje, kaikkia maustemääriä voi vaihdella oman maun mukaan. Mukaan voi laittaa muitakin mausteita, esim. valkosipulia.

Vierailija
65/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tappaiskeitto" kuului maaseudulla syksyisiin ruokiin, kun oli teurastusaika. Porsaan kinkku suolattiin jouluksi samoin siankylkeä suolattiin läskisoosia varten puutiinuun. Sisäelimistä: maksa, munuaiset, keuhkot, sekä rasvaisista lihapaloista keitettiin sakea keitto, jossa myös perunaa ja sipulia, ehkä maustepippuria. Olen saanut joskus lapsena mummolassa, oli kyllä maukasta, eikä sisäelimiä vältelty, kuten nykyään.

Vieläkö hirviporukat tarjoavat syksyisin hirvirokkaa. Olen syönyt sellaista, jossa oli edellä mainittujen lisäksi verestä ja jauhoista tehtyjä mykyjä. Oli hyvää 

Vierailija
66/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On! Mummon kurkut:

1 iso kaupan kurkku kuorineen tai 2-3 avomaan kurkkua kuorittuna

1 dl vettä

1 dl väkiviinaetikkaa

1 dl sokeria

suolaa

tuoretta tilliä

Pilko kurkku ohuiksi viipaleiksi. Lado viipaleet purkkiin vuorotellen tillin ja suolan kanssa (määrä oman maun mukaan). Kiehauta etikka (älä keitä!). Sekoita joukkoon sokeri. Kun sokeri on sulanut, lisää kylmä vesi ja kaada liemi kurkkujen päälle. Sulje kansi ja ravista, anna tekeytyä vähintään pari tuntia.

Tuo on perusohje, kaikkia maustemääriä voi vaihdella oman maun mukaan. Mukaan voi laittaa muitakin mausteita, esim. valkosipulia.

Ovat hyviä, meillä tehdään näitä usein, tosin ilman etikkaa ja sokeria. Ensimmäistä ei koskaan ole ja toisesta ei kukaan tykkää. 15-vuotiaani on hyvin tarkka kurkkujensa kanssa, ravistelee harva se viikko :)

Vierailija
67/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kanamuna kastike? Vieläköhän sitä saattais syödä 😂

Eli valkokastiketta jossa palottuja keitettyjä kananmunia. Perunoitten kanssa tottakai!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä