Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen kaikkien aikojen retroaterian!

Vierailija
23.09.2016 |

Lidlissä on maanantaina tarjouksessa sipuliteemakkara kokonaisena pötkönä. Nyt tämä täti ostaa ja tekee makkarakupit! Kuppiin laitan keitettyjä herneitä. Lisäksi teen perunamuusia, ja salaatiksi tulee porkkanaraaste rusinoilla. Vielä kun saisi taustamusiikiksi vaikkapa Dannyn varhaistuotantoa. Tulee komea startti uudelle ruokaviikolle!

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi kyljykset. Miksi ne on nykyään täynnä luunsiruja? Toista oli ennen.

Ja miten ne laitettiin? Millä ne maustettiin? Muistelen että uunissa ja liemessä ne killuivat, ja se maku oli ihan omanlaisensa.

Taisi olla vaan suolaa, vähän pippuria, sipulia ja vettä.

Vierailija
42/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan, mitä broilerimarinadi sisälsi pari-kolmekymmentä vuotta sitten? Jotenkin on sellanen olo, ettei tämä nykyinen ole ihan sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä makkarakupit tehtiin lenkkimakkarasiivuista. Ripuli-pee-kakkarasta tulee isompia! Voisi koettaa! Mulle retroruokaa olisi luumutäytteiset porsaanlihakääryleet tai munuaiskastike riisillä.

Vierailija
44/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee uunijäätelö jälkiruoaksi. :) 

Vierailija
45/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku muukin on samoissa fiiliksissä. Eilen meillä nautittiin omatekoisia kalapuikkoja, keitettyjä perunoita ja porkkanoita sekä valkokastiketta. Kyllä oli hyvää pitkästä aikaa. Tänään ajattelin tekaista siskonmakkarasopan. :)

Vierailija
46/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisit halvemmalla jos keittäisit vain makaroonivelliä ja illalla saunan jälkeen nauttisit lämpimiä juustovoileipiä. Ei pelkoa turhista vitamiineista: pelkkää kovaa rasvaa ja valkoisia hiilihydraatteja. Nam. Lämppäreihin sopii scorpionsin Still loving you ja velliin jotain varhempaa, vaikka Baccaraa.

Vierailija
47/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin mennä huomenna ruokabaariin ja tilata leikkelelautasen! Iltapalaksi teen kotona jauhelihatäytteisiä ohukaisia.

Vierailija
48/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitoin kokonaisen broilerin nahan alle situunamehusta, öljystä, paprikajauheesta ja kuivatusta timjamista sekä suolasta ja pippurista sekoitetun liemen maustumaan pariksi tunniksi ja broilerin sisälle omenalohkoja. Pinnalle suolaa ja paprikajauhetta, paistiliemen suurustin kermalla. Lisukkeeksi ananaslohkoja purkista ja riisiä.

Vierailija
49/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keitin hiljan hernekeiton savuluista ja possunlavasta, syntymävuosi on -79 eikä -39 :D Suunnitelmissa on myös läskisoosi. Sentään silakkalaatikon olen hylännyt historian hämäriin, yhh.

Vierailija
50/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö makkarakuppeihin pidä olla luonnonsuolikuori? Tuo Lidlin sipulitee näyttäisi olevan muovikuoressa. Googletin ja minulle tutuimpia olivat makkarakupit, joissa kananmuna

Vierailija
51/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin mennä huomenna ruokabaariin ja tilata leikkelelautasen! Iltapalaksi teen kotona jauhelihatäytteisiä ohukaisia.

Jepulisti, leikkelelautanen! Pari kylmää kumiperunaa, viipale kinkkua, puolikas keitettyä munaa, pala aladobia, anjovisluikare ja maustekurkkua. Tyylikkäiden naisten elegantti ja kevyt ravintolasuosikki.

Vierailija
52/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Retroa olisi pellillinen jauheliha-riisi täytteistä lihapiirakkaa voitaikinasta :)

Tämä! Kaikkien retroruokien kuningatar!! Äiti teki usein lauantaisin.

Sen sijaan noista ap:n makkarakupeista en ole eläissäni kuullutkaan ja olen syntynyt 60-luvun alkupuolella läntisessä Suomessa.

Vierailija
53/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tappaiskeitto" kuului maaseudulla syksyisiin ruokiin, kun oli teurastusaika. Porsaan kinkku suolattiin jouluksi samoin siankylkeä suolattiin läskisoosia varten puutiinuun. Sisäelimistä: maksa, munuaiset, keuhkot, sekä rasvaisista lihapaloista keitettiin sakea keitto, jossa myös perunaa ja sipulia, ehkä maustepippuria. Olen saanut joskus lapsena mummolassa, oli kyllä maukasta, eikä sisäelimiä vältelty, kuten nykyään.

Vierailija
54/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsisit halvemmalla jos keittäisit vain makaroonivelliä ja illalla saunan jälkeen nauttisit lämpimiä juustovoileipiä. Ei pelkoa turhista vitamiineista: pelkkää kovaa rasvaa ja valkoisia hiilihydraatteja. Nam. Lämppäreihin sopii scorpionsin Still loving you ja velliin jotain varhempaa, vaikka Baccaraa.

Hyi hemmetti, se velli on ihan kauheaa, yäk!

Vierailija
55/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustus: olen tehnyt itse maksalaatikkoa (rusinatonta). Oli niin hyvää, että söimme koirani kanssa itsemme lähes tainnoksiin.

Vierailija
56/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jepulisti, leikkelelautanen! Pari kylmää kumiperunaa, viipale kinkkua, puolikas keitettyä munaa, pala aladobia, anjovisluikare ja maustekurkkua. Tyylikkäiden naisten elegantti ja kevyt ravintolasuosikki.

Kyllä! Olen niin chic. Muut saa syödä oskarin-, wienin-, sveitsin- tai havaijinleikettä.

Vierailija
57/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä makkarakupit tehtiin lauantaimakkarasta ja jokaiseen kuppiin rikottiin kananmuna. Lisänä pottumuusia, punajuuria ja suolakurkkua. Jälkiruokana esim. maitokiisseliä vattuhillon kanssa. Lisäksi tuoretta rieskaa ja / tai ruisleipää ja kotikaljaa, maitoa ja piimää. Meillä leivät leivottiin kotona.

Toinen retroruoka voisi olla possunlapaa kokonaisena uunissa paistettuna tai vaihtoehtoisesti palapaisti, keitetyt perunat, lihaton makaronilaatikko, tomaattia ja kurkkua ja lopuksi omena-riisipuuro. Leivät ja juomat kuin yllä.

Tuota lihatonta makaronilaatikkoa putkimakaroneista pitokokit tekevät edelleen kotiseudullani pitopöytään ja he osaavat tehdä sen sellaiseksi, että on kuin samettia söisi.

Vierailija
58/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustus: olen tehnyt itse maksalaatikkoa (rusinatonta). Oli niin hyvää, että söimme koirani kanssa itsemme lähes tainnoksiin.

Mä myös, mulla on keittokirja sekä 20, 40, 60 että 70 luvulta. Se on tolkuttoman hyvää ja voittaa einesmaksalaatikon.

Vierailija
59/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se katkarapucocktail oli usein sunnuntain alkuruoka ja isän suosikki pääruokana oli haukimureke ja pinaattia.

Arkiruuista muistan mm. liha-perunalaatikon, muhevan makkarapadan(tehtiin lenkkimakkarasta), perunavellin, jonka kanssa syötiin lämpimiä juustoleipiä, tillilihan.

Jälkiruoka meillä oli aina - rusinasoppaa, sekahedelmä-, raparperi- tai marjakiisseliä, suklaa- tai marjapuuroa, lättyjä, köyhiä ritareita, pappilan hätävaraa, vaniljajäätelöä ja hilloa, uuniomenoita, erilaisia hyytelöitä ja vanukkaita, pannaria ja vaikka mitä. Täytyykin ottaa nuo ihanat jälkkärit taas käyttöön.

Vierailija
60/67 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mulla alkoi tehdä mieli nakkikastiketta! Taidanpa kipaista kauppaan! Tai kananmunakastiketta! Oi nam!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä