Työnhaku ja työttömyys stressaa..
Haen jokaista avointa oman alani ja etäisesti siihen liittyvää avointa paikkaa 300 kilometrin säteeltä. Kontaktoin suoraan työpaikkoja vaikka ei olisi avoimia pestejä. Ei vaan tärppää. Sanovat että minulla on hyvät paperit, mutta tarvetta ei ole kyseiselle osaamiselle. Tai tarvetta olisi, mutta ei rahaa maksaa siitä. Minulla on kaksi maisteritutkintoa, mutta molemmat harvinaisempia erikoisaloja joten vapaita paikkoja ei tulvi ovista ja ikkunoista. Viimeisin määräaikaisuus päättyi puoli vuotta sitten ja nyt siis työttömänä.. Joo, näin nelikymppisenä on helppoa olla jälkiviisas ja kysyä miksi ei kouluttautunut lääkäriksi, mutta se ei itse tilannetta ratkaise. Uutta koulutusta en oikein voi enää hommata, koska kaksi paperia jo plakkarissa. Turhauttaa ja stressaa. Ystäväpiirissäni on useampi akateeminen työtön etsinyt yli vuoden töitä eikä saanut, heilläkin ehkä harvinaisempi ala tosin. Minä olen kuitenkin ainoa, joka olisi meistä valmis muuttamaan työn perässä useamman sadan kilsan päähän, mutta se ei tunnu nyt riittävän. Miksi tämä on niin takkuista? Mitä ihmettä tehdä, että saisi työtä? Minulle kelpaisi ns. hanttihommatkin joksikin aikaa, mutta niihin en pääse kun kuulemma olen ylikoulutettu, rekrytoijat sanovat suoraan että ottavat mieluummin jonkun matalasti koulutetun (minkä toki ymmärrän hyvin). Villit ideat nyt kehiin.. Millä voisi työllistää itsensä?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valmis tekemään oman alasi ulkopuolista duunaritason työtä, niin miksi ihmeessä haet niihin paikkoihin mainitsemalla kahdesta tutkinnostasi? Jätät nuo tutkinnot mainitsematta, ja voi olla että saatkin jotakin työtä.
Ap täällä. Olen kiitollinen kaikista neuvoista, mutta tämä neuvo on vähän outo. Olen 39-vuotias. Olen 20-vuotiaasta saakka ollut ainoastaan sellaisissa töissä, joihin vaaditaan akateemista koulutustaustaa (tai akateemisen koulutuksen aloittamista yliopistolla) ja työnimikkeistäni näkee ja arvaa koulutukseni, vaikka jättäisin kaikki koulutukseni cv:stä pois. Teininä olin kaupan kassana ym. Eli laittaisinko cv:hen ainoastaan ylioppilastutkinnon ja teiniaikoijen työkokemuksen? Ja jättäisin cv:hen 20 vuoden aukon? Käytännössä lähettäisin siis tyhjän cv:n. Ei niin oikein voi tehdä. Ja jos tekisikin, asia paljastuisi viimeistään työhaastattelussa, kun kysytään että mitä olet tehnyt viimeiset 20 vuotta kun cv on täysin tyhjä. Ei haastattelussa voi valehdella koko työhistoriaansa ja väittää että olen 20 vuotta maannut sohvalla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet valmis tekemään oman alasi ulkopuolista duunaritason työtä, niin miksi ihmeessä haet niihin paikkoihin mainitsemalla kahdesta tutkinnostasi? Jätät nuo tutkinnot mainitsematta, ja voi olla että saatkin jotakin työtä.
Parempi neuvo: jos sinua kiinnostaa esim. kassamyyjän tai siivoojan työ tai joku muu, mihin teillä päin olisi työtä tarjolla, pääset työkokeilun avulla kokeilemaan sitä esim. kahdeksi kuukaudeksi. Mene semmoiseen paikkaan, jossa työnantajalla on tarve uudelle työntekijälle. Tätä kautta saatat hyvinkin työllistyä siihen. Noiden akateemisten vaihtoehtojen suhteen ei edes tämä kokeilu auta kun työnantajilla ei tosiaan nyt ole tarvetta uusille työntekijöille tai ei ole palkkarahoja.
Eri ammattien työllisyystilanne ja ennuste löytyy www.foreammatti.fi sivustolta.
No, ei tarvitse tyhjää cv:tä laittaa, mutta kun listaa niitä hommia, "joiden nimikkeestä jo näkee", niin ei laita siihen työnkuvaukseen niitä kaikista "hienoimpia" tehtäviä, joita tuli tehneeksi vaan luettelee niitä käytännöllisempiä puolia hommistaan. Eli jos vaikka hommiin on kuulunut papreiden arkistointia, laskujen maksamista tai pistämistä maksettavaksi, puhelimeen vastaamista tms.
Sitten selität lyhyessä saatekirjeessä, että siinä ja tässä hommassa jouduin olemaan tarkkana raha-asioissa ja tekemisiin ihmisten kanssa ja näistä taidoista on hyötyä kassatyöskentelyssä. Olen aiemmin toiminut enemmän toimistotöissä, mutta koin sen olevan liian kaukana käytännön elämästä ja haluaisin vaihtaa nyt käytännönläheiseen asiakaspalveluun päivittäistavarakaupan pariin, koska olen karttuneen elämänkokemuksen myötä todennut, että se sopii minun tyyppiselle ihmiselle paremmin.
Mulla on itselläni myös maisterintutkinto, mutta yhdessä vaiheessa asuin alueella, jossa ei ollut ns. oman alan töihin ja jouduin hakemaan asiakaspalvelu/suorittavia hommia. Tuolla lailla cv:täni rukkaamalla niitä töitä löytyi eikä kukaan valittanut mistään ylikoulutuksesta. Tärkeintä siis on se, että CVssä vaikka siellä ne nimikkeet oiskin ei työn kuvauksessa luetella mitään projektien koordinoimista tms. vaan muutamalla sanalla kerrotaan niistä mahdollisimman suorittavista jutuista, joita työhön kuulu. Ja saatekirjeessä selvästi tuo esiin, että "kokeilin niitä toimistojuttuja, mutta ne eivät minulle sopineet".
Sun pitää siis osoittaa, miksi haluat vaihtaa alaa. Ei saa tulla oloa, että haet paikkaa vaan, koska et muutakaan keksi.
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta olen ollut työttömänä kun määräaikainen työsopimus loppui, ja firmassa alkoi samaan syssyyn yt:t, ja päätettiin, ettei määräaikaisia soppareita jatketa.
Kevät meni positiivisissa merkeissä, otin työttömyyden lomailuna. Muutamaan paikkaan hain, en päässyt edes haastatteluihin. Hain myös työkkärin kautta erääseen koulutukseen. En päässyt, koska koulutustarvetta ei ole, kun minulla on jo tutkinto amiksesta ja ammattikorkeasta.
Kesänkin otin rennosti. Visa vinkui kun olin tottunut, että maksan aina palkkapäivänä luoton pois. No, kyllähän mä töitä löydän niin maksan sitten velat! Hain aktiivisesti töitä. Mitään ei kuulunut mistään.
Nyt on tili punasella ja luotot tapissa. Vein just pulloja kauppaan, että saan tilille sen verran rahaa, ettei se oo miinuksella eikä pankki ota ylitysmaksua. Aloitin viime viikolla osa-aikaisena siivoojana. Mulla on nollatuntisoppari, eli mulle soitetaan kun töitä on. Ei oo vielä soittoa tullu.
Pulloja keräilen ja niitä perkeleen puolukoitakin oon yrittäny poimia ja myydä! Ongelma on vaan se, että täällä on niin paljon työttömiä että kaikilla on aikaa poimia itte puolukkansa eli ostajia ei ole.
No joo, seli seli ja vali vali. Mutta kyllähän se kivaa ois jos ois töitä ja rahaa.
Aika rennosti tosiaan otit töiden loppumisen kun huolettomana vingutit visaa... Ja ikää oli?
Vierailija kirjoitti:
No, ei tarvitse tyhjää cv:tä laittaa, mutta kun listaa niitä hommia, "joiden nimikkeestä jo näkee", niin ei laita siihen työnkuvaukseen niitä kaikista "hienoimpia" tehtäviä, joita tuli tehneeksi vaan luettelee niitä käytännöllisempiä puolia hommistaan. Eli jos vaikka hommiin on kuulunut papreiden arkistointia, laskujen maksamista tai pistämistä maksettavaksi, puhelimeen vastaamista tms.
Sitten selität lyhyessä saatekirjeessä, että siinä ja tässä hommassa jouduin olemaan tarkkana raha-asioissa ja tekemisiin ihmisten kanssa ja näistä taidoista on hyötyä kassatyöskentelyssä. Olen aiemmin toiminut enemmän toimistotöissä, mutta koin sen olevan liian kaukana käytännön elämästä ja haluaisin vaihtaa nyt käytännönläheiseen asiakaspalveluun päivittäistavarakaupan pariin, koska olen karttuneen elämänkokemuksen myötä todennut, että se sopii minun tyyppiselle ihmiselle paremmin.
Mulla on itselläni myös maisterintutkinto, mutta yhdessä vaiheessa asuin alueella, jossa ei ollut ns. oman alan töihin ja jouduin hakemaan asiakaspalvelu/suorittavia hommia. Tuolla lailla cv:täni rukkaamalla niitä töitä löytyi eikä kukaan valittanut mistään ylikoulutuksesta. Tärkeintä siis on se, että CVssä vaikka siellä ne nimikkeet oiskin ei työn kuvauksessa luetella mitään projektien koordinoimista tms. vaan muutamalla sanalla kerrotaan niistä mahdollisimman suorittavista jutuista, joita työhön kuulu. Ja saatekirjeessä selvästi tuo esiin, että "kokeilin niitä toimistojuttuja, mutta ne eivät minulle sopineet".
Sun pitää siis osoittaa, miksi haluat vaihtaa alaa. Ei saa tulla oloa, että haet paikkaa vaan, koska et muutakaan keksi.
Tämä on hyvä neuvo joihinkin tilanteisiin, ja voisi tuottaa tulosta joskus, mutta osassa tilanteta herättää rekrytoijassa paljon kysymyksiä. Ehkä jos nimike on ollut koordinaattori tai asiantuntija tai assistentti, niin onnistuu. Mutta mutta...
Jos ap on ollut 10 vuotta nimikkeeltään "johtava geologi", niin hän ei saa kirjoittaa cv:hen että on viimeiset 10 vuotta johtanut alueellista kaivostoimintaa ja suunnitellut ja kehittänyt malmivarantojen kartoitusprojekteja ja johtanut kansainvälistä yhteistyötä noiden kartoitusprojektien osalta? Vaan kirjoittaa ainoastaan että on arkistoinut projektipapereja, kirjoittanut sähköpostiviestintää, laatinut muistioita kokouksista ja kirjoittanut papereita englanniksi. Nimike johtava geologi kuitenkin kertoo rekrytoijalle, että työ on sisällöltään ollut vaativaa ja lähinnä aivotyötä.
Tai jos on toiminut viimeiset vuodet ylilääkärinä, niin ei saisi kirjoittaa että on johtanut yksikön lääketieteellistä toimintaa, toiminut konsultatiivisessa roolissa vaativimmissa lääketieteellisissä caseissa ja kehittänyt uusia hoitoprosesseja yksikköönsä. Vaan pitäisi pelkästään kirjoittaa että on toiminut asiakaspalvelussa kohdaten myös vaikeita asiakkaita, vastaillut työkavereiden kysymyksiin ja neuvonut uusia ihmisiä ja kirjannut ylös kokouksissa sovittuja uusia toimintoja? Kaikki tietää, että ylilääkärin työ ei ole tuota.
JaakkoMiettinen kirjoitti:
Minulla on kaverini joka perusti muutaman yrityksen, nyt kai kolmas menossa, aiemmat vaihtoi muutaman miljoonan ja myi ne pois. Nyt asuu Arabiemiraateissa ja ajaa Cadillacilla. Miksi työttömät valitatte, yrittäkää itse. "Mutta se on riski yhyy yhyy" onpa taas uusavutonta. Elämä on riski, valittamalla ei saa mitään. Pitäsikö vetää riskittä jotain isoa palkkaa sitten, ei ihme ettei maksajia oo jonoksi. Miksi äylkkäimmät tekis tulosta edes jollekin muulle, miksi ei itselle?
Toteaa ihminen, joka ei ole itse yrittäjä ja jolla on tukeva työpaikka perseen alla, jossa voi mässyttää pullaa ja kahvia 8 h ja käyttää työaikaa aaveellä.
Rekrytoijat on oikeassa, kun he eivät halua palkata ylikoulutettuja siivoamaan ja kaupan kassaan. Jos henkilö on tehnyt koko aikuisikänsä abstraktia suunnittelutyötä tai johtamistyötä, niin ei hän enää ole se sopivin siivooja tai kassa. Oletettavasti kyllästyy nopeasti siihen, että työssä ei juuri tarvi ajatella eikä suunnitella vaan työ on lähinnä rutiinia valmiiden ohjeiden mukaan. Oletettavasti ei ole kovin nopea työssään, koska on tottunut siihen, että työt täytyy tehdä rauhassa harkiten (niin kuin vaativimmat suunnittelutyöt täytyy). Oletettavasti ei pysy työssä kauaa, koska etsii koko ajan oman alan työtä. Oletettavasti ei ole sopivin jäsen työyhteisöön, koska on niin eri aaltopituudella muiden työntekijöiden kanssa (on tottunut viettämään kahvitauot väitellen viimeisimmistä tieteellisistä tutkimuksista kollegoiden kanssa). Jne jne..
t. Eräs, joka on sekä rekrytoinut väkeä että toiminut vaativassa erityisasiantuntijatyössä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idioottimainen neuvo. Tyhjä cv:kö pitäisi lähettää? Jo työkokemuksesta voi päätellä että ihmisellä on jotain koulutusta ja että mikä koulutus se voisi olla. Ei kaikkea työkokemusta voi jättää poiskaan cv:stä. Joten tutkintojen pois jättäminen ei auta mitään, tekee vain omituisen vaikutelman jos on monen vuoden aukkoja cv:ssa.
Itse en voisi jättää siihen kuin yo-tutkinnon ja parikymppisenä tehdyt kesätyöt, jos poistaisin kaiken ylempiin tutkintoihin viittaavan.
Ei se kaksikaan tutkintoa estä siivoojan töitä saamasta. Monilla akateemisilla työtilanne on niin surkea, että ei ole pelkoa, että mihinkään lähtisivät. Ja miksi et hakeudu siivoojan koulutukseen?
En ole vielä tavannut yhtään ylilääkärinä toimivaa henkilöä, joka hakisi kaupankassan töitä. Mutta toki jos tälläinen tapaus olisi, niin kommenttisi on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idioottimainen neuvo. Tyhjä cv:kö pitäisi lähettää? Jo työkokemuksesta voi päätellä että ihmisellä on jotain koulutusta ja että mikä koulutus se voisi olla. Ei kaikkea työkokemusta voi jättää poiskaan cv:stä. Joten tutkintojen pois jättäminen ei auta mitään, tekee vain omituisen vaikutelman jos on monen vuoden aukkoja cv:ssa.
Itse en voisi jättää siihen kuin yo-tutkinnon ja parikymppisenä tehdyt kesätyöt, jos poistaisin kaiken ylempiin tutkintoihin viittaavan.
Ei se kaksikaan tutkintoa estä siivoojan töitä saamasta. Monilla akateemisilla työtilanne on niin surkea, että ei ole pelkoa, että mihinkään lähtisivät. Ja miksi et hakeudu siivoojan koulutukseen?
Jos on jo kaksi tutkintoa, niin on melko varmasti käyttänyt jo kaikki opintotukensa ja aikuiskoulutustukensa ym. Eli taloudellisesti ainoa vaihtoehto opiskeluun olisi opiskella työttömyystuella. Pelkällä lainalla ilman mitään palkkaa ja tukea perheellinen ei voi opiskella, silloin ei pysty maksamaan asumiskuluja eikä ruokaa vaikka olisi kuinka säästäväinen. Työvoimaviranomaiset taas päättää sen, että saako työttömyystuella opiskella tai pääseekö johonkin työvoimakoulutukseen. Pyytää sitä aina kannattaa, mutta jos työkkäri arvioi, että uudesta koulutuksesta ei ole olennaista hyötyä työn saamisessa, niin sitten työtön itse ei voi asialle mitään, siivoojan koulutusta ei silloin voi hankkia.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä tavannut yhtään ylilääkärinä toimivaa henkilöä, joka hakisi kaupankassan töitä. Mutta toki jos tälläinen tapaus olisi, niin kommenttisi on totta.
Olet oikeassa, että ylilääkäreiden työtilanne on niin hyvä, että esimerkki oli vähän keksitty. Mutta olen itse ammatissa, jossa työ on samalla tavalla spesifiä kuin lääkäreillä ja työnimikkeet paljastaa heti koulutuksen ja sen, että työ on hyvin vaativaa asiantuntijatyötä konsultatiivisessa tai johtavassa roolissa. Työ ei sisällä mitään rutiineja tai toimistohommia, ainoastaan vaativaa päätöksentekoa ja abstaktia suunnittelua. Minun alalla vaan sattuu olemaan tietyillä alueilla suomea vaikea saada töitä (koska työlle ei ole tarvetta kuin parissa suuressa kaupungissa), ja asuinpaikasta riippuen voi joutua harkitsemaan kassahommiakin ellei ole valmis muuttamaan työn perässä perhesyistä.
Monen akateemisen työttömyys johtuu siitä, että monia akateemisia / tiettyjen alojen töitä ei ole missä tahansa päin suomea, mutta muutto edellyttää, että akateeminen puolisokin löytää työn uudelta paikkakunnalta. Tämä ei ole isoimpien kaupunkien ongelma, mutta esim itä-suomessa, kainuussa ja lapissa moneen akateemiseen työpaikkaan ei tule yhtään hakemusta, koska hakijat on perheellisiä ja puoliso ei saisi työtä noilta seuduilta. Tai jos tulee hakemuksia, niin muutosta seuraa, että puoliso joutuu jättäytymään työttömäksi, ja siinä on taas sitten yksi uusi akateeminen työtön.
Hyviä pohdintoja tässä ketjussa!
Lisäksi työttömänä miehenä saa unohtaa haaveet parisuhteesta :(
Suomi on masentunut. Siksi se ei jaksa taata koulutetuille ihmisille työtä. Tarvis raukka terapiaa. Kuntouttava työtoiminta voisi olla myös ratkaisu.
olen tässä huomannut, että yli 40 nainen (tietyllä alalla siis) on jo auttamattomasti liian vanha :( Itsekin juuri samaa ikää ja irtisanotuksi tullut.
Vierailija kirjoitti:
olen tässä huomannut, että yli 40 nainen (tietyllä alalla siis) on jo auttamattomasti liian vanha :( Itsekin juuri samaa ikää ja irtisanotuksi tullut.
Se on kyllä aika hurjaa, koska asiantuntijatöissä silloin vasta alkaa olemaan laajaa kokemusta...
Akateeminen työttömyys ja sen suuri määrä on oikeasti iso ongelma suomessa.
Vienti ei vedä ja yt-kierrokset on päällä, julkishallinto eli kunnat ja valtio "keventää" organisaatioitaan ja säästää konsulttipalveluista, niin akateemiset työt ja työpaikat yksinkertaisesti vähenevät. Töitä ei ole niin paljon kuin on akateemisia. Vaikka kuinka hakisi töitä ja olisi fiksu ja kiva tyyppi, niin minkäs teet kun töitä ei vain yksinkertaisesti riitä. Tällä hetkellä suomessa on noin 50 000 akateemista työtöntä, ja noin kolmannes heistä on ollut yli vuoden työttömänä vastoin tahtoaan.
Kuitenkin jokainen akateeminen tutkinto maksaa yhteiskunnalle noin 80 000 - 100 000 euroa. Tällä hinnalla suomeen koulutetaan työttömiä, jotka työpaikkojen puuttuessa eivät pysty veroina maksamaan koulutustaa yhteiskunnalle takaisin. Mutta tutkinnot kuormittavat valtion taloutta paljon.
Toki ei-koulutettujen työttömyyskin on ikävä asia, mutta akateeminen työtön on yhteiskunnalle hurjasti kalliimpi kuin kouluttamaton työtön.
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen työttömyys ja sen suuri määrä on oikeasti iso ongelma suomessa.
Vienti ei vedä ja yt-kierrokset on päällä, julkishallinto eli kunnat ja valtio "keventää" organisaatioitaan ja säästää konsulttipalveluista, niin akateemiset työt ja työpaikat yksinkertaisesti vähenevät. Töitä ei ole niin paljon kuin on akateemisia. Vaikka kuinka hakisi töitä ja olisi fiksu ja kiva tyyppi, niin minkäs teet kun töitä ei vain yksinkertaisesti riitä. Tällä hetkellä suomessa on noin 50 000 akateemista työtöntä, ja noin kolmannes heistä on ollut yli vuoden työttömänä vastoin tahtoaan.
Kuitenkin jokainen akateeminen tutkinto maksaa yhteiskunnalle noin 80 000 - 100 000 euroa. Tällä hinnalla suomeen koulutetaan työttömiä, jotka työpaikkojen puuttuessa eivät pysty veroina maksamaan koulutustaa yhteiskunnalle takaisin. Mutta tutkinnot kuormittavat valtion taloutta paljon.
Toki ei-koulutettujen työttömyyskin on ikävä asia, mutta akateeminen työtön on yhteiskunnalle hurjasti kalliimpi kuin kouluttamaton työtön.
Tämä on tietysti osittain koulutuspoliittinen ongelma. Miksi halutaan kouluttaa niin paljon ihmisiä pääaineena historia, egyptologia tms? Tai miksi ekonomeja koulutetaan enemmän kuin heille on töitä suomessa? Eikö pitäisi supistaa sisäänottomääriä tietyissä ammateissa? Monet ammattiliitothan ajaa oman alansa sisäänottomäärien vähentämistä, jotta valmistuneille riittäisi töitä, mutta koulutuspäättäjät ei suostu vähentämään sisään otettavia opiskelijoita.
Puoli vuotta olen ollut työttömänä kun määräaikainen työsopimus loppui, ja firmassa alkoi samaan syssyyn yt:t, ja päätettiin, ettei määräaikaisia soppareita jatketa.
Kevät meni positiivisissa merkeissä, otin työttömyyden lomailuna. Muutamaan paikkaan hain, en päässyt edes haastatteluihin. Hain myös työkkärin kautta erääseen koulutukseen. En päässyt, koska koulutustarvetta ei ole, kun minulla on jo tutkinto amiksesta ja ammattikorkeasta.
Kesänkin otin rennosti. Visa vinkui kun olin tottunut, että maksan aina palkkapäivänä luoton pois. No, kyllähän mä töitä löydän niin maksan sitten velat! Hain aktiivisesti töitä. Mitään ei kuulunut mistään.
Nyt on tili punasella ja luotot tapissa. Vein just pulloja kauppaan, että saan tilille sen verran rahaa, ettei se oo miinuksella eikä pankki ota ylitysmaksua. Aloitin viime viikolla osa-aikaisena siivoojana. Mulla on nollatuntisoppari, eli mulle soitetaan kun töitä on. Ei oo vielä soittoa tullu.
Pulloja keräilen ja niitä perkeleen puolukoitakin oon yrittäny poimia ja myydä! Ongelma on vaan se, että täällä on niin paljon työttömiä että kaikilla on aikaa poimia itte puolukkansa eli ostajia ei ole.
No joo, seli seli ja vali vali. Mutta kyllähän se kivaa ois jos ois töitä ja rahaa.