Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku ja työttömyys stressaa..

Vierailija
21.09.2016 |

Haen jokaista avointa oman alani ja etäisesti siihen liittyvää avointa paikkaa 300 kilometrin säteeltä. Kontaktoin suoraan työpaikkoja vaikka ei olisi avoimia pestejä. Ei vaan tärppää. Sanovat että minulla on hyvät paperit, mutta tarvetta ei ole kyseiselle osaamiselle. Tai tarvetta olisi, mutta ei rahaa maksaa siitä. Minulla on kaksi maisteritutkintoa, mutta molemmat harvinaisempia erikoisaloja joten vapaita paikkoja ei tulvi ovista ja ikkunoista. Viimeisin määräaikaisuus päättyi puoli vuotta sitten ja nyt siis työttömänä.. Joo, näin nelikymppisenä on helppoa olla jälkiviisas ja kysyä miksi ei kouluttautunut lääkäriksi, mutta se ei itse tilannetta ratkaise. Uutta koulutusta en oikein voi enää hommata, koska kaksi paperia jo plakkarissa. Turhauttaa ja stressaa. Ystäväpiirissäni on useampi akateeminen työtön etsinyt yli vuoden töitä eikä saanut, heilläkin ehkä harvinaisempi ala tosin. Minä olen kuitenkin ainoa, joka olisi meistä valmis muuttamaan työn perässä useamman sadan kilsan päähän, mutta se ei tunnu nyt riittävän. Miksi tämä on niin takkuista? Mitä ihmettä tehdä, että saisi työtä? Minulle kelpaisi ns. hanttihommatkin joksikin aikaa, mutta niihin en pääse kun kuulemma olen ylikoulutettu, rekrytoijat sanovat suoraan että ottavat mieluummin jonkun matalasti koulutetun (minkä toki ymmärrän hyvin). Villit ideat nyt kehiin.. Millä voisi työllistää itsensä?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisempi ala olisi etu, kun olisi sitten vähemmän hakijoita ... jaa ei vai?

No ei tämä ole sen autuaampaa, kun on tavallistatavallisempi ala, jolle tälläkin paikkakunnalla koulutettiin aikanaan kymmeniä akateemisia erityisen hankkeen avulla. Nyt sitten yhteen avoimeen paikkaan hakee noin 40 maisteria, muutama lisensiaatti, pari tohtoria ja muutamia toivorikkaita amk-tutkinnolla.

Mullakin on kaksi tutkintoa, ensimmäinen opistosta ja tuoreempi yliopistosta. Toinen tutkinto on kesken, eikä nyt sattuneista syistä oikein suurta intoa ole jatkaa sitä loppuun.

Vaan mikäpä tässä on työttömänä vetelehtiä. Nökötän sohvalla viltti korvilla eikä haittaa , vaikka joku mielenkiintoinen ohjelma tulee suorana lähetyksenä aamuyöstä, kun ei tarvitse herätä töihin. Ja saa vapaasti marjastella, metsästellä, ja harrastaa mitä mieli tekee.

Nyt kun on jo menettänyt toivonsa työnsaannin suhteen, voi varata hammaslääkäriaikoja ja muita ajanvarauksia, kun ei tarvitse ajatella että jos kuitenkin sattuu juuri silloin olemaan töissä. Voi ilmoittautua kansalaisopiston kursseille eikä tarvitse epäillä, että joutuu keskeyttämään työvuorojen vuoksi.

Vierailija
22/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JaakkoMiettinen kirjoitti:

Minulla on kaverini joka perusti muutaman yrityksen, nyt kai kolmas menossa, aiemmat vaihtoi muutaman miljoonan ja myi ne pois. Nyt asuu Arabiemiraateissa ja ajaa Cadillacilla. Miksi työttömät valitatte, yrittäkää itse. "Mutta se on riski yhyy yhyy" onpa taas uusavutonta. Elämä on riski, valittamalla ei saa mitään. Pitäsikö vetää riskittä jotain isoa palkkaa sitten, ei ihme ettei maksajia oo jonoksi. Miksi äylkkäimmät tekis tulosta edes jollekin muulle, miksi ei itselle?

Ei yrityksen perustaminen ole mikään kummoinen juttu, ongelma muodostuu siitä että edes potentiaalisilla asiakkailla ei ole enää ostovoimaa. Yrittele siinä sitten, ja ilmiö on globaali...

Eiköhän tosiaan akateemiselta ihmiseltä sinänsä yrityksen perustaminen onnistuisi. Kuten tuossa yllä jo joku kirjoitti, niin se ei ole se ongelma. Mutta monella alalla ei liiku nyt rahaa, ja käytännössä myynti olisi b to b -myyntiä. Vaikka olisi kuinka hyvä tuote tai taitava konsultti, niin jos asiakasyrityksillä menee huonosti niin niillä ei ole varaa ostaa. IT-alalla rahaa ehkä liikkuu, mutta sen alan yritystä ei ainakaan minun osaamisella voi perustaa. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot ollut (olikaan se) puoli vuotta työttömänä, niin oot oikeutettu palkkatukeen. Kantsii mainostaa sen mahdollisuutta työnantajalle. Saa edes hetkeksi töitä ja työnantaja tekijän vähän halvemmalla. Hyvällä lykyllä tuotat yritykselle tulosta tai oot muuten vaan kiinnipitämisen arvoinen ja saatkin jatkaa.

Paskaahan tää on. Itse oon ollut työtön joulukuusta, kun valmistuin. Oman alan töistä kun ei oo työkokemusta niin mihinkään ei kelpaa.. Haen töitä tällä hetkellä koko Suomen laajuudelta, mutta vissiin johonkin pikkupitäjiinkin tunkua...

Oon ollu 5 kk työttömänä nyt. Toinen koulutukseni on geologian alalta, toista en halua tänne laittaa ettei tunnistettaisi. Kauppatieteellisen tai vaikka viestintä tms alan ihmisenä voisi palkkatuella onnistuakin, mutta minun koulutukset on vähän sellaisia, että niistä ei joka toisessa firmassa voida hyödyntää. Mutta kiitos ideasta, mietin sitäkin. Ap.

Olisipa minullakin geologian koulutusta ja kielitaitoa, voisi olla töitäkin kotipaikkakunnalla. Mutta eipä sitä silloin nuorempana tullut ajatelleeksi, että se olisi ollut paras työllisyysala näinä vuosina.

Vierailija
24/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisempi ala olisi etu, kun olisi sitten vähemmän hakijoita ... jaa ei vai?

No ei tämä ole sen autuaampaa, kun on tavallistatavallisempi ala, jolle tälläkin paikkakunnalla koulutettiin aikanaan kymmeniä akateemisia erityisen hankkeen avulla. Nyt sitten yhteen avoimeen paikkaan hakee noin 40 maisteria, muutama lisensiaatti, pari tohtoria ja muutamia toivorikkaita amk-tutkinnolla.

Mullakin on kaksi tutkintoa, ensimmäinen opistosta ja tuoreempi yliopistosta. Toinen tutkinto on kesken, eikä nyt sattuneista syistä oikein suurta intoa ole jatkaa sitä loppuun.

Vaan mikäpä tässä on työttömänä vetelehtiä. Nökötän sohvalla viltti korvilla eikä haittaa , vaikka joku mielenkiintoinen ohjelma tulee suorana lähetyksenä aamuyöstä, kun ei tarvitse herätä töihin. Ja saa vapaasti marjastella, metsästellä, ja harrastaa mitä mieli tekee.

Nyt kun on jo menettänyt toivonsa työnsaannin suhteen, voi varata hammaslääkäriaikoja ja muita ajanvarauksia, kun ei tarvitse ajatella että jos kuitenkin sattuu juuri silloin olemaan töissä. Voi ilmoittautua kansalaisopiston kursseille eikä tarvitse epäillä, että joutuu keskeyttämään työvuorojen vuoksi.

Harvinainen ala on etu varmasti joissakin tapauksissa. Mutta minun aloilla se ei ole, koska meitä tämän alan ihmisiä on työttöminä kuitenkin jkv ja potentiaaliset työpaikat vain isoissa kaupungeissa, joissa siis hakijoita on kuitenkin. Epäsuhta johtuu siitä, että väkeä on pistetty ulos viimeaikoina melko paljon suhteessa koulutusmääriin ja meidän alan ihmisistä säästetään työpaikoilla. Jos olisi joku sellainen harvinainen ala missä olisi töitä vaikka maalla tai Kainuussa tai Lapissa tms niin voisi tärpätä mutta nyt ei. Ap.

Vierailija
25/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oot ollut (olikaan se) puoli vuotta työttömänä, niin oot oikeutettu palkkatukeen. Kantsii mainostaa sen mahdollisuutta työnantajalle. Saa edes hetkeksi töitä ja työnantaja tekijän vähän halvemmalla. Hyvällä lykyllä tuotat yritykselle tulosta tai oot muuten vaan kiinnipitämisen arvoinen ja saatkin jatkaa.

Paskaahan tää on. Itse oon ollut työtön joulukuusta, kun valmistuin. Oman alan töistä kun ei oo työkokemusta niin mihinkään ei kelpaa.. Haen töitä tällä hetkellä koko Suomen laajuudelta, mutta vissiin johonkin pikkupitäjiinkin tunkua...

Oon ollu 5 kk työttömänä nyt. Toinen koulutukseni on geologian alalta, toista en halua tänne laittaa ettei tunnistettaisi. Kauppatieteellisen tai vaikka viestintä tms alan ihmisenä voisi palkkatuella onnistuakin, mutta minun koulutukset on vähän sellaisia, että niistä ei joka toisessa firmassa voida hyödyntää. Mutta kiitos ideasta, mietin sitäkin. Ap.

Olisipa minullakin geologian koulutusta ja kielitaitoa, voisi olla töitäkin kotipaikkakunnalla. Mutta eipä sitä silloin nuorempana tullut ajatelleeksi, että se olisi ollut paras työllisyysala näinä vuosina.

Vinkkaa vähän missä päin Suomea? Itse olen hakenut töitä etelä-suomesta. Ap.

Vierailija
26/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JaakkoMiettinen kirjoitti:

Minulla on kaverini joka perusti muutaman yrityksen, nyt kai kolmas menossa, aiemmat vaihtoi muutaman miljoonan ja myi ne pois. Nyt asuu Arabiemiraateissa ja ajaa Cadillacilla. Miksi työttömät valitatte, yrittäkää itse. "Mutta se on riski yhyy yhyy" onpa taas uusavutonta. Elämä on riski, valittamalla ei saa mitään. Pitäsikö vetää riskittä jotain isoa palkkaa sitten, ei ihme ettei maksajia oo jonoksi. Miksi äylkkäimmät tekis tulosta edes jollekin muulle, miksi ei itselle?

Voi kuule kun se yrittäminen ei vaan kaikille sovi eikä kaikilta onnistu. Alasta riippuen, ihan jo alkupääomaakin pitää olla melkoisesti ja harvalla on ja harvempi saa sitä varten lainaakaan.

Ja kokemusta on. Aikani yritin, kunnes lopulta oli vaan pakko myöntää, että en ole yrittäjätyyppiä.

Mun onni oli, että sain starttirahaa. Ilman sitä en olisi pystynyt edes aloittamaan.

Yrittäjyyttä tuputetaan aivan liian paljon nykyisin. Kuvitellaan, että jokaisesta on yrittäjäksi kunhan vain aloittaa. Harmi vaan, kun se ei sitten käytännössä usein niin menekään. 

Vierailija
27/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta pizzeria!

Vierailija
28/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun pitäisi alkaa yrittäjäksi tosta noin vaan niin olisin pulassa. On yliopistokoulutus kirjastohommiin. Mutta mistä keksiä liikeidea? Entä tuotteet? Mitä myisin? Ja mistä saisin rahoituksen investointeihin?

Vierailija
29/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkseni yritysneuvojana. Myös perheenjäsenellä on yritys.

Tiedän tasan tarkkaan yritystoiminnan mahdollisuudet, mutta tiedän myös ongelmat! Siksi minulla ei tule pieneen mieleenkään ehdottaa jollekin työttömälle yrittäjäksi ryhtymistä ihan tyhjin taskuin, eikä siinäkään tapauksessa, että olisi hyvä alkupääoma.

Asiakkaat ovat se, joka on tärkeintä yrittäjälle! Ja nimenomaan maksukykyiset ja -haluiset asiakkaat. Ei se riitä, on hyvä ammattitaito, loistava liikeidea ja ensiluokkaiset tuotteet ja palvelut, jos kukaan ei maksa niistä mitään.

Ja kyllä, tiedän yrittäjiä, jotka ovat aloittaneet tyhjästä sillä periaatteella, että " kunhan edes työttömyyskorvauksen verran tuloa saisi". Joku menestyy yllättävän hyvin, joku ei. Varsinkaan perheelliset eivät kovin isoja riskejä voi ottaa ja kiinnittää kotiaan yrityksen velkojen vakuudeksi. Mieluummin sitä kituuttaa vaan työmarkkinatuella.

Vierailija
30/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
31/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki halua cadillacia, vaan riittävän toimeentulon ja asuinpaikan, johon juurtua jollain tavalla.

Vierailija
32/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
33/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas pikkuisen alkupääomaa olisi mutta sitten tuleekin se ongelma ettei minulla ole mitään ideaa, palvelua, tuotetta tai osaamista mitä voisin myydä.

Vierailija
34/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi puolittuu, kun lakkaat hakemasta töitä.

Vierailija
35/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis tekemään oman alasi ulkopuolista duunaritason työtä, niin miksi ihmeessä haet niihin paikkoihin mainitsemalla kahdesta tutkinnostasi? Jätät nuo tutkinnot mainitsematta, ja voi olla että saatkin jotakin työtä.

Vierailija
36/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet valmis tekemään oman alasi ulkopuolista duunaritason työtä, niin miksi ihmeessä haet niihin paikkoihin mainitsemalla kahdesta tutkinnostasi? Jätät nuo tutkinnot mainitsematta, ja voi olla että saatkin jotakin työtä.

Idioottimainen neuvo. Tyhjä cv:kö pitäisi lähettää? Jo työkokemuksesta voi päätellä että ihmisellä on jotain koulutusta ja että mikä koulutus se voisi olla. Ei kaikkea työkokemusta voi jättää poiskaan cv:stä. Joten tutkintojen pois jättäminen ei auta mitään, tekee vain omituisen vaikutelman jos on monen vuoden aukkoja cv:ssa.

Itse en voisi jättää siihen kuin yo-tutkinnon ja parikymppisenä tehdyt kesätyöt, jos poistaisin kaiken ylempiin tutkintoihin viittaavan.

Vierailija
37/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo tulee toivottavasti helpottamaan monen kaltaisesi tilannetta. Elämäntapatyöttömiä se rankaisee mutta se taas ei haittaa ainakaan minua tippaakaan. Jos vaan jotenkin vielä jaksat kitkutella muutaman vuoden niin perustulon avulla voi yrittäjyyttäkin kokeilla turvallisesti.

Vierailija
38/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmoilla on nuorille vastavalmistuneille trainee-ohjelmia joista tulee sähköpostiini ilmoituksia. Minkä ikäisille ne on tarkoitettu, ilmoituksissa ei ole mainittu ikärajoja vaan kerrotaan vain että haetaan nuoria kykyjä. Nelikymppiseltä vastavalmistuneelta on jo melko monta ovea sulkeutunut.

Vierailija
39/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo tulee toivottavasti helpottamaan monen kaltaisesi tilannetta. Elämäntapatyöttömiä se rankaisee mutta se taas ei haittaa ainakaan minua tippaakaan. Jos vaan jotenkin vielä jaksat kitkutella muutaman vuoden niin perustulon avulla voi yrittäjyyttäkin kokeilla turvallisesti.

Ei tuo kuudensadan euron perustulo paljon auta jos työttömänä tienaan jo tonnin kuussa.

Vierailija
40/114 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, työttömät lusmut kokoontuu avlla päivällä valittamassa.

Hahaha, painu vittuun :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi