Olen ollut nyt kolme päivää työharjoittelussa ala-asteella
Ja täytyy kyllä sanoa että huhhuh!
Opiskelen sosionomiksi, enkä ikinä edes harkitsisi opettajan hommia! Tänäänkin seurasin 6. lk ruotsin tuntia, 3 lk liikuntaa, 5. lk matematiikkaa ja vielä 1-2 lk iltpäiväkerhoa.
Oppilat käyttäytyvät kuin apinat ja kaikki on opettajan vika. Opeparat saavat vielä vanhempienkin vihat niskoilleen. Mikään ei tunnu ikinä riittävän kenellekkään.
Olen järkyttynyt nykylasten olemattomista käyttäytymistavoista. Ruokalassakin huudetaan ja pelleillään. Mikään ei tehoa. Harjoittelu kestää vielä 4 viikkoa. Miten ikinä selviän tuolta elossa?!
Kommentit (27)
Olen ala-asteella. Olet oikeassa, ei siellä voi normaali ihminen elää.
Minäkin olen koulussa töissä. Kesä- heinä-elo auttaa motivaatiossa. Joulu/tammikuun vaihde on plussaa ja viikko syksyllä+ viikko keväällä palauttaa mieliin, miksi teen töitä juuri ala-asteella.
Lisäksi tänäänkin koulu loppui klo 12:30.
3 lk ope
Eikö ne työt jatku kuitenkin vielä siellä kotona, vaikka koulupäivä olisikin jo päättynyt?
Sitä se teettää, kun kuri häviää maasta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen koulussa töissä. Kesä- heinä-elo auttaa motivaatiossa. Joulu/tammikuun vaihde on plussaa ja viikko syksyllä+ viikko keväällä palauttaa mieliin, miksi teen töitä juuri ala-asteella.
Lisäksi tänäänkin koulu loppui klo 12:30.
3 lk ope
Tämä varmasti suurimmalla osalla syynä tehdä nykyvaatimuksilla tuota hullunhommaa.
No ei kai se ihme ole, kun lapset ovat nykyään Pyhimyksiä, joita täytyy vain loputtomasti kunnioittaa ja suojella. Lapset ovat suunnan näyttäjiä, joita aikuinen ei voi kuin myötäillä. Muuten lapsi pilaantuu ja hajoaa ja se on aikuisen vika se. Mielummin teen itsemurhan, kuin vieraiden Pyhimysten kanssa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemuksella, liiallisella elektoroniikan käytöllä, liikunnan vähäisyydellä, perhesuhteilla, vuorovaikutustaidoilla...
on myös osuutensa.
No jaa. Itse olin viime vuonna kanssa harjoittelussa ala-asteella ja pääosin oli ihan mukavaa. Luokkakin oli suhteellisen rauhallinen, ainut vaan kun siellä oli se yks pakollinen adhd-häirikkö, jota ei meinannut saada millään kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemuksella, liiallisella elektoroniikan käytöllä, liikunnan vähäisyydellä, perhesuhteilla, vuorovaikutustaidoilla...
on myös osuutensa.
No mutta mistä tällaiset ongelmat ovat yhtäkkiä pulpahtaneet keskuuteemme? Ainiin, aikuisten vikahan se on joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne työt jatku kuitenkin vielä siellä kotona, vaikka koulupäivä olisikin jo päättynyt?
Juu juu ilimanmuuta ja muutiliman.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on myös osuutensa.No mutta mistä tällaiset ongelmat ovat yhtäkkiä pulpahtaneet keskuuteemme? Ainiin, aikuisten vikahan se on joka tapauksessa.
Ei tämä ole mikään uusi asia, kyllä näiden nykylasten vanhemmat on jo yhtä toivottomia tapauksia. Eivät saa lapsiaan enää kuriin. Ja työpaikoilla voidaan ihan yhtä huonosti.
Siinähän lapsukaiset tottuvat meteliin eikä tuleva työskentely avokonttorissa tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on myös osuutensa.No mutta mistä tällaiset ongelmat ovat yhtäkkiä pulpahtaneet keskuuteemme? Ainiin, aikuisten vikahan se on joka tapauksessa.
Ei tämä ole mikään uusi asia, kyllä näiden nykylasten vanhemmat on jo yhtä toivottomia tapauksia. Eivät saa lapsiaan enää kuriin. Ja työpaikoilla voidaan ihan yhtä huonosti.
Ei ole kyse siitä, etteivätkö saisi kuriin, vaan siitä, että lasta EI SAA kurittaa.
Paljon vaikuttaa myös opettaja itse, vaikka harva sitä haluaa itselleen myöntää... Aina vika on vaan surkeissa nykyvanhemmissa, vuosikymmenistä toiseen. Lukuunottamatta heitä itseään, ovat/olisivat tietysti itse poikkeuksellisia hyviä vanhempia kultaisilla lapsillaan. ;) En siis todellakaan väitä, etteikö huonojakin vanhempia olisi olemassa ja häirikkölapsia, mutta alkaa kyllä vähän epäilyttää, jos ihan kaikki luokassa vaan möykkää eikä järjestystä saa mitenkään aikaiseksi. Omista kouluajoista ainakin muistan, miten paljon jo ihan opettajan kyvyillä oli merkitystä luokkarauhaan. Eikä tarvinnut oppilaita hakata tms mitä moni kaipaa ilmeisesti.
Ilmeisesti nykymuotoinen koulu tuhoaa pisa-tulokset ja kaikennäköiset oppimistavoitteet tulevaisuudessa lopullisesti. Joskus ankeaan impivaaran aikaan lapsille opetettiin asioita, opettajia arvostettiin, ja vanhempia ei vaivattu liikaa jos oppilaan asiat eivät olleet ihan päin per***ttä. Oppilaat tekivät mitä käskettiin, ja kenelläkään ei ollut ylimääräistä vaivaa miettiä mitä 9-vuotiaalle Nico-Jannicalle pitää ottaa valinnaisaineita, ettei tulevaisuus liukuhihnan päässä vaihdu pirinarkin uraan.
Uusi ops on niin käsittämätön äärisuvaitsevaisuuden, vapaaehtoisuuden ja valinnanvapaude, kodin ja koulun yhteistyötä äärimmäisyyksiin yrittävä kehitelmä, että oppilaat, opettajat ja vanhemmat ovat aivan nesteessä. Kaikista lapsista yritetään pakkomuotittaa ulospäinsuuntautuneita, kaikkien pitää silti saada tehdä mitä ikinä haluavatkaan. Ekaluokkalaisen pitää tietää koodauksesta ja mitä on unix, linux, sap, java ja c. Vaikka Tiinulia kiinnostaa enemmän biologia.
Opettajia kuormitetaan raportoinneilla, suunnitelmilla ja projekteilla loputtomasti. Vanhempien pitää työpäivän päätteeksi käyttää vähäistä vapaa-aikaansa wilman lukemiseen ja vastailla opettajille, koska ErkkiLiina pieraisi tunnilla. Positiivinen wilmaviesti tuo kyyneleet silmiin, ehkä jos sellainen kerran vuodessa tulee. Pitää tarkistaa läksyt vaikkei niitä wilmaan merkitäkään, koska lapsen pitää niistä vastata itse. Osallistua lapsen projekteihin ja höpöhöpötapahtumiin (kierrätyspäivä, olen tänään olmi -päivä) koska koulu haluaa lisää yhteistyötä. Työtä se tosiaan on sanan varsinaisessa merkityksessä yrittää pysyä mukana. Lapsella pitää olla älypuhelin, tabletti, läppäri ja netti - kaikissa laitteissa yhtäaikaa. Muuten ei voi osallistua "digitaalisen yhteiskunnan kehittämiseen".
Voi s***tana!
Mun lapset on introverttejä ja kiusattuja. On add- piirteitä ja keskittymiskyvyn herpaantumista hälyssä. Kun keskittyminen herpaantuu, menevät lähes katatoniseen tilaan. Haaveilevat ja pohtivat syntyjä syviä. Eivät kuitrnkaan halua jakaa ajatuksiaan isossa ryhmässä puolitutuille.
Mitenhän uudistunut koululaitos heihin suhtautuu?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on introverttejä ja kiusattuja. On add- piirteitä ja keskittymiskyvyn herpaantumista hälyssä. Kun keskittyminen herpaantuu, menevät lähes katatoniseen tilaan. Haaveilevat ja pohtivat syntyjä syviä. Eivät kuitrnkaan halua jakaa ajatuksiaan isossa ryhmässä puolitutuille.
Mitenhän uudistunut koululaitos heihin suhtautuu?
Ongelmatapauksia, liian passiivisia.ei ole tarpeeks jeesjeesnaminamia.
Pakko kysyä ohiksena, että miksi olet ala-asteella harjoittelussa, jos siellä työskentely ei kiinnosta pätkääkään?
Pin kirjoitti:
Paljon vaikuttaa myös opettaja itse, vaikka harva sitä haluaa itselleen myöntää... Aina vika on vaan surkeissa nykyvanhemmissa, vuosikymmenistä toiseen. Lukuunottamatta heitä itseään, ovat/olisivat tietysti itse poikkeuksellisia hyviä vanhempia kultaisilla lapsillaan. ;) En siis todellakaan väitä, etteikö huonojakin vanhempia olisi olemassa ja häirikkölapsia, mutta alkaa kyllä vähän epäilyttää, jos ihan kaikki luokassa vaan möykkää eikä järjestystä saa mitenkään aikaiseksi. Omista kouluajoista ainakin muistan, miten paljon jo ihan opettajan kyvyillä oli merkitystä luokkarauhaan. Eikä tarvinnut oppilaita hakata tms mitä moni kaipaa ilmeisesti.
Onhan sillä. Ystäväni on useamman tutun vanhemman mukaan hyvä opettaja, joka opettaa ala-asteella.
Hänen opettamalleen ensimmäiselle tuli 24 oppilasta, jolla kahdeksalla oli psyykkisiä ongelmia. Osa mt-ongelmaisista lapsista siirtyi myöhemmin erityisluokille, mutta osa jäi luokkaan. Luokassa on 16 normaalisti eli mahdollisimman hyvin käyttäytyvää lasta ja kaksi muita potkivaa, lyövää ja sylkevää oppilasta ja vielä pari raivostunutta lasta, joiden mielestä opettaja kieltää vain heitä eikä ketään muuta. Osa lapsista käy jopa opettajan kimppuun. Yritäpä siinä opettaa lapsia.
Et millään. Suunnittele vain omat hautajaisesi valmiiksi, jos et halua lisäduunia sukulaisillesi.