Siis miksi helvetissä opiskellessa on pakko käydä töissä jotta voi elää? Kun se koulunkäyti on se työ eli 8 tuntia päivässä!
Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina. Työttömien vastikkeettomasta elatuksesta olen samaa mieltä.
Häiritsevää, että jotkut työssäkäyvät ovat sitä mieltä, ettei työttömiä tarvitse elättää. Varmaan mukavaa siellä omassa kuplassa elellä, jossa kaikilla parhailla tyypeillä on töitä ja niillä, joilla ei ole, niistä ei ole muutenkaan mihinkään.
Ei työttömyys yleensä ole oma valinta ja ne jotka kuvittelevat olevansa siltä suojassa, odottakaa kun olette 55 v., asiantuntijatehtävissä ja yt alkaa. Ekana tulee kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Nauti nyt vaan siitä opiskelijakortista. Kun olet työtön, et saa alennusta mistään. Opiskelija saa vähemmän rahaa kuin työtön, mutta kun hinnoista napsaistaan -50 % pois niin se tasaa aika hyvin sitä saatua summaa.
Olin opiskelija, nyt työtön. Siskoni taas on vielä opiskelija, ja hämmästelen miten halvalla hän pääsee ruokailujen suhteen. Yliopiston ruokalat ovat viikonloppuisinkin auki, ja laadukas ateria maksaa opiskelijakortilla sen jonkun 2 e.
Ja bussissa pääsee puoleen hintaan.Kyllä, olen kateellinen!
No huh, mitä selitystä. - Kyllä työttömille alennukset ovat about samat luokkaa kuin opiskelijallekin. - Eri asia on, jos et kehtaa näyttää uimahallin kassalla työkkärin lippulappusta ja sanoa olevasi työtön..
Mahtaa se entinen kitisevä opiskelija enää sitten valittaa työttömien hyvästä toimeentulosta, kun itse jää työttömäksi. Sitten tuskin enää tulisi mieleen vaatia työttömiä ottamaan lainaa elämiseen. Äly hoi älä jätä, voisitteko joskus katsoa omaa napaa pidemmälle?
Taas jotain v***n syyllistämistä työttömyydestä. Onko se ihan oma valinta jos YT:ssä joutuu lähtemään. Suurinosa ihmisistä tekisi kyllä töitä.
Ja vielä pitäisi lainaa ottaa. Millä kuvittelet että työtön sen maksaisi takaisin jos sitä työpaikkaa ei löydykkään. Varsinkin lähempänä 50 ikävuotta olevaa, ei vaan oteta töihin.
Nuorella opiskelijalla on vielä helvetin iso mahdollisuus päästä töihin ja jos opiskellut, vielä löytää hyvä työpaikka.
Opiskelu on vapaaehtoista, työttömyys useimmiten ei ole. Siinä se pieni ero, miksi opiskelija ei ole yhtä heikossa asemassa kuin työtön. Opiskelija voi mieluusti valita, jättääkö opiskelut kesken ja rupeaako sossupummiksi vai tekeekö valinnan opintolainan ja osa-aikatyötä/kesätöiden välillä. Jos töitä ei satu löytämään edes kesäksi laina lienee ainut vaihtoehto, kesällä saanee vielä toimeentulotukea. Jos koulutus kestää vuosia, eikä työllistyminen vaikuta todennäköiseltä, kannattanee myös harkita alan vaihtoa. Näinä epävarmuuden aikoina myös opinto-ohjauksen laatu korostuu. Lukiolaiselle kannattaa sanoa suoraan, millä alalla todennäköisesti työllistyy ja millä ei.
Jos kuitenkin nostat sen lainan, vaikka et ikinä pääse töihin tutkinnollasi, ei elämäsi silti ole tuhoontuomittu. Aina voit opiskella uuden ammatin, tehdä hanttihommia tai kylmästi jättää lainan maksamatta maksukyvyttömyyteen vedoten. Ei kai se muuten olisi valtion takaama laina.
Työttömiä kohtaan en silti kantaisi kaunaa, sillä he eivät ole aiheuttaneet opiskelijoiden taloudellista ahdinkoa olemassaolollaan, vaikka kuinka houkuttelevaa onkin haukkua heidät patalaiskoiksi lusmuiksi, joiden massakuolema varmasti parantaisi opiskelijoiden asemaa yhteiskunnassa. Ovathan opiskelijat ihmisinä arvokkaampia kuin työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.
Toisaalta miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi? Suomessa on ilmaiset koulut, tuet, kouluruoka yms... Usassa lapsille aletaan säästää syntymästä lähtien että pääsee yliopistoon.
Juuri näin, olisitte iloisia että ette joudu maksamaan lukukausimaksuja, kuten monessa muussa maassa. Eikä opintotuki, ilmainen koululounas, tai tuetut opiskelijaasunnot ole mikään itsestäänselvyys. Kyllä Suomessa hyvin huolehditaan opiskelijoista moneen muuhun maahan verrattuna.
Ja tuo huolehtiminen on paljon parempaa kuin silloin kun me ne teidän "surkeat opintorahanne ja asumistukenne" maksavat keski-ikäiset opiskelimme, suurin osa sillä valtion takaamalla lainalla jota vieläkin on tarjolla. Sen lisäksi olin kesät ja muut lomat töissä, ensin hanttihommissa, nopeasti hankkiuduin alan hommiin ilman vanhempien tai sukulaisten apuja vaan omalla aktiivisuudella ja osaamisella. Silloin kun oikein tuo oma asema harmittaa voi miettiä, että jos niillä seuraavan sukupolven opiskelijoilla oikeasti pitäisi olla nykykeskituloa vastaava elintaso kannattaa jatkaa sitä halpakaurapuurolinjaa valmistumisen ja työllistymisen jälkeen - palkoista menisi vielä suurempi osa veroihin, oma elintaso ei nouse ja aika moni alkaisi miettiä miksi opiskella pitkästi kun tulontasausten jälkeen samaan pääsee jo melkein lähärikoulutuksella. Kaikille hyvä elintaso voi merkitä ettei kukaan raskaaseen maksajakastiin halua. t. nainen joka mielikseen nyt töihin lähtee vaikka lähes puolet bruttopalkasta veroihin häviää.
Näinköhän te keski-ikäiset niitä opiskeluita edes maksatte, kun uutta velkaa täytyy ottaa koko OKM:n budjetin verran tulevien sukupolvien maksettavaksi. Ette te niitä velkoja pois maksa eläkkeellä ollessanne kuitenkaan.
Niinpä... t. Ma-pe yliopistolla ja pe-la töihin. Sunnuntaina ajattelin itkeä väsymystäni.
Yhteiskunnallisesta näkökulmasta opiskelijoita on niin iso määrä ja 3-5 vuoden opinnot sen verran pitkä aika, että opintotuki nykyiselläkin tasolla on yksi suurimmista menoeristä. Jos sitä nostettaisiin, rahat olisi otettava jostain muualta tai verotusta kiristettävä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Helsingin hintatasolla erittäin erittäin halpa yksiö, 450 e.
Opintoraha ja asumislisä 450 e
Laina 400 eyht. 850 e.
Vuokra - 450
Matkakortti - 50 e
Laskut - 100 e
Opiskelijalounaat - 50 e
yht. -650 eEli ruokaan ja muuhun jää 200 e.
Että joo, laina ratkaisee mukamas? 😡
Jo pelkästään mainitsemasi opiskelijalounas on mieletön taloudellinen etu opiskelijoiden hyväksi. Tavallisella tallaajalla jos lounasruokalassa söisi, menisi 50 € viikossa. Edes keittolounasta ei taida saada nykyisin alle 6 €.
Lisäksi julkisen liikenteen alennukset, YTHS jne. Itse käyn mm. samalla gynellä yksityisellä kuin kävin YTHS:llä. YTHS:llä maksoin sen pienen pienen korvauksen, nyt yksityisellä maksan erikoislääkärin maksun joka on melkein 100 €. Monessa ruokakaupassa on nykyisin opiskelijoille alennus ruokaostoksista, mm. Siwassa ja Valintatalossa. Ainakin tässä yliopistokaupungissa on myös opiskelija-alennuksia mm. kampaamoihin. Uimahalleihin ja muihin kunnan kuntoilupaikkoihin opiskelija saa saman tai isomman alennuksen kuin työtön, lisäksi yliopistolla/AMK:ssa on täysin ilmaisia kuntoilupaikkoja, kuten kuntosali./quote]
Kerrotko lisää siitä, miten vaikkapa työttömällä menee 50 euroa viikossa lounaseen, kun se voi kotonaan tehdä sen lounaan vaikka alle eurolla. Mikä ihmeen etu se on, että opiskelija joutuu maksamaan lounaastaan triplahinnan koska ei pysty opiskeluiden takia olemaan kotona ruokaa laittamassa? Kyllähän tätä ongelmaa voi eväitä tekemällä tietenkin kiertää, mutta ei se "edullinen" lounas mikään etu ole.
Se Siwan ja Valintatalon alennus on 5 % ruoasta ja muutamista tuotteista 15 %. Oikeastaan se alennus pitäisi olla yli 100 %, ehkä joidenkin ihmisten kohdalla jopa 200 % (eli kauppa antaisi ruoat ilmaiseksi sekä toisen mokoman kasan ruokaa kaupan päälle), jotta opiskelija olisi taloudellisesti samassa asemassa työttömän kanssa.
Siwan alennuksilla voi pyyhkiä persettä. Suuremman alennusen saa käymällä Lidlissä tai S-kaupoissa, tai jopa sikakalliissa K-kaupoissa.
Vähän samaa kastia kuin Finnkinon opiskelija-alennus, jota ei missään nimessä kannata koskaan käyttää, koska muut tavat hankkia lippu (sarjaliput, Huuto.net) tulevat halvemmaksi.
Vieläkin odotellaan niitä hurjia opiskelija-alennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi? Suomessa on ilmaiset koulut, tuet, kouluruoka yms... Usassa lapsille aletaan säästää syntymästä lähtien että pääsee yliopistoon.
Juuri näin, olisitte iloisia että ette joudu maksamaan lukukausimaksuja, kuten monessa muussa maassa. Eikä opintotuki, ilmainen koululounas, tai tuetut opiskelijaasunnot ole mikään itsestäänselvyys. Kyllä Suomessa hyvin huolehditaan opiskelijoista moneen muuhun maahan verrattuna.
Ja tuo huolehtiminen on paljon parempaa kuin silloin kun me ne teidän "surkeat opintorahanne ja asumistukenne" maksavat keski-ikäiset opiskelimme, suurin osa sillä valtion takaamalla lainalla jota vieläkin on tarjolla. Sen lisäksi olin kesät ja muut lomat töissä, ensin hanttihommissa, nopeasti hankkiuduin alan hommiin ilman vanhempien tai sukulaisten apuja vaan omalla aktiivisuudella ja osaamisella. Silloin kun oikein tuo oma asema harmittaa voi miettiä, että jos niillä seuraavan sukupolven opiskelijoilla oikeasti pitäisi olla nykykeskituloa vastaava elintaso kannattaa jatkaa sitä halpakaurapuurolinjaa valmistumisen ja työllistymisen jälkeen - palkoista menisi vielä suurempi osa veroihin, oma elintaso ei nouse ja aika moni alkaisi miettiä miksi opiskella pitkästi kun tulontasausten jälkeen samaan pääsee jo melkein lähärikoulutuksella. Kaikille hyvä elintaso voi merkitä ettei kukaan raskaaseen maksajakastiin halua. t. nainen joka mielikseen nyt töihin lähtee vaikka lähes puolet bruttopalkasta veroihin häviää.
Näinköhän te keski-ikäiset niitä opiskeluita edes maksatte, kun uutta velkaa täytyy ottaa koko OKM:n budjetin verran tulevien sukupolvien maksettavaksi. Ette te niitä velkoja pois maksa eläkkeellä ollessanne kuitenkaan.
Voi kuule, maksan tulevasta eläkkeestäni veroa saman verran kuin keskiverto työntekijä palkastaan, tämä elatusvelvollisuus jatkuu... Sen kysyisin näiltä nuorilta, että miten samat ihmiset eivät millään uskalla ottaa opintolainaa mutta hillittömät asuntolainat suureen asuntoon otetaan silmää räpäyttämättä? Nuorten parien asunnon ostossa on tapahtunut selkeä muutos. Kun me ennen nuorina kitkutimme vuokralla ja ostimme pienien neiliöden asuntoja nuoret parit haluavat heti saman elintason mihin kotonaan ovat tottuneet mikä tarkoittaa todella suuria lainoja pakkatuloihin verrattuna. Noiden lainojen luulisi olevan huomattavasti suurempi riski tulevaisuudelle muttei niitä kyseenalaisteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina 400 eyht. 850 e.
Vuokra - 450
Matkakortti - 50 e
Laskut - 100 e
Opiskelijalounaat - 50 e
Jo pelkästään mainitsemasi opiskelijalounas on mieletön taloudellinen etu opiskelijoiden hyväksi. Tavallisella tallaajalla jos lounasruokalassa söisi, menisi 50 € viikossa. Edes keittolounasta ei taida saada nykyisin alle 6 €.
Lisäksi julkisen liikenteen alennukset, YTHS jne. Itse käyn mm. samalla gynellä yksityisellä kuin kävin YTHS:llä. YTHS:llä maksoin sen pienen pienen korvauksen, nyt yksityisellä maksan erikoislääkärin maksun joka on melkein 100 €. Monessa ruokakaupassa on nykyisin opiskelijoille alennus ruokaostoksista, mm. Siwassa ja Valintatalossa. Ainakin tässä yliopistokaupungissa on myös opiskelija-alennuksia mm. kampaamoihin. Uimahalleihin ja muihin kunnan kuntoilupaikkoihin opiskelija saa saman tai isomman alennuksen kuin työtön, lisäksi yliopistolla/AMK:ssa on täysin ilmaisia kuntoilupaikkoja, kuten kuntosali./quote]
Kerrotko lisää siitä, miten vaikkapa työttömällä menee 50 euroa viikossa lounaseen, kun se voi kotonaan tehdä sen lounaan vaikka alle eurolla. Mikä ihmeen etu se on, että opiskelija joutuu maksamaan lounaastaan triplahinnan koska ei pysty opiskeluiden takia olemaan kotona ruokaa laittamassa? Kyllähän tätä ongelmaa voi eväitä tekemällä tietenkin kiertää, mutta ei se "edullinen" lounas mikään etu ole.
Se Siwan ja Valintatalon alennus on 5 % ruoasta ja muutamista tuotteista 15 %. Oikeastaan se alennus pitäisi olla yli 100 %, ehkä joidenkin ihmisten kohdalla jopa 200 % (eli kauppa antaisi ruoat ilmaiseksi sekä toisen mokoman kasan ruokaa kaupan päälle), jotta opiskelija olisi taloudellisesti samassa asemassa työttömän kanssa.
Söisin mieluusti päivittäin hintaan 2,60 ison annoksen ruokaa, jossa ravintoarvot kohdallaan sisältäen vielä salaatin (niin paljon kuin lautaselle mahtuu) ja leipää (niin paljon kuin napa vetää) kuin lämmittelisin kotona euron hernekeittopurkkia. Sitä paitsi opiskelijalla on varmasti myös joku taukotila käytössään, jossa voi vaikka lämmittää sen purkkiruokansa, jos kerran siitä eurosta kahdesta on elämä kiinni.
Häikäisevää tämä argumentoinnin laatu.
Vierailija kirjoitti:
Nauti nyt vaan siitä opiskelijakortista. Kun olet työtön, et saa alennusta mistään. Opiskelija saa vähemmän rahaa kuin työtön, mutta kun hinnoista napsaistaan -50 % pois niin se tasaa aika hyvin sitä saatua summaa.
Olin opiskelija, nyt työtön. Siskoni taas on vielä opiskelija, ja hämmästelen miten halvalla hän pääsee ruokailujen suhteen. Yliopiston ruokalat ovat viikonloppuisinkin auki, ja laadukas ateria maksaa opiskelijakortilla sen jonkun 2 e.
Kyllä mä väittäisin, että nyt työttömänä elämä on paljon rikkaampaa. Opiskelijaruoka on 2,60e mutta siihen hintaan tekee itse kotona aika hyvät pöperöt. Opiskelijana tuo oli pakko maksaa, koska ei päässyt tuntien välissä kotiin kokkaamaan. Loppuvaiheessa maksoin bussilipusta täyden hinnan, koska täytin 30v. Nyt ei tarvitse ladata aikaa, koska ei tarvitse käydä päivittäin bussilla koulussa.
Ainoa miinus on, että ei pääse enää halvalla unisportille treenaamaan. No onneksi kaupungin salille pääsee opiskelijahinnalle työttömänäkin, joten ei ole niin paha
En käynyt töissä opiskeluaikana, säästin rahaa aina kun sitä oli laittaa säästöön, en ryypännyt tai polttanut, olin laittanut säästöön rahaa myös ennen opiskeluja ja hyvin elettiin opintotuilla + lapsilisällä nostamatta opintolainaakaan yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä väittäisin, että nyt työttömänä elämä on paljon rikkaampaa. Opiskelijaruoka on 2,60e mutta siihen hintaan tekee itse kotona aika hyvät pöperöt. Opiskelijana tuo oli pakko maksaa, koska ei päässyt tuntien välissä kotiin kokkaamaan. Loppuvaiheessa maksoin bussilipusta täyden hinnan, koska täytin 30v. Nyt ei tarvitse ladata aikaa, koska ei tarvitse käydä päivittäin bussilla koulussa.
Ainoa miinus on, että ei pääse enää halvalla unisportille treenaamaan. No onneksi kaupungin salille pääsee opiskelijahinnalle työttömänäkin, joten ei ole niin paha
Päivittäin kotiin kokkailemaan? Meillä oli koko opintojen ajan noin tunnin ruokis, todellista luksusta! Mulla oli joka päivä ihan vaan arkisesti voileivät ja hedelmiä eväänä. Olen suorittanut AMK:n ja vielä YAMK:n noiden eväiden voimin, eikä ole töissäkään kokkailutaukoja, eli kotikutoiset on eväät. Työttömyys ei ole mikään kateuden aihe, se on hirveää. Olen kokenut senkin. Opiskelussa on järkeä, riittää tekemistä ja sosiaalisia suhteita, työttömänä koin ahdistusta ja yksinäisyyttä. Eikä sitä rahaa ollut yhtään enempää. Minä olen aina ollut kiitollinen opiskelumahdollisuudesta. Ei olisi ollut varaa itse maksaa siitä, koska en ole varakkaasta perheestä.
Kuka käy töissä opiskellessa? En tunne ketään. Olin itse joskus lasten leireillä syyslomalla ja hiihtolomalla, mutta en rahan takia, vaan koska oli aikaa. Eikä siitä isoa korvausta saanutkaan.
Nuo tauot kouluissa on vaihtelevia koulukohtaisia. Joskus on useamman tunnin tauko, mutta esim. meidän nuorella Kuopiossa piti kulkea kahden paikan välillä 2 km ja siirtymäaikaa puoli tuntia, eikä muita taukoja päivän aikana. Sitten taas joinain päivinä useamman tunnin hyppytauko.
Itse opiskelin aikuisena ja aina eväät, joskus harvoin koulun ruokalassa jostain erityisestä syystä. Samoin on nyt työelämässä sama homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina 400 eyht. 850 e.
Vuokra - 450
Matkakortti - 50 e
Laskut - 100 e
Opiskelijalounaat - 50 e
Söisin mieluusti päivittäin hintaan 2,60 ison annoksen ruokaa, jossa ravintoarvot kohdallaan sisältäen vielä salaatin (niin paljon kuin lautaselle mahtuu) ja leipää (niin paljon kuin napa vetää) kuin lämmittelisin kotona euron hernekeittopurkkia. Sitä paitsi opiskelijalla on varmasti myös joku taukotila käytössään, jossa voi vaikka lämmittää sen purkkiruokansa, jos kerran siitä eurosta kahdesta on elämä kiinni.
Häikäisevää tämä argumentoinnin laatu.
Monet opiskelijat kuvittelevat aterian hinnaksi 2.60€, mutta eihän se niin mene, vaan tuo 2.60€ on vain opiskelijan omavastuuosuus ja palvelun tuottajan saa tukea yhteiskunnalta n. 6€ jokaista ateriaa kohden eli aterian todelliset kulut ovat 8.60€/ateria, jolla katetaan raaka-ainekustannukset, henkilökunnan palkat, koneet ja laitteet, sähköt, vuokrat jne.
Monet opiskelijat jostakin syystä unohtavat tämän etuuden joka on kuukausitasolla yli 130€ verovapaata tukea opiskelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia täällä verrataan suomalaisten opiskelijoiden oloja ulkomaalaisten opiskelijoiden oloihin? Faktahan on se, että opiskelijat ovat Suomen niukimmin toimeentulevaa porukkaa.
Olen ollut työttömänä ennen opintojani, ja silloin käteeni jäi rahaa reilusti enemmän, kuin mitä opiskelijaetuudella saa alennusta.
Vuokranmaksun jälkeen minulle jää 150e käteen, ja sen pitäisi riittää laskuihin ja ruokaan (en halua ottaa lainaa, koska koulutukseni kestää 6v ja siitä tulisi aika potti). Taidankin kiittää opinnoista ja saamastani tuesta lämpimästi ja sen jälkeen muuttaa ulkomaille asiantuntijatehtäviin. Olen tässä asiassa itsekäs, mutta haluan päästä nauttimaan rahoistani monen vuoden kituuttamisen jälkeen.Opintoihisi yhteiskunta upotti tukina ja kustannuksina koulutuksesta riippuen noin satakunta tonnia. Muualla olisit maksanut suurimman osan itse, mutta näet niin, että itse asiassa sinua kusetettiin ja nyt kostat sen ihmisille, jotka koko lystin kustansivat.
Kuinka idiootti ihminen voikaan olla?
Lisään tähän vielä sen, että teen kaikki lomat töitä ilman yhtäkään vapaapäivää. Silloinhan se vasta hukkainvestointi onkin,jos joudun keskeyttämään opintoni burnoutin takia esim. Viidentenä vuonna.
No onpa hieno ajatus. Olen itse opiskellut lukion jälkeen 2 tutkintoa, ottanut lainaa ja nyt kun olen työttömänä yt-neuvottelujen ja irtisanomisten seurauksena, minun pitäisi ottaa taas lisää lainaa vai?