Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi helvetissä opiskellessa on pakko käydä töissä jotta voi elää? Kun se koulunkäyti on se työ eli 8 tuntia päivässä!

Vierailija
20.09.2016 |

Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.

Kommentit (212)

Vierailija
161/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinpä kirjoitti:

Ei minun alallani kyllä 8h/vrk riitä opiskeluun. Opiskelen vain loma-aikoina ja tulen jotenkin toimeen, mutta en asu Helsingissä.

Anteeksi, siis työskentelen lähinnä vain loma-aikoina.

Vierailija
162/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömienkin pitäs alkaa ottamaan valtion takaamaa lainaa.

Minä olen jo opintolainani ottanut ja maksanut takaisin.

Näin 53-vuotiaana vajaatyökykyisenä voisin tosiaan ottaa loppuelämäkseni sen 300-400 euroa lainaa kuukaudessa. Koska en työllisty, ei minun sitä tarvitse maksaa takaisin vaan se jää seuraavan sukupolven taakaksi. Pankit ihan kilpailevat, kuka saa minulle myöntää lainaa. Hieno idea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina. Työttömien vastikkeettomasta elatuksesta olen samaa mieltä.

Vierailija
164/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yeah!samaa mieltä!ei mitään logiikkaa :D suomessa se nyt vaan on niin coolia olla mamu ja työtön.mitä työttömämpi ja mustempi olet, niin sitä enemmän rahaa :) joo tiedän että tää kommentti poistetaan.

Vierailija
165/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulle opiskelu on lähinnä kiva harrastus, josta jopa maksetaan mulle. Ihan älyttömän leppoisaa verrattuna työssäkäyntiin. Ihan helposti jaksaa yhdistää työt ja opinnot. Mitäs sitä järkevämpääkään vois vapaa-ajalla tehdä kuin sivistää itseään :)

Vierailija
166/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia täällä verrataan suomalaisten opiskelijoiden oloja ulkomaalaisten opiskelijoiden oloihin? Faktahan on se, että opiskelijat ovat Suomen niukimmin toimeentulevaa porukkaa.

Olen ollut työttömänä ennen opintojani, ja silloin käteeni jäi rahaa reilusti enemmän, kuin mitä opiskelijaetuudella saa alennusta.

Vuokranmaksun jälkeen minulle jää 150e käteen, ja sen pitäisi riittää laskuihin ja ruokaan (en halua ottaa lainaa, koska koulutukseni kestää 6v ja siitä tulisi aika potti). Taidankin kiittää opinnoista ja saamastani tuesta lämpimästi ja sen jälkeen muuttaa ulkomaille asiantuntijatehtäviin. Olen tässä asiassa itsekäs, mutta haluan päästä nauttimaan rahoistani monen vuoden kituuttamisen jälkeen.

Opintoihisi yhteiskunta upotti tukina ja kustannuksina koulutuksesta riippuen noin satakunta tonnia. Muualla olisit maksanut suurimman osan itse, mutta näet niin, että itse asiassa sinua kusetettiin ja nyt kostat sen ihmisille, jotka koko lystin kustansivat.

Kuinka idiootti ihminen voikaan olla?

Vierailija
167/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina. Työttömien vastikkeettomasta elatuksesta olen samaa mieltä.

Häiritsevää, että jotkut työssäkäyvät ovat sitä mieltä, ettei työttömiä tarvitse elättää. Varmaan mukavaa siellä omassa kuplassa elellä, jossa kaikilla parhailla tyypeillä on töitä ja niillä, joilla ei ole, niistä ei ole muutenkaan mihinkään.

Vierailija
168/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Helsingin hintatasolla erittäin erittäin halpa yksiö, 450 e.

Opintoraha ja asumislisä 450 e

Laina 400 e

yht. 850 e.

Vuokra - 450

Matkakortti - 50 e

Laskut - 100 e

Opiskelijalounaat - 50 e

yht. -650 e

Eli ruokaan ja muuhun jää 200 e.

Että joo, laina ratkaisee mukamas? 😡

Laskut sata euroa? iPhone seiskan osamaksu, pari ihanaa lehtitilausta ja Netflix sekä joku pakollinen kynsihoitolan kuukausimaksu plus pari muuta typeryyttä?

Vierailija
169/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

herätkää kirjoitti:

Mistä te olette saaneet päähänne että opiskelu on vähintään 8h päivässä. Oäaika kujalla ihmiset kattokaa lukkareita vähän.

Ottakaa opiskelijoiden lomat vielä huomioon...

Nykyisillä sisäänottomäärillä ei voi olettaa, että kaikki opiskelijat olisivat kykeneviä omaksumaan tarvittavaa tietomäärää kohtuullisessa ajassa. Sen verran surkeaa jengiä oli jo 10 vuotta sitten, että ihme kun nimensä osasivat kirjoittaa.

Vierailija
170/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatana. Käytönnössä ilmainen opiskelu (joka ei ole ilmaista, joku muu sen vaan maksaa), opintoraha ja asumislisä eivät riitä. =D 

Haistakaa nyt jo vittu sosialistiloiset. 

Korkeakouluni kävin Helsingissä ja sen mihin eivät tuet riittäneet rahoitin työskentelemällä. Vanhemmiltani sain pari sataa markkaa vuodessa ja siinä se.  

Ei yhteiskunnan tukema opiskelu ole mikään oikeus, vaan etuoikeus! 

Ottakaa sitten lainaa jos työnteko ei opintojen ohessa maita. 

Vierailija
171/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kun teet niitä töitä, siitäkin sakotetaan. Ahkeruudesta! Mulla taas tulorajat täynnä tällevuodelle, tukia en loppuvuonna voi nostaa. Helvetin hienoa :(

Vierailija
172/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyys ole yhtään sama asia kuin opiskelu. Kauanko opiskelusi kestävät? Käsittääkseni opintolainaa saa maksaa melko pienissä erissä takaisin valmistuttuaan. Yleensä saa ilmaisen lounaankin tai ainakin edullisen. En tiedä mitä sossu tekisi sähkölaskun ja sairauskulujen kanssa mutta käsittääkseni opiskelijan tuloilla niihin saisi toimeentulotukea.

Käytännössä opiskelija ei saa toimeentulotukea kuin siinä tapauksessa, ettö luottotiedot ovat menneet, ja silloinkin voi olla hankalaa.

Vierailija
173/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
174/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni ei ymmärrä, että moni työtön on opiskellut lainalla, maksanut lainansa takaisin ja maksanut myös veroja, ehkä vuosikymmeniä. Palkasta maksetaan myös työttömyysvakuutusmaksua ja lisäksi maksetaan työttömyyskassaan. Tietty nämä ei kata kuin promillen pitkittyneen työttömyyden kustannuksista, mutta opiskelijoiden kannattaisi muistaa, että heistä itsestäänkin voi tulla työttömiä. Eli vaatimus voi kolahtaa omaan nilkkaan. Ehkä se on hyvä ehdotus, mutta miettikää asia loppuun asti. Kuka sen lainan myöntää? Kuka maksaa takaisin, jos työtön ei työllisty?  Kuka takaa? Myös näihin pitää löytää vastaus. 

Vierailija
175/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyys ole yhtään sama asia kuin opiskelu. Kauanko opiskelusi kestävät? Käsittääkseni opintolainaa saa maksaa melko pienissä erissä takaisin valmistuttuaan. Yleensä saa ilmaisen lounaankin tai ainakin edullisen. En tiedä mitä sossu tekisi sähkölaskun ja sairauskulujen kanssa mutta käsittääkseni opiskelijan tuloilla niihin saisi toimeentulotukea.

Käytännössä opiskelija ei saa toimeentulotukea kuin siinä tapauksessa, ettö luottotiedot ovat menneet, ja silloinkin voi olla hankalaa.

Perheen nuori sai tilapäisesti kun opintopisteitä ei tullut tarpeeksi. Käsittääkseni joutuu maksamaan ainakin osan takaisin, mutta sai kuitenkin. En ala selvitellä syitä, miksi opintopisteet jäi vajaaksi. 

Vierailija
176/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Helsingin hintatasolla erittäin erittäin halpa yksiö, 450 e.

Opintoraha ja asumislisä 450 e

Laina 400 e

yht. 850 e.

Vuokra - 450

Matkakortti - 50 e

Laskut - 100 e

Opiskelijalounaat - 50 e

yht. -650 e

Eli ruokaan ja muuhun jää 200 e.

Että joo, laina ratkaisee mukamas? 😡

Laskut sata euroa? iPhone seiskan osamaksu, pari ihanaa lehtitilausta ja Netflix sekä joku pakollinen kynsihoitolan kuukausimaksu plus pari muuta typeryyttä?

Sähkö, netti, puhelinlasku? Mahdollisesti terveyskeskusmaksuja, vakuutuksia jne. Tuleehan ihan normaalista elämisestäkin laskuja ilman mitään typeryyksiä.

Vierailija
177/212 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein opiskelija-asuntoloissa ja joissakin muissakin vuokra-asuntosysteemeissä on perusnetti vuokraan, samoin sähkö ja vesi kuuluu usein vuokraan noissa - joo kaikki eivät voi asua opiskelija-asuntoloissa, mutta yhden hengen sähkölasku ei kuukaudessa kovin montaa kymppiä ole. Nuoret saavat melko edullisia kotivakuutuksia, luokkaa 150 euroa vuodessa. Opiskelijoilla on maksuton terveydenhoitajan vastaanotto koululla ja lääkäri päivystää useimmissa kouluissa ainakin joskus, ei maksa mitään. Näitä pieniä maksuttomia asioita tai melko edullisia asioita on kuitenkin paljon. En ole kateellinen, tämä on toki hyvä asia. Opiskelijoiden äitinä olen näihin perehtynyt vähän sivusta ja utelemalla, sekä itsekin aikuisena olen opiskellut (olen nyt töissä). Aikuisopiskelija ei tosin saa tiettyjä alennuksia. 

Vierailija
178/212 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kaikki lukion jalkeiset opiskeluni suorittanut ulkomailla ja voin kertoa, etta toissa olen joutunut olemaan seka lomilla (silloin tehtiin niita ylimaaraisia tyotunteja, etta sai jotain saastoonkin...) etta lukukauden aikana.

Minusta on hyva, etta jo opiskeluaikana on kiinni jollakin tavalla tyoelamassa, olkoonkin vaikka sitten se nolla soppari jossain (kuten itsellani oli vuosikausia kandin aikaan) tai osa-aikaisena jossain viikonloppuisin. Esimerkkina: maisterin aikaan olin sairaalassa yovuorossa. Hiljaisina hetkina tein koneella esseita tai luin tentteihin, koska onneksi oisin oli vahan rauhallisempaa kuin paivisin.

Tottakai olisin itsekin halunnut ottaa vahan iisimmin ja keskittya taysilla vain opiskelemaan, mutta en siltikaan vaihtaisi omia kokemuksiani.  Siina oppii stressin ja ajanhallintaa ihan eri tavalla, kun joutuu aikansa suunnittelemaan kunnolla, priorisoimaan asioita viikoittain jne.

En haluaisi sanoa, etta Suomessa on totuttu liian hyvaan, mutta silta se minusta vahan tuntuu kuitenkin kun kuulee valitusta opintolainan ottamisesta (se on vain muutaman tonnin ja sen maksaa kylla akkia takaisin kun menee toihin), tyonteon tarpeellisuudesta yms. Kuitenkin siella on niin monia etuja, joita ei yksinkertaisesti muualla ole. Kuten: edulliset opiskelija-asunnot (solutkin ovat varteen otettava vaihtoehto), todella edullinen opiskelijaruokailu ja lukukausimaksuttomat korkeakoulut!! Muualla noista kaikista joutuu maksamaan yhdessa ja erikseen hunajaa.

Maksaa äkkiä KUN menee töihin.

Siinä se ongelma vähänniinkuin onkin, että koulutetuillakin on työllistyminen nykyään niin epävarmaa ettei mitään lainoja uskalleta ottaa. Miten tuo on niin epäselvä juttu näille "ottakaa lainaa!" -jankkaajille?

Vierailija
179/212 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelijan työt ovat verovapaita?

Jossain utopiassa ehkä. Täällä reaalimaailmassa meiltä menee normaali tulojen mukainen vero.

Vierailija
180/212 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.

Toisaalta miksi kaikki pitäisi saada ilmaiseksi? Suomessa on ilmaiset koulut, tuet, kouluruoka yms... Usassa lapsille aletaan säästää syntymästä lähtien että pääsee yliopistoon.

Juuri näin, olisitte iloisia että ette joudu maksamaan lukukausimaksuja, kuten monessa muussa maassa. Eikä opintotuki, ilmainen koululounas, tai tuetut opiskelijaasunnot ole mikään itsestäänselvyys. Kyllä Suomessa hyvin huolehditaan opiskelijoista moneen muuhun maahan verrattuna.

Ja tuo huolehtiminen on paljon parempaa kuin silloin kun me ne teidän "surkeat opintorahanne ja asumistukenne" maksavat keski-ikäiset opiskelimme, suurin osa sillä valtion takaamalla lainalla jota vieläkin on tarjolla. Sen lisäksi olin kesät ja muut lomat  töissä, ensin hanttihommissa, nopeasti hankkiuduin alan hommiin ilman  vanhempien tai sukulaisten apuja vaan omalla aktiivisuudella ja osaamisella. Silloin kun oikein tuo oma asema harmittaa voi miettiä, että jos niillä seuraavan sukupolven opiskelijoilla oikeasti pitäisi olla nykykeskituloa vastaava elintaso kannattaa jatkaa sitä halpakaurapuurolinjaa valmistumisen ja työllistymisen jälkeen - palkoista menisi vielä suurempi osa veroihin, oma elintaso ei nouse ja aika moni alkaisi miettiä miksi opiskella pitkästi kun tulontasausten jälkeen samaan pääsee jo melkein lähärikoulutuksella. Kaikille hyvä elintaso voi merkitä ettei kukaan raskaaseen maksajakastiin halua. t. nainen joka mielikseen nyt töihin lähtee vaikka lähes puolet bruttopalkasta veroihin häviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi