Siis miksi helvetissä opiskellessa on pakko käydä töissä jotta voi elää? Kun se koulunkäyti on se työ eli 8 tuntia päivässä!
Mikä logiiikka, että opiskelijan pitää pitkien päivien lisäksi käydä töissä, jotta varaa elää edes jotenkin? Kun työttömän ei tarvitse tehdä mitään, jotta saa kohtuullisen korkean elintason. Tosi kannustavaa, vaikka itse olenkin hyvätuloisesta perheestä, eikä minun tarvitsisi töissä käydä.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
herätkää kirjoitti:
Mistä te olette saaneet päähänne että opiskelu on vähintään 8h päivässä. Oäaika kujalla ihmiset kattokaa lukkareita vähän.
Ottakaa opiskelijoiden lomat vielä huomioon...
Onko opiskelijan opiskeluun käyttämä aika pelkästään se koulussaoloaika vai? Ei ole kotitehtäviä tai ryhmätöitä eikä kokeisiin tarvitse lukea vai? Todella helposti menee toi 8h per päivä.
Voi kauheaa....
Oisko susta kivaa töiden jälkee koko ilta vääntää jotain raporttia? Entä viikonloput?
Olen tehnytkin. Mutta minä en olekkaan sosiaalipummi niin kuin iso osa opiskelijoista. Yhteiskunnan ei kuulu maksaa opiskelijoiden elämää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin välillä mietin. Viimeksi eilen, kun oli luentoja 10-12, hyppy ja harkkaryhmät 14-20 ja tänä aamuna taas luennolle kello 8, että kukahan työnantaja edes ottais mut töihin kun oon niin epäsäännöllisiin aikoihin yliopistolla, etten ehtis tehdä täyttä vuoroa oikeastaan ikinä. Tänä syksynä tulee täyteen 45 opintopistettä yliopiston asettamasta koko vuoden 55 opintopisteen tavoitteesta.
Tuota varten tehdään töitä kesäisin tai otetaan laina. Mikä tässäkin on vaiketa
On vaikeaa saada täyspäiväistä kesätyötä, josta saisi jotain säästöönkin.
On vituttavaa ottaa lainaa vuosia. Olen käynyt töissä koko 4 vuoden tutkinnon ajan ja lainaa 11 000, koska ei se laina + tuki riitä mihinkään. Koita itse elää jollain 800 eurolla kuussa.
Olen elänyt pienemmälläkin rahalla. Opiskelijan kuuluu asua opiskelija-asunnossa tai kimppakämpässä jotta voi säästää.
Moni työtön on entinen opiskelija. En itse asiassa tunne yhtäkään kouluttamatonta työtöntä, vaikka muutaman työttömän tiedänkin. Kuka työttömälle myöntää lainaa? Oletteko valmiita siihen, että jos valmistuttuanne ette saa töitä, joudutte ottamaan lisää lainaa elääksenne? Moni kuvittelee opiskellessaan, että jotain töitä saa kyllä aina, mutta kun niihin opiskelijan tyypillisiin hommiin ei vaan oteta muita kuin opiskelijoita. Valmistumisen jälkeen moni ei enää mäkkäriin pääsekään.
No mä katsoin just poikani lukujärjestystä. Tänään oli kaksi tuntia, amk.
Vierailija kirjoitti:
Koulutus ei ole työ vaan investointi. Aika harvaa muuta investointia tuetaan valtion toimesta kuten koulutusta.
No onko työttömyys sun mielestä investointi? Tai tupakoitsevalle tarjottava terveydenhuolto? Tuo naurettava wannabe-kokkari-argumentointi - so called "investointi" - ei sori nyt vaan vieläkään oikein toimi hyvinvointivaltiomallia käyttävässä tulonsiirtojärjestelmässä. Siis ihan oikeilla jäljillä toki olet, mutta jos kävisit vielä pari vuotta sitä vaasan kauppista niin tietäisit vähän paremmin sosiaalivakuutuksen ja rahainvestoinnin erot.
Minulla on Helsingin hintatasolla erittäin erittäin halpa yksiö, 450 e.
Opintoraha ja asumislisä 450 e
Laina 400 e
yht. 850 e.
Vuokra - 450
Matkakortti - 50 e
Laskut - 100 e
Opiskelijalounaat - 50 e
yht. -650 e
Eli ruokaan ja muuhun jää 200 e.
Että joo, laina ratkaisee mukamas? 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin välillä mietin. Viimeksi eilen, kun oli luentoja 10-12, hyppy ja harkkaryhmät 14-20 ja tänä aamuna taas luennolle kello 8, että kukahan työnantaja edes ottais mut töihin kun oon niin epäsäännöllisiin aikoihin yliopistolla, etten ehtis tehdä täyttä vuoroa oikeastaan ikinä. Tänä syksynä tulee täyteen 45 opintopistettä yliopiston asettamasta koko vuoden 55 opintopisteen tavoitteesta.
Tuota varten tehdään töitä kesäisin tai otetaan laina. Mikä tässäkin on vaiketa
On vituttavaa ottaa lainaa vuosia. Olen käynyt töissä koko 4 vuoden tutkinnon ajan ja lainaa 11 000, koska ei se laina + tuki riitä mihinkään. Koita itse elää jollain 800 eurolla kuussa.
Olen elänyt pienemmälläkin rahalla. Opiskelijan kuuluu asua opiskelija-asunnossa tai kimppakämpässä jotta voi säästää.
Viimeiset kaksi vuotta olen asunut 23 neliön yksiössä mieheni kanssa. Aivan saatanallista, mutta ei ollut muuta vaihtoehtoa.
Ja turhaan lässytät kimppakämpistä ja soluasunnoista, niihin on kauhea tunku. Kaverini soluhuone maksaa 50 e vähemmän kuin yksiöni btw.
Olen minäkin 900-1000 e tuloilla elättänyt kaksi aikuista ohmistä, mutta en silti hehkuta täällä, että joo hienosti meni ja suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
No mä katsoin just poikani lukujärjestystä. Tänään oli kaksi tuntia, amk.
Se suurin työ tehdään kotona.
Opiskelusta ja töissäkäynnistä molemmista on hyötyä, mutta niiden yhdistäminen voi olla hankalaa. Omalta kohdaltani ratkaisin asian tekemällä 4 vuoden tutkinnon 5 vuodessa. Töitä tein silloin kun niitä oli - jos olisin nirsoillut liikaa niin olisin jäänyt ilman. Tutkintooni kuului myös 12 kk harjoittelu josta osan tein palkattomana kesällä, eli se myös "söi" mahdollisuuksiani ansaita kesäkuukausina. Töissäkäynti taas mahdollisti mm. vaihto-opiskelun ja sain jatkaa valmistuttuani samoja hanttihommia kokoaikaisesti, eli en pudonnut työttömäksi. Varmasti siitä oli hyötyä myös oman alan töitä hakiessa, että oli hyvin kokemusta työelämästä ennestään.
Vierailija kirjoitti:
herätkää kirjoitti:
Mistä te olette saaneet päähänne että opiskelu on vähintään 8h päivässä. Oäaika kujalla ihmiset kattokaa lukkareita vähän.
Ottakaa opiskelijoiden lomat vielä huomioon...
Onko opiskelijan opiskeluun käyttämä aika pelkästään se koulussaoloaika vai? Ei ole kotitehtäviä tai ryhmätöitä eikä kokeisiin tarvitse lukea vai? Todella helposti menee toi 8h per päivä.
Taas pitää tänne idiootti landiaan vääntää rautalangasta asioita. Tähän tuskin vastausta tuöee koska se on valehtelua.
Laske 6v amk tai yliopisto kouluaika tuntisi yhteen ja vertaa sitä siihen että olisit ollut töissä jokapäivä 8h. Ota huomioon myös että usein opiskelijoilla on pidemmät kesälomat yms.
Mä olen nähnyt monien amk jayliopisto ihmisten elämää. Kyllä on niitä aikoja kun on koulua pitkään mutta on niitä lyhyitä päiviäkin ja vapaapäiviä jolloin niitä projekteja voi tehdä...
Mutta kuten sanoin jos lasket 6v opiskeluiden kouluajan keskiarvo tunnit et pääse lähellekkään 8h...per päivä
Vierailija kirjoitti:
Voisi ajatella, että opiskelija saa paljon enemmän kuin työtön. Saa käydä ilmaiseksi koulussa. Laskeppas huviksesi kuinka paljon koulutuksesi maksaa yhteiskunnalle.
Toki voit jättää koulut käymättä ja hyvällä tuurilla saat jonkin työn missä palkka on niin pieni, että olet tuomittu asuman vuokralla valtion tukemana. Omaisuutesi ei kartu koskaan ja olet samassa kierteessä lopun ikääsi.
Näissä älynväläyksissä on hyvä muistaa ettei kaikki ihmiset voi olla johtajia, lääkäreitä, insinöörejä, julkkiksia ja opettajia. Suurin osa ihmisistä tarvitaan tekemään perus tehdastyötä, ruuantuotantoa, tietöitä yms näpertelyä.
Amerikkalainen kilpailuyhteiskunta tosiTV yms kirouksineen aiheuttaa vääristymää siinä kuinka ihmiset näkevät töiden eriarvoisuuden. Jos media alkaisi luomaan positiivista kuvaa duunarielämästä ja normaaleista ihmisistä ja Kardashianit ja hienostoelämä jätettäisiin omaan arvoonsa, voitaisiin ihmisten mielipiteet ohjata takaisin vanhoihin hyviin aikoihin jolloin perustyöntekijöitä arvostettiin ihan erilailla.
Mutta päinvastoin joka tuutista toitotetaan kuinka rahaa ja luksusta pitäisi olla aina vain enemmän ja enemmän. Olen hämmästyneenä katsonut ihan keskiluokkaisten pariskuntien shoppailua ja kodin sisustusta yms töhöilyä. Ja ihan sairasta kuluttamista ja kulissien rakentamista se tuntuu monilla olevan, samaan aikaa esitetään somessa kasvissyöjää ja suvaitaan niin pirusti kaikkia vähemmistöjä että alkaa oksettaa. Oikeasti hädänalaisista ei piitata paskaakaan, ainoastaan niistä mikä milloinkin nostaa omaa arvoa muiden kulissinkiillottajien silmissä.
Kun koulukäyntiin riittäisikin vain se 8h päivässä. Meillä ammattikorkeassa sitä tulee viikossa joka päivä 13h. Tämä laskettiin jakamalla tämän opintojakson opintopisteistä, eli siitä kuinka paljon näihin kursseihin pitäisi käyttää.
Suurin osa tästä on vielä itseopiskelua kotona, eli ei mitään helppoja luennoilla istumista. Ei aika riitä mitenkään kaikkeen kun pitää vielä töissä käydä.
Kaikki sanoo että suomessa on paremmin kuin ulkomailla. Täällä opiskelijat ovat keskimäärin aika varakkaita. ja joo maksan 2000e lukuvuodesta mutta sitten ruoka, matkustaminen, terveydenhuolto on esimerkiksi halvempaa. Opiskelijoiden työntekoa myös tuetaan ja ihan samalla tavalla täälläkin saadaan opintotukea ja asumistukea.
Ja missä lukukausi maksaa 20 000e? Ei kovin monessa Euroopan maassa...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Helsingin hintatasolla erittäin erittäin halpa yksiö, 450 e.
Opintoraha ja asumislisä 450 e
Laina 400 eyht. 850 e.
Vuokra - 450
Matkakortti - 50 e
Laskut - 100 e
Opiskelijalounaat - 50 e
yht. -650 eEli ruokaan ja muuhun jää 200 e.
Että joo, laina ratkaisee mukamas? 😡
Jo pelkästään mainitsemasi opiskelijalounas on mieletön taloudellinen etu opiskelijoiden hyväksi. Tavallisella tallaajalla jos lounasruokalassa söisi, menisi 50 € viikossa. Edes keittolounasta ei taida saada nykyisin alle 6 €.
Lisäksi julkisen liikenteen alennukset, YTHS jne. Itse käyn mm. samalla gynellä yksityisellä kuin kävin YTHS:llä. YTHS:llä maksoin sen pienen pienen korvauksen, nyt yksityisellä maksan erikoislääkärin maksun joka on melkein 100 €. Monessa ruokakaupassa on nykyisin opiskelijoille alennus ruokaostoksista, mm. Siwassa ja Valintatalossa. Ainakin tässä yliopistokaupungissa on myös opiskelija-alennuksia mm. kampaamoihin. Uimahalleihin ja muihin kunnan kuntoilupaikkoihin opiskelija saa saman tai isomman alennuksen kuin työtön, lisäksi yliopistolla/AMK:ssa on täysin ilmaisia kuntoilupaikkoja, kuten kuntosali.
Sinä olet valinnut asua Helsingissä yksiössä. Se on ihan oma valintasi. Opiskelijoille on kuitenkin tarjolla asuntoja joihin esim. työttämällä ei ole mahdollisuutta. Toki opiskelijayksiötä joutuu varmasti jonottamaan, soluasuntoja on kuitenkin tarjolla, mutta nehän eivät tietty kelpaa, kun pitää olla yksiö Töölössä.
Opiskelija saa mm. tosi halvalla syödä monipuolisia aterioita opiskelijaravintoloissa ja tähän työttömällä ei ole mahdollisuutta. Muutenkin opiskelijoilla on erilaisia taloudellisia etuja ja saa ilmaisen koulutuksen, joka parhaimmillaan takaa erittäin hyvän tulotason tulevaisuudessa.
Hassua, jos ei 200 € kuussa riitä ruokaan ja muuhun, jos kerta syö lounaan yleensä opiskelijaravintolassa ja saa siihenkin jo menemään 50 €. Meillä söi kaksi opiskelijaa 200 € kuussa. Vuokra oli 800 €.
Vierailija kirjoitti:
Työttömienkin pitäs alkaa ottamaan valtion takaamaa lainaa.
Niin samoilla ehdoilla kun opiskelijoiden. Sen lainan saa anteeksi jos kaikki ei mene hyvin.
Ei minun alallani kyllä 8h/vrk riitä opiskeluun. Opiskelen vain loma-aikoina ja tulen jotenkin toimeen, mutta en asu Helsingissä.