Missä kunnossa pitäisi olla että saa ambulanssin?
Kommentit (66)
Pitää olla todella huonossa kunnossa, että saat ambulanssin kotiin. Käytännössä kuntosi on niin huono, että et pysty itse enää tilaamaan. Jos olet edes vähän rajatapaus toisin sanoen pystyt itse soittamaan hätäpuhelun, niin joudut rukoilemaan ja itkemään puhelimessa, että saat ambulanssin. Se on tätä nykypäivää.
Jos sinua ei saa hoidettua siinä tai vaatii lääkärin tarkistusta, et pääse taksilla tai itse, ambulanssi vie. Ei ole montaa vuotta, kun minut kuskattiin ambulanssilla. Syytä en tarkkaan muista, koska on ollut vakavampaakin sen jälkeen. Sen muistan, että soitin terveysneuvontaan itse ja sieltä käskettiin heti soittaa 112:een kertoen samat oireet.
Vierailija kirjoitti:
Nehän ei lähetä niitä miten tahansa enää.
Kuka siis paattaa kuinka sairas olet? Ambulanssin kuljettaja? Keita nama laaketieteen asiantuntijat ovat Suomessa jotka saavat paattaa ihmisten elamasta tai kuolemasta? On taas niin edistyksellista etta ei muualla ole viela nahtykaan, LOL.
Mutta ensihoitaja sanoin myös, että jos olet kahdestaan pienen lapsen kanssa ja lapsi tai sinä saatte esim. suuren haavan, niin ambulanssi vaan kehiin. Siis jos et selviä yksin, se kai siinä on ideana myös.
Mulla oli TIA-epäily, mitä en itse tiennyt kun en tiennyt etukäteen aiheesta mitään. Kun se meni ohi, ajoin itse töihin ja sitten soitin päivytystykseen, että onko tää vakavaa. Suorastaan vihainen hoitaja käski tulla heti päivytykseen ja loukkaannuin, kun oli niin äkäinen, mutta nyt ymmärrän, miksi. Joo, en saanut lupaa ajaa autoa töistä kotiin seuraavana päivänä, kun pääsin sairaalasta pois enkä vähään aikaan muutenkaan. No sitten lopulta neurologi sanoi, että saattoi sittenkin olla migreeni. Tuntuu hassulta, että sen takia pitäisi ambulanssi kutsua, kun ei ollut mitään muuta kuin että silmästä kävi hetken näkö pois. Lupaan etten aja autoa, jos seuraavan kerran tapahtuu. Eli hyvin pienen tuntuinen oire ja epäily vakavasta, eli vartin näkö pois toisesta silmästä. Mä luulin, että silmässä oli joku ohimenevä häiriö ja kuvittelin saavani silmätipat. Kuulemma olisi pitänyt tilata ambulanssi heti.
Muuta muu syy: -kovat rintakivut, ei pysty hengittämään, ei pääse liikkumaan
Mä soitin 112 kun joku mummo oli kaatunut ja saanut vertavuotavan haavan päähänsä, olin itse kävellen liikkeellä. Painelin haavaa nenäliinalla ja kysyin neuvoa mitä tehdä, lähettivät ambulanssin. Olin siis ohikulkija.
Raskaus! Ainakin täällä Savossa raskaana oleva otetaan kyytiin aina....
No jos mulla menis näkö silmästä niin täydessä paniikissa soittaisin ambulanssin ja asettuisin kuolemaan 😱.
Vierailija kirjoitti:
No jos mulla menis näkö silmästä niin täydessä paniikissa soittaisin ambulanssin ja asettuisin kuolemaan 😱.
Meillä on suvussa glaukoomaa, ja luulin sen liittyvän siihen. Mulla on tietoisuus siitä, että joskus voi mennä näkö toisesta tai molemmista silmistä, koska se on perinnöllistä. Kun näkö palautui, en ollut huolissani. Se on suvussa tehnyt samaa, että näkö häviää ja sitten palautuu. Mutta mulla ei ollut silmänpaineissa mitään vikaa. Hetken säikähdyksen jälkeen näkö palasi vartissa, joten siksi olin aika rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa glaukoomaa, ja luulin sen liittyvän siihen. Mulla on tietoisuus siitä, että joskus voi mennä näkö toisesta tai molemmista silmistä, koska se on perinnöllistä. Kun näkö palautui, en ollut huolissani. Se on suvussa tehnyt samaa, että näkö häviää ja sitten palautuu. Mutta mulla ei ollut silmänpaineissa mitään vikaa. Hetken säikähdyksen jälkeen näkö palasi vartissa, joten siksi olin aika rauhallinen.
Myos aivoverenvuodon oire.
Niin ja mä en siis yritä kehua, vaan savolaiseen tapaan kerrotun juttuni tarkoitus oli kertoa, että jos näkö menee toisesta tai molemmista silmistä, pitää kutsua ambulanssi. 6+9
Synnyttämällä kotiin pääsee ambulanssin kyytiin vaikka itse ja vauva olisivat terveitä.
Mun isän ottivat kaksikin kertaa kyytiin. Hänellä on parkkinsonin tauti (mm. jalat jäykät, mutta ei ollut tuolloin vielä diagnnoitu). Ensimmäisellä kerralla nousi kuume. En saanut enää ylös sängystä millään. Ei muuta kun ambulanssi kehiin. Arpoivat sitten ottavatko nyt vai pitääkö soittaa hiedät uudelleen vai pitääkö lähteä taksialla. Vähän ihmeettelen millä olisin saanut hänet taksiin kun ei isällä ei ollut voimia mitään käsissä eikä jaloissa. Omaa autoa ei siis meillä ole. Mukaan en olisi voinut lähteä koska lapsi oli uimareissulla ilman kotiavaimia. Onneksi siten lopulta ottivat mukaansa. Ilmeni seuravana päivänä että hänellä on verenmyrkytys ja olikin sitten kuukauden sairalassa putkeen.
Toisella kertaa kaatui ja löi päänsä pesuhuoneen kaakeliin. Hirveä mustelma ja verenpurkaus. Veivät pään kuvauksin, mutta ei ollut mitään.
Ei ihmistä voi laittaa autolla/taksilla kulkemaan jos ei itse omin voimin pysty autoon kävelemään ja sinne ahtautumaan. Kun isä on jäykkä eikä jalat nouse eikä taivu niin aivan mahdoton saada tälläista ihmistä istutettua pikku auton etupenkille. korkeaan tilataksiin taas ei pääse kun jalka ei nouse kun pari senttiä.
Cooperin testissä pitää juosta 3000 metriä.
Me lähetetään lanssi mikäli puhelun perusteella sille on tarvetta, tai mahdollisesti tarvetta (kolareihin, jossa raportoidaan loukkaantuneista (vaikka periaatteessa olisikin sitten vain naarmuja, lähetetään 1 lanssi per loukkaantunut/altistunut). Lanssi kuljettaa tai ei, useimmiten ei. Joskus potilas ei halua päivystykseen, joskus lanssin väki (oli sitten vain ensihoitajia tai ihan lääkäri, semmoisiakin lansseja on) pystyy hoitamaan potilaan paikan päällä ja antamaan lisähoito-ohjeet (aka milloin päivystykseen tai uusi lanssi paikalle). Joskus taas potilas ei kujetukseen tarvitse lanssia vaan joko me häken puolelta (puhelussa saatujen tietojen perusteella) tai sitten lanssin porukka (tutkimustensa perusteella) neuvoo taksilla menemään päivystykseen. Vainajia lanssit ei kuljeta (ellei satu menehtymään lanssissa matkalla sairaalaan, tiedän myös tapauksen, jossa anafylaktiseen sokkiin kotonaan menehtynyt pikkulapsi vietiin lähiterkkariin vanhemman sylissä).
Vastaus otsikon kysymykseen: Jos on aivoverenkiertohäiriön oireita (sekavuus, sammaltava puhe, halvausoireet), tai jos peruselintoiminnot (verenkierto ja hengitys) ovat vaarassa (tai edes toinen noista), anafylaksia, iso verenvuoto, rintakivut, pahat rytmihäiriöt, hengitysvaikeudet kaikki ovat peruselintoimintoja vaarantavia. Selkäranka+kallovammat on myös sellaisia (ja etenkin vanhuksella lonkkamurtumaepäily) että lanssi lähtee. Sairaskohtaukset, sekä päällä olevat että joskus myös jo ohi menneet. Tossa pääosin. Muistakaa kun soitatte että kerrotte kaiken niin tarkasti kuin mahdollista. Jos on vaikka päänsärkyä, mutta ette kerro halvausoireista, joita on, niin lanssi ei lähde. Kertokaa myös mitä lääkkeitä olette ottaneet tuohon tilaan, esim rintakipuinen on ottanut nitroa, ei auta, tulee lanssi aika nopeasti.
Jos pystyt palstailemaan et tarvitse ambulanssia. Silloin menet taksilla. Ambulanssikyyti ei ole ilmainen tapa matkustaa sairaalaan. Kuljetuksesta tulee lasku perässä.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttämällä kotiin pääsee ambulanssin kyytiin vaikka itse ja vauva olisivat terveitä.
Jeps. Lähinnä halutaan varmistaa, ettei ole mitään ongelmia joita ei päältä päin havaitse. Myös mikäli alapäässä on jotain revennyt, halutaan laittaa tikit.
T: 15 (joka on häkepäivystäjä, unohdin mainita edellisessä viestissä)
Ambulanssi kyllä tulee paikalle, mutta jos on tajuissaan ja on auto ja ajokortti, niin aika herkästi kehottavat ajamaan itse päivystykseen. Näin kävi isälleni, kun hän sai sydäninfarktin. Ei katsottu ambulanssikyydin arvoiseksi ja todettiin, että jos oireet jatkuvat, voi hakeutua hoitoon.
Ajava aikapommihan se isä oli 30 km matkan ajan, polilta suoraa sydänyksikköön ja liuotukseen.
Jos pystyt menemään taksilla (pystyt kävellä tai istua) ambulanssi harvoin ottaa kyytiinsä. Samoin käy tilanteessa jossa ambulanssi arvioi että kotona seuranta riittää ja asiakas ottaa tarvittaessa uudelleen yhteyttä jos tilanne jonkin ajan kuluttua sitä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on glaukooma ja näkö lähtee ni se on menoa sitten, eli toisin sanoen myöhäistä itkeä sen näön perään. Se on glaukoomakohtaus, eli paineet noussu liian korkeaksi ja vaurioittanut näköhermoa. Eli jos suvussa on glaukoomaa, niin kannattaa ottaa se oikeasti vakavasti. Se on perkeleen salakavala tauti. Kipua tulee vasta sitten kun asiat on oikeasti päässyt huonoksi.. Käyt vaan säännöllisesti optikolla mittauttamassa paineet ja ne ohjaa sitten lääkärille jos ne on koholla.
Tollanen näön hetkellinen lähteminen vois kuulostaa just migreenin oireelta kuten sanoitkin. Tai pahemmassa tapauksessa just aivoverenkierron häiriöltä.
T. Optikko
Esim. TIA-kohtaus, muu aivoverenkiertohäiriöön viittaava, epilepsiakohtaus, tajuttomuus, sydänoireet.