Missä kunnossa pitäisi olla että saa ambulanssin?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen soittanut hätäkeskukseen ja meillä ei lähetetty hätäkeskuksesta ambulanssia kun kaaduin tapaturmaisesti kotona suorilta jaloilta ja löin pääni todella kovaa keittiöntasoon. Olin ihan sekava ja päätä särki. En pystynyt seisomaan tuon jälkeen vaan ryömin sekavana kotona. Soitin itse koska mies oli nukkumassa. Käskettiin laittamaan pakkasesta jotakin kylmää päähän ja tilaamaan taksi... No onneksi ei käynyt mitään, muuta kuin että takaraivossa on vieläkin ihme muhkura tuosta, mutta enpä enää luota siihen että hätäkeskuksesta saa apua jos tuleekin hätä.
Et puhuessasi ilmeisesti ollut kovinkaan sekava, kun lanssia ei lähetetty. Menitkö tajuttomaksi? Jos menit, kerroitko sen häkeen? Jos menit ja jos kerroit, on mahdollista että päivystäjä on toiminut väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen soittanut hätäkeskukseen ja meillä ei lähetetty hätäkeskuksesta ambulanssia kun kaaduin tapaturmaisesti kotona suorilta jaloilta ja löin pääni todella kovaa keittiöntasoon. Olin ihan sekava ja päätä särki. En pystynyt seisomaan tuon jälkeen vaan ryömin sekavana kotona. Soitin itse koska mies oli nukkumassa. Käskettiin laittamaan pakkasesta jotakin kylmää päähän ja tilaamaan taksi... No onneksi ei käynyt mitään, muuta kuin että takaraivossa on vieläkin ihme muhkura tuosta, mutta enpä enää luota siihen että hätäkeskuksesta saa apua jos tuleekin hätä.
Et puhuessasi ilmeisesti ollut kovinkaan sekava, kun lanssia ei lähetetty. Menitkö tajuttomaksi? Jos menit, kerroitko sen häkeen? Jos menit ja jos kerroit, on mahdollista että päivystäjä on toiminut väärin.
Olen kyllä monesti jälkikäteen miettinyt että meneteltiinköhän tuossa ihan oikein mutta nuorena opiskelijana en tajunnut siitä koskaan mihinkään valittaa. Meille ei lähetetty edes ambulanssia paikan päälle tarkistamaan tilaani. En käsittääkseni mennyt tajuttomaksi mutta en muista kaikkea joten en voi olla varma vaikka mukana olisikin ollut ajoittaista tajuttomuutta. Muistan ryömineeni puhelimelleni hirveiden pääkipujen kanssa. Ja HäKessä alettiin heti kyselemään voisiko joku ajaa minut sairaalalle ja kun ei ollut ketään niin käskettiin tilata taksi.
Lopetettua puhelun olin ihan pihalla enkä tiennyt mistä tilata taksin kun ei minulla ollut taksin numeroa enkä ymmärtänyt sillä hetkellä mistä sellaista edes saisi. Olin mennyt kai nukkumaan makkariin jossain vaihteessa ja muistan kun aamulla mies herätti minut. Kerroin mitä oli käynyt ja mies passitti heti minut YTHS:llä ja siellä lääkäri diagnosoi että minulla on aivotärähdys ja määräsi lepoa ja mieheni piti välillä tarkkailla ja herätellä minua.
Säikähdyksellä selvittiin.
ambulanssin tehtävä on nykyään tulla paikalle, haukkua tilaaja siitä että on tilannut ambulanssin turhaan ja suositella että tilaaja ottaa taksin päivystykseen tai buranaa ja ajaa tiehensä seuraavalle vastaavalle käynnille
No mutta ihan hyvinhän pääsit sitten itse? Olisit herättänyt mieen ja pyytänyt viemään päivystykseen. Kuka muutenkaan soittaa ekana lanssia eikä herätä puolisoaan jos on hätää...
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt palstailemaan et tarvitse ambulanssia. Silloin menet taksilla. Ambulanssikyyti ei ole ilmainen tapa matkustaa sairaalaan. Kuljetuksesta tulee lasku perässä.
Kyllä aito av-mamma ehtii ambulanssikyydissä tipassa ollessaan kertoa tänne ja twiitata olevansa ambulanssissa.
Minulla on ainakin ihan erikokemus. Soitin tämän vuoden puolella hätäkeskukseen koska vauvani meni täysin poissaolevaksi pariksi minuutiksi ja sitten tuli järjetön huuto niin kyllä sieltä ambulanssi lähetettiin heti vaikka tilanne oli mennyt "ohi". Ja vietiin vielä päivystykseen kokeisiin ja muutaman päivän päästä aivosähkökäyrään. Olen todella kiitollinen että asia otettiin vakavasti ja saatiin apua heti.
Aika huonossa , sukulaisella oli infarkti, Ab kyllä kävi muttei ottanut kyytiin vaan piti mennä omalla autolla
Todella hyvässä kunnossa pitää olla että kestää sen rytkytyksen! Mitä pahempi vaiva niin ehdottomasti omalla autolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä monesti jälkikäteen miettinyt että meneteltiinköhän tuossa ihan oikein mutta nuorena opiskelijana en tajunnut siitä koskaan mihinkään valittaa. Meille ei lähetetty edes ambulanssia paikan päälle tarkistamaan tilaani. En käsittääkseni mennyt tajuttomaksi mutta en muista kaikkea joten en voi olla varma vaikka mukana olisikin ollut ajoittaista tajuttomuutta. Muistan ryömineeni puhelimelleni hirveiden pääkipujen kanssa. Ja HäKessä alettiin heti kyselemään voisiko joku ajaa minut sairaalalle ja kun ei ollut ketään niin käskettiin tilata taksi.
Lopetettua puhelun olin ihan pihalla enkä tiennyt mistä tilata taksin kun ei minulla ollut taksin numeroa enkä ymmärtänyt sillä hetkellä mistä sellaista edes saisi. Olin mennyt kai nukkumaan makkariin jossain vaihteessa ja muistan kun aamulla mies herätti minut. Kerroin mitä oli käynyt ja mies passitti heti minut YTHS:llä ja siellä lääkäri diagnosoi että minulla on aivotärähdys ja määräsi lepoa ja mieheni piti välillä tarkkailla ja herätellä minua.
Säikähdyksellä selvittiin.
Mä ymmärrän oikeastaan häkepäivystäjää varsin hyvin että hän arvioi tilanteen ei kovin akuutiksi jos kerrot että mies on nukkumassa etkä nyt tämän asian takia häntä ala herättää viemään tk:hin tai etsimään taksin numeroa.
Vierailija kirjoitti:
No mutta ihan hyvinhän pääsit sitten itse? Olisit herättänyt mieen ja pyytänyt viemään päivystykseen. Kuka muutenkaan soittaa ekana lanssia eikä herätä puolisoaan jos on hätää...
Ai olet taas näitä samoja henkilöjä, jotka onnettomuuksien jälkeen toteaa että: "No minä olisin toiminut ainakin näin ja kaikki olisi pelastanut!" Sitä kun ei shokissa ja sekavana tiedä miten käyttäytyy. Siinä kun saa aivotärähdyksen ja sekavana ryömii lattialla niin ensimmäinen ajatus oli vain ryömiä lähellä olevalle puhelimelle ja soittaa apua. Mies oli kokonaan toisessa huoneessa oven takana nukkumassa ja meillä ei tuohon opiskelija-aikaan ollut autoa. Vai onko nykyään oletus että vain autollisella ihmisellä on oikeus saada apua kunhan itse pääsee sairaalaan?
Kyllä, aamulla pääsimme yhdessä hyvin muutaman sadan metrin päähän YTHS:lle, mutta enhän minä silloin yöllä tiennyt millaisessa kunnossa olen aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai olet taas näitä samoja henkilöjä, jotka onnettomuuksien jälkeen toteaa että: "No minä olisin toiminut ainakin näin ja kaikki olisi pelastanut!" Sitä kun ei shokissa ja sekavana tiedä miten käyttäytyy. Siinä kun saa aivotärähdyksen ja sekavana ryömii lattialla niin ensimmäinen ajatus oli vain ryömiä lähellä olevalle puhelimelle ja soittaa apua. Mies oli kokonaan toisessa huoneessa oven takana nukkumassa ja meillä ei tuohon opiskelija-aikaan ollut autoa. Vai onko nykyään oletus että vain autollisella ihmisellä on oikeus saada apua kunhan itse pääsee sairaalaan?
Kyllä, aamulla pääsimme yhdessä hyvin muutaman sadan metrin päähän YTHS:lle, mutta enhän minä silloin yöllä tiennyt millaisessa kunnossa olen aamulla.
Makasit lattialla, mies viereisessä huoneessa, mutta et tohtonut herättää häntä? En käsitä tilannetta. Etkö kyennyt huutamaan vai olisiko silloin naapurikin herännyt? Etkö kyennyt soittamaan miestäsi siihen?
Jos on hätä, minä ainakin ensimmäisenä miettisin paikanpäällä olevan apua. Toki onhan toisen uni pyhä asia, ettei ihan pienistä aleta herättää...
Tiedän kolme kyyditystä elämästäni
1. Itsemurhan yritys
2. Epileptinen kohtaus
3. Hypotermia ja rytmihäiriöt
Viimeisessä en ollut ihan varma, onko ensihoitohenkilökunnalle tarvetta, mutta häke päätti lähettää lanssin kiireellä. Onneksi lähetti, sillä siitä tuli viikon sairaalareissi. Ja jokaisessa tapauksessa olen soittanut ambulanssin toiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makasit lattialla, mies viereisessä huoneessa, mutta et tohtonut herättää häntä? En käsitä tilannetta. Etkö kyennyt huutamaan vai olisiko silloin naapurikin herännyt? Etkö kyennyt soittamaan miestäsi siihen?
Jos on hätä, minä ainakin ensimmäisenä miettisin paikanpäällä olevan apua. Toki onhan toisen uni pyhä asia, ettei ihan pienistä aleta herättää...
Koita nyt ymmärtää että siinä tilanteessa ei ehkä tule ajateltua kaikkein loogisimmin. En sekavana tajunnut! Jäin puhelun jälkeen joksikin aikaa lattialle ja mietin mistä saisin taksin numeroa enkä ymmärtänyt että sen saisi jostakin 020202-numerosta. En muista edes miten olen yöllä päätänyt sänkyyn nukkumaan ja missä vaiheessa. Joo, jälkikäteen on helppo huudella että olisi tehnyt niin ja noin, mutta siinä tilanteessa en ymmärtänyt. Uskottelin varmaan itselleni että tilanne ei voi olla vakava kun ei ambulanssiakaan lähetetä. Jälkikäteen fiksumpana olen pohtinut tilannetta että ehdottomasti olisi pitänyt tajuta huutaa että mies herää jne. Se on helppo vierestä huudella kun ei ole itse elänyt tilannetta.
Riippuu iästä. Jos potentiaalinen veronmaksajan henki on vaarassa niin sehän kuljetetaan tarkastettavaksi pikkunaarmustakin. Veronmaksun käytännössä lopettanut eli eläkeläinen saa vedellä lähes viimeisiä jos kyytiin meinaa päästä.
Ambulanssiin ja polille päästäkseen pitää nykyisin liioitella oireita, jotta pääsee "portinvartijoiden" ohi hoitoon. Jos on kiltti ja sanoo että ei tää nyt niin paha ole ja juu kyllä mä varmaan omin avuin pääsen, niin eivät varmasti ota ambulanssin kyyntiin. Ei kun pää punaisena hysteerisenä kirkumaan ja valittamaan sattumista niin eiköhän ne sitten ota. Jos laittavat kävelemään niin ei kun heittäytyy lattialle ja huutaa kippurassa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kolme kyyditystä elämästäni
1. Itsemurhan yritys
2. Epileptinen kohtaus
3. Hypotermia ja rytmihäiriötViimeisessä en ollut ihan varma, onko ensihoitohenkilökunnalle tarvetta, mutta häke päätti lähettää lanssin kiireellä. Onneksi lähetti, sillä siitä tuli viikon sairaalareissi. Ja jokaisessa tapauksessa olen soittanut ambulanssin toiselle ihmiselle.
Rytmihäiriöt, jos uusi oire, ja rytmi on hyvin nopea ja epäsäännöllinen.
Itse vastaanotin kerran puhelun terveyskeskuksesta, jossa oli potilaana nuori henkilö (töissä siellä, hakeutunut työpisteeltään päivystykseen), ja jolla hyvin epäsäännöllinen rytmi, nopeimmillaan 200 lyöntiä minuutissa. TK:n EKG-laite ei ollut kovin uutta mallia, mutta lääkäri epäili että kammiotakykardia (joka voi edetä kammiovärinäksi, joka vaatii jo deffaa, ilman apua kuolee). Lanssi lähti tk:hon, ilmoitti lähtiessä että potilas tajuissaan, mutta haluavat oireiden rajuuden vuoksi viedä B:nä sairaalaan (tokanopein ajo, pillit ja valot päällä). Sairaala oli vain parin km päässä tk:sta.
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssiin ja polille päästäkseen pitää nykyisin liioitella oireita, jotta pääsee "portinvartijoiden" ohi hoitoon. Jos on kiltti ja sanoo että ei tää nyt niin paha ole ja juu kyllä mä varmaan omin avuin pääsen, niin eivät varmasti ota ambulanssin kyyntiin. Ei kun pää punaisena hysteerisenä kirkumaan ja valittamaan sattumista niin eiköhän ne sitten ota. Jos laittavat kävelemään niin ei kun heittäytyy lattialle ja huutaa kippurassa.
Ei sitä nyt liioitella tarvi, mutta älkää ainakaan vähätelkö. Eli jos pää on todella kipeä ja niskaa särkee ja oksettaa (aivokalvontulehdusepäily), kertokaa ne oireet, älkääkä sanoko, että juu, vähän särkee ja niska jumissa. Vaikka me häken päässä liiottelua emme välttämättä "näe" (pysäkillä makaa "tajuton" tyyppi, lanssi lähtee, toteaa että poliisin asiakas, ei heidän), lanssin henkilökunta usein huomaa, ettekä saa kyytiä.
PS. Taksi maksaa yleensä vähemmän asiakkaalle kuin lanssikyyti...
PPS. Taannoin eräs kollega piti blogia (http://hatakeskus.blogspot.fi/), ja sieltä löytyy vastaukset mm otsikon kysymykseen että moniin muihin aihetta koskevaan. Viimeinen viesti on vuodelta 2009, mutta ei ohjeistus paljoa ole tuosta muuttunut. (Sanottakoon, että blogi ratkaisi oman ammatinvalintani :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän ei lähetä niitä miten tahansa enää.
Kuka siis paattaa kuinka sairas olet? Ambulanssin kuljettaja? Keita nama laaketieteen asiantuntijat ovat Suomessa jotka saavat paattaa ihmisten elamasta tai kuolemasta? On taas niin edistyksellista etta ei muualla ole viela nahtykaan, LOL.
Puhelimeen vastaava häke-päivystäjä. Hän on ensimmäinen henkilö, joka päättää, lähetetäänkö ambulanssia ensinkään paikalle ja millä kiireellisyyydellä. Kun ambulanssi on paikalla, ei kuljettaja vaan mukana oleva hoitohenkilö tai lääkäri on se, joka päättää kuljetetaanko vai ei.
Nykyään ambulanssissa on aina kuljettajan lisäksi toinenkin ekä nyt enää mennä niin kuin joskus 1970-luvulla yhdellä kuljettajalla satoja kilometrejä. Sillon vain synnyttäjälle saattoi lähteä kätilö saattajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä nyt liioitella tarvi, mutta älkää ainakaan vähätelkö. Eli jos pää on todella kipeä ja niskaa särkee ja oksettaa (aivokalvontulehdusepäily), kertokaa ne oireet, älkääkä sanoko, että juu, vähän särkee ja niska jumissa. Vaikka me häken päässä liiottelua emme välttämättä "näe" (pysäkillä makaa "tajuton" tyyppi, lanssi lähtee, toteaa että poliisin asiakas, ei heidän), lanssin henkilökunta usein huomaa, ettekä saa kyytiä.
PS. Taksi maksaa yleensä vähemmän asiakkaalle kuin lanssikyyti...
PPS. Taannoin eräs kollega piti blogia (http://hatakeskus.blogspot.fi/), ja sieltä löytyy vastaukset mm otsikon kysymykseen että moniin muihin aihetta koskevaan. Viimeinen viesti on vuodelta 2009, mutta ei ohjeistus paljoa ole tuosta muuttunut. (Sanottakoon, että blogi ratkaisi oman ammatinvalintani :D)
Omavastuu on täsmälleen sama, olipa kyyti lanssilla, omalla autolla tai vaikka helikopterilla. Lyhyet matkat tietenkin kannattaa kulkea vaikka potkurilla, kun jää alle omavastuun. Sitäkin on tapahtunut, asianomainen itse kertoi. Oli ollut vähän noloa istua siinä potkurissa ...
Kuka väitti, että ei oteta kyytiin, jos voi kävellä? Minun kyllä käskettiin siirtyä kävellen sängystä ambulanssiin, mutta tukivat sentään kummaltakin puolelta. Itse en tosin soittanut häkeen, eli ehkä se oli ratkaiseva asia.
Allekirjoitan kyllä sen, että vähänkään paremmassa kunnossa kannattaa mennä taksilla. Ei ole migreeni- tai muun päävikaisen kyyti se, jossa sininen vilkku tekee olon vielä huonommaksi. Samat röykyt ne on taksissakin samalla tiellä, mutta vilkku oli kamala.