Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä kunnossa pitäisi olla että saa ambulanssin?

Vierailija
19.09.2016 |

Nehän ei lähetä niitä miten tahansa enää.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kolme kyyditystä elämästäni

1. Itsemurhan yritys

2. Epileptinen kohtaus

3. Hypotermia ja rytmihäiriöt

Viimeisessä en ollut ihan varma, onko ensihoitohenkilökunnalle tarvetta, mutta häke päätti lähettää lanssin kiireellä. Onneksi lähetti, sillä siitä tuli viikon sairaalareissi. Ja jokaisessa tapauksessa olen soittanut ambulanssin toiselle ihmiselle.

Rytmihäiriöt, jos uusi oire, ja rytmi on hyvin nopea ja epäsäännöllinen.

Itse vastaanotin kerran puhelun terveyskeskuksesta, jossa oli potilaana nuori henkilö (töissä siellä, hakeutunut työpisteeltään päivystykseen), ja jolla hyvin epäsäännöllinen rytmi, nopeimmillaan 200 lyöntiä minuutissa. TK:n EKG-laite ei ollut kovin uutta mallia, mutta lääkäri epäili että kammiotakykardia (joka voi edetä kammiovärinäksi, joka vaatii jo deffaa, ilman apua kuolee). Lanssi lähti tk:hon, ilmoitti lähtiessä että potilas tajuissaan, mutta haluavat oireiden rajuuden vuoksi viedä B:nä sairaalaan (tokanopein ajo, pillit ja valot päällä). Sairaala oli vain parin km päässä tk:sta.

Tässä tapauksessa sappirakko oli pahasti tulehtunut. Leikkauksella potilas saatiin kuntoon.

Vierailija
42/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todettu A-influenssa, kuume 40,8 ja tajuttomuus. Ambulanssi tuli 5 minuutissa ja hoitivat hetken aikaa kotona ennen kuin veivät.

Mun 28 v avokki, valitettavasti hän menehtyi siihen tautiin. Se oli elämäni kamalin hetki, kun lääkäri soitti ja kertoi että enää ei ole mitään tehtävissä.

Nykyään uusi kumppani, ihanat lapset ja kaikilla influenssarokotukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soittanut yöllä päivystykseen kovien vatsakipujen vuoksi. Käskivät soittaa 112. Lanssi otti minut kyytiin ja olin sairaalassa 5 päivää. Aloittivat lanssissa suoneen laitettavan kipulääkityksen.

Vierailija
44/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tullut turhaankin vaikka pyytänyt taksia, tk lääkäri pyytänyt lanssin. "En voi ottaa riskiä"

Vierailija
45/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli TIA-epäily, mitä en itse tiennyt kun en tiennyt etukäteen aiheesta mitään. Kun se meni ohi, ajoin itse töihin ja sitten soitin päivytystykseen, että onko tää vakavaa. Suorastaan vihainen hoitaja käski tulla heti päivytykseen ja loukkaannuin, kun oli niin äkäinen, mutta nyt ymmärrän, miksi. Joo, en saanut lupaa ajaa autoa töistä kotiin seuraavana päivänä, kun pääsin sairaalasta pois enkä vähään aikaan muutenkaan. No sitten lopulta neurologi sanoi, että saattoi sittenkin olla migreeni. Tuntuu hassulta, että sen takia pitäisi ambulanssi kutsua, kun ei ollut mitään muuta kuin että silmästä kävi hetken näkö pois. Lupaan etten aja autoa, jos seuraavan kerran tapahtuu. Eli hyvin pienen tuntuinen oire ja epäily vakavasta, eli vartin näkö pois toisesta silmästä. Mä luulin, että silmässä oli joku ohimenevä häiriö ja kuvittelin saavani silmätipat. Kuulemma olisi pitänyt tilata ambulanssi heti.

Muuta muu syy: -kovat rintakivut, ei pysty hengittämään, ei pääse liikkumaan

Mä soitin 112 kun joku mummo oli kaatunut ja saanut vertavuotavan haavan päähänsä, olin itse kävellen liikkeellä. Painelin haavaa nenäliinalla ja kysyin neuvoa mitä tehdä, lähettivät ambulanssin. Olin siis ohikulkija.

Veljelläni oli TIA-kohtaus. Googlasi oireet netistä ja totesi asian. Ajoi sen jälkeen Oulun yliopistolliseen sairaalaan ja jätti auton parkkiin parkkitaloon. Oli hoidettavana siellä muutaman vuorokauden. Sen jälkeen kävi auton hakemassa parkkitalosta ja ajoi kotiin.  Viisasta vai ei, siitä voi olla montaa mieltä.

Vierailija
46/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksilla pääsee myös sairaalan päivystykseen, ellei pysty itse pysty ajamaan, tai ei jaksa julkisilla mennä.

Ja noita ambulansseja käy toisinaan ikäihmisten luona siten,  että ensihoitajat pystyvät hoitamaan sen koko hälytyksen siellä vanhuksen kotona,  eikä sairaalan päivystykseen tarvitse ollenkaan lanssilla lähteä.

Vierailija
47/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen soittanut yöllä päivystykseen kovien vatsakipujen vuoksi. Käskivät soittaa 112. Lanssi otti minut kyytiin ja olin sairaalassa 5 päivää. Aloittivat lanssissa suoneen laitettavan kipulääkityksen.

Mikä oli syy näihin vatsakipuihin?

Vierailija
48/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ihan vielä kuole, turha toivo.

Vierailija
49/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli tarvitset lääkäriä etkä saa aikaa terveyskeskukseen niin SOITA tässä tilanteessa 112 ja tilaa ambulanssi kyyti lääkärin luokse. Ambulanssi hakee sinut ja vie sairaalaan lääkärin vastaanotolle. Ambulanssia koskee laki viedä sairas potilas sairaalaan. Lääkäri hoitaa potilaan kuntoon sairaalassa.

Vierailija
50/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita 112 tilaa ambulanssi kirjoitti:

Mikäli tarvitset lääkäriä etkä saa aikaa terveyskeskukseen niin SOITA tässä tilanteessa 112 ja tilaa ambulanssi kyyti lääkärin luokse. Ambulanssi hakee sinut ja vie sairaalaan lääkärin vastaanotolle. Ambulanssia koskee laki viedä sairas potilas sairaalaan. Lääkäri hoitaa potilaan kuntoon sairaalassa.

Joo, unelmamaailmassa näin. Mutta jos ikää on yli 65 ja paperissa lukee muistisairaus, olet omillasi. Ketään ei enää kiinnosta vaivasi. On tullut hoitajana nähtyä vähän turhan monta kertaa.

Vierailija
51/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut tilaamaan ambulanssin miehelleni kaksi kertaa.

Happi lopussa.

Ambulanssi ja sairaalaan.

Vierailija
52/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa suoraan Monoselle.

Vierailija
53/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan soittanut itselleni ambulanssia, mutta muut ovat soittaneet mulle (ja minä muille). Eli kun olen ollut tajuton eikä mua ole saatu hereille, niin lanssi on soitettu. Kaksi kertaa mulla on ollut sydäninfarkti ja kerran keuhkoembolia. 

Vierailija
54/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlakunnossa.

Vierailija
55/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kerran ambulanssin kun olin kovasti ahdistunut. Tuli hakemaan kyytiin. Tästä on toistakymmentä vuotta. Mietin vieläkin sitä että muilla on varmasti suurempi syy ambulanssille.  Nykyään en soittaisi tälläisen asian takia. Mutta oli kai aihetta lähettää ambulanssi.  Jotenkin hävettää jälkikäteen.  Ainut kerta kun olen ambulanssissa ollut. 

Vierailija
56/66 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elossa on ehkä hyvä vielåä olla. Kuolleita ei ambulanssi periaatteessa taida ottaa kuljetettavaksi. Ne hakee ruumisauto. Tai siivousfirman pakettiauto.

Vierailija
57/66 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta ihan hyvinhän pääsit sitten itse? Olisit herättänyt mieen ja pyytänyt viemään päivystykseen. Kuka muutenkaan soittaa ekana lanssia eikä herätä puolisoaan jos on hätää...

Äitini kaatui myös ja löi päänsä, oli noussut jakkaralle jotain yläkaapista ottaessaan ja keikannut nurin, pää osunut patteriin koska siinä oli verta.. ei ollut  tajunnut mennä makuuhuoneeseen jossa isä nukkui vaan oli soittanut hätänumeroon ja valitellut että löi päänsä ja sitä särkee. Käskivät ottaa taksin.  Ei tilannut taksia vaan  soitti minulle, klo 23 illalla ja kyseli häiritseekö, olenko laittamassa lapsia kouluun. Kuulosti ihan kännissä olevalta ja pelästyin kun kertoi  mitä oli käynyt. Soitin hätäkeskukseen mutta sieltä vaan jankattiin että eikö isäsi voi viedä äitiäsi sairaalaan? Sikeäuninen isäni nukkui yläkerrassa ja äitini oli  yksin sekaisin  alakerrassa...

Lopulta herätin mieheni,  kerroin tilanteen  ja lähdin kuskaamaan  itse äidin hoitoon,  ensiavussa havaittiin äidin olevan hyvin sekava ja hiuksissa näkyvän  verta sekä oksennusta.  Päästä löytyi syvä haava ja  rannekin oli murtunut. Tilanne oli kuulemma erittäin vakava ja kovasti ihmeteltiin, miksei ambulanssia oltu lähetetty.

Olisi pitänyt tehdä kantelu, ei vain jaksanut kun oli sellainen sokki päällä.

Vierailija
58/66 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta kyytiin pääsemisestä, mutta ainakaan selkäranka murtuneena kaatumisen jälkeen ei päässyt, hätäkeskuspäivystäjä ei suostunut lähettämään lanssia vaan käski mennä taksilla.

Vierailija
59/66 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ambulanssi kyllä tulee paikalle, mutta jos on tajuissaan ja on auto ja ajokortti, niin aika herkästi kehottavat ajamaan itse päivystykseen. Näin kävi isälleni, kun hän sai sydäninfarktin. Ei katsottu ambulanssikyydin arvoiseksi ja todettiin, että jos oireet jatkuvat, voi hakeutua hoitoon.

Ajava aikapommihan se isä oli 30 km matkan ajan, polilta suoraa sydänyksikköön ja liuotukseen.

Vastuullista toimintaa. Tuossakin duunissa on sellaisia heinähattuja töissä, joita ei saisi päästää lähellekään ihmistä, mutta totuus on ikävä kyllä toinen nykypäivänä.

Vierailija
60/66 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut ambulanssia, vaikka kyseessä oli aivoinfarkti. Liotusta ei tehty ja nyt istun pyörätuolissa.