Mikä on sinun vastavetosi kaikelle merkkitietoisuushömpötykselle?
Esimerkiksi jos et ole yhtään kiinnostunut merkkilaukuista, niin mistä löydät itsellesi kivan " merkittömän " laukun? Tai muuta vastaavaa? Haluatko joskus tehdä ylilyönnin merkittömyydessä ja miten sen teet? Tiedätkö hyviä, kestäviä merkittömiä tuotteita?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Se on paskapuhetta kun sanotaan että merkkilaukussa maksaa vain merkki ja halvan merkittömän saat saman laatuisena.
Noh, et saa.
Ostin juuri "merkkilaukun", hipsut siksi että on halpa merkkilaukku, ei mikään kolmen tonnin chanel vaan peruskäyttöön tarkoitettu ja kyllä laatu on ihan eri planeetalta kuin halvat "merkittömät" laukut.
Yksityiskohdat, viimeistely, aitoa nahkaa, käytännöllisyyden huomiointi, kestävyys huomioitu,,,
Millään et olisi tuollaista laukkua saanut parilla kympillä.
Minulla on parinsadan euron nahkainen käsilaukku, ei mitään tunnettua merkkiä. Hyvänlaatuinen ja kestävä.
Minulla on myös parinkympin hintainen kangaslaukku, jonka ostin Prismasta tai Cittarista, en muista enää. Hyvänlaatuinen ja kestävä. Tämä kangaslaukku on pesty usein ja sitä on käytetty enemmän kuin nahkalaukkua, eikä se ole "sientynyt", kulunut eikä siinä näy mitään kulumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan ns. merkkituotteita vain, jos hyvänlaatuista, tarvitsemaani tuotetta ei ole muilla valmistajilla. Tällöinkin pyrin ostamaan tuotteen, josta saan poistettua merkin tai peitettyä sen jotenkin. Ratkoja ja musta permanent huopakynä ovat hyvät kapineet! Ostan myös käytettyjä tavaroita ja vastaanotan lahjoituksia. Tällä hetkellä ainoat vaate/asuste/jalkine yms. merkkituotteet, joista merkin näkee, ovat lenkkarini.
Minä tunnustan myös käyttäväni saksien lisäksi ratkojaa sekä mustaa tussia :D Luulin olevani ainoa. Naureskelen ihmisille jotka esittelevät merkkejä, esim. yliopiston proffa, joka asetti Armanin takkinsa etummaisen rivin penkille juuri niin, että niskassa sisäpuolella oleva merkki näkyi luentosaliin päin. Voi luoja :D
Minä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka luulevat osaavansa lukea ajatuksia. Voi olla, että professori laittoi merkin näkyviin, mutta hyvin todennäköisesti kyseessä oli sattuma, ja se, kenelle merkki oli tärkeä, olit juuri sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset vie kirpparille tavaraa vain siksi, että ostavat uutta tilalle. Jotain jää pieneksi/isoksi, käyttämättömäksi, ei ole enää omantyylinen tai ei enää tykkää jostain, haluaa eroon tavarapaljoudesta jne.
=siirtävät oman ostohimonsa toisille. Poissa silmistä, poissa mielestä. Sitten voi taputtaa itseään olalle ja kehua olevansa hyvä ihminen, kun ei kerää roinaa.
Parempihan se sinne on viedä kuin roskiin, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä vastaveto se on käyttää aikaa ja energiaa asian miettimiseen? Omasta mielestäni on paras vastaveto ostaa ja käyttää sitä mistä tykkää, ostaa kestävää ja mieleistä, merkkiä ja merkitöntä, ja käyttää tavaraa koko sen elinkaaren.
Näin. Itse suosin mielelläni 2nd hand-juttuja, mutta aina se ei ole mahdollista ja silloin ostan sellaisen joka vastaa vaatimuksiani (materiaali, hinta, laatu, eettisyys) uutena. Ehkä sen voisi sanoa olevan merkkienpalvonnan vastaveto etten hanki sellaisa tuotteita jotka huutavat jotain kallista merkkiä brassailumielessä? Merkin näkyminen sinänsä ei tarkoita että en jotain voisi käyttää, en esim. välitä että kestokassissani lukee Pirkka :D
Jos löytää kirpparilta vanhaa suomalaista vaatetta tai asusteita niin kannattaa ehdottomasti ostaa. Esim. Friitalan nahkalaukut ja -takit ovat sellaisia, että ne kestävät vuosikymmeniä! Kaikki aikoinaan Suomessa tehdyt vaatteet ovat laadukasta tavaraa. Minulla on yksi takki 80-luvulta ja ihan itkettää kun vertaa sen ompeleita ja saumoja nykypäivän halpisrytkyihin. Nykytakeissa ei ole useinkaan esim. vuoria, ja taskupussit ja saumat repsottavat rumasti kun kävelee takki auki. Toista se on noissa vintage-vaatteissa. Kaikki on huoliteltua ja tyylikästä vuorikangasta myöten.
Vierailija kirjoitti:
Kirpputorilta etsin laukun, joka vastaa tarpeitani koon ja toimivuuden puolesta. Älytöntä ostaa vaatteita tai laukkuja uutena. Tuntisin itseni typeräksi jos tekisin niin.
Minäkin löysin ison nahkaisen "merkkilaukun" (Global) kirpparilta parilla kympillä. Tuli hyvä mieli. Aina vain ei löydä käytettynä sitä tavaraa tai vaatetta, jota juuri sillä hetkellä tarvitsee, mutta aiemmat kirppisostokset ja niiden avulla säästetyt rahat tavallaan oikeuttavat toisinaan uuden tuotteen ostamisen. Kirppishintoihin tottuminen on tehnyt ainakin minusta entistäkin harkitsevamman ostajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan ns. merkkituotteita vain, jos hyvänlaatuista, tarvitsemaani tuotetta ei ole muilla valmistajilla. Tällöinkin pyrin ostamaan tuotteen, josta saan poistettua merkin tai peitettyä sen jotenkin. Ratkoja ja musta permanent huopakynä ovat hyvät kapineet! Ostan myös käytettyjä tavaroita ja vastaanotan lahjoituksia. Tällä hetkellä ainoat vaate/asuste/jalkine yms. merkkituotteet, joista merkin näkee, ovat lenkkarini.
Minä tunnustan myös käyttäväni saksien lisäksi ratkojaa sekä mustaa tussia :D Luulin olevani ainoa. Naureskelen ihmisille jotka esittelevät merkkejä, esim. yliopiston proffa, joka asetti Armanin takkinsa etummaisen rivin penkille juuri niin, että niskassa sisäpuolella oleva merkki näkyi luentosaliin päin. Voi luoja :D
Minä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka luulevat osaavansa lukea ajatuksia. Voi olla, että professori laittoi merkin näkyviin, mutta hyvin todennäköisesti kyseessä oli sattuma, ja se, kenelle merkki oli tärkeä, olit juuri sinä.
Kyllä se tässä tapauksessa oli täysin selvää, kun se asettelu oli niin selkeää ja kesti normaalia kauemmin.
Ostan vaatteeni ja laukkuni ulkomailta, paikallisia kauniita merkkejä. Laukut aina nahkaa.
Ns merkkituotteita ostan vain -70% alesta mikäli niissä ei ole isoa logoa tms tunnistettavaa juttua. Periaatekysymys mä en maksa tuotteen mainostamisesta.
Mulla on vaatteita ja laukkuja parinkymmene vuodenkin takaa. Klassiset mallit ei vanhene
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpputorilta etsin laukun, joka vastaa tarpeitani koon ja toimivuuden puolesta. Älytöntä ostaa vaatteita tai laukkuja uutena. Tuntisin itseni typeräksi jos tekisin niin.
Todella epäjohdonmukainen ajattelutapa. Ei siellä kirppareilla mitään olisi, jos joku ei uutta hankkisi. Itse ostan uutena, ja käytän vuosikymmeniä, eli loppuun tavarat. Ei se ole yhtään huonompi vaihtoehto, kuin kirpparilta ostaminenkaan.
On se. Ero on hinnassa sekä siinä että kirppareilla laatu on jo testattu. Maksan käytetystä laukusta 12 e, sinä maksat uudesta 250 e. Tuote on käytännössä sama. Säästynyt 138 e menee rahastosijoituksiini ja poikii siellä lisää rahaa, jotta voin käyttää lopulta aikani paremmin kuin pakotettuun työntekoon sillä aikaa kun sinä tuhlaat elämääsi avokonttorissa uusien laukkujesi kanssa.
??? Minulla on kiitos ihan mukavasti sijoituksia. Enkä työskentele avokonttorissa. Puhumattakaan siitä, että tutkintoni sisältää selvästikin hieman enemmän matikan opintoja kuin sinun. Älä oleta muista niin hirveästi. Minun laukkuni kiertävät tyttärellenkin, ja juuri viikolla edustin kansainvälisessä tilaisuudessa, jossa kenkiäni kehuttiin. Oli mukavaa, kun voin sanoa, että ovat kymmenen vuotta vanhat, ja vielä keräsivät kehuja. Kenkien ikä yllätti kehujat.
Monet smalltalkin ammattilaiset sitten osaavatkin keksiä pientä kehuttavaa vaikka kuinka kurjasta tilaisuusvieraasta. Voin kuvitella, kuinka poskesi ovat punehtuneet mielihyvästä, kun olet voinut kertoa kulkevasi kymmenen vuotta vanhoissa kengissä.
Anteeksi, jatkakaa te kaksi vain. On viihdyttävä nokittelu menossa, vastakkain matematiikkaa sisältävä tutkinto ja kirppariostosten mahdollistamat rahastosijoitukset. :)
Tottakai tiedän, että small talkiin kuuluu kehuminen, erityisesti tässä asuinmaassani, toisin kuin Suomessa. Mutta onhan silti ihmisellä monia eri mahdollisuuksia kehua eri asioita, ja jos useampi ihminen toisistaan riippumatta kehuu juuri kenkiä, se on ehkä se helpoin kehuttava juttu kuitenkin. Ja minusta se, että käytän samoja asioita pitkään, on ihan positiivinen ja ekologinen juttu, enkä häpeile sitä ollenkaan. (Enkä onneksi asu kulttuurissa, missä pitäisi esittää teennäisen vaatimatonta.)
Rahastosijoituksia en itse pidä tietyistä syistä hirmu fiksuina, suorat osakesijoitukset ovat järkevämpiä, siksi nyt on turha lähteä nokittelemaan niistä sen enempää, vaikka nyt flunssaisena sängyn pohjalta se voisi houkutellakin.
Ja noin meni kommentin pointti kauuuukaa ohi.
Se, ettei mitään vastavetoa ole, koska en määrittele itseäni merkkituotteiden kautta ensinkään. On vain oma tyyli ja ostan sitä, mistä pidän ja mikä minulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset vie kirpparille tavaraa vain siksi, että ostavat uutta tilalle. Jotain jää pieneksi/isoksi, käyttämättömäksi, ei ole enää omantyylinen tai ei enää tykkää jostain, haluaa eroon tavarapaljoudesta jne.
=siirtävät oman ostohimonsa toisille. Poissa silmistä, poissa mielestä. Sitten voi taputtaa itseään olalle ja kehua olevansa hyvä ihminen, kun ei kerää roinaa.
Mitä niille tavaroille sitten pitäisi tehdä, jos tietää, ettei tule enää koskaan niitä tarvitsemaan tai käyttämään? Esimerkiksi vaatteet on usein järkevintä laittaa eteenpäin kun ne vielä ovat muodissa, niin on todennäköisempää, että päätyvät vielä käyttöön ja tulevat kulutetuksi loppuun, toisin kuin vaikka 5-10 vuoden kaapissa hilloamisen jälkeen.
En suosittele ostelemaan vaatetta harkitsemattomasti ja kärräämään toisesta päästä kirpparille, mutta jos jostain syystä tulikin ostettua kengät joista tulee rakkoja tai housut jotka eivät pysy päällä, niin mielestäni ne kannattaa kierrättää mahdollisimman pian, eikä jättää odottamaan jos vaikka sattuisivat muuttumaan kaapissa maatessaan sopiviksi.
ostan lapsille mahdollisimman paljon käytettyä vaatetta, ihan sama millaset esim. sukkahousut ne kuluttaa rikki/nukkaiseksi puolessa vuodessa, jos eurolla saa tuttavalta, niin tottakai ostan. ja yleensä nyt pikkulasten vaatteet on aina kuosiltaan nättejä, oli merkki mikä vaan, että vaikka ostan halvalla, niin on kaunista vaatetta.
en ikinä ostaisi esim frozen pikkareita 7kpl/20e (H&M kerran kattelin ja järkytyin). sitten vasta, kun lapsi alkaa ite ymmärtämään sen vaatteen päälle, eikä sittenkään tarvitse mennä liiallisuuksiin.. esim kohta 4v tyttö on alkanut jo fanittaa joitain juttuja (esim juuri frozen), mutta ei se tarkoita, että kaappi pursuaisi pelkkää elsaa ja annaa.. ne muutamat frozen vaatteet, mitä hällä on, onkin sitten erityisen rakkaita, varmaan kun ei ole liikaa.. ja muutenkin meillä on verrattain vähän vaatteita, mutta kuitenkin riittävästi! eipä tarvi paljon tapella, kun ulos lähdetään, että mitä puetaan, kun. esim ystävän lapsella on 4 kauppatakkia (eli erikseen kauppatakkia, tähän lisäksi pihavaatteet/pk vaatteet ym ym) ja aina hirveä taistelu mitä pannaan päälle... huoh...
Oon ajatellut, että ompeluttaisin nahkatakin, kun kaupoista ei mieleistä löydy.
Se ois ainakin takuulla myös merkitön. :-D
Tilaan laukkuni suoraan valmistajalta italiasta.
Kun on knöy-häytä niin ei tarvi ostaa jotain kiinassa tehtyjä muovilaukkuja joihin on sitten kuumaliimalla kiinnitetty paljetteja ja typerä ranskalaisen disainer-transun nimi.
Kun on köyhä ja läski, niin on helppoa: ostan sitä mihin on varaa ja mikä menee päälle. Karsii kivasti 99% merkkituotteista pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut kestävät laukkuni suutarinliikkeistä. Kunnollinen nahka vain paranee vanhetessaan, tai ainakin minä pidän käytössä kuluneen salkun ulkonäöstä.
Olen saanut liikelahjoina esimerkiksi paljon merkkihuiveja. Irrotan niistä pesulapun, ja samalla menee myös se valmistajan logo. En osta vaatteita, kenkiä tai muutakaan, missä merkki on näkyvillä tekstinä tai jotenkin muuten tunnistettavissa, oli merkki sitten merkkimerkki tai tavallisempi merkki. En vain halua leimautua enkä toimia mainostauluna.
On joitakin tuotteita, joissa merkki takaa laadun, esimerkiksi Sensai 38 -ripsiväri. Sitä ei kuitenkaan tunnisteta. Ja joskus on ostettava merkkitavaraa, joista merkki näkyy, esimerkiksi juoksutossuja ja autoja. Mutta aika harvoin.
Minulla aika sama tapa. Ja ostan mistä tykkään, mikä sopii ja minkä helposti käsiini saan, samaan aikaan saattaa olla päällä Stockmannilta ja Tokmannilta ostettuja vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella epäjohdonmukainen ajattelutapa. Ei siellä kirppareilla mitään olisi, jos joku ei uutta hankkisi. Itse ostan uutena, ja käytän vuosikymmeniä, eli loppuun tavarat. Ei se ole yhtään huonompi vaihtoehto, kuin kirpparilta ostaminenkaan.
On se. Ero on hinnassa sekä siinä että kirppareilla laatu on jo testattu. Maksan käytetystä laukusta 12 e, sinä maksat uudesta 250 e. Tuote on käytännössä sama. Säästynyt 138 e menee rahastosijoituksiini ja poikii siellä lisää rahaa, jotta voin käyttää lopulta aikani paremmin kuin pakotettuun työntekoon sillä aikaa kun sinä tuhlaat elämääsi avokonttorissa uusien laukkujesi kanssa.
Millä tavalla laatu on siis testattu, jos ostat tuotteen kirpparilta? Ethän sinä voi tietää onko sitä laukkua käytetty kerran vai 5 vuotta. Ja mistä tulee oletus, että se kirpparille viety laukku on maksanut 250 euroa tai että jos joku ei osta laukkuaan kirpparilta, hän ostaa tuon hintaisen laukun? Vai ostatko kirpparilta pelkästään niitä merkkilaukkuja? Mikä vastaveto se sitten enää on? Ja mihin siinä tapauksessa tarvitset mitään laatutestauksia?
Mahtavaa! Aikoihin kukaan ei ole provosoitunut noin totaalisesti. Vielä jokunen vuosi sitten porukka lähti tuollaiseen lapselliseen nokitteluun pienellä kutittelulla, mutta nyt ainakin nuorempi väki on vähän sofistikoitunut, eikä tee itsestään idioottia.
Tai sitten meitä parhaillaan trollataan täysillä, mikä on ihan ok! :D