Kouluruoka maksulliseksi säästösyistä
Kuntien kustannustehokkuuden lisäämiseksi kouluruoan maksuttomuutta on syytä tarkastella uudelleen. Ruokaa ei juuri arvosteta, ehkä sen itsestäänselvyyden vuoksi. Säästöpaineita riittää ja perheiden tulisikin itse osallistua näihin säästötalkoisiin. Jos kouluruoka maksaisi euron ateria eli 20€/kk ei yksikään perhe menisi konkurssiin, mutta kunta saisi katettua ruokakustannuksia ja siirrettyä resursseja muualle.
Ruuasta maksetaan myös työpaikoilla, tarhamaksuissa, vanhainkodeilla ja sairaalan hoitopäivissä. Kouluruuan maksuttomuudelle ei enää nykyään löydy tasa-arvon näkökulmasta kestäviä perusteluita. Myös toisen asteen koulutuksen ruokailun tulisi olla maksullista. Tuohon kannatan samaa mallia, jota AMK ja yliopisto käyttää eli ateria maksaa opiskelijalle 2,50e/ateria Kelan ateriatuella.
On fakta, että kunnissa on nyt haettava säästöjä. Siitä emme pääse yli emmekä ympäri. Lapselle voi myös pakata eväät mukaan, niin monessa maassa on tehty vuosikaudet. Kyllä Suomessa osataan yhtä hyvin laittaa lapselle kouluun ravitsevat, terveelliset eväät jos vaan vanhemmilla on vähän viitseliäisyyttä. Laadukas opetus on koulun tärkein asia, ei se kouluruokailu kuitenkaan.
Kommentit (169)
Vaikka itse pystyisi maksamaan kouluruuasta, niin on perheitä jotka ei pysty (tuliko ap yllätyksenä). En missään tapauksessa haluaisi että heidän lapset jää kokonaan ilman kouluruokaa. Ap:n ideana on siis ottaa pieniltä lapsilta pois se vähäkin mitä heillä on. Mitäs jos leikattais vaikka rikkailta. Aloittajankin palkasta vähintään puolet pois niin alkaa oppimaan tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kannattaisin, että ilmaisena olisi jokin halpa (kasvis)pöperö ja sen rinnalla maksullinen a la carte -vaihtoehto, joka voisi olla esim 3-4€. Ei siis mitään hanhenmaksaa vaan vähän parempi ruokaa lihaa tai kalaa. Monet mielellään maksaisivat
Monet maksaisivat joo, mutta entäs ne köyhemmät? Taas olisi kiva olla lapsena kuin muut syö aina sitä a la cartea ja itse joutuu aina sitä ilmaista, koska vanhemmst ei voi maksaa kalliimpaa.
No johan tuossa joku sanoi että köyhien on turha valittaa, tyytykööt pöperöihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että tuota ei voida ainakaan täysin maksulliseksi muuttaa. Suomessa on kuitenkin aika paljon lapsia, joille kouluruoka on päivän ainoa lämmin ruoka. Näiden lasten vanhemmat tuskin siitä kouluruuasta maksaisivat tai hommaisivat lapselle eväitäkään, joten nämä lapset olisivat sitten nälässä koko päivän.
Tässä isoin syy miksi en myöskään ideaa kannata. Lapset joutuisivat täysin eriarvoiseen asemaan. Suomesta todellakin löytyy hyvin paljon vanhempia joita paljoa kiinnosta tai yksinkertaisesti on niin tiukoilla, että jopa tuo 20€ kuussa voi olla liian suuri menoerä.
"on aika paljon lapsia, joille kouluruoka on päivän ainoa lämmin ruoka". En tunne yhtään tällaista perhettä. Vanhempien tultua töistä tehdään normaalisti päivällinen, joka nautitaan yhdessä.
Tuo voi johtua myös vanhempien laiskuudesta, ei välttämättä varattomuudesta. Tietämättä siis väitteesi syitä ja suuntaa-antaviakaan lukumääriä argumentti kouluruoan maksullisuuden vastustamiseksi on sisällöltään ontto.
Lisäksi useasti on todettu, että kunta maksaisi näiden köyhien lasten ruuan joten he eivät jäisi mitään vaille. Kotioloihin kouluruoan maksuttomuus tai maksullisuus ei valitettavasti vaikuta. Ap
Meidän koulu "hyötyisi" tästä 480e/kk. Mites on, riittäisikö se kattamaan kaikki kulut mitä tästä aiheutuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että tuota ei voida ainakaan täysin maksulliseksi muuttaa. Suomessa on kuitenkin aika paljon lapsia, joille kouluruoka on päivän ainoa lämmin ruoka. Näiden lasten vanhemmat tuskin siitä kouluruuasta maksaisivat tai hommaisivat lapselle eväitäkään, joten nämä lapset olisivat sitten nälässä koko päivän.
Tässä isoin syy miksi en myöskään ideaa kannata. Lapset joutuisivat täysin eriarvoiseen asemaan. Suomesta todellakin löytyy hyvin paljon vanhempia joita paljoa kiinnosta tai yksinkertaisesti on niin tiukoilla, että jopa tuo 20€ kuussa voi olla liian suuri menoerä.
"on aika paljon lapsia, joille kouluruoka on päivän ainoa lämmin ruoka". En tunne yhtään tällaista perhettä. Vanhempien tultua töistä tehdään normaalisti päivällinen, joka nautitaan yhdessä.
Tuo voi johtua myös vanhempien laiskuudesta, ei välttämättä varattomuudesta. Tietämättä siis väitteesi syitä ja suuntaa-antaviakaan lukumääriä argumentti kouluruoan maksullisuuden vastustamiseksi on sisällöltään ontto.
Lisäksi useasti on todettu, että kunta maksaisi näiden köyhien lasten ruuan joten he eivät jäisi mitään vaille. Kotioloihin kouluruoan maksuttomuus tai maksullisuus ei valitettavasti vaikuta. Ap
Sossun luukulla käyvät siis saisivat tämänkin ilmaiseksi, kuten kaiken muunkin, mutta vähävaraiset jotka käyvät töissä, joutuisivat maksamaan mukisematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kannattaisin, että ilmaisena olisi jokin halpa (kasvis)pöperö ja sen rinnalla maksullinen a la carte -vaihtoehto, joka voisi olla esim 3-4€. Ei siis mitään hanhenmaksaa vaan vähän parempi ruokaa lihaa tai kalaa. Monet mielellään maksaisivat
Ihanko mielellään vähätuloiset maksaisivat vaikka sen 160e kuussa kahden lapsen ruuista. A la cartea rikkaitten lapsille, kasvispöperöä köyhemmille. Pakko kysyä, että mitä sun päässä oikein liikkuu?
Se siinä onkin, että ei ole pakko maksaa, jos ei huvita. Kasvispöperöä saa ilmaiseksi. Monet kuitenkin maksaisivat ja sillä saisi vähän katettua kasvispöperöönkin meneviä kuluja. Köyhien kateellista kitinää
Kouluissa lapset vertailee jo muutenkin kenellä on paremmat pelit ja vehkeet, nyt sitten vielä ruokajonossa pitäisi vähävaraisten lasten hävetä kun eivät saa ottaa kun sitä pöperöä. Kyllä elämän pitäis suakin alkaa koulimaan. Opetat varmaan lapsillesikin saman asenteen, että muistavat sitten syrjiä köyhimpien perheiden lapsia.
Köyhiä syrjitään, kun saavat ilmaista (veronmaksajien maksamaa) ruokaa, joka ei välttämättä ole aivan yhtä hyvää kuin maksullinen versio? Vain Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse pystyisi maksamaan kouluruuasta, niin on perheitä jotka ei pysty (tuliko ap yllätyksenä). En missään tapauksessa haluaisi että heidän lapset jää kokonaan ilman kouluruokaa. Ap:n ideana on siis ottaa pieniltä lapsilta pois se vähäkin mitä heillä on. Mitäs jos leikattais vaikka rikkailta. Aloittajankin palkasta vähintään puolet pois niin alkaa oppimaan tavoille.
Olisi mukavaa, jos ketjua luettaisiin ennen kommentointia. Ketjussa on useasti todettu, että köyhät lapset kyllä saisivat edelleen ruokansa kunnan kustantamana esim. toimeentulotuen maksusitoumuksen kautta jolloin perheen osalta kouluruuan laskutusta ei käynnistetä. Kukaan ei myöskään tiedä, saako joku lapsi ruokansa maksusitoumuksella kun yksikään lapsi ei itse maksa ateriaansa ruokalassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun sinä et tunne tällaisia perheitä nin heitä ei ole. Poissa silmistä, poissa mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tunne, mutta se ei tarkoita, että sellaisia perheitä ei olisi. Tästä kertoo mm. se että maanantaisin ruokaa memee kouluissa paljon enemmän kuin loppuviikolla.
Ihmisten pitäisi muistaa, että kaikilla ei mene yhtä hyvin kuin itsellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet maksaisivat joo, mutta entäs ne köyhemmät? Taas olisi kiva olla lapsena kuin muut syö aina sitä a la cartea ja itse joutuu aina sitä ilmaista, koska vanhemmst ei voi maksaa kalliimpaa.
Joten laitetaan kaikki syömään ilmaista kasvispöperöä ettei kenellekään tule paha mieli. Niin ja kielletään myös omien eväiden tuonti, varsinkin jos eväät ovat laadukkaita. Tai vähintäänkin pitää mennä vessaan piiloon syömään, ettei köyhille tule paha mieli
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saaville perheille voitaisiin myöntää kunnalta maksusitoumus kouluruokaan. Nämä perheet ovat kuitenkin marginaalissa ja valtaosa maksaisi ruuasta. Ap
Tämän päivän Metro-lehdessä lukee näin: "Sosiaali- ja terveysministeriö varautuu ensi vuoden budjetissa siihen, että ensi vuonna toimeentulotuen piirissä olisi jo 317 000 kotitaloutta ja liki 490 000 tuensaajaa."
Minusta tuo on paljon Suomen kokoisessa maassa.
Mulla on kaksi koululaista tällä hetkellä ja kumpikin sanoo että suurin osa kouluruoasta on todella hyvää. Meillä opetetaan lapset olemaan kiitollisia kouluruoasta vaikka kotona lämmin ruoka tehdäänkin illalla. Jos joidenkin lapset eivät kouluruokaa syö ollenkaan (toki joskus voi olla "ei niin lemppariruokaa" tarjolla) niin voi vanhemmat katsoa peiliin.
Mistä ihmeestä ap. on saanut käsityksen, etteikö vanhemmat tai lapset sitä arvostaisi? Suurin osa lapsista syövät aterian ja ottavat sitä myös lisää, sillä kasvavat lapset tarvitsevat monipuolisen aterian.
Jos lapset toisivat omat eväät, tarvittaisiin kylmäkalusteet niiden säilyttämiseen ja usein ne olisi yksipuolisia.
Kouluruokailu on odotettu ja se katkaisee hyvin päivän, jotta jaksetaan opiskella.
Ap. ideassa ei ole päätä eikä häntää, sillä ihan kansainvälisessä tasolla sitä ihaillaan ja ollaan muualla maailmassa ottamassa siitä oppia, koska hyvä kouluateria takaa hyvät oppimisolosuhteet, jotka näkyvät meillä pisatutkimuksissa hyvänä arvosanoissa ja eväinä oppilaan myöhempänä opiskeluna.
Ja sitä paitsi, parikympin laskutus tietäisi vain kunnille lisää byrokratiaa ja lisää kuluja ja velvoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukavaa, jos ketjua luettaisiin ennen kommentointia. Ketjussa on useasti todettu, että köyhät lapset kyllä saisivat edelleen ruokansa kunnan kustantamana esim. toimeentulotuen maksusitoumuksen kautta jolloin perheen osalta kouluruuan laskutusta ei käynnistetä. Kukaan ei myöskään tiedä, saako joku lapsi ruokansa maksusitoumuksella kun yksikään lapsi ei itse maksa ateriaansa ruokalassa. Ap
Myöskään ap ei lue ketjua. Toistan nyt siis, kuinka sossussa juoksevat saisivat tämänkin, kuten kaiken muunkin, ilmaiseksi ja vähävaraiset jotka käyvät töissä, joutuvat maksamaan itse. Töissä käymisestä siis taas sakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten laitetaan kaikki syömään ilmaista kasvispöperöä ettei kenellekään tule paha mieli. Niin ja kielletään myös omien eväiden tuonti, varsinkin jos eväät ovat laadukkaita. Tai vähintäänkin pitää mennä vessaan piiloon syömään, ettei köyhille tule paha mieli
Tai entäs jos annetaankin kaikkien lasten syödä sitä kouluruokaa mitä nytkin on tarjolla? Kuulostaa siltä, että sinä itse nirsoilet kouluruuan laadusta kun pikku mussukkasi tarvitsevat jotain parempaa. Ole kiitollinen siitä mitä on ja opeta sama lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saaville perheille voitaisiin myöntää kunnalta maksusitoumus kouluruokaan. Nämä perheet ovat kuitenkin marginaalissa ja valtaosa maksaisi ruuasta. Ap
Tämän päivän Metro-lehdessä lukee näin: "Sosiaali- ja terveysministeriö varautuu ensi vuoden budjetissa siihen, että ensi vuonna toimeentulotuen piirissä olisi jo 317 000 kotitaloutta ja liki 490 000 tuensaajaa."
Minusta tuo on paljon Suomen kokoisessa maassa.
Se on todella valtava määrä tulonsiirtoa valtiolta työikäiselle väestölle. Siksi uudistukset ovatkin tarpeen.
Uutinen ei kuitenkaan kerro siitä etteivätkö nämäkin lapset saisi kahta lämmintä ruokaa päivässä. Vähävaraiset perheet varmasti haluavat yhtä lailla taata lapsensa hyvinvoinnin. Yksi lämmin ruoka lapselle päivässä - tyyppinen tilanne liittynee enemmän ns. moniongelmaisiin perheisiin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tunne, mutta se ei tarkoita, että sellaisia perheitä ei olisi. Tästä kertoo mm. se että maanantaisin ruokaa memee kouluissa paljon enemmän kuin loppuviikolla.
Ihmisten pitäisi muistaa, että kaikilla ei mene yhtä hyvin kuin itsellä...
Olen koulun keittiössä töissä ja usein menee maanantaina enemmän ruokaa, mutta se ei kuitenkaan kerro, etteikö lapset söisi viikonloppuna tai kotona tehdä ruokaa, vaan lapset usein viikonloppuna liikkuvat enemmän ja kuluttavat enemmän energiaa.
Myös meidän lapset syövät alkuviikosta enemmän, vaikka viikonloppuna Aina syödään aamiainen, lounas ja päivällinen. Ja itsekkin syön enemmän.
Aloittaja kuuluisi eduskuntaan. Missään muualla ei näin tyhmiä ideoita sikiä.