Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt Anni tässä hei. Lapsena ja teininä kaikki kaimat oli mummoja, täysi-ikäisenä taas pikkutyttöjä. Toisaalta samalla luokalla oli parhaimmillaan neljä Annea, eli ihan olen ollut "erikoisesta" nimestäni iloinen.
No Anni täällä myös😊 Minulle tosin sattui sellainen harvinaisuus, että luokallani oli toinenkin Anni koko ala- asteen ajan. Me kaksi olimmekin ainoat sen nimiset ja ikäiset joita tiesimme.
Olen vuonna 1988 syntynyt Sisu. 2010-luvulle asti on pidetty Sisua koiran nimenä mutta nyt siitä on tullut tosi suosittu. Lapsena kukaan aikuinen ei meinannut uskoa että olen Sisu.
Vierailija kirjoitti:
On, olen 70-luvulla syntynyt Anita. Yleensä ihmisten mielikuvat nimestäni on 50-60-vuotias nainen. Mutta pidän nimestäni joka tapauksessa, Anna on ainoa nimi, johon sen voisin vaihtaa. Pikkutytöissä löytyy nykyään muuten Anitoja.
Anita on minusta kaunis ja ajaton nimi. Tunnen myös 70-luvulla syntyneen Anitan enkä ajatellut, että olisi erityisesti vanhemman naisen nimi (vaikka nyt Anita Hirvonen tulee ehkä ekana mieleen). Tunnen myös 70-luvulla syntyneen Senjan. Äitini mielestä Senja on mummojen nimi, minusta taas ei.
Mä kyllä ihmettelen,miten 70-luvun lapsilla oli äiteinä Tarjoja ja muita sellaisia.No jaa,onhan meidän eks-pressakin Tarja,mutta hänen tyttärellään vasta vanha nimi on.Itse olen 59-syntynyt,ja ikätovereissani oli paljon Tarjoja ja Ritvoja.EI MULLA 70-LUVULLA SYNTYNYTTÄ MUKSUA VOI OIKEIN OLLA.
Tiedän n. kymmenvuotiaan Pentin, ei varmaan vieläkään juurikaan ole kouluissa tai päiväkodeissa kaimojaan muuta kuin ehkä henkilökunnassa
Tuttavapiirissä on 70-vuotias Jani. Ei todellakaan ollut kaimoja.
Meidän naapurissa asui aikanaan pikkupoika jonka nimi oli Kari, oliskohan nykyään jotain 18 vuotias. Nauratti vaan monesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen,miten 70-luvun lapsilla oli äiteinä Tarjoja ja muita sellaisia.No jaa,onhan meidän eks-pressakin Tarja,mutta hänen tyttärellään vasta vanha nimi on.Itse olen 59-syntynyt,ja ikätovereissani oli paljon Tarjoja ja Ritvoja.EI MULLA 70-LUVULLA SYNTYNYTTÄ MUKSUA VOI OIKEIN OLLA.
Ai miten voi olla? Siten, että 1950-luvulla oli hyvin yleistä antaa tyttölapselle nimeksi Tarja, Marja, Maarit, Ritva tai Päivi. Osa noista on ollut jo 40-luvulla yleisiä.
Ja jos viittaat 40-luvulla syntyneen Tarja Halosen Anna-tyttäreen, niin Anna-nimisiä löytyy väestörekisteristä ihan joka vuosikymmeneltä. Tunnen tällä hetkellä Annoja parikymppisestä mummoikäisiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Kohta nelikymppinen Mirella.
Otan osaa.
80-luvulla syntynyt Pirjo, 90-luvulla syntynyt Kaisu, nämä ainakin tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Veera 38v. Varsin usein käännän pääni kun äidit huutavat lapsiaan!
Yli kolmekymppisiä veeroja on kyllä jonkin verran. Nimi oli suosituin 80-99 nimipalvelun mukaan ja minunkin luokallani oli kaksi Veeraa ala-asteella. Ei ollut kauhean suosittu kyllä ennen 80-lukua.
M35
Vierailija kirjoitti:
80-luvun lopun Anniina. Annikaa oli paljon, Annea ja Annemaria, mutta vasta aikuisiällä elämääni tupsahti useampikin samaa ikäluokkaa oleva Anniina. Kai se oli silloin joku trendi, mutta ei kuitenkaan tavattoman yleinen.
Oho! Meillä päin oli paljonkin Anniinoita 80-luvulla syntyneissä, mutta yhtään Annikaa ei lisäkseni ollut. Annikoita tuli sitten vasta 90-luvulla syntyneissä tai 2000-l vaihteessa. Hauskoja nämä paikalliset erot!
T: Annika -85
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veera 38v. Varsin usein käännän pääni kun äidit huutavat lapsiaan!
Yli kolmekymppisiä veeroja on kyllä jonkin verran. Nimi oli suosituin 80-99 nimipalvelun mukaan ja minunkin luokallani oli kaksi Veeraa ala-asteella. Ei ollut kauhean suosittu kyllä ennen 80-lukua.
M35
Mä olen kuullut vanhoilta ihmisiltä, että Veera on entisaikaa ollut "liian venäläinen" nimi. Siis ei sopivasti eksoottinen niin kuin joku Anja tai Katja, vaan ennemmin verrattavissa johonkin Ludmilaan tänä päivänä. Hassua, eikös se ole kreikkalainen alun perin...
Vierailija kirjoitti:
Oon Marjut ja synnyin v. 2000.
Go figure
Mikä vika? Toki joskus ala-asteella inhosin koko nimeäni, mutta on mukavaa olla parikymppinen Marjut, kun nimi jää muille mieleen, eikä voi sekoittaa kehenkään muuhun (esim. yläasteella rinnakkaisluokalla oli 2 Annaa, 1 Anni ja 1 Hanna).
T. 90-luvun Marjut
Vierailija kirjoitti:
Olen Sirpa, 25v. Inhoan nimeni, mutta ei ole pokkaa vaihtaakaan.
Vuoden nuorempi Sirpa täällä moi! Nykyään pidän nimeäni ihan neutraalina, toki esim. uuteen työpaikkaan mennessä huvittaa miettiä että siellä ne odottaa nimen perusteella työkaveriksi jotain 50-60-vuotiasta tätiä. Mieluummin olen Sirpa kuin vaikka Noora tai Anna, joita tunnen/tiedän ikäisiäni ainakin kymmenen. Isäni olisi halunnut nimeksi Maria, mutta äiti ilmeisesti sai aivopierun ja tahtonsa läpi.
Yksi parhaista ystävistäni on nimeltään Irmeli. Terveisiä tunnistajille.
80-luvun Kati, ei nyt ehkä ihan väärän sukupolven nimi, mutta taisi olla enemmän 70-luvun nimi, ei kaimoja koulutaipaleella. Kerran tuli vastaan pari vuotta nuorempi kaima.
Mä tunnen -85 syntyneen Niilon, 70-luvun alkupuolella syntyneen Kertun, -93 syntyneen Tiinan, kolme 80-luvulla syntynyttä Marjoa, -88 ja -82 syntyneet Ainot, -85 syntyneen Paulan, 70-luvun lopussa syntyneen Erjan, -87 syntyneen Marjukan (eikös se oo kuitenkin suositumpi muun ikäisillä?), -86 syntyneen Eijan, -87 ja -92 syntyneet Siirit, 2015 syntyneen Suvin, -14 syntyneen Ramin, kaksi -15 syntynyttä Henniä (tähän asti olen tuntenut vain muutaman -80-luvun lopulla syntyneen Hennin, mutta kumpi nyt sitten on se "väärä", en ole varma?), kaksi -86 syntynyttä ja yhden -83 syntyneen Jaanan, -89 syntyneen Sirpan, 60-luvulla syntyneen Annin, kaksi 70-luvulla syntynyttä Riittaa, kaksi 70-luvulla syntynyttä Tarjaa, -90 syntyneen Annen, kaksi 70-luvulla syntynyttä Seppoa, ja -90 syntyneen Lenitan.
Sori pitkä lista. :-D :-P
Itselläni on ihan ikäluokan mukainen nimi, mutta kuitenkin aika harvinainen. Ei olis kiva olla Minna, Jenni, Hanna, Anu tai Johanna, niin kuin ikäluokkani suosituimmat nimet olivat. :-)
Kahvit tyrskähti näppikselle. Kerros, miten tarina jatkuu?