Miksi korkeakouluharjoitteluukin tarvitsee vuosien kokemuksen?
On ilmeisesti enää edes haaveille mistään edes etäisesti omaa alaa sivuavasta työpaikasta. Tunnetusti mihinkään ei kannata edes hakea, koska vaikka olisi yksi maisterin tutkinto ja toinen tulossa niin ilman vuosien kokemusta ei saa edes ei kiitos-viestiä.
Ainut keino saada edes jotakin työkokemusta omalta alalta on harjoittelu mutta jopa niihin vaaditaan kymmenien vuosien kokemus! Kolmas maisteri tässä pitää vielä tehdä...
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, kyllä että voi olla vaikeaa - mutta jotenkin ap nyt haluaa yleistää oman ongelmansa vähän liian laajalle.
Suhteista on varmasti hyödyä, mutta itse olen tehnty yhteistyötä niin konslutti- kuin teknlogiafirmojen kanssa osaamiskehitteämisessä ja voin sanoa, että tälläkin hetkellä yritykset ottavat harjoittelijoita/ osa-aikaisia/ kesätyöntekijöitä jne. juuri sillä periaatteella, että näistä löytyy ne tulevaisuden osaajat - ja ihan ilman työkokemusta ja suhteita.
Kokemuksen puute saattaa olla onglema, jos ikää on jo se 30 eikä CV:ssä ole työkokemusta. Tämä tietenkin herättänee vähän kummastusta - eikä ongelma katoa sillä kolmannellakaan maisterintutkinnolla.
Minä toisaalta ymmärrän ap:n ajatuksen tuosta kolmannesta tai jopa neljännestä tutkinnosta. Opiskeleijana on tavallaan ajatus tai haave hienosta työpaikasta, johon voi päästä valmistumisen jälkeen. Työttömänä kotona ollessa haaveet katoavat nopeasti ja passivoituu, sitä paitsi ei opiskelust ole koskaan haittaa.
Jos se opiskelu ei johda työpaikkaan, mikä hyöty siitä on?
Oppii asioita uusista aiheista, oppii nopeaksi lukijaksi, oppii tehokkaita opiskelutekniikoita, oppii kirjoittamaan, joutuu miettimään asioita mitä ei vielä osaa. Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston rekrysivustoa kun katson, niin tämähän on täynnä kaikenlaista! Tarjonnasta ei ainakaan ole pulaa. Onko hakijassa vikaa?
Voi pyhä yksinkertaisuus... Omassa yliopistossani on noin 17 000 opiskelijaa, ja jos ap opiskelee Helsingissä, niin siellä vielä enemmän. Vieläkö tarjonta tuntuu suurelta?
Meinaat, että ne 17000 opiskelijaa haluavat syyslukukauden ajaksi miltei palkattomaan harjoitteluun ulkomaille? Sellaisia paikkoja oli ap:n profiiliin sopivasti useampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs sinä kakkonen aioit elättää kaikki ne, jotka raakkaisit pois opiskelupaikoilta? Eikö noita uuninpankolla makoilevia ole jo riittävästi. Koulutuksen kautta on kuitenkin suurempi mahdollisuus työllistyä kuin pelkällä peruskoulutodistuksella tai lukiotodistuksellakaan.
Menevät sitten ammattikouluun. Tai jos ei nappaa niin kituuttaa kelan rahoilla, maisteriksi valmistumisen jälkeen kun nykyäänkin suurin osa kelan rahoilla. Tuskin tarvitaan satojentuhansie arvoista koulutusta jos lopputulos on kelan rahat ja kotona makoilu.
Ammattikoulusta valmistutaan ihan yhtä lailla työttömiksi nykyään. Siellä on jos jonkinlaista media-assistentin ja eläintenhoitajan sun muuta koulutusohjelmaa, joiden työllisyysnäkymät ovat erittäin huonot. Kaikista ei voi tulla raksamiehiä tai lähihoitajia; eivät nekään alat loputtomasti vedä.
Mutta on näköalatonta sanoa, että koulutusta ei tarvita, jos lopputuloksena on kuitenkin työttömyys. Jos ei hanki mitään koulutusta, niin sillä ainakin torppaa mahdollisuutensa päästä edes joskus tulevaisuudessa työelämään kiinni.
Nämä työttömyysketjut päätyvät AINA samaan lopputulemaan: mikään ei kannata, onnistu kuitenkaan tai ole ylipäätään mahdollista. Verkostoja tarvitaan, mutta niiden hankkiminen ei kannata kuitenkaan. Osaamista tarvitaan, mutta ei sitä ylipäätään voi hankkia. Työpaikkoja ei vaan ole, mutta jos onkin, niin ei niitä oikeasti ole.
Jos asenne on tuo, niin ei kukaan voi teitä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai? Minä olen päässyt liki ilman mitään työkokemusta (ellei parin kk siivoamistyön tekemistä lasketa) palkattuun korkeakouluharjoitteluun ja en ollut vielä edes valmistunut kandiksi.
Joko sinulla on hyvät suhteet tai olet suomenruotsalainen? Itse olen koko 7 vuoden ajan hakentu harjottelupaikkoja, niin palkallisia kuin palkattomia enkä ikinä ole päässyt kuin kahteen haastatteluun. Opiskelen kiusallani vaikka kolmannen maisterin ja tohtorin tutkinnon siihen päälle, sillä en ikinä meinaa luopua unelmasta päästä johkin mukavaan työhön.
ap
Mitä olet opiskellut?
No sanotaankon näin että näillä opintopisteillä koko yhteiskuntatieteellinen tiedekunta logopediaa lukuunottamatta alkaa olla jo hyvin tuttu.
ap
Miten on osaamisen laita? Työkokemus määrittää käytännössä kenet otetaan töihin. Ennen opinnot merkitsiivät jotain työelämän alussa mutta nyt ei enää.
Itse kyllä katson opintotodistukset työtodistusten lisäksi. Niistä näkee millä asenteella hommansa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston rekrysivustoa kun katson, niin tämähän on täynnä kaikenlaista! Tarjonnasta ei ainakaan ole pulaa. Onko hakijassa vikaa?
Voi pyhä yksinkertaisuus... Omassa yliopistossani on noin 17 000 opiskelijaa, ja jos ap opiskelee Helsingissä, niin siellä vielä enemmän. Vieläkö tarjonta tuntuu suurelta?
Meinaat, että ne 17000 opiskelijaa haluavat syyslukukauden ajaksi miltei palkattomaan harjoitteluun ulkomaille? Sellaisia paikkoja oli ap:n profiiliin sopivasti useampia.
Missasin sen viestin, jossa ap kertoo tahtovansa ulkomaille harjoitteluun.
Riippuu varmaan alasta ja pyytääkö harjoittelusta palkkaa.
"No se liiton suositus kävisi mulle"
... hahah joo sitten kun osaat jotain. Seuraava. Joiltain ihmisiltä vaan puuttuu nöyryys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nyt on liikaa hakijoita joka paikkaan ja koulutusinflaatio. Olen samassa veneessä, paitsi työkokemusta on se 10 vuotta. Silti mihinkään ei pääse enää.
Onhan tämä naurettavaa kun kahdella maisterin tutkinnolla ei pääse Suomessa edes palkattomaan harjoitteluun.
Puolet AMK-paikoista pois ja yliopistoihin sisäänotto vain joka toinen vuosi.
Ja välivuosia tulee vain valtavasti lisää ja lisää tuolla systeemillä, kun jo nyt ollaan huolissaan siitä, että nuorille tulee välivuosia jo nykyisellään aivan liikaa. Jos jollekkin suositulle alalle pääsisi vasta toisella tai kolmannella yrittämällä, niin siinäpä on saattunut silloin tuolloin mennä aikaa ainakin 2-4 vuotta hukkaan. Ei ollenkaan hyvä, ei yksilön itsensä, eikä yhteiskunnan kannalta.
Mitä ovat taloushallinnon "entry-level" työt käytännössä? Millaisia tehtäviä ja millaisissa paikoissa? (Siis onko niitä tilitoimistoissa, isojen firmojen omilla talousosastoilla vai missä?) Itsellä on paljon tilasto/matemaattista osaamista, joten talouspuolen töiden pitäisi siinä mielessä sujua, mutta yleensä kaikissa ilmoituksissa vaaditaan ehdottomasti talouspuolen koulutustakin, ja sitä taas ei ole.
Ja tiedän ap:n tunteen. Itse hain sitä harjoittelupaikkaani 3 vuotta ennen kuin se löytyi. Lopulta jostain ihmeen syystä minut kuitenkin poimittiin sen noin sadan hakijan joukosta, vaikka työkokemusta ei ollut lainkaan muusta kuin hanttihommista ja niistäkin vähän. Minulla oli siis tehtäviin vaadittava osaaminen, mutta aivan varmasti oli monella muullakin noin isosta hakijajoukosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkaton harjoittelu ulkomailla? Mietin vaan kenellä on varaa moiseen. Suomessa kämppä ja laskut pyörivät koko ajan, tähän päälle vielä asunto ulkomailta? Aikamoiset säästöt ja paksu isin lompakko saisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, kyllä että voi olla vaikeaa - mutta jotenkin ap nyt haluaa yleistää oman ongelmansa vähän liian laajalle.
Suhteista on varmasti hyödyä, mutta itse olen tehnty yhteistyötä niin konslutti- kuin teknlogiafirmojen kanssa osaamiskehitteämisessä ja voin sanoa, että tälläkin hetkellä yritykset ottavat harjoittelijoita/ osa-aikaisia/ kesätyöntekijöitä jne. juuri sillä periaatteella, että näistä löytyy ne tulevaisuden osaajat - ja ihan ilman työkokemusta ja suhteita.
Kokemuksen puute saattaa olla onglema, jos ikää on jo se 30 eikä CV:ssä ole työkokemusta. Tämä tietenkin herättänee vähän kummastusta - eikä ongelma katoa sillä kolmannellakaan maisterintutkinnolla.
Minä toisaalta ymmärrän ap:n ajatuksen tuosta kolmannesta tai jopa neljännestä tutkinnosta. Opiskeleijana on tavallaan ajatus tai haave hienosta työpaikasta, johon voi päästä valmistumisen jälkeen. Työttömänä kotona ollessa haaveet katoavat nopeasti ja passivoituu, sitä paitsi ei opiskelust ole koskaan haittaa.
Oppii asioita uusista aiheista, oppii nopeaksi lukijaksi, oppii tehokkaita opiskelutekniikoita, oppii kirjoittamaan, joutuu miettimään asioita mitä ei vielä osaa. Jne
Opiskella voi myös omalla ajalla, 2. korkeakoulututkinnon jälkeen opiskelun tulisi olla maksullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missasin sen viestin, jossa ap kertoo tahtovansa ulkomaille harjoitteluun.
Se lienee implisiittisesti sanottu, kun ap kovasti vannotti tahtoaan päästä työhön kiinni. Jos tässäkin kohtaa aletaan esittämään ehdottomia vaatimuksia, niin työttömyys on aivan oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Nämä työttömyysketjut päätyvät AINA samaan lopputulemaan: mikään ei kannata, onnistu kuitenkaan tai ole ylipäätään mahdollista. Verkostoja tarvitaan, mutta niiden hankkiminen ei kannata kuitenkaan. Osaamista tarvitaan, mutta ei sitä ylipäätään voi hankkia. Työpaikkoja ei vaan ole, mutta jos onkin, niin ei niitä oikeasti ole.
Jos asenne on tuo, niin ei kukaan voi teitä auttaa.
Itseäni kiinnostaisi juurikin yhteiskunnalliset työt, järjestötyöt tai yrityksissä yhteiskuntavastuuala.
Ensi keväänä onneksi taas tulossa harjoittelupaikkoja auki, olisiko vinkkejä hakemuksen tekemiseen?
ap
Työpaikoilla on tällä hetkellä niin vähän ilmaa, että voi olla vaikeaa löytää henkilöä ohjaamaan ja perehdyttämään sitä korkeakouluharjoittelijaa. Siksi se, jolla on jo spesifiä kokemusta haettavasta työtehtävästä, saa paikan helpommin. Hänestä voi olla aitoa apua työtehtävissä. Tosin sehän ei ole korkeakouluharjoittelun alkuperäinen funktio.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan alasta ja pyytääkö harjoittelusta palkkaa.
"No se liiton suositus kävisi mulle"
... hahah joo sitten kun osaat jotain. Seuraava. Joiltain ihmisiltä vaan puuttuu nöyryys.
Yhtään ilmaista työtuntia en tee.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nyt on liikaa hakijoita joka paikkaan ja koulutusinflaatio. Olen samassa veneessä, paitsi työkokemusta on se 10 vuotta. Silti mihinkään ei pääse enää.
Onhan tämä naurettavaa kun kahdella maisterin tutkinnolla ei pääse Suomessa edes palkattomaan harjoitteluun.
Puolet AMK-paikoista pois ja yliopistoihin sisäänotto vain joka toinen vuosi.
Ja välivuosia tulee vain valtavasti lisää ja lisää tuolla systeemillä, kun jo nyt ollaan huolissaan siitä, että nuorille tulee välivuosia jo nykyisellään aivan liikaa. Jos jollekkin suositulle alalle pääsisi vasta toisella tai kolmannella yrittämällä, niin siinäpä on saattunut silloin tuolloin mennä aikaa ainakin 2-4 vuotta hukkaan. Ei ollenkaan hyvä, ei yksilön itsensä, eikä yhteiskunnan kannalta.
Pitäisi myös vähentää lukioverkostoa reippaasti ja tehostaa opinto-ohjausta jotta useampi meniis amikseen. Amikseen tarvittaisiin lisäksi paremmin työelämää palvelivia linjoja. Kaikkien ei tulisi edes haluta yliopistoon saati päästä sinne. Mikä järki viettää ensin 4 välivuotta sitten 7 vuotta opiskellen ja valmistua kortistoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskella voi myös omalla ajalla, 2. korkeakoulututkinnon jälkeen opiskelun tulisi olla maksullista.
Omalla ajalla? Tuskin kovin moni opiskelee työnantajan ajalla.
Mä sain kyllä harjoittelun ilman oman alan työkokemusta. Olin ollut muutaman kesän jäätelökioskilla ja tehtaassa ja sain paikan nimenomaan siksi, että mulla ei ollut vielä työkokemusta = tein hyvän hakemuksen jolla pääsin haastatteluun ja haastattelussa vaikutin fiksulta ja järkevältä. Pomo sanoi myöhemmin että ottivat mut nimenomaan siksi, koska vaikutin hyvältä tyypiltä ja tarvitsin työkokemusta. Eli joissain paikoissa, jotka ymmärtävät mitä harjoittelu on, onneksi ajatellaan näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkaton harjoittelu ulkomailla? Mietin vaan kenellä on varaa moiseen. Suomessa kämppä ja laskut pyörivät koko ajan, tähän päälle vielä asunto ulkomailta? Aikamoiset säästöt ja paksu isin lompakko saisi olla.
Olen ilman merkittäviä säästöjä tai isin lompakkoa tehnyt tuonkin reissun. Niihin kuuluu yleensä kämppä ja pieni korvaus, kuten Euroopassa on tapana. Ainakin Aalto pari vuotta sitten maksoi myös tonnin apurahan kaikille lähtijöille (niissä oli kiintiö, mutta se ei tullut täyteen). Oman kämpän voi laittaa vuokralle. Opintolainankin voi ottaa, mutta sitä en edes tarvinnut.
Alkaa suoraan sanottuna vituttaa tämä jatkuva selittely ja mutkuilu. Muut keksivät keinot ja lähtevät pienestä liikkeelle sinnikkäästi, useimmat ilman mitään isejä tai äitejä. Te valitatte ja selittelette.
Kai ymmärrätte, että suurin osa opiskelijoista löytää paikkoja ja työllistyy oikein hyvin? He elävät ihan samassa ympäristössä kuin te. Miksi he onnistuvat ja te ette?