Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?

Vierailija
09.09.2016 |

Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.

Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.

Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.

Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.

Mistä tuollainen käytös johtuu?

Kommentit (231)

Vierailija
1/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole tapana tuliaisia tarjota, Virossa on

Vierailija
2/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olen jo kattanut seitsemää eri sorttia kahvipöytään vieraita varten, niin en minä välttämättä enää lisää sinne vieraiden tuliaisia, vaan säästän ne jotain seuraavaa käyttökertaa varten.

Tuliaiset helpottavat minun valmistelutyötäni vain siinä tapauksessa, että vieras on etukäteen kertonut tuovansa jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia ihmisiä, erilaisia tapoja. Hänellä on erilainen tapa toimia, kuin sinulla. 

Tavallaan mitätöit hänen tarjoamisensa viemällä ns. parempaa tarjottavaa.

Tarjoiluja viedän yleensä vain nyyttäreihin.

Lahjaksi isäntäväelle viedään viinipullo, kukkia tai suklaarasia.

Vierailija
4/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliainen on tarkoitettu isäntäväelle

Vierailija
5/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai lahjojen perään ruinata. Viethä muutkin lahjat ja haluut sitten lainata

Vierailija
6/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole tapana tuliaisia tarjota, Virossa on

Ihan Suomessa olen perheeni kanssa lapsuuteni ja nuoruuteni elänyt. Virolaisia olen nähnyt vasta kun maa itsenäistyi uudelleen ja heitä tuli Suomeen.

Vierailija
7/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin taas ei ikinä ole ollut tapana laittaa vieraiden tuomia ruokia samantien tarjolle, koska siitä tulee pihi ja nolo vaikutelma. Ruokaa saa vain, jos tuo itse. Tyylitöntä. Lisäksi tarjoilut on yleensä jo suunniteltu etukäteen.

Vierailija
8/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän sitä hieman ärsyttävänä, kun on suunnitellut millaisen tarjoilun milloinkin haluaa laittaa, ja sitten joku tuo jotain mikä ei mielestäni sovi joukkoon. Olen tarkka, tiedän, mutta näin se nyt kuitenkin menee.

Vierailija
9/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää tuoda kutsuille omat syötävät, ihan niin kuin vihjeeksi että tarjottavat ovat paskaa. "Missä on mun tuomiset?! Mä haluun syödä vain niitä!"

Vierailija
10/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olen jo kattanut seitsemää eri sorttia kahvipöytään vieraita varten, niin en minä välttämättä enää lisää sinne vieraiden tuliaisia, vaan säästän ne jotain seuraavaa käyttökertaa varten.

Tuliaiset helpottavat minun valmistelutyötäni vain siinä tapauksessa, että vieras on etukäteen kertonut tuovansa jotain.

Minä kerron joka ikinen kerta tuovani lämpimäisiä ja toinen sitten hymistelee puhelimessa. En voi sille mitään, että minulla ovat aika makurajoitteiset lapset, jotka eivät osaa vielä syödä niin sanotusti aikuiseen makuun leivottuja erikoisuuksia.

Laitatko vieraan tuliaiset pakastimeen? Siellähän ne menevät kolmessa kuukaudessa kuitenkin pilalle koska yleensä makeissa leivonnaisissa on tavallista enenmmän rasvaa. Sanoisit mieluummin suoraan että älä tuo mitään muuta kuin itsesi ja perheesi. Teille on muutenkin vaikeaa keksiä mitään tuliaista koska teillä on jo kaikkea.

Vierailija
11/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vieraat tuovat parhaat tuliaiset ja vieraille on kuitenkin varattu ne Pirkka- tai X-tra-keksit ja pakastepiiraat. Jemmataan paremmat tuotteet omiin tarpeisiin myöhempää käyttöä varten. Näissä perheissä vieraillaan tasan kerran.

Vierailija
12/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaisia ihmisiä, erilaisia tapoja. Hänellä on erilainen tapa toimia, kuin sinulla. 

Tavallaan mitätöit hänen tarjoamisensa viemällä ns. parempaa tarjottavaa.

Tarjoiluja viedän yleensä vain nyyttäreihin.

Lahjaksi isäntäväelle viedään viinipullo, kukkia tai suklaarasia.

Pidän alkoholilahjojen antamista lapsiperheiden kesken sopimattomana esimerkkinä lapsille. En ole ikinä väittänyt tuliaisteni olevan parempia kuin emännän tarjoomukset.

Vierailija
13/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli se laitetaan kompostiin tai pakastimeen? Minne laitat makeis- ja suklaarasiat?

Vierailija
14/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos ei ole mitään valmisteltu, laitetaan tuomisia tarjolle. Yleensä emäntä tai isäntä on miettinyt jotain jo vieraille.

Olisi varsin outo laittaa esimerkiksi synttärisankarin suklaarasioita, mutta enpä osaa ajatella, että laittaisin pikkujouluissakaan annettuja suklaita.

Yleensä vieraiden viinit tarjoillaan, kun omat ilmaantumaan otetut on juotu, mutta sekin vaihtelee. Jos olen varannut jotain tiettyäviiniä tarjoilupuoli huomioiden, se viini on tarjolla... Ainakaan meillä ei mene monesti yhtä viinipulloa enempää, mutta seuraava avataan varmasti, kun edellinen näyttää loppuvan.

Vierailija
15/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kake kirjoitti:

Itse pidän sitä hieman ärsyttävänä, kun on suunnitellut millaisen tarjoilun milloinkin haluaa laittaa, ja sitten joku tuo jotain mikä ei mielestäni sovi joukkoon. Olen tarkka, tiedän, mutta näin se nyt kuitenkin menee.

Mikset sitten sano suoraan ettet halua lämpimäisiä kun puhun niistä jo etukäteen?

Vierailija
16/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli se laitetaan kompostiin tai pakastimeen? Minne laitat makeis- ja suklaarasiat?

Onko noin heikko mielikuvitus? Tietenkin konvehdeilla koristellaan takan reunus. Niitä on kiva katsoa jonain myöhempänä iltana vesi kielellä, kun takka sulattaa ne hiljalleen ja voi kuvitella miltä ne maistuisivat omassa suussa.

Vierailija
17/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää tuoda kutsuille omat syötävät, ihan niin kuin vihjeeksi että tarjottavat ovat paskaa. "Missä on mun tuomiset?! Mä haluun syödä vain niitä!"

Nyt sinä projisoit omia ajatuksiasi vieraidesi päähän. Huomaatko?

Vierailija
18/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan silloin tällöin, mutta meillä syödään niin harvakseltaan kahvileipää, että en halua säilöä avattuja keksipaketteja yms. kaapissa. Ei ne kaikki mene kuitenkaan yhdellä tarjoilulla. Eli jos itse olen laittanut keksejä tarjolle, niin luultavasti vieraan tuoma paketti jää vielä sillä kertaa avaamatta. Ellei nyt jotain ihan spesiaalia ole, kuten konvehteja.

Vierailija
19/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun on allergisia tms ihmisiä niin itketään kuinka vaikeaa on keksiä mitään, mitä he voivat syödä...

Vierailija
20/231 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vieraat tuovat parhaat tuliaiset ja vieraille on kuitenkin varattu ne Pirkka- tai X-tra-keksit ja pakastepiiraat. Jemmataan paremmat tuotteet omiin tarpeisiin myöhempää käyttöä varten. Näissä perheissä vieraillaan tasan kerran.

Kotonaleivotut säilyvät vain päivän tai pari. Eli isäntäväki käy tuliaisten kimppuun kun me lähdemme ovesta ulos? Kiva tietää!