Miksi et tarjoa vieraillesi leipomuksia tai makeisia, joita he tuovat tuliaisiksi?
Minulla on yksi tällainen tuttu. Yritän keventää hänen emännöimistaakkaansa koska hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle. Sen vuoksi olemmekin vieneet heille tuliaisiksi erityisempiä leipomuksia, kalliimpia suklaa- ja makeisrasioita.
Kummeksun todella paljon sitä, ettei hän sitten tarjoa niistä meille vieraille mitään. Viskaa tuliaiset keittiöön johonkin ja siinäpä sitten se.
Olen itse duunariperheestä ja meillä ainakin laitettiin aina vieraiden tuomat lämpimäiset kahvipöytään ja tietenkin avattiin suklaa- tai makeisrasia kahvipöydässä, jotta jokainen saisi suunsa makeaksi. Kerran kävi nolosti kun lapsi kysyi tuliaistemme perään kahvipöydässä.
Olen miettinyt minne tuliaiset häviävät. Leipomukset menevät varmaan kompostiin mutta tänään asiaa pohtiessa tuli mieleen, että tuttuhan voi antaa suklaa- ja makeisrasioita eteenpäin lahjoiksi muille ihmisille.
Mistä tuollainen käytös johtuu?
Kommentit (231)
Oon miettinyt ihan samaa. Jännä lukea täältä näitä erilaisia näkökohtia. Olen aina tulkinnut että ne ihmiset, jotka tunkevat tuomiset kaappiin, ovat vain ajattelemattomia tai yksinkertaisesti juntteja. Törkeänä olen sellaista käytöstä pitänyt. Eikä niillä ihmisillä yleensä ole ollut tarjolla yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliainen on tarkoitettu isäntäväelle
Eli se laitetaan kompostiin tai pakastimeen? Minne laitat makeis- ja suklaarasiat?
Onko noin heikko mielikuvitus? Tietenkin konvehdeilla koristellaan takan reunus. Niitä on kiva katsoa jonain myöhempänä iltana vesi kielellä, kun takka sulattaa ne hiljalleen ja voi kuvitella miltä ne maistuisivat omassa suussa.
Tykkäät näköjään siivoamisesta.
Mun tuttu tekee noin eli tuo kahvipöytään lisää tarjottavaa ihan kuin minun tarjoiluni ei riitä. Niinpä olen opetellut suurieleisesti kiittämään ja laitan hänen tuomisensa esille samalla kun kannan kahvipöydästä tekemäni tarjoilut pois. Sinne menee juusto- ja kuppikakut, pienet leivokset ja suolapalat kasvispiiraista puhumattakaan. Omille lapsille huikkaan, että nyt kävi hyvin, Heli ja perhe toivat tarjottavat, syödään me näitä huomenna.
Ja niin kaveri on tyytyväinen, kun tarjolla on tuomiaan suklaata ja keksejä, ei mitään muuta. Keittiön työtasolla näkyy, että kahvipöydässä oli vaikka mitä, mutta eihän sitä nyt enää kannata tarjota, kun vieras osoitti, etä ei se kelpaa. Minä tietenkin kehun ja riemuitse, että ihanat suklaat ja miten osasitkaan tuoda, kun meillä olisi ollut vain kahta erilaista juustokakkua ja uudella reseptillä tehdyt kasvisnyytit.
Mua ärsytti suuresti jos lapsena sain vierailta tuliaisiksi tai synttärilahjan osana karkkipussin, niin siitä piti aina heti tarjota kaikille. Eikö se pussi ollutkaan minulle??
Jos kyseessä on yllätysvierailu, silloin laitan vieraiden tuomat tuliaiset tarjolle, koska ne todennäköisesti on ainoa mahdollisuus laittaa kahvipöytään jotain, sillä meillä ei makeaa ole yleensä koskaan kaapeissa. Mutta jos minä olen kutsunut vieraan, silloin on oletettavaa, että minä kestitsen. On outoa jos kutsuttu vieras tuo syötävää tarjolle.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan silloin tällöin, mutta meillä syödään niin harvakseltaan kahvileipää, että en halua säilöä avattuja keksipaketteja yms. kaapissa. Ei ne kaikki mene kuitenkaan yhdellä tarjoilulla. Eli jos itse olen laittanut keksejä tarjolle, niin luultavasti vieraan tuoma paketti jää vielä sillä kertaa avaamatta. Ellei nyt jotain ihan spesiaalia ole, kuten konvehteja.
No, juuri siitä arkipullasta poikkeavaa yritän aina viedä ja oikein kysyn myyjiltä suosituksia suklaa- tai makeisrasioita valitessani. Tulee sellainen tunne, että on aivan sama viekö euron suklaalevyn vaiko kolmenkymmenen euron rasian kun sitä ei kuitenkaan arvosteta.
Vierailija kirjoitti:
Kake kirjoitti:
Itse pidän sitä hieman ärsyttävänä, kun on suunnitellut millaisen tarjoilun milloinkin haluaa laittaa, ja sitten joku tuo jotain mikä ei mielestäni sovi joukkoon. Olen tarkka, tiedän, mutta näin se nyt kuitenkin menee.
Mikset sitten sano suoraan ettet halua lämpimäisiä kun puhun niistä jo etukäteen?
Miksei isäntäväki haluaisi lahjaksi leivonnaisia? Ne ovat kivoja esim. aamukahvilla seuraavana päivänä.
Taitaa ap:llä olla aika suuret luulot leipomuksistaan :D Pitää niitä niin ylivertaisina että minkä tahansa muun tarjoaminen on loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Oon miettinyt ihan samaa. Jännä lukea täältä näitä erilaisia näkökohtia. Olen aina tulkinnut että ne ihmiset, jotka tunkevat tuomiset kaappiin, ovat vain ajattelemattomia tai yksinkertaisesti juntteja. Törkeänä olen sellaista käytöstä pitänyt. Eikä niillä ihmisillä yleensä ole ollut tarjolla yhtikäs mitään.
Kuten myös. Tuliaisten jemmaaminen on kyllä jonkinlainen psyykkisen oireilun muoto. Kuka tietää vaikka jemmaajalla on bulimia ja hän kerää sitä varten varastoja?
Sinun lämpimäisesi ja makurajoitteiset lapsesi taidatte olla suoraan jostain 1940-luvulta tähän päivään tupsahtaneet? Vedäpä sepä vekkarisi nykyaikaan, niin saat kyläilykutsujakin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni outoa. Itse laitan aina tarjolle myös tuliaisiksi tuodut ruoat ja / tai juomat.
Ja kyllä. Olen törmännyt tähän vastaavaan kummallisuuteen itsekin. Kysyin usein kutsun saatuani, että mitä voisin tuoda mukanani. Eräällä kerralla minulle kerrottiin, että voisitko tuoda tiettyä (noin 20 euron) viiniä. Ostin kaksi pulloa ja lisäksi toin torilta tuoreita vadelmia ja pensasmustikoita.
Emäntä otti mielellään tuliaiset vastaan. Laittoi marjat jääkaappiin, samoin hyllyyn toisen tuomistani viinipulloista. Sanoi vielä, että huomenna on tuttava perheineen tulossa kylään, joten laittaakin marjat jälkiruokaan.
Aterialla sitten saatiin juoda se yksi pullollinen tuomani viiniä. Toinen niistä jäi emännän kaappiin.
Tästä oppineena tuon nykyisin tuliaiset siten, että mitään "ylimääräistä" en yksin tullessani tuo. Tuollakin kertaa minun olisi ollut edullisempaa käydä ravintolassa syömässä kuin mennä heille syömään.
Jos emännällä jo oli toinen jälkiruoka tehtynä valmiiksi, niin missä välissä hän olisi teille ne marjat tarjonnut? Vai olisiko hänen pitänyt jättää valmiiksi tehty jälkiruoka tarjoamatta, kun sinä toitkin marjoja? Ja kuinka iso porukka teitä oli, kun yksi pullollinen viiniä ei riittänyt? Miksi toit kaksi pulloa, jos teitä oli vain neljä aikuista juomassa?
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu tekee noin eli tuo kahvipöytään lisää tarjottavaa ihan kuin minun tarjoiluni ei riitä. Niinpä olen opetellut suurieleisesti kiittämään ja laitan hänen tuomisensa esille samalla kun kannan kahvipöydästä tekemäni tarjoilut pois. Sinne menee juusto- ja kuppikakut, pienet leivokset ja suolapalat kasvispiiraista puhumattakaan. Omille lapsille huikkaan, että nyt kävi hyvin, Heli ja perhe toivat tarjottavat, syödään me näitä huomenna.
Ja niin kaveri on tyytyväinen, kun tarjolla on tuomiaan suklaata ja keksejä, ei mitään muuta. Keittiön työtasolla näkyy, että kahvipöydässä oli vaikka mitä, mutta eihän sitä nyt enää kannata tarjota, kun vieras osoitti, etä ei se kelpaa. Minä tietenkin kehun ja riemuitse, että ihanat suklaat ja miten osasitkaan tuoda, kun meillä olisi ollut vain kahta erilaista juustokakkua ja uudella reseptillä tehdyt kasvisnyytit.
Oletpa katkeran ja epämiellyttävän kuuloinen henkilö. Ihme, että joku käy sun luona kylässä, mä en kävis.
Vastasit jo itse itsellesi
Vierailija kirjoitti:
hän haluaa aina laittaa pöydän viimeisen päälle.
Pöydän tarjoilut on jo valmiiksi mietitty kokonaisuus
Vierailija kirjoitti:
AV:n hassuttelijamamma iski jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kake kirjoitti:
Itse pidän sitä hieman ärsyttävänä, kun on suunnitellut millaisen tarjoilun milloinkin haluaa laittaa, ja sitten joku tuo jotain mikä ei mielestäni sovi joukkoon. Olen tarkka, tiedän, mutta näin se nyt kuitenkin menee.
Mikset sitten sano suoraan ettet halua lämpimäisiä kun puhun niistä jo etukäteen?
Miksei isäntäväki haluaisi lahjaksi leivonnaisia? Ne ovat kivoja esim. aamukahvilla seuraavana päivänä.
Taitaa ap:llä olla aika suuret luulot leipomuksistaan :D Pitää niitä niin ylivertaisina että minkä tahansa muun tarjoaminen on loukkaus.
Taas sinä projisoit omia ajatuksiasi minun päähäni.
Olisi kaikille suuri helpotus jos emäntä/isäntä sanoisi suoraan ettei saa tuoda lämpimäisiä. Silloin antaisin lasten syödä ennen vierailua mahansa täyteen kotona leivottua ja he olisivat kylässä rauhallisemmin vaikkeivat pitäisikään aikuiseen makuun tehdyistä tarjoomuksista.
Hyvänen aika miten ihmiset loukkaantuu kaikesta. Mä tarjoan usein montaa sorttia ruokia ystäville, en lainkaan pahastu, jos joku haluaa tuoda mukanaan jotain myös. Innokkaita leipureita, joiden mielestä lienee kivaa tehdä uusia juttuja ja tarjota niitä tuliaisina? Itsekin olen aina kysynyt että voinko tuoda jotain, ja vien, jos ei erikseen kielletä. Olen ajatellut, että se on vaan kiva jos on enemmän kaikkea, ja esim vähävaraiset saavat säästöä? Aina en ole muistanut laittaa kaikkea heti esille (emäntänä on usein muutenkin hommaa), en nyt ole ajatellut että joku siitä nokkiinsa ottaa. Saa siitä sanoakin, tietty. Kerran kaveri toi suklaarasian tuliaisina, en laittanut pöytään kun oli jo niin paljon muuta, törkeästi ajattelin possutella sen ihan itse myöhemmin ;)
Minä yleensä kyllä laitan tarjolle tuliaiset, jos ne on pöytään "sopivia". Mutta jos mulle tuodaan suklaata, niin kuvittelen sen olevan mulle! Ja syön ihan itse joskun kun tekee mieli! Ja jos mulla on pöydässä suklaakakku ja mulle tuodaan toinen suklaakakku, niin en laita tarjolle. Laitan pakastimeen ja syödään vaikkapa seuraavana viikonloppuna. Mitäs se sille tuojalle kuuluu, miten lahja käytetään? En minäkään vaadi tilintekoa omista lahjoista.
Mikä se sellainen tuliainen on, josta vaaditaan osinkoa heti? Minä ainakin vien kylään ihan ilman taka-ajatuksia viemiset. Joskus sanon oikein erikseen, että tää suklaa on sitten Mirkku sulle talvi-illan iloksi. Tai että avatkaa tää skumppa sitten kun teillä on kahdenkeskistä aikaa. Tai nää sämpylät on teille iltapalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan silloin tällöin, mutta meillä syödään niin harvakseltaan kahvileipää, että en halua säilöä avattuja keksipaketteja yms. kaapissa. Ei ne kaikki mene kuitenkaan yhdellä tarjoilulla. Eli jos itse olen laittanut keksejä tarjolle, niin luultavasti vieraan tuoma paketti jää vielä sillä kertaa avaamatta. Ellei nyt jotain ihan spesiaalia ole, kuten konvehteja.
No, juuri siitä arkipullasta poikkeavaa yritän aina viedä ja oikein kysyn myyjiltä suosituksia suklaa- tai makeisrasioita valitessani. Tulee sellainen tunne, että on aivan sama viekö euron suklaalevyn vaiko kolmenkymmenen euron rasian kun sitä ei kuitenkaan arvosteta.
Mikset osta vain reilusti itsellesi niitä spesiaalisuklaita, kun kuitenkin näköjään itse niitä himoitset?
En tykkää kun mun äiti meille syömään tullessaan aina tuo jonkun oman viritelmänsä pöytään. Meillä on kaunis kattaus ja sitten sekaan joku muovikipassa voipaperikääreessä puolikisi järsitty savukala.
Hyvää toki tarkoittaa ja kiitän, mutta oikeesti en tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole tapana tuliaisia tarjota, Virossa on
.. ja Viron lisäksi monessa muussa maassa.
Jos pöytä olisi täynnä minun tarjoiluistani, korkkaisin siihen silti myös tuliaisia. Vieras ainakin ilahtuisi siitä.
Mielestäni outoa. Itse laitan aina tarjolle myös tuliaisiksi tuodut ruoat ja / tai juomat.
Ja kyllä. Olen törmännyt tähän vastaavaan kummallisuuteen itsekin. Kysyin usein kutsun saatuani, että mitä voisin tuoda mukanani. Eräällä kerralla minulle kerrottiin, että voisitko tuoda tiettyä (noin 20 euron) viiniä. Ostin kaksi pulloa ja lisäksi toin torilta tuoreita vadelmia ja pensasmustikoita.
Emäntä otti mielellään tuliaiset vastaan. Laittoi marjat jääkaappiin, samoin hyllyyn toisen tuomistani viinipulloista. Sanoi vielä, että huomenna on tuttava perheineen tulossa kylään, joten laittaakin marjat jälkiruokaan.
Aterialla sitten saatiin juoda se yksi pullollinen tuomani viiniä. Toinen niistä jäi emännän kaappiin.
Tästä oppineena tuon nykyisin tuliaiset siten, että mitään "ylimääräistä" en yksin tullessani tuo. Tuollakin kertaa minun olisi ollut edullisempaa käydä ravintolassa syömässä kuin mennä heille syömään.