Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella hyväksikäytetty ja paha mieli :(

Vierailija
09.09.2016 |

Olen auttanut erästä perhettä, jonka suhdetta minuun en nyt lähde tarkemmin avaamaan.
Apua olen antanut esim ruoan, vaatteiden tms. muodossa. Nyt kun koulut alkoi ostin tytölle pari kouluun liittyvää kalliimpaa tavaraa joita ei nyt voi laskea enää välttämättömyydeksi. Olen myös käynyt leffassa tms mukavassa tapahtumassa perheen lapsien kanssa pari kertaa.

Olen aina kokenut auttamisen mukavana kokemuksena, ja perheen äiti vakuuttaa aina kuinka tiukasti heillä menee ja miten kiitollisia he ovat avusta (sanallinen kiitos nyt ei ole se pääasia, vaan että lapset saisivat edes jotain kivaa).

Tähän väliin huomauttaisin, etten itse todellakaan ole rikas tai edes normituloinen, mutta olen lapseton ja sinkku joten rahaa luonnollisesti jää välillä tehdä jotain mukavaa. Perheen äiti tietää tulotasoni kyllä hyvin.

No, nyt kun eilen olin viemässä lasta kotiinsa, tyttö kysyi, että "millon ostat liput [helvetin kallis tapahtuma x tähän]". Järkytyin vähän ja sanoin, etten nyt ymmärrä mistä puhut, mitä tarkoitat?

Tyttö sanoi ihan iloisesti, että "äiti sanoi, että sä kuitenkin ostat, mun pitää kysyä sulta koska sä kuitenkin annat ne ja äiti ei haluu ite ostaa" Ja päälle, että nyt pitäisi pitää asian kanssa kiirettä.

Tuli kyllä todella paha mieli. Lapsen syy ei asia tietenkään ole missään määrin, mikä tekee asiasta paljon pahemman koska päässä kävi jopa, että pitäisikö sittenkin ostaa ne koska asia merkkaisi lapselle varmasti hyvin paljon. Mutta olen aidosti järkyttynyt, koska tässä ei puhuta mistään pienestä summasta, eikä sen ikäinen lapsi voi mennä tapahtumaan yksin, joten ilmeisesti kotona on keskusteltu kahdesta lipusta.

Tietynlainen yksinkertainen vilpittömyys, millä tyttö esitti asian kertoi selkeästi siitä, että musta on puhuttu automaattisena pankkiautomaattina kotona. Ei lapset osaa itse keksiä tuollaisia asioita. Olen kokenut, että autan perhettä joka on todella tiukilla ja hyvin harvoin hemmotellut pienillä kivoilla asioilla (kuten leffaillalla), ettei aina tarvitsisi jäädä paitsi tai olla se joka ei pääse mihinkään tai saa yhtään mitään kivaa. Kuitenkin nyt on oikeasti todella paha mieli. Tapahtuma maksaa enemmän kuin mun yhden kuukauden ruoat yhteensä, ja äiti on sanonut, että mä varmasti ostan. Koen, ettei tässä ole kyse enää "sinnittelevän perheen" auttamisesta vaan oikeasti, että mua pidetään idioottina joka rahoittaa luksusmenoja (johon esim. itse en päässyt lapsena koskaan). Aika iso hyppy siitä, ettei rahat riitä ruokaan siihen, että halutaan tapahtumaan johon luultavasti esim. tytön luokalta ei osallistu kukaan. Tai voisin kuvitella todella harvalla olevan rahaa laittaa tuonikäisen menoon sen verran. En oikeastaan edes tiedä, onko tapahtuma asiallinen tytön ikäiselle.

Äiti tekstasi eilen ja kiitti päivästä, oli ihan normaali ystävällinen itsensä. En ole vastannut. Tuntuu, etten haluaisi enää pitää yhteyttä koko perheeseen mutta en halua tehdä sitä lapsille.

Kommentit (204)

Vierailija
201/204 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että auttelet muslimiperhettä, en ihmettele tuota asennetta lainkaan kun vääräuskoinen kun olet.

Niin varmaan, pidä nyt jo idiootti pääsi kiinni. Oikeasti mene muualle tai edes ulos joskus.

Vierailija
202/204 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään tapauksessa älä nyt lopeta tapaamisia, ostaa ei tarvitse, mutta älä jätä lasta kaiken jälkeen yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/204 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu. Voisin sinua ilahduttaa lahjalla, kun tietäisi minne sen lähetän:)

Vierailija
204/204 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaksi ap:n kaltaista auttajaa. Ovat ihania ihmisiä mutta antavat muiden käyttää itseään hyväksi.

Itsekin koen olevani heille velkaa sillä olen saanut heiltä enemmän kuin olen heille antanut vaikka pyrin tasa-arvoiseen ystävyyteen. Toisinaan se tuntuu vaivaannuttavalle kun toinen antaa niin paljon.

Tunnen myös yhden joka yrittää auttaa väkisellä vaikka apua ei halua vastaanottaa. Tämä henkilö suuttuu jos ei saa auttaa. Monet kerrat on haukkunut minut ja ahdistuneena kysynyt "miksi sinua ei saa auttaa".

.

Olen kokenut saman. Ensimmäinen hiipivä kiusallinen tunne oli "tämä on epäsopivaa". Kiitettiin tekemästäni palveluksesta ostamalla tarpeettoman kallis lahja. Pyydettiin lapsia, tarjottiin ulkona. Jos sanoin ei, suututtiin ja syyllistettiin voimakkaasti. Tarjosin vastavuoroisesti kotonani, mutta ruokaa arvosteltiin eikä syöty. Melkein joka kerta kun tavattiin, tuotiin tavaraa. Olin köyhähkö, mutta silti aina ollut minimalisti. Meille ei edes mahtunut tavaraa, ei tilpehööriä eikä laadukasta merkkituotetta. Samaan aikaan tämä auttaja kritisoi sukulaisiaan, jotka kuulemma kuppasivat ja pyysivät tavaraa. Sitä oli todella kiusallista kuunnella siinä tilanteessa. En koskaan aiemmin ollut törmännyt tuollaiseen tuttavuuteen, enkä onneksi sen jälkeen.

Ap:n tarina kuulostaa kyllä siltä, että on tullut hyväksikäytetyksi. Itsekin tiedän perheen, hyvätuloisen tosin, jonka vauraus on rakennettu sukulaisten selkänahasta ilmaisella työvoimalla.

Kannatan monien viestiä, auta ap kasvottomasti järjestöjen kautta, tämä on myös oma tyylini. Tai sitten autat vain kerran - pari. Vaikutat yksinkertaisesti liian kiltiltä, opettelet laittamaan rajat.

On myös niitä ihmisiä, jotka saavat ilmeisesti jotain vallantunnetta aiheuttamalla kiusallisia tilanteita ja olemalla marttyyria, mutta ap sinä et taida kuulua heihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi