Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko älykkyydestä muka olla jotain haittaa?

Vierailija
07.06.2026 |

Mitä muka? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Muiden jutut tuntuvat tyhmiltä ja menee hermot kun ihmiset eivät ymmärrä yksinkertaisia asioita.

Vierailija
2/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyden ja hulluuden raja voi toisinaan olla vain veteen piirretty viiva...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
4/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ero on todella iso. Älykkyys on aivojen prosessointikykyä, mutta hulluus liittyy mielikuvitukseen ja tunteisiin. Ihminen irtoaa todellisuudesta ja ajautuu psykoosiin.

Siksipä juuri Oulun puukottajanasut on Niuvassa, että he eivät ole millään tavoin neroja mutta erittäin pahasti sekaisin. Jos heillä olisi ollut älykkyyttä hakeutua kouluterveydenhoitajan tai terveysaseman kautta psykiatriseen avohoitoon, he olisivat saaneet ajoissa lääkehoitoa, keskusteluapua ja jättäneet mahdollisesti puukottamatta ventovieraita ja syyttömiä sivullisia. Eivätkä olisi vaipuneet psykoosiin, joka on siitä ikävä, että se voi kestää loppuiänkin.

Psykoottisuus voi joskus hyvin harvoin napsahtaa päälle jonkin traumaattisen tilanteen takia, mutta yleensä tila kehittyy ja pahenee vähitellen, omaisten oltua jo pitkään huolissaan nasupotsistaan. Älykäs ihminen tajuaa, että hän tarvitsee hoitoa ja hakeutuu sinne ajoissa.

Vierailija
5/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja sinulla ei ole huolta siitä, että olisit älykäs.😂😂😂

Vierailija
6/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sillai harmillista että luulin koko nuoruuteni olevani todella tyhmä. Edes kympit koulutodistuksessa ei vakuuttaneet minua muusta. Vasta yli nelikymppisenä kun työuupumuksen yhteydessä tutkittiin pääkoppaa ja mitattiin siinä sivussa älykkyys ja todettiin, että ei mulla ole muistisairautta vaan burn out, mulle kerrottiin että ÄO:ni on yli 150.

Se selitti melko paljon aiemmista vaikeuksista. Siitä, etten oikein kohdannut muiden ihmisten kanssa ja että he ei pysyneet mun ajatuksissa mukana.

Kun tietää olevansa älykäs, voi pikkasen säätää itseään tyhmemmäksi muiden tasolle. Jos ei tiedä, ihmettelee koko ajan, mikä hemmetti tässä on ongelmana, kun minä ja muut ei tajuta toisiamme. Muut voi tuumata että jopas tuo tuossa keulii tiedoillaan kun itse ajattelen, että kaikkihan nämä jutut tietää kun kerran minäkin.

Vierailija
7/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla älykäs, mutta lapsuudessa ei ole opetettu tunnetaitoja tai on esimerkiksi aleksitymia lapsuuden laiminlyöntien takia. Hermoston herkkyys. Nykyinen yhteiskunta on julma ympäristö monelle. 

Vierailija
8/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaa miten tyhmiä muut ihmiset ovat ja heidän kansaan pitäisi jaksaa elää. Älykkäitä on hyvin vähän.

Vierailija
9/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla älykäs, mutta lapsuudessa ei ole opetettu tunnetaitoja tai on esimerkiksi aleksitymia lapsuuden laiminlyöntien takia. Hermoston herkkyys. Nykyinen yhteiskunta on julma ympäristö monelle. 

Tyhmä sinä olet kuin vasemman jalan saapas

Vierailija
10/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisuuden tunne. Vaikeus löytää kavereita joiden kanssa keskustella ”samalla viivalla”. 

Oma lapseni on jostain syystä epätavallisen fiksu.

Varsinkin yläaste oli hänelle aika raskasta aikaa kun koki olevansa ”outo”. Myöhemmin hän on hakeutunut opiskelemaan kouluun missä kaikki ovat jollain mittarilla keskivertoa lahjakkaampia, ja nyt hän vaikuttaa elämäänsä oikein tyytyväiseltä. 

Vierailija
11/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän älykäs on varma kaikesta. Hän tietää mikä on paras automerkki, olut ja makkara, mitä puoluetta, lätkäjoukkuetta ja sodan osapuolta pitää kannattaa. Hänelle mielen vahvuutta on se ettei koskaan muuta mieltään, vaikka todisteet kuinka puhuisivat vastaan.

Älykäs ei ota mitään itsestään selvyytenä. Kaikesta pitää miettiä, onko se niin vain onko se näin, vai ehkä jollain kolmannella tavalla. Ei älykäs pyri löytämään mitään lopullista totuutta, koska tietää että useimista asioista sellaista ei ole. Hän muodostaa mallin, joka parhaiten selittää syyt ja seuraukset. Ja hän on aina valmis kehittämään ja muuttamaan mallia. Älykäs on myös valmis tunnustamaan tietämättömyytensä, mutta innokas korjaamaan sen. Kaikki tämä vaatii ajatustyötä. Älykäs voi istua hiljaa ja tuijottaa harmaata seinää, ja silti pääkopassa käy armoton pöhinä.

Joten: vaikka älykkyys on lahja, niin on se myös rasitus.

Vierailija
12/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin älykkäänä miehenä on vaikeampaa löytää parisuhde, kun naisia ei harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta kiinnosta älykkäät miehet. Toisaalta melkein kaikki muu elämässä sujuu helpommin älykkäänä.

Vierailija
13/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se sillai harmillista että luulin koko nuoruuteni olevani todella tyhmä. Edes kympit koulutodistuksessa ei vakuuttaneet minua muusta. Vasta yli nelikymppisenä kun työuupumuksen yhteydessä tutkittiin pääkoppaa ja mitattiin siinä sivussa älykkyys ja todettiin, että ei mulla ole muistisairautta vaan burn out, mulle kerrottiin että ÄO:ni on yli 150.

Se selitti melko paljon aiemmista vaikeuksista. Siitä, etten oikein kohdannut muiden ihmisten kanssa ja että he ei pysyneet mun ajatuksissa mukana.

Kun tietää olevansa älykäs, voi pikkasen säätää itseään tyhmemmäksi muiden tasolle. Jos ei tiedä, ihmettelee koko ajan, mikä hemmetti tässä on ongelmana, kun minä ja muut ei tajuta toisiamme. Muut voi tuumata että jopas tuo tuossa keulii tiedoillaan kun itse ajattelen, että kaikkihan nämä jutut tietää kun kerran minäkin.

Tämä. Ja sitten kun asian tajuaa siitä ei voi puhua ettei vaikuta leuhkalta/muut loukkaannu.

Vierailija
14/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä huoli, sun ei varmaan tartte olla huolissaan...

Vierailija
15/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Mistään hyvästä asiasta ei voi olla haittaa.

Vierailija
16/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Muiden jutut tuntuvat tyhmiltä ja menee hermot kun ihmiset eivät ymmärrä yksinkertaisia asioita.

Et ole riittävän älykäs sitten.

Vierailija
17/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on montaa eri lajia. Esim matikkaneron sosiaaliset taidot voi olla heikot 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria

Vierailija
18/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivisessa mielessä kyllä, muuten on ongelmia jotka heikentävät älykkyyttä.

Vierailija
19/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunismissa omilla aivoilla ajattelu on kielletty. Siksi vihervassarit ja demarit ovat raivoissaan, jos joku ei halua että Suomi tuhotaan. 

Vierailija
20/21 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on montaa eri lajia. Esim matikkaneron sosiaaliset taidot voi olla heikot 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria

Totta. Yliopiston käytävillä kun kävelee niin näkee miten olematon monen kehonrakennuksellinen älykkyys on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi