Todella hyväksikäytetty ja paha mieli :(
Olen auttanut erästä perhettä, jonka suhdetta minuun en nyt lähde tarkemmin avaamaan.
Apua olen antanut esim ruoan, vaatteiden tms. muodossa. Nyt kun koulut alkoi ostin tytölle pari kouluun liittyvää kalliimpaa tavaraa joita ei nyt voi laskea enää välttämättömyydeksi. Olen myös käynyt leffassa tms mukavassa tapahtumassa perheen lapsien kanssa pari kertaa.
Olen aina kokenut auttamisen mukavana kokemuksena, ja perheen äiti vakuuttaa aina kuinka tiukasti heillä menee ja miten kiitollisia he ovat avusta (sanallinen kiitos nyt ei ole se pääasia, vaan että lapset saisivat edes jotain kivaa).
Tähän väliin huomauttaisin, etten itse todellakaan ole rikas tai edes normituloinen, mutta olen lapseton ja sinkku joten rahaa luonnollisesti jää välillä tehdä jotain mukavaa. Perheen äiti tietää tulotasoni kyllä hyvin.
No, nyt kun eilen olin viemässä lasta kotiinsa, tyttö kysyi, että "millon ostat liput [helvetin kallis tapahtuma x tähän]". Järkytyin vähän ja sanoin, etten nyt ymmärrä mistä puhut, mitä tarkoitat?
Tyttö sanoi ihan iloisesti, että "äiti sanoi, että sä kuitenkin ostat, mun pitää kysyä sulta koska sä kuitenkin annat ne ja äiti ei haluu ite ostaa" Ja päälle, että nyt pitäisi pitää asian kanssa kiirettä.
Tuli kyllä todella paha mieli. Lapsen syy ei asia tietenkään ole missään määrin, mikä tekee asiasta paljon pahemman koska päässä kävi jopa, että pitäisikö sittenkin ostaa ne koska asia merkkaisi lapselle varmasti hyvin paljon. Mutta olen aidosti järkyttynyt, koska tässä ei puhuta mistään pienestä summasta, eikä sen ikäinen lapsi voi mennä tapahtumaan yksin, joten ilmeisesti kotona on keskusteltu kahdesta lipusta.
Tietynlainen yksinkertainen vilpittömyys, millä tyttö esitti asian kertoi selkeästi siitä, että musta on puhuttu automaattisena pankkiautomaattina kotona. Ei lapset osaa itse keksiä tuollaisia asioita. Olen kokenut, että autan perhettä joka on todella tiukilla ja hyvin harvoin hemmotellut pienillä kivoilla asioilla (kuten leffaillalla), ettei aina tarvitsisi jäädä paitsi tai olla se joka ei pääse mihinkään tai saa yhtään mitään kivaa. Kuitenkin nyt on oikeasti todella paha mieli. Tapahtuma maksaa enemmän kuin mun yhden kuukauden ruoat yhteensä, ja äiti on sanonut, että mä varmasti ostan. Koen, ettei tässä ole kyse enää "sinnittelevän perheen" auttamisesta vaan oikeasti, että mua pidetään idioottina joka rahoittaa luksusmenoja (johon esim. itse en päässyt lapsena koskaan). Aika iso hyppy siitä, ettei rahat riitä ruokaan siihen, että halutaan tapahtumaan johon luultavasti esim. tytön luokalta ei osallistu kukaan. Tai voisin kuvitella todella harvalla olevan rahaa laittaa tuonikäisen menoon sen verran. En oikeastaan edes tiedä, onko tapahtuma asiallinen tytön ikäiselle.
Äiti tekstasi eilen ja kiitti päivästä, oli ihan normaali ystävällinen itsensä. En ole vastannut. Tuntuu, etten haluaisi enää pitää yhteyttä koko perheeseen mutta en halua tehdä sitä lapsille.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: kuten monet ovat korostaneet, lapset ovat näissä asioissa todella ovelia.
Voitteko lopettaa tuon lapsen oveluudesta jauhamisen, ap on jo kommenteissa maininnut puhuneensa sen lokkiäidin kanssa ja se oli myöntänyt sen olleen sen idea.
olisit vastanut kiitos itselleen kiva oli , "maija" juuri kysyi lippuja x joista oli ollut puhetta kotona että ostaisin valitettavasti ei minulla ole rahaa niihin
On paljon ihmisiä jotka häikäilemättömästi käyttävät hyväkseen toisen anteliaisuutta ja hyväntahtoisuutta eivätkä edes häpeä sitä, varmasti kaikki tietävät tapauksia joko läheltä tai kaukaa.
Lasten kasvatusvastuu on aina ensisijaisesti omien vanhempien Aina .
On hyvä jos on auttavaa tukiverkostoa lähellä ja ympärillä esim: isovanhemmat, ystävät jne
Jopa koira tietää että ruokkivaa kättä ei purra tai 💉 piikille.
Kiittämättömyys on maailman palkka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: kuten monet ovat korostaneet, lapset ovat näissä asioissa todella ovelia.
Voitteko lopettaa tuon lapsen oveluudesta jauhamisen, ap on jo kommenteissa maininnut puhuneensa sen lokkiäidin kanssa ja se oli myöntänyt sen olleen sen idea.
Mun mielestä ap sanoi, että äiti oli myöntänyt että siitä (konsertista) oli puhuttu, ei etta lippurahojen lypsaminen oli sen idea.
Mutta mita sitten jos mutsi on lokki? ymmarsin etta ap halusi tarjota elamyksia lapselle, ei aidille. Miksi se etta mutsi ei osaa arvostaa ap:n uhrauksia tarpeeksi vanhentaisi sita arvoa, jonka ap tuottaa lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin täällä jo on sanottu. Yh-perheet saa tässä maassa niin paljon tukia ( lapsilisät korotettuna, mahd kh-tuki, elarit, asumistuki), että eivät todellakaan voi olla köyhiä!
Pidä AP puoliasi!
Älä nyt vedä tuota yh-propagandaa tähänkin juttuun mukaan, yh-perheissä on paljon köyhyyttä. Se ei tietenkään oikeuta hyväksikäyttämään ketään niin kuin tässä tapauksessa, mutta ihan faktana tiedoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
olisit vastanut kiitos itselleen kiva oli , "maija" juuri kysyi lippuja x joista oli ollut puhetta kotona että ostaisin valitettavasti ei minulla ole rahaa niihin
Ei. Tuohan tarkoittaa, että "olisin kyllä liput ostanut jos vain olisi rahaa". Ihan väärä viesti.
Mun mielestä ongelma on ap:n, ei tyton mutsin. Eihän kukaan ole pakottanut ap:ta ostamaan lippuja. Tyttö kysyi, ap sanoi ei. Aika moni vanhempi varmaan tormaa vastaavaan tilanteeseen. Sita kutsutaan rajojen asettamiseksi lapselle. Mutta musta kuulostaa siltä, etta ap ei osaa asettaa rajoja itselleen. enka sano tata pahalla, vaan tarkoitan sita, etta toiset eivat voi tietaa sinun rajojasi jos et niita itse aseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin täällä jo on sanottu. Yh-perheet saa tässä maassa niin paljon tukia ( lapsilisät korotettuna, mahd kh-tuki, elarit, asumistuki), että eivät todellakaan voi olla köyhiä!
Pidä AP puoliasi!
Älä nyt vedä tuota yh-propagandaa tähänkin juttuun mukaan, yh-perheissä on paljon köyhyyttä. Se ei tietenkään oikeuta hyväksikäyttämään ketään niin kuin tässä tapauksessa, mutta ihan faktana tiedoksi vaan.
Ei todellakaan ole, suomessa ei ole yh-köyhyyttä.
Suomen köyhiä ovat esim. opiskelijat jne.
Rasittaa lukea muka köyhistä yh-perheistä, kun tietää niiden kuppaavan kaiken ympäriltään ja mm. sossusta saavat harkinnanvaraisena kaiken mitä haluavat. Samaan aikaan monilla muilla ei ole varaa edes välttämättömiin lääkkeisiin, ei varaa ruokaan jne. eikä niitä auta kukaan niin kuin näitä kuppaisia yh-perheitä autetaan ties mitä ryhmiä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ongelma on ap:n, ei tyton mutsin. Eihän kukaan ole pakottanut ap:ta ostamaan lippuja. Tyttö kysyi, ap sanoi ei. Aika moni vanhempi varmaan tormaa vastaavaan tilanteeseen. Sita kutsutaan rajojen asettamiseksi lapselle. Mutta musta kuulostaa siltä, etta ap ei osaa asettaa rajoja itselleen. enka sano tata pahalla, vaan tarkoitan sita, etta toiset eivat voi tietaa sinun rajojasi jos et niita itse aseta.
Siksi ehdotann, että teet omat rajasi itsellesi selväksi ja pidä puolesi. Autat vain niin paljon kuin itse vapaaehtoisesti haluat. Sinulla ei ole velvollisuutta tehdä yhtään enempää. Perhe on pärjännyt ennen sinua tulee pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ehdotann, että teet omat rajasi itsellesi selväksi ja pidä puolesi. Autat vain niin paljon kuin itse vapaaehtoisesti haluat. Sinulla ei ole velvollisuutta tehdä yhtään enempää. Perhe on pärjännyt ennen sinua tulee pärjäämään.
Kukaan ei tässä neuvossa ota huomioon, että tuollainen lokkiperhe voi olla aika kostonhimoinen, jos ei saa mitä haluaa ja mihin on tottunut.
Huonolla tuurilla ap:lle voi käydä huonostikin, jos jatkaa tuon perheen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä AP puoliasi!
Rasittaa lukea muka köyhistä yh-perheistä, kun tietää niiden kuppaavan kaiken ympäriltään ja mm. sossusta saavat harkinnanvaraisena kaiken mitä haluavat. Samaan aikaan monilla muilla ei ole varaa edes välttämättömiin lääkkeisiin, ei varaa ruokaan jne. eikä niitä auta kukaan niin kuin näitä kuppaisia yh-perheitä autetaan ties mitä ryhmiä myöten.
Työssäkäyvä pienituloinen yh ei saa sossusta latin latia. Lakkaa nyt meuhkaamasta tuota älyvapaata mutuasi, jos tässä nyt joku yh onkin lokkeillut niin ei ole muiden syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä AP puoliasi!
Työssäkäyvä pienituloinen yh ei saa sossusta latin latia. Lakkaa nyt meuhkaamasta tuota älyvapaata mutuasi, jos tässä nyt joku yh onkin lokkeillut niin ei ole muiden syy.
Ei tuo ole mitään mutua, vaan kokemusta asiasta.
Ja tarkoitin tukien varassa olevia yh-perheitä, ei niillä ole rahasta pulaa.
Jotkut työssäkäyvät yh-perheet eivät täytä noita facen sun muiden lokkeiluryhmiä.
Älä laita lasta maksamaan omasta liiallisesta sinisilmäisyydestä ja äitinsä ahneudesta.
Tee lapsen kanssa ilmaisia/halpoja juttuja aina silloin tällöin...ei säännöllisesti vaan vain silloin kun sinulle sopii. Älä sitoudu mihinkään "pakolliseen"!
Olet lapsen kanssa niin kuin itsestäsi tuntuu. Älä ostele, maksele liikoja vaan ole lapsen kanssa. Jos, et halua ostaa mitään niin älä osta. Lapsi loppujen lopuksi nauttii varmaan siitä, että saa olla jonkun aikuisen kanssa kahdestaan, ja hänestä välitetään. Ajattele lasta/ajatteletkin, kaikkea ei tule kukaan koskaan saamaan. Lapsikaan ei saisi lippuja perheeltään.
Vierailija kirjoitti:
Immanuel Kanth kirjoitti:
Ihminen rakastaa kaikista vähiten sitä, josta se on taloudellisesti riippuvainen??
No emmä nyt mitään rakkautta ole tässä hakemassa, huh :D Tietyllä tavalla ei ole väliä vaikka lapsi ei edes pitäisi musta.
On muuten aika pelottavaa huomata, että luulet olevasi "normaali" ja sitten tajuat olleesi taas siinä tilanteessa, ettet OIKEASTI ymmärrä, kun joku ylittää normaalit rajat ja käyttää sua hyväkseen.
Kun asiaa käsiteltiin terapiassa terapeutti sanoi, että käytän tätä auttamista ja ns.korvaamattomana oloa myös itsetuntoa pönkittävänä asiana koska se saa minut tuntemaan oloni tärkeäksi, ja minusta siinä oli paljon järkeä ja työskenneltiin asian parissa.
Ja sitten löydän itseni taas tilanteesta, missä ihmiset ihmettelevät ympärilläni, miksi syydän rahaa ja aikaa tuntemattomille.
Viimeksi siis en tajunnut, että tilanteessa oli jotain epänormaalia ennne kuin kämppi pyysi, että olisin alkanut maksaa isomma osan vuokraa, jotta hän olisi voinut säästää rahaa matkustaakseen poikaystävänsä luokse usa:an.Niin kauan siinä meni. Ja silloinkin tarvitsin ulkopuolista ihmettelemään asiaa.
En tiiä edes miksi avaudun tänne. Kai se on vaan niin pelottavaa, ettei voi itseensä luottaa.
Jos käytät auttamista pönkittääksesi itsetuntoa, niin sinulla on ongelmia. Lyhyesti älä auta ketään, sillä teet sen väärästä syystä. Sinun pitää osata arvostaa itseäsi ilman rooliasi hyväntekijänä.
Tässä juuri se syy, miksen jaksa auttaa ketään. Se ahneus on tajutonta ja mikään ei riitä. Tästä karvas opetus oli muutama vuosi sitten, kun erittäin pienipalkkaisena osa-aikatyöntekijänä toimin uupuneen yh:n lapsen tukihenkilönä. Järjestin lapselle kaikkea kivaa pientä, ostin joskus jätskiä uimarannalla, vein kotiin jne. Senkin vielä siedin, että lapsi tuli hirveän nälkäisenä ja ensimmäisenä tavatessa kärtti, että mennään syömään hampparit. Kyllä muutama Euro aina liikenee ja tiedän, että olin lapselle tärkeä. Sitten äitinsä teki viimeisen temppunsa. Ei ollut kyse isosta rahasta, mutta periaatteesta. Sosiaalitoimistosta soitettiin minulle, että tukihenkilöt saavat nyt joksikin lahjaksi kaksi elokuvalippua ja voivat niillä viedä lapsen elokuviin. No, sovittiin elokuva ja liput oli äiti saanut sossusta. Menin hakemaan lapsen elokuviin ja lippuja olikin vain yksi kappale. Toisen oli äiti myynyt kaverilleen. Eli minä sain itse maksaa leffani. Eikä se raha niinkään vaan periaate, jossa sossusta liput oli annettu juuri tukihenkilön ja lapsen yhteiseen elokuvareissuun. Soitin vielä sossuun asiasta ja sosiaalityöntekijä sanoi, että asiassa ei ollut mitään epäselvää ja pahoitteli tilannetta.
Rahaakin enemmän harmitti se tolkuton ahneus...
Jos auttaa muita niin se pitäisi tulla sydämestä eikä sillä ole tarkoitus kiillottaa omaa sädekehää tai nostaa omaa itsetuntoa.
No ap on nyt taas yhtä kokemusta rikkaampi ja viisaampi.
Pidä selvät rajat, opi sanomaan ei ja älä anna muiden syyllistää tai manipuloida.
Saa olla kiltti ja hyvä ihminen mutta ei itsensä kustannuksella. Ei voi antaa muille jos oma elämä ei ole kunnossa ja tasapainossa.
Rahanpyytäjiä löytyy varakkaistakin ihmisistä. Äitini serkun lapsi sai lapsen ja äitiä sitten kutsuttiin katsomaan tätä serkun lapsenlasta. Äiti kommentoi ohimennen jotain pienen bodyn tuomisesta tmv. Tähän serkku totesi napakasti, että "rahaa ne tarvii". Eli äitini pitäisi viedä rahaa vauvalahjaksi? Uskomattoman röyhkeä? 10 Euroa kirjekuoressa? Äitini on eläkkeellä ja tuo serkku varakkaampi + tyttärensä miehineen hyväpalkkaisissa hommissa. Kuinka kehtaa edes esittää toivetta edes? Äiti vie kyllä isoihin kekkereihin rahaa lahjaksi, jos on toive, mutta vauvaakin pitäisi mennä katsomaan shekin kanssa..?
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään osta niitä lippuja. Ei perheen ulkopuolisella ole velvollisuutta ostella yhtään mitään, vaan se auttaminen ja elämyksien tarjoaminen on täysin auttajan omista lähtökohdista tapahtuvaa toimintaa. Lapselle voi selittää, että sinulla ei ole rahaa eikä siinä sen kummempaa. Jos nautit perheen elämään osallistumisesta ja lasten kanssa olemisesta, jatka sitä toki. Siitä on varmasti suuri apu, vaikka se vähän epäkiitollista välillä onkin. Muistat vaan asettaa omat rajasi eikä sinun tarvitse niitä perustella. Ja voihan kyseessä olla jonkinlainen väärinkäsityskin tai vanhemmat ovat yrittäneet kiertää asian suoran kieltämisen sijaan, mutta onnistuneet vain saamaan lapsen pään sekaisin.
Minkä takia täällä kehotetaan ap:aa selittämään lapselle tai äidille ettei ole rahaa. Oli rahaa tai ei, ei hänellä ole mitään velvollisuutta ostaa mitään, eikä selittää yhtään mitään.
Joo,varmaa tarkoitat lippuja Justin Bieberin keikalle. Älä osta, se voi kuunnella musiikin netistä ilmaiseksi.