Pyöräilijä, tiedätkö tätä?
Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Eihän autoilija ole lukemassa pyörätien merkkejä. Eli autoilija ei voi tietää mitä pitkin pyöräilijä ylittää tien. Tietysti tutuissa paikassa voi muistaa missä on pelkkä jalkakäytävä, mutta sekin on voitu juuri aamulla muuttaa kevyenliikenteenväyläksi. Siksi vasta onnettomuuden jälkeen autoilijalle selviää ajoi ko pyöräilijä väärin. Pyöräilijälle on ongelma kun pyörätiet muuttuvat yllättäen jalkakäytäviksi. Tulet jalkakäytävälle paikassa jossa ei näy liikennemerkkejä eli joltain kaupan pihalta tms.
Eihän autoilijan tarvitse tietääkään. Pyöräilijä väistää autoa suojatien kohdalla. Vai mitä tarkoitit? Kyllähän sen nyt näkee, onko siinä suojatie vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eihän autoilija ole lukemassa pyörätien merkkejä. Eli autoilija ei voi tietää mitä pitkin pyöräilijä ylittää tien. Tietysti tutuissa paikassa voi muistaa missä on pelkkä jalkakäytävä, mutta sekin on voitu juuri aamulla muuttaa kevyenliikenteenväyläksi. Siksi vasta onnettomuuden jälkeen autoilijalle selviää ajoi ko pyöräilijä väärin. Pyöräilijälle on ongelma kun pyörätiet muuttuvat yllättäen jalkakäytäviksi. Tulet jalkakäytävälle paikassa jossa ei näy liikennemerkkejä eli joltain kaupan pihalta tms.
Tilanne on autoilijan kannalta ihan helppo. Jos auto kääntyy, väistää. Jos auto tulee kolmion takaa, auto väistää. Muuten pyöräilijä väistää. Pyörätiellä sääntö on aina sama ja jalkakäytävällä ei saa ajaa. Yleensä on osoitettu liikennemerkein, milloin pyörätie muuttuu jalkakäytäväksi. Mutta mitä merkitystä sillä on? Autoilija näkee kyllä, jos hänellä on kolmio eikä kukaan autoilija käänny tietämättään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvikkaan tietää, koska sillä ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun osallistutte keskusteluun niin vastatkaa niille jotka kommentoivat asiallisesti. Älkää lähtekö mukaan riidanhaastajien kanssa kisaamaan. Tämä kun on klassinen riidan aihe ja tarkoituksellisesti nostettu esille nimenomaan riitelyä varten.
No voi voi. Lain noudattaminen ei ole mielipidekysymys silloin, kun niitä noudatetaan vaan Lait ja asetukset tulee olla selkeät ja yksiselitteiset.
Sillon kun niitä ei noudateta, niin silloin niistä voi väitellä.
.
Voidaan toki väitellä ja väitelläänkin. Mukaan lähtevien pitää tietää, että AV palstalla on muutamia ammatikseen riiteleviä. He osallistuvat näihin parhaisiin väittelyihin valiten kantansa aina sen mukaan, mikä lukijoita ärsyttää eniten. Seuraavan kerran kun näette audikuskiksi itsensä esittelevän kirjoittavan todellä ylimielisesti niin miettikää, onko kyseessä oikeasti audikuski vai ammattiriitelijä.
Olemme mieheni kanssa sekä audi-kuskeja että pyöräilijöitä(ei tosin yhtä aikaa), mutta väistämme aina jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, emmekä jankkaa mistään säännöistä. Hyvät käytöstavat eivät maksa mitään eikä riitely jossakin hiton mammappalstalla, jossa krjoittajat tuskin osaavat työntää lastenvaunuja.
.
Hyvin näkyy niinkin kovatasoinen väki, kuin audikuskitkin viihtyvän mammapalstalla ja lukevan sitä, vaikka kovasti toisia lukijoita väheksyykin samasta asiasta.
.
Hah hah. Edellinen kirjoittaja ei ole audi- kuski kuin unissaan. Mutta heti osui ja upposi :)
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä pyörätienjatkeen olemassa ololla ja olemassa olemattomuudella ei ole mitään tekemistä väistämissääntöjen kanssa. Jalkakäytävällä pyöräileminen on erillinen rikkeensä, mutta se ei poista mihinkään väistämisvelvollisuuttasi autoilijana. Autoilijana menet normaalien väistämissääntöjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on autoilijan kannalta ihan helppo. Jos auto kääntyy, väistää. Jos auto tulee kolmion takaa, auto väistää. Muuten pyöräilijä väistää. Pyörätiellä sääntö on aina sama ja jalkakäytävällä ei saa ajaa. Yleensä on osoitettu liikennemerkein, milloin pyörätie muuttuu jalkakäytäväksi. Mutta mitä merkitystä sillä on? Autoilija näkee kyllä, jos hänellä on kolmio eikä kukaan autoilija käänny tietämättään.
Paitsi jos pyöräilijä pyöräilee ajoradalla. Tällöin sitä kohdellaan, kuten autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvikkaan tietää, koska sillä ei ole mitään merkitystä.
Yksinkertaisesti sanottuna juuri tuota tarkoitin. Kommentoin koska täällä jankataan jatkuvasti suojatietä ja jakeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika suuri osa autoilijoista ei tunnu käsittävän sitäkään, että jalankulkija on teiden kuningas. Jos minä astun suojatielle, niin silloin autoilija pysähtyy mukisematta. Ei puhise rattinsa takana, ei kiihdytä, ei näytä käsimerkkejä. Yksinkertaisesti pysähtyy ja antaa tietä.
Toki jalankulkijallakin olisi toivottavaa olla sen verran yhteispelisilmää, että jos tulee pari autoa ja sen jälkeen on tyhjää, voisi antaa niiden autojen mennä ensin. Olisi myös ympäristöystävällistä.
Ja höpö höpö. Jos minulla on kiire, niin minä menen yli lain mukaan silloin kun haluan. Itse asiassa vaikka ei olisi kiirekää. Minä en ala autoilijoille pokkaamaan, se on huomattu että siitä ei tule yhtään mitään. Kuvittelevat vain, että eihän sitä lakia sitten tarvitse muulloinkaan oudattaa. Parempi varmaan olla ajamatta autolla, jos lakien seuraaminen saa aikaan tuollaisen "mutku mutku" -reaktion.
Tämän asenteen huomasin varsinkin viime syksyn "kaisan kaljamilla). Tie oli kuin luistinrata, mutta minä minä haluan juuri nyt syöksyä tien yli, kun minulla on oikeus (ja ylihän ei tietenkään mennä aina suojatieltä, kun joutuu mutkan kävelemään). Jalankulkijat hädin tuskin pysyivät pystyssä, kun oli niin liukasta, mutta luotto oli kova, kun astuttiin auton eteen, että auto pysähtyy, kun lyö jarrut pohjaan.
Pahin oli mamma, joka käveli samaan suuntaan ajavan auton kanssa. Yhtäkkiä suojatiellä kääntyi ja uhmakkaasti työnsi vaunut varoittamatta suojatielle auton eteen ja heristi keskisormea tyyliin: MINÄ OLEN LIIKENTEEN KUNINGAS JA KUN YHTÄKKIÄ PÄÄTÄN SYÖKSYÄ SUOJATIELLE, AUTON PITÄÄ PYSÄHTYÄ HETI.
No onneksi se auto sai ohjattua autonsa vastakkaisen liikenteen kaistalle, ettei vauvalla vaunuissa mennyt henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilija näkee kyllä, jos hänellä on kolmio eikä kukaan autoilija käänny tietämättään.
Pyöräilijänä olen kokenut kaikkein vaarallisimmaksi risteyksen, jossa kolmion takaa tuleva autoilija on kääntymässä oikealle tulosuuntaani. Siinä tilanteessa autoilija helposti katsoo vain vasemmalle ja vasta kytkintä nostaessaan huomaa pyöräilijän olevan jo risteyksessä. Tämän vuoksi yritän saada autoilijaan katsekontaktin ennen risteykseen menoa. Suojatien/pyörätien jatkeen päällä odottajat eivät aina huomaa ennen kuin koputan sivuikkunaan.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä monissa tapauksissa on mahdotonta erottaa, onko kyseessä "pyörätien jatke" vai tavallinen suojatie vai joku muu risteys. Näin erityisesti kun tiemerkinnät ovat kuluneet tai lumen peitossa.
Sillä ei ole mitään merkitystä. Väistämissäännöt ei muutu miksikään, mitä nyt pyöräilijä ei saisi ylipäätään suojatiellä ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika suuri osa autoilijoista ei tunnu käsittävän sitäkään, että jalankulkija on teiden kuningas. Jos minä astun suojatielle, niin silloin autoilija pysähtyy mukisematta. Ei puhise rattinsa takana, ei kiihdytä, ei näytä käsimerkkejä. Yksinkertaisesti pysähtyy ja antaa tietä.
No astu sinne tielle äläkä jää seisomaan kuin idiootti sinne tien toiselle puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö pyöräilijä sitä, että vaikka pyörätiellä olisi ruuhkaa, et saa sujahtaa siitä ohi JALKAkäytävän puolelta?
Tiesitkö, että vaikka reittisi kulkisi sujuvimmim tietä, jonka varressa ei ole pyöräkaistaa, se ei ole syy ajaa jalkakäytävällä? Ei, vaikka ajokaistalla olisi mielestäni vaarallista ajaa?
Tiesitkö, että risteyksessä, jossa suojatien viivat on piirretty vain autokaistojen yli, suojatien silti menee myös pyörätie yli? Suojatie ei koskaan kulje vain osan ajokaistoista yli.
Tiesitkö, että muutut saman tien jalankulkijaksi, kun hyppäät taluttamaan pyörääsi? Silloin sinulla on jalankulkijan oikeudet.
Tiesitkö, että bussipysäkin kohdalla sinä väistät bussista nousijoita ja bussiin menijöitä?
Tiesitkö, että pyöräsi on AJONEUVO?
t. Vihainen Mamma, joka yrittää pitää lapsiaan ja koiriaan ELOSSA
Tiedän kaikki nuo asiat.
Laskin kerran kevyenliikenteenväylällä kuinka monta kävelijää kulki oikein. 2/14
Yhdelle annan armon, koska hän oli liikenteessä valkoisen kepin kanssa. Jalankulkijat eivät noudata liikennesääntöjä.
Jalankulkijalla on äärettömän vähän sääntöjä. Heitä ei koske mitkään pyörä säännöt.
Kunhan ei kävele autotiellä, punaisia päin ja menee suojatieltä autotien yli niin siinäpä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jalankulkijallakin olisi toivottavaa olla sen verran yhteispelisilmää, että jos tulee pari autoa ja sen jälkeen on tyhjää, voisi antaa niiden autojen mennä ensin. Olisi myös ympäristöystävällistä.
Ja höpö höpö. Jos minulla on kiire, niin minä menen yli lain mukaan silloin kun haluan. Itse asiassa vaikka ei olisi kiirekää. Minä en ala autoilijoille pokkaamaan, se on huomattu että siitä ei tule yhtään mitään. Kuvittelevat vain, että eihän sitä lakia sitten tarvitse muulloinkaan oudattaa. Parempi varmaan olla ajamatta autolla, jos lakien seuraaminen saa aikaan tuollaisen "mutku mutku" -reaktion.
Tämän asenteen huomasin varsinkin viime syksyn "kaisan kaljamilla). Tie oli kuin luistinrata, mutta minä minä haluan juuri nyt syöksyä tien yli, kun minulla on oikeus (ja ylihän ei tietenkään mennä aina suojatieltä, kun joutuu mutkan kävelemään). Jalankulkijat hädin tuskin pysyivät pystyssä, kun oli niin liukasta, mutta luotto oli kova, kun astuttiin auton eteen, että auto pysähtyy, kun lyö jarrut pohjaan.
Pahin oli mamma, joka käveli samaan suuntaan ajavan auton kanssa. Yhtäkkiä suojatiellä kääntyi ja uhmakkaasti työnsi vaunut varoittamatta suojatielle auton eteen ja heristi keskisormea tyyliin: MINÄ OLEN LIIKENTEEN KUNINGAS JA KUN YHTÄKKIÄ PÄÄTÄN SYÖKSYÄ SUOJATIELLE, AUTON PITÄÄ PYSÄHTYÄ HETI.
No onneksi se auto sai ohjattua autonsa vastakkaisen liikenteen kaistalle, ettei vauvalla vaunuissa mennyt henki.
.
Jaahas. se mamma on sitten tältä seudulta muuttanut sinne teille päin. Onkin häipynyt täältä. Yleensä mikäli hän auton näki tulevan, niin hyökkäsi vinosti jo ennen suojatietä sille ja perässä seurasi tasasesti kasvava lapsilauma. Niillä ei sitten enää kiire ollutkaan.
Tais olla jostakin suomea kuumemmasta maasta kotoisin. Ei se ilkeä ehkä ollut. Vain puolensa pitävä ja opetetuista oikeuksistaan huolta pitävä.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta tiedän myös että useimmat fillaristit eivät tiedä. Häkellyttävän yleinen on usko, että suojatiellä pyöräilijällä on etuajo-oikeus. Aivan oma lukunsa ovat tietenkin sukkahousumiehet, joiden tieliikennelaissa on vain yksi sana: Minä.
Höpö höpö. Noilla sukkahousumiehillä on pyöräilyä koskevat liikennesäännöt paljon paremmin hallussa kuin autoilijoilla keskimäärin. Valtaosa osaa myös rikkoa sääntöjä järkevästi. Suurin rikkomus, johon he syyllistyvät, on ajoradalla polkeminen pyörätien ollessa vieressä. Tähän on kuitenkin aivan selkeä syy, joka on pyöräilyn sujuvuus. Pyöräteillä on todella paljon ihmisiä, jotka eivät seuraa liikennettä ja katukivetysten loivennukset on tehty pääosin surkeasti. Yhtenäistä pyöräilyä on noissa yleensä mahdoton harjoittaa. Autoilijat eivät myöskään välttämättä väistä pyörätiellä polkevaa pyöräilijää, mutta autotiellä ymmärtävät suhtautua pyörään kuin autoon.
Pelkkiä tekosyitä ja surkeita sellaisia rikkoa lakia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syytät muita omista liikennerikkomuksistasi? Sinun pitää olla valmis pysäyttämään autosi ennen suojatietä. Jos et siihen kyennyt, niin tilannenopeutesi oli liian suuri suhteutettuna keliin. Jos näet jonkun lähestyvän suojatietä, niin sinun tulee AINA olettaa, että hän kääntyy yhtäkkiä suojatielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta tiedän myös että useimmat fillaristit eivät tiedä. Häkellyttävän yleinen on usko, että suojatiellä pyöräilijällä on etuajo-oikeus. Aivan oma lukunsa ovat tietenkin sukkahousumiehet, joiden tieliikennelaissa on vain yksi sana: Minä.
Höpö höpö. Noilla sukkahousumiehillä on pyöräilyä koskevat liikennesäännöt paljon paremmin hallussa kuin autoilijoilla keskimäärin. Valtaosa osaa myös rikkoa sääntöjä järkevästi. Suurin rikkomus, johon he syyllistyvät, on ajoradalla polkeminen pyörätien ollessa vieressä. Tähän on kuitenkin aivan selkeä syy, joka on pyöräilyn sujuvuus. Pyöräteillä on todella paljon ihmisiä, jotka eivät seuraa liikennettä ja katukivetysten loivennukset on tehty pääosin surkeasti. Yhtenäistä pyöräilyä on noissa yleensä mahdoton harjoittaa. Autoilijat eivät myöskään välttämättä väistä pyörätiellä polkevaa pyöräilijää, mutta autotiellä ymmärtävät suhtautua pyörään kuin autoon.
Pelkkiä tekosyitä ja surkeita sellaisia rikkoa lakia
Ei todellakaan ole surkeita syitä. Pitäisi tehdä kunnon pyöräreitit tai suosiolla sallia ajoradalla pyöräily pyörätiestä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö pyöräilijä sitä, että vaikka pyörätiellä olisi ruuhkaa, et saa sujahtaa siitä ohi JALKAkäytävän puolelta?
Tiesitkö, että vaikka reittisi kulkisi sujuvimmim tietä, jonka varressa ei ole pyöräkaistaa, se ei ole syy ajaa jalkakäytävällä? Ei, vaikka ajokaistalla olisi mielestäni vaarallista ajaa?
Tiesitkö, että risteyksessä, jossa suojatien viivat on piirretty vain autokaistojen yli, suojatien silti menee myös pyörätie yli? Suojatie ei koskaan kulje vain osan ajokaistoista yli.
Tiesitkö, että muutut saman tien jalankulkijaksi, kun hyppäät taluttamaan pyörääsi? Silloin sinulla on jalankulkijan oikeudet.
Tiesitkö, että bussipysäkin kohdalla sinä väistät bussista nousijoita ja bussiin menijöitä?
Tiedän kaikki nuo asiat.
Laskin kerran kevyenliikenteenväylällä kuinka monta kävelijää kulki oikein. 2/14
Yhdelle annan armon, koska hän oli liikenteessä valkoisen kepin kanssa. Jalankulkijat eivät noudata liikennesääntöjä.Jalankulkijalla on äärettömän vähän sääntöjä. Heitä ei koske mitkään pyörä säännöt.
Kunhan ei kävele autotiellä, punaisia päin ja menee suojatieltä autotien yli niin siinäpä se.
Höpö höpö. Jopa koiran taluttamiseen on säännöt ja muun liikenteen huomioimiseen. Oikeasti ko joku luulee, ettei jalankulkijoille ole paljon liikennesääntöjen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kaikki nuo asiat.
Yhdelle annan armon, koska hän oli liikenteessä valkoisen kepin kanssa. Jalankulkijat eivät noudata liikennesääntöjä.Jalankulkijalla on äärettömän vähän sääntöjä. Heitä ei koske mitkään pyörä säännöt.
On äärettömän vähän sääntöjä, mutta valtaosa rikkoo sitä yhtä:
"Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No astu sinne tielle äläkä jää seisomaan kuin idiootti sinne tien toiselle puolelle.
Tuossa tapauksessa auto ajaa päällesi. Pakko siis odottaa, että auto hidastaa ennen kuin voi astua suojatielle. Todella moni ei hidasta.
Tiedän, mutta suurin osa ei tiedä, vaikka asiasta on julkisuudessa jatkuvasti tietoa. Tosin poliisikin joskus lausunnoissaan antaa ymmärtää, että pyöräilijää pitäisi väistää suojatiellä, ollen väärässä. Koska tieliikennelaki ei tunne pyöräilijän suojatietä, missään tilanteessa.