Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijä, tiedätkö tätä?

Vierailija
08.09.2016 |

Pyörätieltä tuleva pyöräilijä saa ajaa tien yli pyörätien jatketta pitkin, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan muuta liikennettä. Autoilijan tai motoristin puolestaan on väistettävä, kun hänellä on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus tai hän on kääntymässä pyörätien jatkeen yli.

Kommentit (126)

Vierailija
121/126 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika suuri osa autoilijoista ei tunnu käsittävän sitäkään, että jalankulkija on teiden kuningas. Jos minä astun suojatielle, niin silloin autoilija pysähtyy mukisematta. Ei puhise rattinsa takana, ei kiihdytä, ei näytä käsimerkkejä. Yksinkertaisesti pysähtyy ja antaa tietä.

Toki jalankulkijallakin olisi toivottavaa olla sen verran yhteispelisilmää, että jos tulee pari autoa ja sen jälkeen on tyhjää, voisi antaa niiden autojen mennä ensin. Olisi myös ympäristöystävällistä.

Ja höpö höpö. Jos minulla on kiire, niin minä menen yli lain mukaan silloin kun haluan. Itse asiassa vaikka ei olisi kiirekää. Minä en ala autoilijoille pokkaamaan, se on huomattu että siitä ei tule yhtään mitään. Kuvittelevat vain, että eihän sitä lakia sitten tarvitse muulloinkaan oudattaa. Parempi varmaan olla ajamatta autolla, jos lakien seuraaminen saa aikaan tuollaisen "mutku mutku" -reaktion.

Tämän asenteen huomasin varsinkin viime syksyn "kaisan kaljamilla). Tie oli kuin luistinrata, mutta minä minä haluan juuri nyt syöksyä tien yli, kun minulla on oikeus (ja ylihän ei tietenkään mennä aina suojatieltä, kun joutuu mutkan kävelemään). Jalankulkijat hädin tuskin pysyivät pystyssä, kun oli niin liukasta, mutta luotto oli kova, kun astuttiin auton eteen, että auto pysähtyy, kun lyö jarrut pohjaan.

Pahin oli mamma, joka käveli samaan suuntaan ajavan auton kanssa. Yhtäkkiä suojatiellä kääntyi ja uhmakkaasti työnsi vaunut varoittamatta suojatielle auton eteen ja heristi keskisormea tyyliin: MINÄ OLEN LIIKENTEEN KUNINGAS JA KUN YHTÄKKIÄ PÄÄTÄN SYÖKSYÄ SUOJATIELLE, AUTON PITÄÄ PYSÄHTYÄ HETI.

No onneksi se auto sai ohjattua autonsa vastakkaisen liikenteen kaistalle, ettei vauvalla vaunuissa mennyt henki.

Miksi syytät muita omista liikennerikkomuksistasi? Sinun pitää olla valmis pysäyttämään autosi ennen suojatietä. Jos et siihen kyennyt, niin tilannenopeutesi oli liian suuri suhteutettuna keliin. Jos näet jonkun lähestyvän suojatietä, niin sinun tulee AINA olettaa, että hän kääntyy yhtäkkiä suojatielle.

Itse asiassa se ei mene näin. Jos jalankulkija kääntyy suojatielle osoittamatta millään, että pyörähtää auton eteen, jalankulkija tuomitaan liikenteen vaarantamisesta. Tällainen tapaus tapahtui kaupungissamme. Kova kiista ja autoilijan haukkuminen oli lehden nettisivulla, kunnes tuli tuomio ja jalankulkija oli väärässä.

Tottakai jalankulkijakin voi rikkoa lakia jos yhtäkkiä hyppää eteen, mutta autoilija on siitä huolimatta myös syyllinen. Autoilijan pitää olla valmis pysäyttämään auto jos joku tulee suojatielle.

Sanon nyt tämän kaikella ystävällisyydellä: auto ei pysähdy kuin seinään nanosekunnissa ja ratin takana on ainakin toistaiseksi aina ihminen, jolla pelkästään tilanteen havainnointiin menee tietty aika ennen varsinaista toimintaa. Joten ei todellakaan autoilija ole aina vastuussa, jos joku kirjaimellisesti juoksee/hyppää alle ja millään fysiikan laeilla autoa ei olisi saatu millään todennäköisyyksillä pysäytettyä ajoissa. Jotain järkeä nyt. Ja olen tuo autoilija, joka antaa aina tietä, niin pyöräilijöille kuin muillekin jalankulkijoille.

Kyllä se pysähtyy kuin seinään jos ajat riittävän hiljaa. Jos jonkun on mahdollista tulla suojatiellä eteesi, niin silloin ajat niin hiljaa, että ehdit pysähtyä jos hän eteesi tulee. Ei tämä ole lainkaan vaikea asia.

Nyt kysyn silkasta uteliaisuudesta: onko sinulla ajokorttia ja oletko koskaan ajanut autoa?

On ja ajan autoa toisinaan. En päivittäin.

Vierailija
122/126 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on sitten liikenneympyrän tienoilla? Jos siis pyöräilijä ylitää autotien joka johtaa liikenneympyrälle. Eikö autoilijalla joka on menossa liikenneympyrälle ole tavallaan kolmio ja liikenneympyrästä poistuleva auto kääntyy... eli pyöräilijän ei tarvitse väistää ketään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/126 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö pyöräilijä sitä, että vaikka pyörätiellä olisi ruuhkaa, et saa sujahtaa siitä ohi JALKAkäytävän puolelta?

Tiesitkö, että vaikka reittisi kulkisi sujuvimmim tietä, jonka varressa ei ole pyöräkaistaa, se ei ole syy ajaa jalkakäytävällä? Ei, vaikka ajokaistalla olisi mielestäni vaarallista ajaa?

Tiesitkö, että risteyksessä, jossa suojatien viivat on piirretty vain autokaistojen yli, suojatien silti menee myös pyörätie yli? Suojatie ei koskaan kulje vain osan ajokaistoista yli.

Tiesitkö, että muutut saman tien jalankulkijaksi, kun hyppäät taluttamaan pyörääsi? Silloin sinulla on jalankulkijan oikeudet.

Tiesitkö, että bussipysäkin kohdalla sinä väistät bussista nousijoita ja bussiin menijöitä?

Tiesitkö, että pyöräsi on AJONEUVO?

t. Vihainen Mamma, joka yrittää pitää lapsiaan ja koiriaan ELOSSA

Tiedän kaikki nuo asiat.

Laskin kerran kevyenliikenteenväylällä kuinka monta kävelijää kulki oikein. 2/14

Yhdelle annan armon, koska hän oli liikenteessä valkoisen kepin kanssa. Jalankulkijat eivät noudata liikennesääntöjä.

Jalankulkijalla on äärettömän vähän sääntöjä. Heitä ei koske mitkään pyörä säännöt.

Kunhan ei kävele autotiellä, punaisia päin ja menee suojatieltä autotien yli niin siinäpä se.

On myös ajoradan ylittämiseen muitakin sääntöjä kuin pelkkä suojatien käyttö. Se on sitaattina tuossa hieman aiemmassa viestissä (TLL 44).

Vierailija
124/126 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän pyöräilijänä ja tiedän myös sen, että saman tien kun hyppään tarakalta taluttamaan pyörää, autoilijat väistää. Autoilijana väistän kaikkia jalakulkijoita (luen pyöräilijät tähän joukkoon, koska ei se mahdollinen kypärä suojaa läheskään samalla tavalla kuin kasa metallia ympärillä). Ihan sama, olenko velvollinen antamaan tietä vai en, annan aina. Koen että minulla on suurempi vastuu turvallisuudesta, koska minulla on paras suojaus. Joten en tuijottele kirjaimellisesti lakia, sillä en halua tapattaa ketään. Olisi se laillista tai ei. Suomi voisi ottaa mallia Hollannista pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden suhteen.

Hollannissa asiat on päin persettä. Siellä on suorastaan vaarallista ajaa autolla kun pyöräilijät terrorisoi liikennettä

Vierailija
125/126 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikkien olisi syytä muistaa, että jos se auto tulee kuljettajan huolimattomuuden vuoksi päälle, se on se pyöräilijä tai jalankulkija, kuka loukkaantuu, ihan sama, kenen syytä se on. Eli ei hypitä tai ajeta huolettomasti siihen autojen eteen ja pyritään ratin takana olemaan varovaisia, ettei satutettaisi ketään.

Vierailija
126/126 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on sitten liikenneympyrän tienoilla? Jos siis pyöräilijä ylitää autotien joka johtaa liikenneympyrälle. Eikö autoilijalla joka on menossa liikenneympyrälle ole tavallaan kolmio ja liikenneympyrästä poistuleva auto kääntyy... eli pyöräilijän ei tarvitse väistää ketään?

Ei ole tavallaan kolmio, vaan on kolmio. En ainakaan äkkiseltään tiedä sellaista liikenneympyrää johon mennessä ei olisi kolmiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän