Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä ovat oikeistolaisuutesi/vasemmistolaisuutesi taustat ja perusteet?

Vierailija
07.09.2016 |

Jos edustat jompaa kumpaa poliittista suuntaa, niin kuinka perustelet noita arvojasi? Onko kotonasi vallinnut myös porvarillinen/kommunistinen ilmapiiri vai oletko itse kokemusten kautta päätynyt tuohon arvomaailmaan?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina oikeistolainen. Perusteluna varmaan se, että oikeistolainen maailmankuva vastaa moraaliani ja käsitystäni siitä mikä on oikein ja tasapuolista. Oikeistolaisen maailmankuvan sisällä olen kyllä siirtynyt arvokonservatismista hieman liberaalimpaan suuntaan, mikä varmaan kuvaa maailmankuvan kehittymistä nuoruuden musta-valkoisuudesta myös harmaan sävyjä sisältäväksi.

Vierailija
2/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen punavihreä libertaristi. en siis kumpikaan, vassari tai oikeistopelle.

vasen-oikea oletus on vanhanaikainen. maailma on monimuotoinen.

olen alemman sosiaaliluokan perheestä (todellakin kouluttamattomia juntteja olivat vanhemmat) olen suvun ainoa yliopistoon mennyt. luokkanousu omilla ansiolla. omalla persoonalla. omalla tahdolla.

heikompia pitää jeesata yhteiskunnan taholta, muttei hyysätä loppuun asti. oikeisto syyllistää ja vasemmisto haluaa hyysätä. todellinen totuus ei ole kumpikaan. kun nämä kaksi vastapoolia ovat vallassa, niin hyvää kehitystä ei voi tapahtua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt oikeistolaiseen perheeseen ja tämä näkyi pitkään äänestyskäyttäytymisessäni. Aikuisiällä elämäni kokemusten myötä olen siirtynyt reilusti vasemmalle, koska olen ymmärtänyt sattuman vaikutuksen elämänkulussa huolimatta yksilön omasta panostuksesta. Rahan merkitys on myös vähentynyt ja olen vilpittömästi sitä mieltä, että tulen toimeen pienemmälläkin. Oikeistolaisuuden kovuus ahdistaa minua nykyään, enkä tykkää kilpailuasetelmasta, johon se ihmisiä ajaa. En ole täysin vasemmistolainen kumminkaan, mutta hyvinvointi on ykkösjuttu ja jokaisen mahdollisuus elää siedettävää elämää. Tärkeintä minulle on yhteisöllisemmän ajattelun kasvu ja sen koen löytyvän enemmän vasemmalta kuin oikealta.

Vierailija
4/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen punavihreä arvoiltani. Vasemmistoliittoa ja Vihreitä äänestänyt.

Kotitaustani on erittäin konservatiivinen Kokoomuslainen. Itse jo nuorena koin tyhjäksi rahan ja arvostuksen tavoittelun, ja maineen ylläpidon, jota lapsuuden lähipiirissäni harrastettiin.

Vierailija
5/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunaritaustaiset vanhemmat ja itse olen vasemmistolainen, lähinä tosin vain talouspoliittisesti. Kannatan ydinvoimaa ja NATOa.

Vierailija
6/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemman puolen duunariperheen kasvatti.

Kallistun itse oikeistopolitiikan suuntaan mutta tiedostan ettei kumpikaan ideologia yksin toimi.

Vierailija
7/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat lapsuudessani toinen vasemmistolaisuuden ja keskustalaisuuden välissä toinen ja toinen oikeiston ja keskustan välissä, eivät kovin poliittisia. Toisen vanhemman suku tosin porvarillisia, oikeistolaisia, suojeluskuntalaisia.

Minusta tuli kristitty, joten olen yhteisvastuullisuuden kannattaja (ns. vasemmistolainen), sydämeltäni olen arvokonservatiivi. Puoluekantana KD (/ SDP / PS).

Vierailija
8/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on sosiaalidemokraatti ehkä lähinnä, jos pitäisi valita nykyisistä puolueista. Äitini suku on hyvin pitkälti keskustalaista. Siihen on liittynyt tavallaan myös tietynlainen porvarillinen arvojärjestys. Olen itse elänyt aikuisiässä oikeistolaisuudesta keskustalaisuuteen ja lopulta hylännyt puolueajattelun. Poliittisesti olen liberaali ja hyvin keskellä. Paljon omat kokemukset vaikuttaneet. Olen myös nähnyt läheltä, miten vaikkapa vanhemmat vaikuttavat lapseen. Ihminen ei voi ohjata täysin elämänsä suuntaa. Mielestäni sekä täysin oikeistolaiset että vasemmistolaiset ovat väärässä. Lähes kaikki järkevänoloiset ihmiset tajuavat, ettei ole vain mustaa ja valkoista. Kultainen keskitie kaunein. Mutta ei välttämättä silti keskusta.

Vierailija
9/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen punavihreä arvoiltani. Vasemmistoliittoa ja Vihreitä äänestänyt.

Kotitaustani on erittäin konservatiivinen Kokoomuslainen. Itse jo nuorena koin tyhjäksi rahan ja arvostuksen tavoittelun, ja maineen ylläpidon, jota lapsuuden lähipiirissäni harrastettiin.

Ja vanhemmat maksaa edelleen elämäsi?

Vierailija
10/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaiset ja vihreät on varkaita: heille kuuluu kaikki, vaikka eivät tee mitään. Siksi oikeisto, siellä kannetaan vastuu.

Vierailija
11/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksoottinen (? ) viher-oikeistolainen. Taustana aavistuksen verran herravihainen ja vasemmistolaisuuteen kallellaan oleva duunariperhe. Oma oikeistolaisuus johtunee siitä, että olen kahden nippanappa peruskoulun suorittaneen jälkeläisenä onnistunut suorittamaan oikiksen ja olen nykyään kovapalkkaisessa työssä. Jotenkin ajattelin että jos minä pystyn niin muutkin pystyvät jos yrittävät ja keskittyvät olennaiseen

Vierailija
12/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiasta, kumpaa olen. Kannatan esimerkiksi hyviä sosiaalitukia,.mielellään perustuloa, koska osa on aina joka tapauksessa työttömiä ja työkyvyttömiä, ja yhteiskunnalla on kyllä varaa suoda heille inhimillinen elämä, mutta toisaalta esimerkiksi rautateiden yksityistämistä koska yksityiset yritykset toimivat tehokkaammin.

Vierailija
13/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti tuntuu palstalla olevan vvihervasemmistolaisia/komukoita. Itse olen vanhasta perheyrittajasuvusta ja aloittanut omillani omat yritystoimintani. Kaikki yritystoiminnat ja suku asuu nykyisin ulkomailla.

Hyodyllisena yksilona olen tietenkin oikeistolainen ja aktiivisesti kannatan ja tuen rahallisesti  (merkittavilla summilla) kovan linjan oikeistoa.

Vierailija
14/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä olen vielä vasemmistolainen kun olen töissä. Laitan kuitenkin ison osan palkasta osakkeisiin. Sitten kun osinkotulot ylittävät palkkatulot käännän takin. Vielä menee muutama vuosi. Sitä puolettahan pitää aina äänestää, joka ajaa eniten sinun etuja. Jos elät palkkatuloilla äänestä vasemmistoa ja oikeistoa, jos elät pääomatuloilla.

Vierailija
15/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vanhasta perheyrittajasuvusta ja aloittanut omillani omat yritystoimintani.

Niin, sinulla on ollut hyvät lähtökohdat. Jollakin voi olla pelkkä skitsofreenikko äiti ja ei ollenkaan isää tai isovanhempia, kuten itselläni.Silloin sellaiset asiat kuin ilmainen koulutus auttavat kuitenkin saamaan koulutuksen ja pääsemään hyviin töihin (kuten itselläni), ja esimerkiksi hyvät sosiaalituet varmistavat sen ettei tarvitse ryöstää ihmisiä ja dealata heroiinia elämisen rahoittamiseksi jos ei saa mistään töitä.

Vierailija
16/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievästi vasemmalla. Jos sulla on jo miljoona niin et sinä toista tarvitse, se pitää jakaa. En ole tavannut toista samanlaista henkilöä kuin minä, jos löysin entisten kaverieni kanssa setelin maasta, siis minä kosketin sitä ensiksi ja poimin sen maasta = minä jaoin sen kaikkien kesken. Kaverini löysi setelin maasta hän ahnaana paskana piti kaiken. Kaverini tuli kotiini, avasin jääkaapin ja sanoin syö ja juo. Menin hänen luokseen sain nuolla lautaselta muruja. Jos oli viineri minä viivottimen kanssa puolitin sen. Kaverin viineristä jätettiin minulle ''biitit''. Minä annoin tupakan, minä pyysin tupakan ja sain ''jämät'' Annoin lainoja anteeksi ja vastapalvelukseksi jouduin maksamaan omani sentin tarkkuudella kaiken takaisin.

On varmaan sanomattakin selvää, että viihdyn mielummin omassa seurassa, koska on vaikea löytää kaltaistani aitoa sosiaalidemokraattia.

Vierailija
17/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaiset ja vihreät on varkaita: heille kuuluu kaikki, vaikka eivät tee mitään. Siksi oikeisto, siellä kannetaan vastuu.

Aioin sanoa juuri näin. Rahan ottaminen rikkailta ja antaminen köyhille on moraalisesti väärin.

Vierailija
18/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä olen vielä vasemmistolainen kun olen töissä. Laitan kuitenkin ison osan palkasta osakkeisiin. Sitten kun osinkotulot ylittävät palkkatulot käännän takin. Vielä menee muutama vuosi. Sitä puolettahan pitää aina äänestää, joka ajaa eniten sinun etuja. Jos elät palkkatuloilla äänestä vasemmistoa ja oikeistoa, jos elät pääomatuloilla.

Vaikka voittaisin Eurojackpotissa 90 miljoonaa, en silti äänestäisi Kokoomusta. Haluan nimittäin elää yhteiskunnassa, jossa rikkaankaan ei tarvitse pelätä mitään vaan voi elää silti erittäin turvallisesti. Haluan elää maassa, jossa iltapäivälehden pääuutinen oli se että rappukäytävässä naapuria sylkäissyt mies on nyt tuomittu oikeudessa.

Vierailija
19/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasemmistoanarkisti. Vastustan yksityisomaisuutta ja palkkatyötä kapitalistisessa yhteiskunnassa. Hyväksyn kuitenkin vahvan, sosialistisen valtion ihmisten vapauden ja tasa-arvon takaajana. Osallistun miekkareihin ja tempauksiin hyvien asioiden puolesta ja pahoja tyyppejä vastaan

Opiskelen yliopistossa.

Tulen vasemmistolaisesta kulttuurikodista. Vanhempani ovat entisiä taistolaisia, nykyään he äänestävät vihreitä ja vasemmistoliittoa. Ihailen vanhempiani varauksetta. He ovat päässeet elämässään pitkälle ja ovat nyt menestyneitä ja arvostettuja. Haluan seurata heidän jälkiään ja näen tulevaisuuteni politiikassa, kv-järjestössä tai yliopistomaailmassa. Pärjään varmasti, sillä tunnen kaikki tärkeät vasemmistolaiset vaikuttajat ja kulttuuri-ihmiset.

Halveksin porvareita ja työläisiä, jotka suostuvat pääoman orjiksi. Kaikki ystäväni jo lapsuudesta asti ovat olleet vasemmistolaisia tai vihreitä.

Nauran paskaisesti Suomen oikeistolaisille, jotka ovat vasemmistolaisten kaapata koululaitoksen, yliopistot ja sitä kautta koko yhteiskunnan. He kustantavat minun ja ystävieni mukavan elämän ja meille tärkeiden asioiden parissa työskentelyn. Vasemmisto on toteuttanut verettömän vallankumouksen Suomessa ilman että porvari tajusi mitään. Nyt hän on meidän lypsylehmä.

Vierailija
20/66 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu asiasta, kumpaa olen. Kannatan esimerkiksi hyviä sosiaalitukia,.mielellään perustuloa, koska osa on aina joka tapauksessa työttömiä ja työkyvyttömiä, ja yhteiskunnalla on kyllä varaa suoda heille inhimillinen elämä, mutta toisaalta esimerkiksi rautateiden yksityistämistä koska yksityiset yritykset toimivat tehokkaammin.

Ja vanhempani siis kommunisteja. Jälkimmäinen on itseni myöhemmin tekemä havainto lukemani perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi