Jestas, mikä päätös vanhempainillassa jossa en ollut - vanhemmat muodostavat oman ryhmän facebookiin
Käytän Facebookia niin vähän kuin mahdollista. Olen pitkään harkinnut poistaa tilini, ainoa syy toistaiseksi pitää se on ollut se, että aion ehkä käyttää tinderiä taas joskus.
Nyt harmittaa, että en poistanut tiliä. Ainakin yksi äideistä tietää, että minulla tili on, kun oli pyytänyt kaveriksi joskus. Onko minun nyt "pakko" pysyä Facebookissa tämän takia?
En oikein käsitä ryhmän tarpeellisuutta. Miksi ei asioista voi sopia Wilmassa tai puhelimitse? Ja joo, olisin mennyt vanhempainiltaan, mutta olin kipeä.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen FB profiili takaa vain sen ettei tiedot näy muille käyttäjille. Se ei estä tietojen päätymistä facebookin servereille ja sitä kautta ties minne.
Ja kerropa miten minua vastaan/ johonkin hyödyksi voidaan käyttää tietoa a) Palstamamma leipoo pellillisen mokkapaloja b) Palstamamma lapsi ei osallistu vanhempi-lapsi futispeliin c) palstamamma myy koon 34 luistimet
Kysymyksesi on harhaanjohtava koska facebook kerää viestien sisällön lisäksi paljon muutakin metatietoa. Facebook ja muut some alustat säilövät kaikkea tietoa toiminnastasi vuosikymmenet. Missä liikut, kenen kanssa juttelet, mitkä ovat poliittiset näkemyksesi, kenen kanssa seurustelet, millaista perhe-elämää vietät. Vaikka juuri tällä hetkellä ei kukaan käyttäisikään tätä sinua vastaan, niin miksi käyttää tietoa keräävää naamakirjaa hajautetumpien ja anonyyminpien kommunikaatioalustojen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoohoo, nuo on helppo salata. Itse en esim. käytä fb:tä koskaan puhelimella enkä ole esim. antanut puhelinnumeroa fb:lle. Ei sinne tarvitse anta edes oikeaa nimeä voi olla vaikka lempinimellä.
Väärän nimen antaminen on käyttöehtojen vastaista. Ihanko tosissaan ehdotat että yksityisyydestään huolehtivan vanhemman pitäisi syyllistyä sopimusrikkomukseen ihan vain koska muutama aktiivivanhempia ei halua käyttää parempia viestintämenetelmiä?
kenenkään toisen nimeä ei saa käyttää tarkoituksella, mutta lempinimen käyttö on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen FB profiili takaa vain sen ettei tiedot näy muille käyttäjille. Se ei estä tietojen päätymistä facebookin servereille ja sitä kautta ties minne.
Ja kerropa miten minua vastaan/ johonkin hyödyksi voidaan käyttää tietoa a) Palstamamma leipoo pellillisen mokkapaloja b) Palstamamma lapsi ei osallistu vanhempi-lapsi futispeliin c) palstamamma myy koon 34 luistimet
Kysymyksesi on harhaanjohtava koska facebook kerää viestien sisällön lisäksi paljon muutakin metatietoa. Facebook ja muut some alustat säilövät kaikkea tietoa toiminnastasi vuosikymmenet. Missä liikut, kenen kanssa juttelet, mitkä ovat poliittiset näkemyksesi, kenen kanssa seurustelet, millaista perhe-elämää vietät. Vaikka juuri tällä hetkellä ei kukaan käyttäisikään tätä sinua vastaan, niin miksi käyttää tietoa keräävää naamakirjaa hajautetumpien ja anonyyminpien kommunikaatioalustojen sijaan?
Jos luon profiilin minimitiedoilla enkä käy mitään muuta fb-keskustelua kuin tuossa ryhmässä (en julkaise kuvia, en käytä kenenkään muun edes etunimeä) ; niin edelleen: MIKÄ riski noissa päivityksissä on tänään tai 15 vuoden kuluttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.
Jos pystyt lukemaan Facebookia, pystyt lukemaan Whatsappiakin.
Haloo. Whatsapp ei toimi tietokoneella.
Toimiihan ainakin Win8 ja macissa. Toki sinun pitää olla joskus kytkenyt joku puhelin siihen, mutta voit lainata esim ystävän luuria hetkeksi. https://www.whatsapp.com/download/
Se toimii sitten sen ystävän puhelinnumeron kautta, kuka sellaiseen suostuu...
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä:
1) yksi ryhmä ei lue sähköpostia
2) toinen ryhmä ei ole eikä mene fb:hen
3) yksi ryhmä haluaa päättää kaikki kokouksissa naamatusten
4) 20% ei ehdi minnekään
5) 2% mikään ei kelpas ja kaikki on hoidettu väärin
6) osa haluaa vain tekstareita
7) osa ei halua tekstareita
8) osalla ei ole whatsappia
jne.Tiedottaminen on aina tuskaa ja koskaan sitä ei tehdä oikein
Joo, tällaista se on aina kaiken tiedotuksen organisoinnissa. Ja sitten yksi porukka taas haluaa kaiken olevan Facebookissa ja postaa ryhmään kaksi kertaa päivässä pelkkää huttua niin että se oikea asia hukkuu hassujen mietelausekuvien alle. Vittumaisinta ovat ne jotka haluavat tehdä kaiken uppiniskaisesti "vanhalla hyvällä tavalla" eli noilla rasittavilla soittokierroksilla tai sähköpostien ketjuttamisilla.
En ole liittynyt yhteenkään face tai whatsapp ryhmään, vaikka molemmat on koneellani. Käytetty viimeksi vuonna miekka ja kypärä. Kännykälle en ole ladannut yhtään selainta kummempaa some sovellusta.
Asioita saa sovittua kasvotusten enkä huomaa, että jäisin mistään paitsi. Tai jos sitä turhanpäiväistä asioiden veivaamista pitää tärkeänä, ehkä siitä. Ja voihan olla, että jään jostain paitsi, josta ei kerrota kuin niissä ryhmissä. En ainakaan mistään lasteni kouluun liittyvistä asioista kuitenkaan, opettaja tiedottaa niistä Wilmassa.
No jestas, että han tuollaisen päätöksen olivat tehneet. Otsikon perusteella ajattelin, että kyseessä olisi ollut joku oikeasti merkittävä asia. En ymmärrä, miten tuo voi olla jollekin ongelma.
Nyt menee mielestäni puurot ja vellit sekaisin. Facebook on minulle viihtymisväline. En halua sinne mitään "asia-asioita". Halua jakaa vapaa-ajan ja työn täysin erilleen toisistaan. Lasten kouluasiat ovat "työasioita". Sitä paitsi facebook-sivuni ovat täynnä henkilökohtaisia asioitani joita en todella halua näkyviin kaiken maailman randomeille vanhemmille. En myöskään tahdo alkaa mihinkään rajaamishommiin.
En liittyisi ko. ryhmään. Minulla ei nyt kyllä muutenkaan ole mitään intressiä olla tekemisissä lapseni luokan vanhempien kanssa enää. Aikoinaan olin mm. leirikoulun rahastonhoitaja ja voi taivas sitä säätämistä ja viestitulvaa ihan sähköpostiin.
Kiitos mutta ei kiitos.
Sen verran vähän kiinnostaa tällaiset asiat, että en liittyisi Facebookkiin minkään ryhmän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että nämä av-mammat ymmärtävät mitä yrität sanoa? Heh. Ja jos ymmärtävätkin, heitä ei tuskin kiinnosta. On olemassa paaaaljon some-käyttäjiä, jotka eivät mieti mitä tietoa heistä kerätään, ja he opettavat myös lapsille tämän hällä-väliä asenteen. Antamalla lasten laittaa kuvia itsestään instaan ja faceen jne. Mutta onneksi on muutamia jotka tajuavat missä mennään! Kiitos kommenteistasi! Ehkä joku av-mammakin saa vähän ajateltavaa..
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä:
1) yksi ryhmä ei lue sähköpostia
2) toinen ryhmä ei ole eikä mene fb:hen
3) yksi ryhmä haluaa päättää kaikki kokouksissa naamatusten
4) 20% ei ehdi minnekään
5) 2% mikään ei kelpas ja kaikki on hoidettu väärin
6) osa haluaa vain tekstareita
7) osa ei halua tekstareita
8) osalla ei ole whatsappia
jne.Tiedottaminen on aina tuskaa ja koskaan sitä ei tehdä oikein
Yleensä tärkein keskustelu käydään juuri mm. kuinka saa asioista tietoa joillekin. Jos olisi kyse päivittäin tai viikottain hoidettavista asioista, silloin sen voisi ymmärtää.
Kun valmistellaan jotain pari kertaa lukuvuodessa tapahtuvaa, mitä väliä kuinka muita saa kiinni? Ne jotka saavat toisiaan kiinni voivat sopia asioista keskenään ja kertoa ajan kanssa muille, mitä on sovittu. Kun kirjoittaa asiat paperille, ne eivät muutu rikkinäisen radion mukana tai sen mukaan, kun joku sopii asioita kokoajan uusiksi.
Mitä useampi sopii asioita yhdessä, sitä enemmän samasta asiasta saa aikaiseksi turhaa postia, kun asiat, ongelmat ja niiden ratkaisut on liki poikkeuksetta yksinkertaisempaa kuin kaikkien kanssa keskusteluyhteyden luominen.
Vierailija kirjoitti:
On sullakin ongelmat. Etkö osaa käyttää sitä vai mikä mättää? Kuulostaa, että haluat tahallaan olla hankala. Pysyt Facebookissa, jos haluat olla tietoinen, mitä vanhempainryhmässä puhutaan, jos et niin poista tili.
En ole AP, mutta sanottakoon että nuo Facen eri ryhmät ovat aivan naurettavia. Jostain syystä osa perustaa töihin liittyviä tai kuten tässä tapauksessa, vanhempaintoimintaan liittyviä ryhmiä. No saavatpahan sitten aktiiviset siellä pyöriä vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että nämä av-mammat ymmärtävät mitä yrität sanoa? Heh. Ja jos ymmärtävätkin, heitä ei tuskin kiinnosta. On olemassa paaaaljon some-käyttäjiä, jotka eivät mieti mitä tietoa heistä kerätään, ja he opettavat myös lapsille tämän hällä-väliä asenteen. Antamalla lasten laittaa kuvia itsestään instaan ja faceen jne. Mutta onneksi on muutamia jotka tajuavat missä mennään! Kiitos kommenteistasi! Ehkä joku av-mammakin saa vähän ajateltavaa..
Te hirveen fiksut; kertokaa nyt mikä riski näissä fb-ryhmien tiedoissa on? Kerroin fb-ryhmässä tuovani koululle mokkapalapellillisen helmikuussa 2014 oman kotikoneeni ip-osoitteesta. Viestiin vastasi 3 muuta fb-käyttäjää ( kaikki 30-40 naisia, jotka ovat samassa fb-ryhmässä) ja tietokoneen paikantuvat 5km säteellä. MIKÄ RISKI tässä tiedossa on tänään tai 10 vuoden kuluttua? Yritysmaailmassa sähköpostit vanhenee vuodessa, tilaustietoja pitää säilyttää 10 vuotta, CV:ita ei saa säilyttää yli 6kk jne. Facebookin ostama serverikapsiteetti ei riitä millään miljardien viestien säilömiseen vuosi- tai vuosikymmentasolla. Ja jos 30-40-naiset ovat aktiivisia fb-ryhmissä niin käyttäytymällä itsekin niin; mihin suureen markkinointirikokseen altistan muut samanlaiset?
Kaikki ei taida ymmärtää. Että vaikka et liittyisi lapsesi luokan vanhempainryhmään. Ja jos et ole tehnyt profiilista salaista, pystyy kuka vaan vanhemmista stalkkaamaan sinun profiilia naamakirjassa. joten vähän hassulta kuulostaa nämä perustelut, että kyllä minä fb:ssa olen mutta en liity ryhmään jottei ne muut stalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee mielestäni puurot ja vellit sekaisin. Facebook on minulle viihtymisväline. En halua sinne mitään "asia-asioita". Halua jakaa vapaa-ajan ja työn täysin erilleen toisistaan. Lasten kouluasiat ovat "työasioita". Sitä paitsi facebook-sivuni ovat täynnä henkilökohtaisia asioitani joita en todella halua näkyviin kaiken maailman randomeille vanhemmille. En myöskään tahdo alkaa mihinkään rajaamishommiin.
En liittyisi ko. ryhmään. Minulla ei nyt kyllä muutenkaan ole mitään intressiä olla tekemisissä lapseni luokan vanhempien kanssa enää. Aikoinaan olin mm. leirikoulun rahastonhoitaja ja voi taivas sitä säätämistä ja viestitulvaa ihan sähköpostiin.
Kiitos mutta ei kiitos.
Ei sun tartte liittyä ryhmään, se on varmasti kaikille täysin vapaaehtoista. Ja edelleenkään, sun tiedot eivät näy sen ryhmän jäsenille, jollet erikseen pyydä heitä kaveriksi. Paitsi tietty jos sulla on täysin julkinen profiili, jolloin sun kaikki tiedot näkyvät niille miljardeille Facebookin käyttäjille.
Jestas miten vaikeaksi jotkut saavat elämänsä järjestettyä.
1) Mihinkään ryhmään ei ole pakko liittyä.
2) Kaikki VIRALLISET tiedotteet toimitetaan edelleen kaikille vastaanottajille koulun kautta.
3) Liittymällä ryhmään et liitä muita ystäviksesi ja päästä heitä seinällesi "stalkkaamaan" (vaikket muutenkaan käytä Facebookkia eli seinällä ei edes ole mitään stalkattavaa...)
4) Jos oikeasti uskot, että CIA, NSA, NRA, FBI ja KGB ovat kiinnostuneita mokkapaloistasi 15 vuoden päästä, älä käytä internettiä ollenkaan, unohda myös kaikki kauppojen etukortit ja kilpailuihin vastaaminen, älä tilaa lehtiä, älä käytä julkisia kulkuneuvoja, älä käytä pankki- tai luottokorttia, älä myöskään nosta käteistä automaatista tai pankin tiskiltä vaan siirry täyteen omavaraistalouteen.
Ei, ei osunut omaan nilkkaan, ei ole kouluikäisiä lapsia, mutta useampaan ryhmään olen kuulunut itse ja niitä perustanutkin, mm. omien opiskelujen tiimoilta. Kaikki eivät koskaan liity, osa ei ole facessa, mutta sitten ei kannata inistä, jos jää jostain infosta paitsi. Meillä ainakin on opiskelijoiden kesken sovittu vapaamuotoisista tapaamisista, kyselty etätehtävistä ja tenteistä, keskusteltu opettajista ja koulun toimista, harjoittelupaikoista, autettu muita tehtävissä, tsempattu kun on vaikeaa, ilmoiteltu poissaoloista, sovittu kyytejä ja kaikkea muuta sellaista mikä olisi jäänyt tekemättä ilman facea, mutta josta on ollut apua ja iloa.
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten vaikeaksi jotkut saavat elämänsä järjestettyä.
1) Mihinkään ryhmään ei ole pakko liittyä.
2) Kaikki VIRALLISET tiedotteet toimitetaan edelleen kaikille vastaanottajille koulun kautta.
3) Liittymällä ryhmään et liitä muita ystäviksesi ja päästä heitä seinällesi "stalkkaamaan" (vaikket muutenkaan käytä Facebookkia eli seinällä ei edes ole mitään stalkattavaa...)
4) Jos oikeasti uskot, että CIA, NSA, NRA, FBI ja KGB ovat kiinnostuneita mokkapaloistasi 15 vuoden päästä, älä käytä internettiä ollenkaan, unohda myös kaikki kauppojen etukortit ja kilpailuihin vastaaminen, älä tilaa lehtiä, älä käytä julkisia kulkuneuvoja, älä käytä pankki- tai luottokorttia, älä myöskään nosta käteistä automaatista tai pankin tiskiltä vaan siirry täyteen omavaraistalouteen.
Ei, ei osunut omaan nilkkaan, ei ole kouluikäisiä lapsia, mutta useampaan ryhmään olen kuulunut itse ja niitä perustanutkin, mm. omien opiskelujen tiimoilta. Kaikki eivät koskaan liity, osa ei ole facessa, mutta sitten ei kannata inistä, jos jää jostain infosta paitsi. Meillä ainakin on opiskelijoiden kesken sovittu vapaamuotoisista tapaamisista, kyselty etätehtävistä ja tenteistä, keskusteltu opettajista ja koulun toimista, harjoittelupaikoista, autettu muita tehtävissä, tsempattu kun on vaikeaa, ilmoiteltu poissaoloista, sovittu kyytejä ja kaikkea muuta sellaista mikä olisi jäänyt tekemättä ilman facea, mutta josta on ollut apua ja iloa.
:D
Just näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te hirveen fiksut; kertokaa nyt mikä riski näissä fb-ryhmien tiedoissa on? Kerroin fb-ryhmässä tuovani koululle mokkapalapellillisen helmikuussa 2014 oman kotikoneeni ip-osoitteesta. Viestiin vastasi 3 muuta fb-käyttäjää ( kaikki 30-40 naisia, jotka ovat samassa fb-ryhmässä) ja tietokoneen paikantuvat 5km säteellä. MIKÄ RISKI tässä tiedossa on tänään tai 10 vuoden kuluttua? Yritysmaailmassa sähköpostit vanhenee vuodessa, tilaustietoja pitää säilyttää 10 vuotta, CV:ita ei saa säilyttää yli 6kk jne. Facebookin ostama serverikapsiteetti ei riitä millään miljardien viestien säilömiseen vuosi- tai vuosikymmentasolla. Ja jos 30-40-naiset ovat aktiivisia fb-ryhmissä niin käyttäytymällä itsekin niin; mihin suureen markkinointirikokseen altistan muut samanlaiset?
Kun ei ymmärrä, niin ei vaan ymmärrä. Tsempit sulle. (Vihje: Ei ole kyse sun mokkapala-päivityksistäsi jossain ryhmässä, vaan YLIPÄÄTÄÄN siitä mitä tietoja Facebook kerää. En jaksa vääntää rautalangasta, kun et kuitenkaan tuu tajuamaan)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei taida ymmärtää. Että vaikka et liittyisi lapsesi luokan vanhempainryhmään. Ja jos et ole tehnyt profiilista salaista, pystyy kuka vaan vanhemmista stalkkaamaan sinun profiilia naamakirjassa. joten vähän hassulta kuulostaa nämä perustelut, että kyllä minä fb:ssa olen mutta en liity ryhmään jottei ne muut stalkkaa.
Just näin. Kyllä ne tiedot sieltä FB:stä löytyy ilman sitä FB-ryhmääkin jos halutaan ja jos se profiili ei ole salainen. Jos taas on suojattu, niin ei löydy. Eikä mikään omassa profiilissa muutu sen avoimemmaksi, vaikka ryhmään kuulusikin, ihan yhtä salainen se oma profiili on, kuului siihen FB-ryhmään tai ei. Tämä siis jos ylipäänsä on muutenkin jo siellä Facessa.
Täytyykö kaikesta tehdä niin vaikeaa? FB-ryhmä vaikuttaa kätevältä eikä sun tarvitse käyttää FB:tä mihinkään muuhun.