Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jestas, mikä päätös vanhempainillassa jossa en ollut - vanhemmat muodostavat oman ryhmän facebookiin

Vierailija
05.09.2016 |

Käytän Facebookia niin vähän kuin mahdollista. Olen pitkään harkinnut poistaa tilini, ainoa syy toistaiseksi pitää se on ollut se, että aion ehkä käyttää tinderiä taas joskus.
Nyt harmittaa, että en poistanut tiliä. Ainakin yksi äideistä tietää, että minulla tili on, kun oli pyytänyt kaveriksi joskus. Onko minun nyt "pakko" pysyä Facebookissa tämän takia?
En oikein käsitä ryhmän tarpeellisuutta. Miksi ei asioista voi sopia Wilmassa tai puhelimitse? Ja joo, olisin mennyt vanhempainiltaan, mutta olin kipeä.

Kommentit (193)

Vierailija
181/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookin käyttöön liittyy yksityisyysongelmia. Käyttäjien profilointi ja profiloitujen käyttäjien tietojen myyminen mainostajille kohdennettua toimintaa varten on tänään  iso bisness. Esimerkiksi S-ryhmä haluaa nyt tehdä sitä bonusjärjestelmänsä avulla.

Tässä on jo ihan asiaakin verrattuna niihin aikaisempiin foliohattu salaliitto pelottelu juttuihin.

Ja mitähän siellä profiloitaisiin, jos henkilö vain seuraa yhtä luokan ryhmää?

Facebook profiloi kaikkea mitä teet samalla IP - osoitteella ja samalla tietokoneella. Heidän tiedonhankkimisensa ei siis todellakaan rajoitu vain siihen mitä teet Facebookissa. Tuohan erikseen mainitaan FB:n käyttöehdoissa. On käynyt mm. niin, että mainostaja on tiennyt perheen teinin raskaudesta ennenkuin kukaan muu ja tuo raskaus on sitten tullut esille yhteisen koneen muille perheenjäsenille tarjoamista mainoksista. 

Miten se raskaus tuli ilmi? Mainoksia, joissa kerrottiin et "teininne on raskaana"? Mun koneella nimittäin tulee kans vauvamainoksia ja youtubessa se "oletko raskaana"-mainosvideo tosi usein, mut oon aatellut et se johtuu vaan siitä, että notkun av:lla. Ei kukaan oo epäillyt että olisin raskaana :(

Ehei kyllä se on kauhea Facebook, kun on vakoillut perheen teinin raskaustestiä :-D

Todellisuudessahan minullekkin on tullut raskauteen liittyviä mainoksia vaikka olen mies ja vaimolleni peniksen pidennys mainoksia mutta eiväthän nämä pelottelijat näitä asioita tajua.

Vierailija
182/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

81, FB tietää usein esim. kaikki nettihakusi, mahdollisesti puhelimeesi tallennetut puhelunnumerot ja kuvat jne.

Unohdit taas perusetlla väitteesi.

Miten FB tietää minun nettihakuni? Entä miten FB voisi tietää puhelimeeni tallennetut numerot ja puhelimessani olevat kuvat?

En ole tuo jolta kysyt, mutta en ole asentanut esim. Messengeriä, koska silloin fb pyytää hyväksymään mm. sen, että saa käyttöönsä tiedon puhelimeeni tallennetuista numeroista.

Hätäpäissäni hyväksyin vähän aikaa sitten fb:lle pääsyn puhelimeni kuvatiedostoihin, että sain ladattua yhden kuvan. Kyllä, todella typerää! En siis pystynyt lataamaan kuvaa ennenkuin olin hyväksynyt tuon ehdon. Nyt kun menen Facebookiin, siellä on ylälaidassa näkyvissä viimeksi ottamani kuvat, joita en siis ole sinne ladannut, vaan fb imee ne mun puhelimesta sinne ja ne näkyy vain minulle, jos en julkaise. Välillä myös ehdottaa julkaistavaksi kuvakoostetta, jonka on valinnut minun puhelimeni kuvista, ei siis niistä jotka olen itse Facebookiin ladannut.

(Ja jos joku fiksu osaisi neuvoa, kuinka saisin estettyä fb:lta pääsyn kuviini niin, että pystyn kuitenkin vielä lataamaan haluamiani kuvia, olisin todella kiitollinen!)

Ja etkö ole koskaan huomannut, että kun olet käynyt katselemassa jotain verkkokauppojen sivuilla, niin ne samat katselemasi tuotteet alkaa pyöriä Facebookissa mainoksissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on siinä taas ongelma. Ei tietenkään tarvitse liittyä ryhmään. Paljon mitään muutakaan ei tässä maailmassa tarvitse. Meillä on yhden lapsen luokan vanhempien kanssa whatsapp-ryhmä mutta erosin siitä kun viestejä alkoi tulla yli kymmenen päivässä. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, mua ei teloitettu eikä mitään.

Huh, onpa rankkaa. Yli kymmenen viestiä päivässä.

Vierailija
184/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan riesa on, ettei riitä että on ihan ok äiti tai isä omalle lapselleen. Pitää olla vielä semmoinen kollektiivinen vanhempi. Ei kenenkään ole pakko jakaa FB-tiliään, eikä liittyä sosiaalisen median ryhmiin, joihin ei itse halua.

Ihmisellä on kiistaton oikeus yksityisyyteen minun mielestäni! Myös sosiaalisen pakkomedian aikoina. Ihmisellä on mielestäni myös kiistaton oikeus säilyttää yksityisyytensä myös vanhempana. 

Vierailija
185/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajalle pitää ostaa lahja, eikö hän saa työstään palkan?

Minä ainakin saan, tyttäreni, joka on opettaja, saa myös palkan, emme halua/tarvitse lahjoja.

Vierailija
186/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan osallistuta mihinkään rahankeräyksiin (laittomia) lasten velvollisuus ei ole ostella opettajille lahjoja, ostakoon itse omansa. Enkä rupea facebookia asentelemaan vain, että lapseni luokkatoverien vanhemmat voisivat pitää yhteyttä ryhmässä.. Pitäköön keskenänsä yhteyttä ne ketkä haluavat, itse olen sitä mieltä että vapaa-ajallani saan seurani valita. Oma vapaa aikani alkaa, kun pääsen töistä kotiin ja loppuu, kun menen takaisin. Eikä tämä tarkoita sitä, ettei lapseni asiat kiinostaisi minua, vaan ei vain kiinosta ventovieraiden ihmisten länkytykset, joten pysyn niistä tietoisesti erossa.

Vierailija
187/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun ole pakko liittyä. Ja vaikka liittyisit, ei sun tarvitse niitä viestejä lukea, saati keskustella siellä. Luuletko, että sun pitää jotenkin lukea kaikki, mikä sinne sun Facebookiin ilmestyy?

Oletko jotenkin avuton tai yksinkertainen? Miksi koet sen ongelmaksi, että suurin osa vanhemmista haluaa pitää yhteyttä, sopia asioista kätevästi niin, että viesti tavoittaa kaikki osallistumishalukkaat samalla kertaa ja kaikkien kommentit näkyvät kaikille helposti yhdellä silmäyksellä? Mikä tässä on se negatiivinen asia? Kun siis sun ei todellakaan ole pakko osallistua.

Harmi ettei meillä ole tuollaista, olisi suunnattoman kätevä.

Ei se ehdi, koska on Tinderissä.

Vierailija
188/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedemies kirjoitti:

Meillä ei ainakaan osallistuta mihinkään rahankeräyksiin (laittomia) lasten velvollisuus ei ole ostella opettajille lahjoja, ostakoon itse omansa. Enkä rupea facebookia asentelemaan vain, että lapseni luokkatoverien vanhemmat voisivat pitää yhteyttä ryhmässä.. Pitäköön keskenänsä yhteyttä ne ketkä haluavat, itse olen sitä mieltä että vapaa-ajallani saan seurani valita. Oma vapaa aikani alkaa, kun pääsen töistä kotiin ja loppuu, kun menen takaisin. Eikä tämä tarkoita sitä, ettei lapseni asiat kiinostaisi minua, vaan ei vain kiinosta ventovieraiden ihmisten länkytykset, joten pysyn niistä tietoisesti erossa.

Mahdat olla oikein lämmin ja sosiaalinen ihminen. Tiedät jo etukäteen, ettei sua mikään tai kukaan kiinnosta ja muiden ihmisten puheet on länkytystä? Ne on katsos ventovieraita sinulle, koska sinä taistelet kaikin keinoin tutustumista vastaan. Minä olen saanut oikein monta hyvää ystävää lasten päiväkodista, koulusta ja harrastuksista! Aika surullista, jos omat ennakkoluulot olisivat estäneet minua tutustumasta heihin! Miten opetat lapsellesi kommunikointia ja ihmissuhdetaitoja, jos asenteesi on tuo??

Vierailija
189/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookin käyttöön liittyy yksityisyysongelmia. Käyttäjien profilointi ja profiloitujen käyttäjien tietojen myyminen mainostajille kohdennettua toimintaa varten on tänään  iso bisness. Esimerkiksi S-ryhmä haluaa nyt tehdä sitä bonusjärjestelmänsä avulla.

Tässä on jo ihan asiaakin verrattuna niihin aikaisempiin foliohattu salaliitto pelottelu juttuihin.

Ja mitähän siellä profiloitaisiin, jos henkilö vain seuraa yhtä luokan ryhmää?

Facebook profiloi kaikkea mitä teet samalla IP - osoitteella ja samalla tietokoneella. Heidän tiedonhankkimisensa ei siis todellakaan rajoitu vain siihen mitä teet Facebookissa. Tuohan erikseen mainitaan FB:n käyttöehdoissa. On käynyt mm. niin, että mainostaja on tiennyt perheen teinin raskaudesta ennenkuin kukaan muu ja tuo raskaus on sitten tullut esille yhteisen koneen muille perheenjäsenille tarjoamista mainoksista. 

Miten se raskaus tuli ilmi? Mainoksia, joissa kerrottiin et "teininne on raskaana"? Mun koneella nimittäin tulee kans vauvamainoksia ja youtubessa se "oletko raskaana"-mainosvideo tosi usein, mut oon aatellut et se johtuu vaan siitä, että notkun av:lla. Ei kukaan oo epäillyt että olisin raskaana :(

Ehei kyllä se on kauhea Facebook, kun on vakoillut perheen teinin raskaustestiä :-D

Todellisuudessahan minullekkin on tullut raskauteen liittyviä mainoksia vaikka olen mies ja vaimolleni peniksen pidennys mainoksia mutta eiväthän nämä pelottelijat näitä asioita tajua.

Minun kuulemani tapaus tapahtui jo vuonna 2012 eli neljä vuotta  sitten eikä ollut vielä FB:n vaan Targetin (kauppaketju) profiloinnista kysymys.

http://www.forbes.com/sites/kashmirhill/2012/02/16/how-target-figured-o…

http://www.nytimes.com/2012/02/19/magazine/shopping-habits.html?pagewan…

Neljässä vuodessa profilointi ei ole vähentynyt vaan muuttunut entistä oleellisemmaksi osaksi suunnattua mainontaa. NY Timesin artikkelissa historia alkaa vuodesta 2002, jolloin kauppaketjun tavoite bongata raskaana olevat asiakkaat muiden joukosta annettiin nimetylle tutkijalle tehtäväksi.

Ei näissä keskusteluissa yksityisyyden suojasta ole kysymys väittelyn voittamisesta eikä häviämisestä. Eihän netissä kukaan koskaan pääse sanomaan sitä kuuluisaa viimeistä sanaa. Tavoitteena on herätellä ihmisiä ajattelemaan omilla aivoillaan ja tekemään itse omat valintansa sen sijaan että hyväksyvät automaattisesti kaiken heidän puolestaan ennalta valitun.

Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa sitä, että netistä tehdyn tilauksen yhteydessä muistaa etsiä ja ruksia kohdan "minulle ei saa lähettää mainospostia" välttääkseen saamasta spämmiä sähköpostiinsa. Ja tajuaa, että jos tuota vaihtoehtoa ei ole tarjolla niin kannattaa tilauksessa käyttää jotakin tarkoitusta varten tehtyä sähköpostiosoitetta, johon lähetetty mainospostitus ei häiritse varsinaisen sähköpostin lukemista. 

Vierailija
190/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on siinä taas ongelma. Ei tietenkään tarvitse liittyä ryhmään. Paljon mitään muutakaan ei tässä maailmassa tarvitse. Meillä on yhden lapsen luokan vanhempien kanssa whatsapp-ryhmä mutta erosin siitä kun viestejä alkoi tulla yli kymmenen päivässä. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, mua ei teloitettu eikä mitään.

Huh, onpa rankkaa. Yli kymmenen viestiä päivässä.

Aika monella meistä tulee sähköpostiin elämään, työhön, ystäviin ja harrasteisiin liittyviä viestejä melkoinen määrä jo nyt ja osa niistä jää vähälle huomiolle. Valitettavan monilla on tapana lähettää ryhmälle vastauksia jotka oikeasti kuuluisivat vain yhdelle vastaanottajalle. Minä en vapaaehtoisesti haluaisi itselleni vuoden aikana esimerkiksi 4000 ylimääräistä viestiä läpi kahlattaviksi, mutta jokainen tietty itse päättää näistä asioista.

Vierailija
191/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku kaikki muutkin on facebookissa niin kyllähän sinunkin pitää.

Vierailija
192/193 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole olematta Facebookissa, mutta älä sitten ruikuta, jos et saa infoa asioista.

Tuohan on tosi hyvä, että vanhemmilka on ryhmä, paljon kätevämpi kuin puhelinnumerot paperilla.

Mutta täytyyhän jonkun aina olla vastarannan kiiski :)

Mitä olennaista lapsen opiskeluun liittyvää tietoa vanhemmat jakavat facebookissa?

Vierailija
193/193 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole olematta Facebookissa, mutta älä sitten ruikuta, jos et saa infoa asioista.

Tuohan on tosi hyvä, että vanhemmilka on ryhmä, paljon kätevämpi kuin puhelinnumerot paperilla.

Mutta täytyyhän jonkun aina olla vastarannan kiiski :)

Mitä olennaista lapsen opiskeluun liittyvää tietoa vanhemmat jakavat facebookissa?

Sosiaalisia asioita eli samaa, mistä keskustellaan vanhempainilloissa. Luulisin vain, että facebookissa keskustelu helpommin ymmärretään väärin ja menee  asiattomaksi kuin nenäkkäin oltaessa eli siinä lisäsyy olla käyttämättä somea.