Jestas, mikä päätös vanhempainillassa jossa en ollut - vanhemmat muodostavat oman ryhmän facebookiin
Käytän Facebookia niin vähän kuin mahdollista. Olen pitkään harkinnut poistaa tilini, ainoa syy toistaiseksi pitää se on ollut se, että aion ehkä käyttää tinderiä taas joskus.
Nyt harmittaa, että en poistanut tiliä. Ainakin yksi äideistä tietää, että minulla tili on, kun oli pyytänyt kaveriksi joskus. Onko minun nyt "pakko" pysyä Facebookissa tämän takia?
En oikein käsitä ryhmän tarpeellisuutta. Miksi ei asioista voi sopia Wilmassa tai puhelimitse? Ja joo, olisin mennyt vanhempainiltaan, mutta olin kipeä.
Kommentit (193)
No on siinä taas ongelma. Ei tietenkään tarvitse liittyä ryhmään. Paljon mitään muutakaan ei tässä maailmassa tarvitse. Meillä on yhden lapsen luokan vanhempien kanssa whatsapp-ryhmä mutta erosin siitä kun viestejä alkoi tulla yli kymmenen päivässä. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, mua ei teloitettu eikä mitään.
Wilmassa vanhemmat eivät voi tehdä keskenään mitään, ja puhelin se vasta epäkäytännöllinen on jos pitää kaikkien kanssa jotain sopia.
Whatsapp on huono vaihtoehto koska sitä ei saa kaikkiin puhelimiin. Toki sitten jos kaikilla vanhemilla se toimii mutta tuskin sellaisia luokkia paljon on.
Onko lapsella toista huoltajaa? Jos hän on ryhmässä niin ei toisen tarvitse olla.
Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.
Tämä taas on mun ainoa syy olla Facebookissa, erilaiset ryhmät joihin pitää yhteyttä.
En minä siellä omia kuulumisiani päivitä.
Joo, en ole itsekään fb:ssä, joten jäisin tuollaisesta pois. Mistä teidän ylipäätään pitäisi kaikkien vanhempien yhdessä sopia? Minusta kaikkien oppilaiden ja oppilaiden vanhempien puhelinnumeroiden listaaminen on parempi veto, koska ei tule mieleen asiaa, josta pitäisi kaikkien kesken jutella, paitsi siinä tapauksessa, että pitää koulusta erillään sopia vaikka leirikoulukeräysten yksityiskohtia. Tosin niitäkin yleensä viilataan rajatummalla joukolla.
Mutta joo, wilmassa eivät voi vanhemmat lähettää toisilleen viestejä, eikä opettaja ole mikään sentraalisantra.
Vierailija kirjoitti:
Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.
Jos pystyt lukemaan Facebookia, pystyt lukemaan Whatsappiakin.
Meillä on tuollainen fb-ryhmä ja on kätevä. Siellä voi sopia kaikki rahankeräysjutut (jos sellaisia on), yhteislahjat opelle, ilmoitella jos joku on hukannut koulussa jotain tai joku tavara on vaihtunut. Kerran puitiin yhtä kiusaamisjuttuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyt lukemaan Facebookia, pystyt lukemaan Whatsappiakin.
Haloo. Whatsapp ei toimi tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Wilmassa vanhemmat eivät voi tehdä keskenään mitään, ja puhelin se vasta epäkäytännöllinen on jos pitää kaikkien kanssa jotain sopia.
Wilmassa voi keskustella kaikkien vanhempien kanssa jos opettaja tekee avauksen. Meillä on sovittu asioita niin wilmassa kuin sähköpostilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wilmassa voi keskustella kaikkien vanhempien kanssa jos opettaja tekee avauksen. Meillä on sovittu asioita niin wilmassa kuin sähköpostilla.
Joo mutta kaikkiin asioihin ei haluta opettajaa sotkea (eikä opettaja oikeastaan ole velvollinen olemaan mukana esim. rahankeruuasioiden hoidossa), ja jos on esim. tarkoitus hankkia yhteislahja opelle, niin ei sitäkään oikein wilmassa voi hoitaa.
Eihän sun ole pakko liittyä. Ja vaikka liittyisit, ei sun tarvitse niitä viestejä lukea, saati keskustella siellä. Luuletko, että sun pitää jotenkin lukea kaikki, mikä sinne sun Facebookiin ilmestyy?
Oletko jotenkin avuton tai yksinkertainen? Miksi koet sen ongelmaksi, että suurin osa vanhemmista haluaa pitää yhteyttä, sopia asioista kätevästi niin, että viesti tavoittaa kaikki osallistumishalukkaat samalla kertaa ja kaikkien kommentit näkyvät kaikille helposti yhdellä silmäyksellä? Mikä tässä on se negatiivinen asia? Kun siis sun ei todellakaan ole pakko osallistua.
Harmi ettei meillä ole tuollaista, olisi suunnattoman kätevä.
Ole olematta Facebookissa, mutta älä sitten ruikuta, jos et saa infoa asioista.
Tuohan on tosi hyvä, että vanhemmilka on ryhmä, paljon kätevämpi kuin puhelinnumerot paperilla.
Mutta täytyyhän jonkun aina olla vastarannan kiiski :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, näinhän se on kätevää sopia esim. opettajan yhteislahjasta tai muusta, että pyytää aina opettajaa avaamaan keskustelun Wilmaan…Miksi toi Facebook olisi hankalampi kuin Wilma? Joo, kaikilla ei ole Facebook -profiilia, mutta sitten on vaan ihan yksinkertaisesti ryhmän ulkopuolella ja that's it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos kunta/koulu on ostanut sen lisäpalveluna.
Siitä on turha maksaa, kun on kätevämpiäkin ohjelmia ja ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsella toista huoltajaa? Jos hän on ryhmässä niin ei toisen tarvitse olla.
No voi jeesus taas. Ei siellä ryhmässä kenenkään TARVITSE olla, jos ei halua. Miten ihmeessä ennen somea ja nettiä on ylipäätään lapset saatu kasvatettua aikuisiksi ja koulut käytyä?? Tätä menoa kun katselee niin alkaa tuntua että huomattavasti paremmin ja viisaammin se on tehty ennen. Mulla 3 lasta, 1.4. ja 7. luokkalalainen, enkä ikinä ole ollut missään WA ryhmissä, jos sellaisia ylipäätään vanhemmilla on, en menisi faceryhmään jos sellainen perustettais. Wilma riittää ihan hyvin. Jos jollain vanhemmalla on minulle asiaa, minun numeroni löytyy luokan puhelinnumerolistasta, ei kun soittelemaan vaan.
Eipä noilla ryhmillä ole mitään merkitystä. Hyvä vain kun sulla on tunnukset niin voit lukea mitä siellä kirjoitellaan. Wilman kautta asioita ei voi sopia vanhempien kesken, mutta eipä sitä sovittavaakaan yleensä kovin paljon ole. Tietysti jos jotakin rahankeräystä on niin sitten tarvetta sopiva mutta siihenkin sähköposti on usein parempi ratkaisu. Yleensä nuo ryhmät ovat ihan turhia eikä sinne mitään laiteta.
Puhelinnumerolista on kaikkein paras vaihtoehto. Ei tarvitse lukea turhaa skeidaa, jonkun janipetterin äidiltä, tai kuunnella whatsupin piippaamista joka toinen päivä. Mitä asiaa luokan vanhemmilla muka on toisilleen, mitä ei voi hoitaa sähköpostitse? Open lahjat...; asiaa hoidetaan 2 kertaa vuodessa, en minäkään menisi mihinkään fb-ryhmään tällaisen takia. Toiseksi, ap ei ehkä halua että muut vanhemmat alkavat stalkkaamaan häntä fbssä. Siinä toinen syy miksi en liittyisi moiseen ryhmään. Mulle riittää että pitää roikkua wilmassa harvase päivä. Ei voisi vähemmän kiinnostaa joidenkin yli-innokkaiden vanhempien yhteiset lötinät.
On sullakin ongelmat. Etkö osaa käyttää sitä vai mikä mättää? Kuulostaa, että haluat tahallaan olla hankala. Pysyt Facebookissa, jos haluat olla tietoinen, mitä vanhempainryhmässä puhutaan, jos et niin poista tili.