Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jestas, mikä päätös vanhempainillassa jossa en ollut - vanhemmat muodostavat oman ryhmän facebookiin

Vierailija
05.09.2016 |

Käytän Facebookia niin vähän kuin mahdollista. Olen pitkään harkinnut poistaa tilini, ainoa syy toistaiseksi pitää se on ollut se, että aion ehkä käyttää tinderiä taas joskus.
Nyt harmittaa, että en poistanut tiliä. Ainakin yksi äideistä tietää, että minulla tili on, kun oli pyytänyt kaveriksi joskus. Onko minun nyt "pakko" pysyä Facebookissa tämän takia?
En oikein käsitä ryhmän tarpeellisuutta. Miksi ei asioista voi sopia Wilmassa tai puhelimitse? Ja joo, olisin mennyt vanhempainiltaan, mutta olin kipeä.

Kommentit (193)

Vierailija
81/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen FB profiili takaa vain sen ettei tiedot näy muille käyttäjille. Se ei estä tietojen päätymistä facebookin servereille ja sitä kautta ties minne. 

Ja kerropa miten minua vastaan/ johonkin hyödyksi voidaan käyttää tietoa a) Palstamamma leipoo pellillisen mokkapaloja b) Palstamamma lapsi ei osallistu vanhempi-lapsi futispeliin c) palstamamma myy koon 34 luistimet

Kysymyksesi on harhaanjohtava koska facebook kerää viestien sisällön lisäksi paljon muutakin metatietoa. Facebook ja muut some alustat säilövät kaikkea tietoa toiminnastasi vuosikymmenet. Missä liikut, kenen kanssa juttelet, mitkä ovat poliittiset näkemyksesi, kenen kanssa seurustelet, millaista perhe-elämää vietät. Vaikka juuri tällä hetkellä ei kukaan käyttäisikään tätä sinua vastaan, niin miksi käyttää tietoa keräävää naamakirjaa hajautetumpien ja anonyyminpien kommunikaatioalustojen sijaan?

Luuletko että nämä av-mammat ymmärtävät mitä yrität sanoa? Heh. Ja jos ymmärtävätkin, heitä ei tuskin kiinnosta. On olemassa paaaaljon some-käyttäjiä, jotka eivät mieti mitä tietoa heistä kerätään, ja he opettavat myös lapsille tämän hällä-väliä asenteen. Antamalla lasten laittaa kuvia itsestään instaan ja faceen jne. Mutta onneksi on muutamia jotka tajuavat missä mennään! Kiitos kommenteistasi! Ehkä joku av-mammakin saa vähän ajateltavaa..

Te hirveen fiksut; kertokaa nyt mikä riski näissä fb-ryhmien tiedoissa on? Kerroin fb-ryhmässä tuovani koululle mokkapalapellillisen helmikuussa 2014 oman kotikoneeni ip-osoitteesta. Viestiin vastasi 3 muuta fb-käyttäjää ( kaikki 30-40 naisia, jotka ovat samassa fb-ryhmässä)  ja tietokoneen paikantuvat 5km säteellä. MIKÄ RISKI tässä tiedossa on tänään tai 10 vuoden kuluttua? Yritysmaailmassa sähköpostit vanhenee vuodessa, tilaustietoja pitää säilyttää 10 vuotta, CV:ita ei saa säilyttää yli 6kk jne. Facebookin ostama serverikapsiteetti ei riitä millään miljardien viestien säilömiseen vuosi- tai vuosikymmentasolla. Ja jos 30-40-naiset ovat aktiivisia fb-ryhmissä niin käyttäytymällä itsekin niin; mihin suureen markkinointirikokseen altistan muut samanlaiset?  

Kun ei ymmärrä, niin ei vaan ymmärrä. Tsempit sulle. (Vihje: Ei ole kyse sun mokkapala-päivityksistäsi jossain ryhmässä, vaan YLIPÄÄTÄÄN siitä mitä tietoja Facebook kerää. En jaksa vääntää rautalangasta, kun et kuitenkaan tuu tajuamaan)

Eikun oikeasti, väännä nyt vaan. Minäkään en käsitä. Mitä sellaista tietoa Facebook välittää jollekin taholle tai käyttää itse, joka voisi vahingoittaa minua tai perhettäni jollain tavalla esim. 15 vuoden päästä, jos jaan siellä aivan tyhjänpäiväistä kuulumista jne.? Että olin Korkeasaaressa 4.7.2008. Kuka tästä tiedosta hyötyy? Mitä tietoja se facebook sitten kerää, seuloo ja välittää edelleen niistä yli miljardista ihmisestä jotka sitä käyttävät?Mihin ihmeeseen he säilövät kaiken sen datan, mitä ne yli miljardi käyttäjää sinne päivittäin suoltavat ja kenelle välittävät tietoja? Jos normaali ihminen päivittää sinne tiedot, jotka ennen löytyivät jokaiseen kotiin jaettavasta puhelinluettelosta. Facebookissa pystyy kuitenkin säätelemään sitä, mitä tietoja sinne antaa tai mitä postailee. En voi kuvitella riskiä siinä että kuuluu jonkun koululuokan vanhempien FB-ryhmään.

Itse ajattelen esim. googlen paljon hankalampana. Nimellä hakemalla löytyy ihmisestä ihan kenelle tahansa randomille tietoja, joita ei niin ehkä välittäisi jakaa. Minun minelläni mm. löytyy se, että olen nuoruudessani harrastanut yhtä urheilulajia ja voittanut SM-mitaleja ja löytyy myös kymmenkunta lehtijuttua, jotka olen työssäni antanut. Kuvahaulla löytyy kuvia nuoruudestani urheilijana ja lehtikuvia + työnantajan nettikuvia nykyisyydestäni. Näitä tietoja en oikeastaan voi hallita. Hakemalla googlesta lapseni nimellä, löytyy hänestäkin urheilutuloksia ja jopa kuvia. Googlella hakemalla löytyy myös se fakta, että molemmat olemme facebookissa (lapsi on yli 13-vuotias), mutta klikkaus tuottaa tyhjän sivun, jossa näkyy nimemme ja profiilikuvamme. Ei kavereita, ei mitään muuta. Kuvankin pystyisi salaamaan, mutta miksi?

Vierailija
82/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun aikoihin ei ollut faboa jne, ja vanhemmillani oli muutenkin ihan omakin elämä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

81, FB tietää usein esim. kaikki nettihakusi, mahdollisesti puhelimeesi tallennetut puhelunnumerot ja kuvat jne.

Vierailija
84/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen FB profiili takaa vain sen ettei tiedot näy muille käyttäjille. Se ei estä tietojen päätymistä facebookin servereille ja sitä kautta ties minne. 

Ja kerropa miten minua vastaan/ johonkin hyödyksi voidaan käyttää tietoa a) Palstamamma leipoo pellillisen mokkapaloja b) Palstamamma lapsi ei osallistu vanhempi-lapsi futispeliin c) palstamamma myy koon 34 luistimet

Kysymyksesi on harhaanjohtava koska facebook kerää viestien sisällön lisäksi paljon muutakin metatietoa. Facebook ja muut some alustat säilövät kaikkea tietoa toiminnastasi vuosikymmenet. Missä liikut, kenen kanssa juttelet, mitkä ovat poliittiset näkemyksesi, kenen kanssa seurustelet, millaista perhe-elämää vietät. Vaikka juuri tällä hetkellä ei kukaan käyttäisikään tätä sinua vastaan, niin miksi käyttää tietoa keräävää naamakirjaa hajautetumpien ja anonyyminpien kommunikaatioalustojen sijaan?

Luuletko että nämä av-mammat ymmärtävät mitä yrität sanoa? Heh. Ja jos ymmärtävätkin, heitä ei tuskin kiinnosta. On olemassa paaaaljon some-käyttäjiä, jotka eivät mieti mitä tietoa heistä kerätään, ja he opettavat myös lapsille tämän hällä-väliä asenteen. Antamalla lasten laittaa kuvia itsestään instaan ja faceen jne. Mutta onneksi on muutamia jotka tajuavat missä mennään! Kiitos kommenteistasi! Ehkä joku av-mammakin saa vähän ajateltavaa..

Te hirveen fiksut; kertokaa nyt mikä riski näissä fb-ryhmien tiedoissa on? Kerroin fb-ryhmässä tuovani koululle mokkapalapellillisen helmikuussa 2014 oman kotikoneeni ip-osoitteesta. Viestiin vastasi 3 muuta fb-käyttäjää ( kaikki 30-40 naisia, jotka ovat samassa fb-ryhmässä)  ja tietokoneen paikantuvat 5km säteellä. MIKÄ RISKI tässä tiedossa on tänään tai 10 vuoden kuluttua? Yritysmaailmassa sähköpostit vanhenee vuodessa, tilaustietoja pitää säilyttää 10 vuotta, CV:ita ei saa säilyttää yli 6kk jne. Facebookin ostama serverikapsiteetti ei riitä millään miljardien viestien säilömiseen vuosi- tai vuosikymmentasolla. Ja jos 30-40-naiset ovat aktiivisia fb-ryhmissä niin käyttäytymällä itsekin niin; mihin suureen markkinointirikokseen altistan muut samanlaiset?  

Kun ei ymmärrä, niin ei vaan ymmärrä. Tsempit sulle. (Vihje: Ei ole kyse sun mokkapala-päivityksistäsi jossain ryhmässä, vaan YLIPÄÄTÄÄN siitä mitä tietoja Facebook kerää. En jaksa vääntää rautalangasta, kun et kuitenkaan tuu tajuamaan)

Nykyisessä sähköisessä maailmassa itsensä totaalinen suojaaminen minkään tiedon keräämiseltä lienee mahdotonta. vrt  vaikka kanta.fi tai vero tai pankkipalvelut, nekin voidaan kaapata tai vapaaehtoiset kanta-asiakaskortit tai vaikka sähköiset lentoliput henkilötiedoilla. Joten jos nyt kuitenkin edes koittaisit vääntää rautalangasta asian miten minimitiedoilla fb:iin liittyminen ja jonkun ryhmän seuraaminen altistaa minut tai muut ryhmään kuuluvat olettaen että en koskaan päivitä mitään omalle seinälleni enkä hyväksy ketään kaveriksi? Kun olen samaa kysynyt moneen kertaan ja aina sama vastaus "et kuitenkaan ymmärtäisi"

Vierailija
85/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitin vanhaan nokialaiseenkin sai whatsappin.. Ja se _ei_ ollut älypuhelin, vaan just sellanen ihan perus näppäinpuhelin. Siinä ei edes ollut mitään googlen appikauppaa tms.

Vierailija
86/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

81, FB tietää usein esim. kaikki nettihakusi, mahdollisesti puhelimeesi tallennetut puhelunnumerot ja kuvat jne.

Miten mun puhelin voi liittyä Facebookiin jos en käytä puhelimella facebookia?

Ja edelleen, mitä haittaa noista on ja mihin ihmeeseen he käyttäisivät mun puhelimella otettua kuvaa, jossa perheeni seisoo vaikka Riemukaaren edessä Pariisissa? Mihin he säilövät kaikki Pariisissa vuosittain käyvien miljoonien ihmisten riemukaarikuvat? Ja Mitä tarkoitusta varten? Joo, mulle voi tulla Facebookissa mainos, että etsitkö halpaa hotellia Pariisissa. Mutta sama tieto tulee muunkin internetin käytön kautta. Ihan vaikka googlehakujen perusteella. Jos pelkää kaikkea, niin riskittömin vaihtoehto on olla käyttämättä nettiä ihan kokonaan.

Vierailija
87/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wilmassa vanhemmat eivät voi tehdä keskenään mitään, ja puhelin se vasta epäkäytännöllinen on jos pitää kaikkien kanssa jotain sopia.

Wilmassa voi keskustella kaikkien vanhempien kanssa jos opettaja tekee avauksen. Meillä on sovittu asioita niin wilmassa kuin sähköpostilla.

Joo mutta kaikkiin asioihin ei haluta opettajaa sotkea (eikä opettaja oikeastaan ole velvollinen olemaan mukana esim. rahankeruuasioiden hoidossa), ja jos on esim. tarkoitus hankkia yhteislahja opelle, niin ei sitäkään oikein wilmassa voi hoitaa.

Hä, oletkos vähän yksinkertainen? Wilmassa voit valikoida viestin saajat vaikka siten, että se opettaja ei kuulu niihin ja viesti menee ainoastaan oppilaiden vanhemmille. Wilmassa meillä on aina opettajien lahjoista sovittu, eikä se opettaja ole siihen viestiketjuun kuulunut ;)

Vierailija
88/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten mun puhelin voi liittyä Facebookiin jos en käytä puhelimella facebookia?

Ja edelleen, mitä haittaa noista on ja mihin ihmeeseen he käyttäisivät mun puhelimella otettua kuvaa, jossa perheeni seisoo vaikka Riemukaaren edessä Pariisissa? Mihin he säilövät kaikki Pariisissa vuosittain käyvien miljoonien ihmisten riemukaarikuvat? Ja Mitä tarkoitusta varten? Joo, mulle voi tulla Facebookissa mainos, että etsitkö halpaa hotellia Pariisissa. Mutta sama tieto tulee muunkin internetin käytön kautta. Ihan vaikka googlehakujen perusteella. Jos pelkää kaikkea, niin riskittömin vaihtoehto on olla käyttämättä nettiä ihan kokonaan.

Rautalankaa: ilman varovaisuutta ja vekslausta FB tietää kaikki google-hakusi, vauvapalstailusi jne. Kaikki tekemisesi voidaan yhdistää sinuun. Ymmärrän, jos se on sinulle ihan jees juttu, mutta ymmärrän todellakin myös, jos joku pitää tätä ongelmallisena!

Vierailija
89/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla parempikin näille stalkkaripelkolaisille ja salaliittoteorioiden kannattajille, että teidät jätetään ryhmien ulkopuolelle. Joku saattaisi pitää teitä hörhönä! Kai te sentään uskallatte soittaa puhelimella??  Entäs jos joku taltioi nekin tiedot??? Hui!

Vierailija
90/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautalankaa: ilman varovaisuutta ja vekslausta FB tietää kaikki google-hakusi, vauvapalstailusi jne. Kaikki tekemisesi voidaan yhdistää sinuun. Ymmärrän, jos se on sinulle ihan jees juttu, mutta ymmärrän todellakin myös, jos joku pitää tätä ongelmallisena!

Ja mitä fb yrityksenä tekee näillä tiedoilla? Tai mikään muukaan firma tai instanssi?

Vierailija
91/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aika itsekästä monesti tunkea kaikki toiminta bookkiin esim koulun/työn/muun puolesta.

Oletetaan että kaikilla on tili/siellä olo kiinnostaa. Toki voi sanoa että eihän se nyt niin suuri vaiva ole, mutta kun kaikkia ei somepaska kiinnosta niin ei.

Vaihtoehtoina on toki sähköpostilistat/foorumit/ym jotka on enempi/vähmpi käteviä.

Eihän siinä jos kaikilla on fb, mutta jos oletetaan että se on kaikilla ja sen takia joku jää ulkopuoliseksi niin typeräähän se on.

Vierailija
92/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.

Jos pystyt lukemaan Facebookia, pystyt lukemaan Whatsappiakin.

Haloo. Whatsapp ei toimi tietokoneella.

Haloo. Whatsapp toimii koneellakin

Vierailija
93/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some-vastaisia on moneksi. Ihan kaikkeen ei tarvitse mennä mukaan, mutta sitten pitää ymmärtää, että osa asioista voi mennä ohitse.

Facebook todellakin kerää mielettömästi tietoa ihmisestä samalla tavalla kuin Google ja monet muut instanssit. Haluan edes jossain määrä rajoittaa sähköistä jalanjälkeäni ja jätän Facebookin suosiolla käyttämättä. Yritän pysyä kärryillä muuten, ja tähän asti se on onnistunut.

Vierailija
94/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä fb yrityksenä tekee näillä tiedoilla? Tai mikään muukaan firma tai instanssi?

Nykypäivänä pääasiassa myy mainostajille. Ehkä jatkossa vain sille joka eniten maksaa. Ei tässä ole mitään tietosuojaa, raha päättää. Kuten sanoin, ymmärrän jos SINUA ei kiinnosta ja evvvk heeeei, mutta aika bimbo saa olla, jos ei ymmärrä sitä, että tämä on jonkun mielestä ongelmallista.

Vierailija
95/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas! Mitä luulet? Raks, raks, raks.. Vähän voisi miettiä omillakin aivoilla.

MIKSI itse luulet että joudut hyväksymään käyttöehdot, kun liityt faceen? Tiesitkö että vaikkakuinka profiilisi olisi yksityinen, face omistaa kaikki valokuvasi joita sinne laitat? Nyt pikapikaa lukemaa fb-käyttöehdot, äläkä kysele täällä tyhmiä.

Vierailija
96/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wilmassa vanhemmat eivät voi tehdä keskenään mitään, ja puhelin se vasta epäkäytännöllinen on jos pitää kaikkien kanssa jotain sopia.

Wilmassa voi keskustella kaikkien vanhempien kanssa jos opettaja tekee avauksen. Meillä on sovittu asioita niin wilmassa kuin sähköpostilla.

Joo mutta kaikkiin asioihin ei haluta opettajaa sotkea (eikä opettaja oikeastaan ole velvollinen olemaan mukana esim. rahankeruuasioiden hoidossa), ja jos on esim. tarkoitus hankkia yhteislahja opelle, niin ei sitäkään oikein wilmassa voi hoitaa.

Hä, oletkos vähän yksinkertainen? Wilmassa voit valikoida viestin saajat vaikka siten, että se opettaja ei kuulu niihin ja viesti menee ainoastaan oppilaiden vanhemmille. Wilmassa meillä on aina opettajien lahjoista sovittu, eikä se opettaja ole siihen viestiketjuun kuulunut ;)

Ilmeisesti tämä on joku lisäominaisuus, joka kunnan pitää ostaa ja maksaa (viittaan aikaisempaan viestiin ketjussa). Meillä ei vanhempien välinen viestiminen Wilmassa ilman opettajaa tai muuta koulun henkilökuntaan kuuluvaa ole mahdollista. Opettaja voi aloittaa viestiketjun, jossa kaikkien vastaukset näkyvät kaikille, mutta vanhemmat eivät tätä pysty tekemään. Ja miksi kunta maksaisi, kun homma hoituu ilmaiseksi facebookissa, Whatsappissa ja sähköpostissa. Wilmassa vastaanottajamahdollisuuksina on ainoastaan koulun henkilökunta, ei vanhempia. 

Vierailija
97/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas! Mitä luulet? Raks, raks, raks.. Vähän voisi miettiä omillakin aivoilla.

MIKSI itse luulet että joudut hyväksymään käyttöehdot, kun liityt faceen? Tiesitkö että vaikkakuinka profiilisi olisi yksityinen, face omistaa kaikki valokuvasi joita sinne laitat? Nyt pikapikaa lukemaa fb-käyttöehdot, äläkä kysele täällä tyhmiä.

Ja yhä edelleen, raks, raks: mitä se fb tekee niillä kymmenillä miljardeilla kuvilla, jotka "omistaa"??? Mihin se ne säilöö ja miten seuloo ja käyttää. Mitä fb tekee kuvalla, jossa on mun mökkirannasta otettu kuva auringonlaskusta, jonka olen asettanut kansikuvaksi. Mikä on se konkreettinen riski siinä, että lataan tällaisen kuvan facebookiin. Kertokaa nyt joku jokin konkreettinen esimerkki vaikka just tällaisesta, että lataa jonkun avuttoman kännykkäkameralla otetun kuvan sinne profiiliin. Mitä vahinkoa tai haittaa siitä on oikeasti jollekin aiheutunut?

Vierailija
98/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pari vanhempaa, jotka ovat liittyneet Facebookiin ihan vain luokan ryhmän vuoksi, eikä heistä siinä ole mitään muuta tietoa kuin nimi.

Korjataanpa tämä asiavirhe. Muille ryhmän käyttäjille näkyy pelkkä nimi. Mainostajille ja viranomaisille näkyy myös kaikki metatiedot, eli kenen kanssa keskustelee, mihin ryhmiin kuuluu, tietokoneet ja wlanit joista kirjautuu sisään, GPS koordinaatit joissa liikkuu, kellonajat jolloin on aktiivinen. 

Otappa ruksia pois metatiedoista. Älä pidä gpsää päällä jne.

Vierailija
99/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kovin epäluuloinen persoona, mutta haluat olla facebook-ryhmässä mukana, luo sitä varten profiili tyyliin, Janessan äiti. Älä sitten jaa siinä mitään muuta.

Vierailija
100/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja yhä edelleen, raks, raks: mitä se fb tekee niillä kymmenillä miljardeilla kuvilla, jotka "omistaa"??? Mihin se ne säilöö ja miten seuloo ja käyttää. Mitä fb tekee kuvalla, jossa on mun mökkirannasta otettu kuva auringonlaskusta, jonka olen asettanut kansikuvaksi. Mikä on se konkreettinen riski siinä, että lataan tällaisen kuvan facebookiin. Kertokaa nyt joku jokin konkreettinen esimerkki vaikka just tällaisesta, että lataa jonkun avuttoman kännykkäkameralla otetun kuvan sinne profiiliin. Mitä vahinkoa tai haittaa siitä on oikeasti jollekin aiheutunut?

En tiedä susta, mutta mua harmittaa kuvat joita oon aikoinaan lataillu nettiin. Ei niissä oo mitään raskauttavaa, mutta ei niiden tarvis olla siellä. Siksi postailen kuvia ym. varovasti.