Jestas, mikä päätös vanhempainillassa jossa en ollut - vanhemmat muodostavat oman ryhmän facebookiin
Käytän Facebookia niin vähän kuin mahdollista. Olen pitkään harkinnut poistaa tilini, ainoa syy toistaiseksi pitää se on ollut se, että aion ehkä käyttää tinderiä taas joskus.
Nyt harmittaa, että en poistanut tiliä. Ainakin yksi äideistä tietää, että minulla tili on, kun oli pyytänyt kaveriksi joskus. Onko minun nyt "pakko" pysyä Facebookissa tämän takia?
En oikein käsitä ryhmän tarpeellisuutta. Miksi ei asioista voi sopia Wilmassa tai puhelimitse? Ja joo, olisin mennyt vanhempainiltaan, mutta olin kipeä.
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yritä olla tahallaan hankala! Olen vähän liian yksityinen ihminen nykymenoon. Avaan Facebookin n. kaksi kertaa kuussa koska se jotenkin ahdistaa ja ei kiinnosta lukea toisten päivityksiä. En haluaisi, että koulun takia sitä pitää käyttää yhtään enempää, ja lasten kavereiden vanhemmat ei ole mun kavereita - tuttuja toki lasten kautta, mutta ei heillä tarvitse olla pääsyä stalkkaamaan mua, vaikka mitään salaista sivuillani ei nyt niin olekaan. Ja joku kiusaaminen on mun mielestä sellainen asia, joka käsitellään muualla kuin Facessa! Kai nuo keräyshommat sitten kätevästi siinä sujuu. Viime vuonna joulujutut meni Wilman keskusteluketjussa, en huomannut ongelmaa. Ap
Edelleen: oman FB-profiilin saa yksityiseksi. Eikä tarvitse hyväksyä kaveriksi ketään ketä ei halua.
Yksityinen FB profiili takaa vain sen ettei tiedot näy muille käyttäjille. Se ei estä tietojen päätymistä facebookin servereille ja sitä kautta ties minne.
No tämä on eri asia, sillä AP ei ollut omaa FB-tiliään kuitenkaan poistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.
Jos pystyt lukemaan Facebookia, pystyt lukemaan Whatsappiakin.
Haloo. Whatsapp ei toimi tietokoneella.
Toimiihan ainakin Win8 ja macissa. Toki sinun pitää olla joskus kytkenyt joku puhelin siihen, mutta voit lainata esim ystävän luuria hetkeksi. https://www.whatsapp.com/download/
Kuinka moni facebookkia täällä hehkuttavista on OIKEASTI lukenut ne käyttöehdot ja osaa sanoa mihin kaikkeen sitoutuu facebookkiin liittyessään. Miksi ylipäätään käyttää viestintään systeemiä joka vaatii yksittäisen yrityksen lakimiesten kirjoittamaa 10'000 sanaista sopimusta? Avoimia protokollia jotka voi ottaa käyttöön ilman EULAa on kuitenkin pilvin pimein.
Jos facebook on/olisi ainoa tapa pitää yhteyttä ymmärrän että harmittaisi. En kuitenkaan usko että niin olisi. Sen sijaan facebook on ihan kätevä tapa kysyä esim. mielipiteitä järjestetäänkö jotakin, mikä olisi paras ajankohta ja niin edelleen tai keskustella jostakin asiasta. Jos ja kun on sovittu että jotakin järjestetään sinä ja sinä päivänä siihen kellon aikaan kannattaa ehdottomasti asiasta ilmoittaa myös muulla tavalla säköpostilla, Wilmassa, reppupostina, sähköpostina tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsella toista huoltajaa? Jos hän on ryhmässä niin ei toisen tarvitse olla.
No voi jeesus taas. Ei siellä ryhmässä kenenkään TARVITSE olla, jos ei halua. Miten ihmeessä ennen somea ja nettiä on ylipäätään lapset saatu kasvatettua aikuisiksi ja koulut käytyä?? Tätä menoa kun katselee niin alkaa tuntua että huomattavasti paremmin ja viisaammin se on tehty ennen. Mulla 3 lasta, 1.4. ja 7. luokkalalainen, enkä ikinä ole ollut missään WA ryhmissä, jos sellaisia ylipäätään vanhemmilla on, en menisi faceryhmään jos sellainen perustettais. Wilma riittää ihan hyvin. Jos jollain vanhemmalla on minulle asiaa, minun numeroni löytyy luokan puhelinnumerolistasta, ei kun soittelemaan vaan.
Meillä on Facebook -ryhmässä sovittu mm. tällaisista luokan yhteisistä illanvietoista, joita aina vanhempainillassa kovasti toivotaan, mutta kukaan ei ole kauhean innokas järjestämään. Minä olin luokan edustaja vanhempaintoimikunnassa ja siksi jotenkin vastuu vähän lankesi minulle. Minusta esim. tämänkaltainen juttu oli tosi helppo hoitaa siinä FB-ryhmässä, kommentit ja toiveet näkyivät kaikille ja saatiin järkättyä todella helposti ensin leffailta koululla ja sitten keväällä vielä picnic. Kaikki tykkäsivät, koska ei vaatinut keneltäkään oikeastaan yhtään mitään muuta kuin tulemisen paikalle nyyttäritarjottavien kera.
Mutta sun kaltaiset nyt ei tuollaisiin varmasti edes halua osallistua, eli et jää sinänsä mistään paitsi. Ihan varmasti en ala kenellekään erikseen soittelemaan, että haluatteko tulla. Kun asiat oli FB-ryhmässä vilkkaan keskustelun jälkeen päätetty, näille "minähän en ole somessa, luuria vaan käteen jos minut haluatte tavoittaa" -tyypeille lähti sähköpostiviesti, että mitä, missä ja milloin, tule tai ole tulematta. No, eipä ne nyt tietty tulleetkaan ja ehkä ihan hyvä niin. Ylivoimainen enemmistö oli kuitenkin molemmissa tapahtumissa paikalla, myös opettaja ja kouluavustaja - ihan omalla vapaa-ajallaan.
Ai oletko sinä jotenkin parempi ihminen kuin ne, jotka eivät tykkää olla somessa? Erikoinen asenne... "Mutta sun kaltaiset nyt ei tuollaisiin varmasti edes halua osallistua...". Mitä toikin tarkoittaa? Että jos vastustaa turhaa somen käyttöä, niin ei ole kiinnostunut luokan järjestämistä tilaisuuksia. Puhut puuta heinää. Toivottavasti et opeta lapsillesi tuollaista kiusaaja-asennetta. Ihmisellä on täysi oikeus olla olematta somessa ja Facebookissa. Eikä se yhden tekstarin laittokaan niin suuri vaiva ole(niille ihmisille jotka eivät ole somessa). Vai onko?
Somettomille lähtee meillä ainakin tietenkin aina sähköpostiviesti päätöksistä. Ei ketään jätetä ulkopuolelle siksi ettei ole facebookissa, mutta keskustelu asioista tapahtuu siellä ryhmässä, koska se on helpointa. Ne "vastuuvanhemmatkin" tekee sitä ihan vaan omaksi huvikseen, eivätkä ole velvollisia pitämään huolta siitä, että Minnan äiti halusi tekstarin, Akin isi halusi puhelinsoiton. Ei ne vastuuvanhemmat ole mikään järjestävä taho tällaisille yhteisille jutuille, vaan keskustelun käynnistäjä. Olet täysin oikeassa, on oikeus olla olematta somessa, mutta pitää hyväksyä se, ettei sitten aina ole ihan kärryillä kaikesta mitä tehdään. Tietnkään minkään koulun virallisen jutun suhteen asioita ei voida sopia esim. facebookissa tai whatsapp -ryhmässä, mutta tällaiset vanhempien ja koululaisten keskinäiset vapaa-ajan aktiviteetit on ihan ok sopia noin. Viitseliäisyydestä riippuu, meneekö tieto heille, jotka eivät ryhmiin kuulu.
T:toinen "classmom"
Vierailija kirjoitti:
En yritä olla tahallaan hankala! Olen vähän liian yksityinen ihminen nykymenoon. Avaan Facebookin n. kaksi kertaa kuussa koska se jotenkin ahdistaa ja ei kiinnosta lukea toisten päivityksiä. En haluaisi, että koulun takia sitä pitää käyttää yhtään enempää, ja lasten kavereiden vanhemmat ei ole mun kavereita - tuttuja toki lasten kautta, mutta ei heillä tarvitse olla pääsyä stalkkaamaan mua, vaikka mitään salaista sivuillani ei nyt niin olekaan. Ja joku kiusaaminen on mun mielestä sellainen asia, joka käsitellään muualla kuin Facessa! Kai nuo keräyshommat sitten kätevästi siinä sujuu. Viime vuonna joulujutut meni Wilman keskusteluketjussa, en huomannut ongelmaa. Ap
Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Älä välitä näistä some-riehujista. Ihmiset on vaan niin koukussa somen käyttöön, että eivät pysty tajuamaan kun joku ei halua olla siellä. Eihän sun ole pakko liittyä siihen ryhmään? Tai jos joku laittaa sut sinne, lähdet pois. Hyvin helppoa. Et varmasti jää mistään paitsi. Tutustu yhteen vanhempaan, joka voi kertoa sulle jos siellä päätetään jotain tärkeää. (En kyllä keksi että mitä...) Ja jos nyt liitytkin ryhmään, eihän sitä tarvitse lukea yhtään useammin, kuin silloin kun käyt facessa kerran kahdessa kuukaudessa. Anna niiden tärkeilijöiden jankata asioista Facebookissa, jos niin haluat. Ei sulla ole mitään velvollisuutta liittyä mukaan. Jos jäät "ulkopuolelle", niin so what? Onko niin vakavaa? Mieti nyt itsekin mitä valitat. Aika turhasta vedät herneen nenään.
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen FB profiili takaa vain sen ettei tiedot näy muille käyttäjille. Se ei estä tietojen päätymistä facebookin servereille ja sitä kautta ties minne.
Ja kerropa miten minua vastaan/ johonkin hyödyksi voidaan käyttää tietoa a) Palstamamma leipoo pellillisen mokkapaloja b) Palstamamma lapsi ei osallistu vanhempi-lapsi futispeliin c) palstamamma myy koon 34 luistimet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.
Whatsappia ei saa vanhoihin puhelimiin vaikka niillä pääsisi nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pari vanhempaa, jotka ovat liittyneet Facebookiin ihan vain luokan ryhmän vuoksi, eikä heistä siinä ole mitään muuta tietoa kuin nimi.
Korjataanpa tämä asiavirhe. Muille ryhmän käyttäjille näkyy pelkkä nimi. Mainostajille ja viranomaisille näkyy myös kaikki metatiedot, eli kenen kanssa keskustelee, mihin ryhmiin kuuluu, tietokoneet ja wlanit joista kirjautuu sisään, GPS koordinaatit joissa liikkuu, kellonajat jolloin on aktiivinen.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kyse olekaan siitä että pelkästään siellä hoidettaisiin. FB-ryhmässä on matalampi kynnys ottaa joku asia esille tai lähinnä vain kysellä onko muut huomanneet ongelmia luokalla jne. ja tässä keskustelu lähtee liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kerropa miten minua vastaan/ johonkin hyödyksi voidaan käyttää tietoa a) Palstamamma leipoo pellillisen mokkapaloja b) Palstamamma lapsi ei osallistu vanhempi-lapsi futispeliin c) palstamamma myy koon 34 luistimet
Missä sanoin että niitä välttämättä käytettäisiin sua vastaan? Sanoin että yksityinen facebook profiili ei oikeasti ole YKSITYINEN, vaan tietoa säilötään ja jaetaan monelle taholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pari vanhempaa, jotka ovat liittyneet Facebookiin ihan vain luokan ryhmän vuoksi, eikä heistä siinä ole mitään muuta tietoa kuin nimi.
Korjataanpa tämä asiavirhe. Muille ryhmän käyttäjille näkyy pelkkä nimi. Mainostajille ja viranomaisille näkyy myös kaikki metatiedot, eli kenen kanssa keskustelee, mihin ryhmiin kuuluu, tietokoneet ja wlanit joista kirjautuu sisään, GPS koordinaatit joissa liikkuu, kellonajat jolloin on aktiivinen.
Hoohoo, nuo on helppo salata. Itse en esim. käytä fb:tä koskaan puhelimella enkä ole esim. antanut puhelinnumeroa fb:lle. Ei sinne tarvitse anta edes oikeaa nimeä voi olla vaikka lempinimellä.
Vierailija kirjoitti:
Hoohoo, nuo on helppo salata. Itse en esim. käytä fb:tä koskaan puhelimella enkä ole esim. antanut puhelinnumeroa fb:lle. Ei sinne tarvitse anta edes oikeaa nimeä voi olla vaikka lempinimellä.
Väärän nimen antaminen on käyttöehtojen vastaista. Ihanko tosissaan ehdotat että yksityisyydestään huolehtivan vanhemman pitäisi syyllistyä sopimusrikkomukseen ihan vain koska muutama aktiivivanhempia ei halua käyttää parempia viestintämenetelmiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Itse en jaa tuolla mitään niin yksityistä, että nuo haittaisivat.
Olen tehnyt lukuisia FB-mainoksia, ikinä en ole saanut yksityisistä ihmisistä tuollaisia tietoja. Toki voin ne klikkailla kriteereiksi sille, keille mainos näkyy (esim. naiset 25-35 vuotta, asuinpaikka Helsinki, kiinnostuksen kohteet muoti), mutta että saisin näkyviin Anna Asikaisen yksityiskohtaiset tiedot, että missä hän on juuri nyt ja mitä on kirjoittanut. Kerro miten saan tämän tiedon näkyviin?
Ja edelleen, maailman nykyisessä tietovirrassa; mikä riski noiden yllämainittujen asioiden jakamisessa on? Kuka jaksaa kaivaa jotain mokkapala-ketjuja? Ja vaikka jaksaisi, niin so what?
Jos uutisvirtasni ilmestyy kaakaojauhemainos, niin????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että mitennii ei toimi?
No kun ei ole sellaista sovellusta että pelkkä tietokone riittäisi wa:n käyttöön.
Whatsappilla on nykyään Web-clientti sekä ladattava versio koneelle. Nämä vaativat tietenkin myös Whatsappin puhelimeen, mutta käyttää voi helposti koneella. T: Tietäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo, oletko koskaan kuullut Whatsapp Webistä? Edellyttää kyllä, että WA on myös puhelimessa, mutta toimii siis tietokoneella.
no mitä tuo nyt ratkaisee kun edelleen tarvitaan se puhelin... X)
Vierailija kirjoitti:
Whatsappilla on nykyään Web-clientti sekä ladattava versio koneelle. Nämä vaativat tietenkin myös Whatsappin puhelimeen, mutta käyttää voi helposti koneella. T: Tietäjä
argh, kyse oli juuri siitä että kaikilla ei ole sellaista puhelinta. FB sen sijaan toimii koneella kuin koneella, eikä tarvita sitä hiton älyluuria tms.