Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jestas, mikä päätös vanhempainillassa jossa en ollut - vanhemmat muodostavat oman ryhmän facebookiin

Vierailija
05.09.2016 |

Käytän Facebookia niin vähän kuin mahdollista. Olen pitkään harkinnut poistaa tilini, ainoa syy toistaiseksi pitää se on ollut se, että aion ehkä käyttää tinderiä taas joskus.
Nyt harmittaa, että en poistanut tiliä. Ainakin yksi äideistä tietää, että minulla tili on, kun oli pyytänyt kaveriksi joskus. Onko minun nyt "pakko" pysyä Facebookissa tämän takia?
En oikein käsitä ryhmän tarpeellisuutta. Miksi ei asioista voi sopia Wilmassa tai puhelimitse? Ja joo, olisin mennyt vanhempainiltaan, mutta olin kipeä.

Kommentit (193)

Vierailija
21/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ryhmä on sulle ongelma kun kerran olet jo fb:ssä?  Ymmärtäisin närästyksen jos ei "voi" koskaan liittyä fb:hen periaatesyystä (näitäkin löytyy) mutta jos jo olet siellä, niin mikä ihme on ongelma asiassa?

Vierailija
22/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella toista huoltajaa? Jos hän on ryhmässä niin ei toisen tarvitse olla.

No voi jeesus taas. Ei siellä ryhmässä kenenkään TARVITSE olla, jos ei halua. Miten ihmeessä ennen somea ja nettiä on ylipäätään lapset saatu kasvatettua aikuisiksi ja koulut käytyä?? Tätä menoa kun katselee niin alkaa tuntua että huomattavasti paremmin ja viisaammin se on tehty ennen. Mulla 3 lasta, 1.4. ja 7. luokkalalainen, enkä ikinä ole ollut missään WA ryhmissä, jos sellaisia ylipäätään vanhemmilla on, en menisi faceryhmään jos sellainen perustettais. Wilma riittää ihan hyvin. Jos jollain vanhemmalla on minulle asiaa, minun numeroni löytyy luokan puhelinnumerolistasta, ei kun soittelemaan vaan. 

Meillä on Facebook -ryhmässä sovittu mm. tällaisista luokan yhteisistä illanvietoista, joita aina vanhempainillassa kovasti toivotaan, mutta kukaan ei ole kauhean innokas järjestämään. Minä olin luokan edustaja vanhempaintoimikunnassa ja siksi jotenkin vastuu vähän lankesi minulle. Minusta esim. tämänkaltainen juttu oli tosi helppo hoitaa siinä FB-ryhmässä, kommentit ja toiveet näkyivät kaikille ja saatiin järkättyä todella helposti ensin leffailta koululla ja sitten keväällä vielä picnic. Kaikki tykkäsivät, koska ei vaatinut keneltäkään oikeastaan yhtään mitään muuta kuin tulemisen paikalle nyyttäritarjottavien kera.

Mutta sun kaltaiset nyt ei tuollaisiin varmasti edes halua osallistua, eli et jää sinänsä mistään paitsi. Ihan varmasti en ala kenellekään erikseen soittelemaan, että haluatteko tulla. Kun asiat oli FB-ryhmässä vilkkaan keskustelun jälkeen päätetty, näille "minähän en ole somessa, luuria vaan käteen jos minut haluatte tavoittaa" -tyypeille lähti sähköpostiviesti, että mitä, missä ja milloin, tule tai ole tulematta. No, eipä ne nyt tietty tulleetkaan ja ehkä ihan hyvä niin. Ylivoimainen enemmistö oli kuitenkin molemmissa tapahtumissa paikalla, myös opettaja ja kouluavustaja - ihan omalla vapaa-ajallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyihminen tekee lastensa koulunkäynnistä vaikeeta.

Ennen ei ollut somea tms. eikä koulun ja kodin yhteistyötä. Vanhemmat olivat sinnepäin perillä, mitä koulussa tapahtuu.

Nyt on varat vähissä ja koulut vaatii vanhemmilta kasvatus, niin sekään ei sovi. Että siis ottaisi vastuuta omista lapsistaan ja heidän kasvatuksestaan. Yksi iso rooli on luokkakavereilla ja näiden vanhemmilla. Lapsi lähetetään sen porukan luokse kuitenkin päivittäin. Mitä paremmin vanhemmat tuntee toisensa, sitä matalampi kynnys on ottaa yhteyttä. Etenkin kiusaamistapauksissa.

Enkä edes tarkoita, että tässä bestiksiä on kukaan hakemassa. Sellaista tavallista jutustelua kerran kuussa, riittää.

Vierailija
24/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.

Jos pystyt lukemaan Facebookia, pystyt lukemaan Whatsappiakin.

Haloo. Whatsapp ei toimi tietokoneella.

Haloo, oletko koskaan kuullut Whatsapp Webistä? Edellyttää kyllä, että WA on myös puhelimessa, mutta toimii siis tietokoneella.

Vierailija
25/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voisi ap:ta "stalkata" jos on ryhmän jäsen eikä ko. henkilön kaveri?  SItä vartenhan  noita ryhmiä juuri, ei tarvitse olla kaveri ja voi jakaa vain ko. ryhmää koskevia asioita

Vierailija
26/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sekä FB-ryhmiä että Whatsappia käyttävänä sanoisin, että ryhmän käytössä Whatsapp on nopea saamaan viestin perille, mutta FB kätevämpi, jos keskustelut koskevat useampaa aihetta. Whatsappissa kaikki on samassa keskustelussa, jolloin kahta (tai useammpaa) eri keskustelua on hankala seurata. FB:ssa pystyy tekemään omat keskustelunsa eri aiheille ja käyttäjät pystyvät itse hallitsemaan seuraavatko vai eivät (saavatko ilmoitukset) tietyistä keskusteluista.

Voihan sitä oman FB-profiilinsa suojata siten, että ei-kaverit eivät näe omia julkaisuja, eivät voi laitta yksityisviestejä, eivät voi pyytää kaveriksi, eivät näe profiilikuvaa jne.

Vierailija
27/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te tiesitte, että whatsapinkin saa äänettömälle ryhmäkohtaisesti?

Näin mä olen tehnyt, kun harrasteryhmät laulaa öitä myöten. Osalla kun on pieniä vauvoja, niin tulee parhaimmat jutut neljän aikaan mieleen ja äkkiäkös siinä imetyksen lomassa asian naputtaa eetteriin.

Vierailija
28/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitää vikaa tuollaisessa suljetussa ryhmässä on? Tuskin siellä kauhean aktiivista keskustelua ympäri vuoden käydään.

Sähköpostilistat toimivat vain, jos jengi muistaa päivittää toimivan s-postiosoitteen listalle. Meillä ainakin tippui näiltä sähköpostilistoilta porukkaa pois, kun monella oli käytössä vain joku entisen työpaikan sähköposti, joka oli käytössä tyyliin vuosi sitten.

Vierailija
29/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voit poistua ryhmästä. Sinulla on momot syyksi. Ei tarvitse miellyttää vieraita ihmisiä. Et halua sinne. Se riittää syyksi.

Päätökset ja asiat saanet tietoosii muutakin kautta? Sehän se olennainen on.

Ja ymmärrän hyvin, ette et halua kaveriksesi hyväksyä vieraita sen verukkeella, että kuulut johonkin tiettyyn ryhmään.

sähköpostirinki on myös ihan riittävä.

Vierailija
30/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsella toista huoltajaa? Jos hän on ryhmässä niin ei toisen tarvitse olla.

No voi jeesus taas. Ei siellä ryhmässä kenenkään TARVITSE olla, jos ei halua. Miten ihmeessä ennen somea ja nettiä on ylipäätään lapset saatu kasvatettua aikuisiksi ja koulut käytyä?? Tätä menoa kun katselee niin alkaa tuntua että huomattavasti paremmin ja viisaammin se on tehty ennen. Mulla 3 lasta, 1.4. ja 7. luokkalalainen, enkä ikinä ole ollut missään WA ryhmissä, jos sellaisia ylipäätään vanhemmilla on, en menisi faceryhmään jos sellainen perustettais. Wilma riittää ihan hyvin. Jos jollain vanhemmalla on minulle asiaa, minun numeroni löytyy luokan puhelinnumerolistasta, ei kun soittelemaan vaan. 

Meillä on Facebook -ryhmässä sovittu mm. tällaisista luokan yhteisistä illanvietoista, joita aina vanhempainillassa kovasti toivotaan, mutta kukaan ei ole kauhean innokas järjestämään. Minä olin luokan edustaja vanhempaintoimikunnassa ja siksi jotenkin vastuu vähän lankesi minulle. Minusta esim. tämänkaltainen juttu oli tosi helppo hoitaa siinä FB-ryhmässä, kommentit ja toiveet näkyivät kaikille ja saatiin järkättyä todella helposti ensin leffailta koululla ja sitten keväällä vielä picnic. Kaikki tykkäsivät, koska ei vaatinut keneltäkään oikeastaan yhtään mitään muuta kuin tulemisen paikalle nyyttäritarjottavien kera.

Mutta sun kaltaiset nyt ei tuollaisiin varmasti edes halua osallistua, eli et jää sinänsä mistään paitsi. Ihan varmasti en ala kenellekään erikseen soittelemaan, että haluatteko tulla. Kun asiat oli FB-ryhmässä vilkkaan keskustelun jälkeen päätetty, näille "minähän en ole somessa, luuria vaan käteen jos minut haluatte tavoittaa" -tyypeille lähti sähköpostiviesti, että mitä, missä ja milloin, tule tai ole tulematta. No, eipä ne nyt tietty tulleetkaan ja ehkä ihan hyvä niin. Ylivoimainen enemmistö oli kuitenkin molemmissa tapahtumissa paikalla, myös opettaja ja kouluavustaja - ihan omalla vapaa-ajallaan.

Ai oletko sinä jotenkin parempi ihminen kuin ne, jotka eivät tykkää olla somessa? Erikoinen asenne... "Mutta sun kaltaiset nyt ei tuollaisiin varmasti edes halua osallistua...". Mitä toikin tarkoittaa? Että jos vastustaa turhaa somen käyttöä, niin ei ole kiinnostunut luokan järjestämistä tilaisuuksia. Puhut puuta heinää. Toivottavasti et opeta lapsillesi tuollaista kiusaaja-asennetta. Ihmisellä on täysi oikeus olla olematta somessa ja Facebookissa. Eikä se yhden tekstarin laittokaan niin suuri vaiva ole(niille ihmisille jotka eivät ole somessa). Vai onko?

Vierailija
31/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli nyt myös toisen lapsen kolmannelle luokalle siirtymisen myötä facebook-ryhmä. Tärkeimmät asiat hoidetaan edelleen silti myös sähköpostitse ja vanhemman lapseni luokalla käytetään edelleen vain sähköpostilistaa.

Vierailija
32/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niin pärjättiin ennen, kun oli puhelimet....Se oli ihan hanurista!  Soita ihan jokaiselle, että sopiiko ja koska ja missä ja kuka...ja sitten kun asiat ei menneet ihan putkeen, uusi soittokierros!

Saman sanon sille, joka nillitti että kyllä mulle saa soittaa...Luuletko, että kukaan sinulle yksistään viitsii soittaa? Ei viitsi. Jäät ulos kaikesta, et saa mitään tietoa, mutta omapahan on valintasi. Kun on kertakaikkiaan hyvät toimivat yhteydet, niin yhden puupään takia ei niitä muuteta. Kolmekymmentä lasta, joiden vanhemmista 28 on somessa, niin eihän yhden tai kahden takia lähdetä puhelinrinkiin!

Vierailija
33/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yritä olla tahallaan hankala! Olen vähän liian yksityinen ihminen nykymenoon. Avaan Facebookin n. kaksi kertaa kuussa koska se jotenkin ahdistaa ja ei kiinnosta lukea toisten päivityksiä. En haluaisi, että koulun takia sitä pitää käyttää yhtään enempää, ja lasten kavereiden vanhemmat ei ole mun kavereita - tuttuja toki lasten kautta, mutta ei heillä tarvitse olla pääsyä stalkkaamaan mua, vaikka mitään salaista sivuillani ei nyt niin olekaan. Ja joku kiusaaminen on mun mielestä sellainen asia, joka käsitellään muualla kuin Facessa! Kai nuo keräyshommat sitten kätevästi siinä sujuu. Viime vuonna joulujutut meni Wilman keskusteluketjussa, en huomannut ongelmaa. Ap

Vierailija
34/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä:

1) yksi ryhmä ei lue sähköpostia

2) toinen ryhmä ei ole eikä mene fb:hen

3) yksi ryhmä haluaa päättää kaikki kokouksissa naamatusten

4) 20% ei ehdi minnekään

5) 2% mikään ei kelpas ja kaikki on hoidettu väärin

6) osa haluaa vain tekstareita

7) osa ei halua tekstareita

8) osalla ei ole whatsappia

jne.

Tiedottaminen on aina tuskaa ja koskaan sitä ei tehdä oikein

Vierailija
35/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yritä olla tahallaan hankala! Olen vähän liian yksityinen ihminen nykymenoon. Avaan Facebookin n. kaksi kertaa kuussa koska se jotenkin ahdistaa ja ei kiinnosta lukea toisten päivityksiä. En haluaisi, että koulun takia sitä pitää käyttää yhtään enempää, ja lasten kavereiden vanhemmat ei ole mun kavereita - tuttuja toki lasten kautta, mutta ei heillä tarvitse olla pääsyä stalkkaamaan mua, vaikka mitään salaista sivuillani ei nyt niin olekaan. Ja joku kiusaaminen on mun mielestä sellainen asia, joka käsitellään muualla kuin Facessa! Kai nuo keräyshommat sitten kätevästi siinä sujuu. Viime vuonna joulujutut meni Wilman keskusteluketjussa, en huomannut ongelmaa. Ap

Edelleen: oman FB-profiilin saa yksityiseksi. Eikä tarvitse hyväksyä kaveriksi ketään ketä ei halua.

Vierailija
36/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitäisi ottaa ketään kaveriksi vaikka ko. ryhmään liittyisitkin?

Vierailija
37/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook-ryhmä on siitä kätevä että sitä voit lukea miltä koneelta vain, voit poistaa sieltä tulevat notificationit ettei ne pompi koko ajan sulle esiin ja voit lukea viestejä milloin sinulle sopii. Whatsappia ei taas kaikille saa jos ei ole sellaista puhelinta johon sen saisi.

Jos pystyt lukemaan Facebookia, pystyt lukemaan Whatsappiakin.

Haloo. Whatsapp ei toimi tietokoneella.

Jaa, että mitennii ei toimi?

Vierailija
38/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun ole pakko liittyä. Ja vaikka liittyisit, ei sun tarvitse niitä viestejä lukea, saati keskustella siellä. Luuletko, että sun pitää jotenkin lukea kaikki, mikä sinne sun Facebookiin ilmestyy?

Oletko jotenkin avuton tai yksinkertainen? Miksi koet sen ongelmaksi, että suurin osa vanhemmista haluaa pitää yhteyttä, sopia asioista kätevästi niin, että viesti tavoittaa kaikki osallistumishalukkaat samalla kertaa ja kaikkien kommentit näkyvät kaikille helposti yhdellä silmäyksellä? Mikä tässä on se negatiivinen asia? Kun siis sun ei todellakaan ole pakko osallistua.

Harmi ettei meillä ole tuollaista, olisi suunnattoman kätevä.

Sun kommentointityyli ainakin on aika negatiivinen.

Vierailija
39/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun ole pakko liittyä. Ja vaikka liittyisit, ei sun tarvitse niitä viestejä lukea, saati keskustella siellä. Luuletko, että sun pitää jotenkin lukea kaikki, mikä sinne sun Facebookiin ilmestyy?

Oletko jotenkin avuton tai yksinkertainen? Miksi koet sen ongelmaksi, että suurin osa vanhemmista haluaa pitää yhteyttä, sopia asioista kätevästi niin, että viesti tavoittaa kaikki osallistumishalukkaat samalla kertaa ja kaikkien kommentit näkyvät kaikille helposti yhdellä silmäyksellä? Mikä tässä on se negatiivinen asia? Kun siis sun ei todellakaan ole pakko osallistua.

Harmi ettei meillä ole tuollaista, olisi suunnattoman kätevä.

Nämä keräysjutut varmaan koskee vaan tässä ryhmässä keskustelevia. Silloin ihan ok.

Vierailija
40/193 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voisi ap:ta "stalkata" jos on ryhmän jäsen eikä ko. henkilön kaveri?  SItä vartenhan  noita ryhmiä juuri, ei tarvitse olla kaveri ja voi jakaa vain ko. ryhmää koskevia asioita

No nää jotka asiasta kitisee, eivät joko ole ollenkaan facebookissa tai eivät ymmärrä sen käytöstä hölkäsen pöläystä.

Minäkin kuulun lukuisiin ryhmiin, mm. oman vanhan kouluni ryhmään, jossa on satoja jäseniä, enkä todellakaan ole heidän kaikkien "kaveri" eivätkä he pääse lukemaan minun profiiliani, ainoastaan siihen ryhmään mahdollisesti postaamani asiat. Tosi hauska ryhmä muuten! 90-vuotias entinen kemian ja fysiikan opettajani on hyvin aktiivinen ryhmässä, samoin kotitalousopeni, reilusti yli 80-vuotias. Entiset oppilaat intoutuivat viime vuonna joulun alla jakamaan kuvia vanhoista köksän vihkoista, joissa oli tän open lyömättömiä ohjeita ja reseptejä. (no joo, ohis).

Meillä on pari vanhempaa, jotka ovat liittyneet Facebookiin ihan vain luokan ryhmän vuoksi, eikä heistä siinä ole mitään muuta tietoa kuin nimi.