Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT ja Helsingin psykoterapiainstituutti

Vierailija
06.09.2011 |

Katsoitteko MOTin eilen? Hirveää huijausta tuolla Helsingin psykoterapiainstituutilla.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli etiikasta. Taidat itse olla yksi niistä, joka sai YET:n Kelasta kolmella päivällä. Etkö ymmärrä, että olet huijauksen uhri? Että olet sumentanut oman eettisen ajattelusi oman edun tavoittelulla ja olet samanlainen kuin se tj?

Vierailija
22/99 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko siitä maksu? Entä tietääkö kohde, kuka on tehnyt ilmoituksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Furmannin koulutuksen taustat mitään mustamaalaamista ole, se on vain faktaa. Eihän se Terhikistä näy onko ihminen suorittanut opintonsa lainkaan loppuun, vika on vain siinä että mitä kaikkea sinne hyväksytään, että se nei ole luotettava. Kysymys herää pystyisköhän Furman esim. hoitamaan kahden vuoden opinnoilla potilaitten sairauksia ja lääkepuolta jos olisi sairaalassa töissä. Kannattaa lukea no 7, 2004 Suomen Kuvalehti. Siinähän hän itse kertoo ettei ole suorittanut loppuun psykoterapeutin opintoja eikä psykiatrin opintoja. Silti saanut pätevyydet.

Vierailija
24/99 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi koulutus on siirtymässä yliopiston valvontaan.

Vierailija
25/99 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Furmannin koulutuksen taustat mitään mustamaalaamista ole, se on vain faktaa. Eihän se Terhikistä näy onko ihminen suorittanut opintonsa lainkaan loppuun, vika on vain siinä että mitä kaikkea sinne hyväksytään, että se nei ole luotettava. Kysymys herää pystyisköhän Furman esim. hoitamaan kahden vuoden opinnoilla potilaitten sairauksia ja lääkepuolta jos olisi sairaalassa töissä. Kannattaa lukea no 7, 2004 Suomen Kuvalehti. Siinähän hän itse kertoo ettei ole suorittanut loppuun psykoterapeutin opintoja eikä psykiatrin opintoja. Silti saanut pätevyydet.

Vierailija
26/99 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se tulee yliopiston alaisuuteen 2012. Palmenia ainakin kai.

Vierailija
27/99 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on nykyään monenlaisia psykoterapiakoulutuksia, myös uudempia suuntauksia.

Vierailija
28/99 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ole missään kytkösissä tuohon MOTin ohjelman koulutuslaitokseen.

Vierailija
29/99 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Furman ja Ahola ovat saaneet VET pätevyytensä Pihlajaan verrattuna ylivertaisilla kotimaisilla ja kansainvälisillä ansioillaan sekä läpikäydyllä VET koulutuksella.

Vierailija
30/99 |
16.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääketieteen erikoisala eli pitää olla VALMISTUNUT lääkäri, että voi olla psykiatri. Ts. fuhrmanin täytyy olla lääkäri, jos on psykiatri. Psykoterapeutiksi voi taas lukea monellakin koulutuspohjalla.

Vierailija
31/99 |
26.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erinomaista, että nuo Pihlajan touhuilut tutkitaan viranomaisten toimesta, niin me tyytyväiset saamme rauhan tai meihin kohdistunut "huijaus" tulee julki.

Vierailija
32/99 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valviran edustaja sanoi, että ovat pyörtäneet omat ohjeensa, koska muuten hallinto-oikeus olisi tukkeutunut ja heidän olisi pitänyt kädestä pitäen ohjata kaikkia opiskelijoita, miten voivat suorittaa opintonsa loppuun. Resurssipulan takia hyväksyttiin siis kelvoton koulutus ja se myönnetään itse Valviran taholta.

Vierailija
33/99 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritiikin esittäjän haukkuminen on heikko vastaus itse kritiikkiin. Helsingin psykoterapiainstituuttia kehunut vierailija voisi ottaa kantaa ohjelman asiasisältöön, esimerkiksi Pihlajan valehteluun KELAn kanssa tehdystä sopimuksesta.

Helsingin psykoterapiainstituutin toimintatavat eivät kestä päivänvaloa, eivätkä täytä viranomaisten vaatimuksia. Kokemusta on, ja omalta osaltani asia jatkuu kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä. Michelille toivotan hyvää jatkoa ja kiitän kansalaisrohkeudesta esiintyä omalla naamallaan. Vahinko, etteivät toimittajat ottaneet minuun yhteyttä, olisin mieluusti kertonut oamn näkökantani.

Vierailija
34/99 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin häpeäisin,jos olisin "valmistunut" tuosta koulusta.

Vierailija
35/99 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän hän ole valmis lääkäri jos on opinnot jättänyt kesken. pitää lukea se /.2004 Suomen Kuvalehti että tietää antaa kommettia.

Vierailija
36/99 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, mulla on asiaan erilainen mielipide. Olen korkeasti koulutettu, kolme akateemista tutkintoa takana. Olen täysin tyytyväinen HPI:n opintoihin ja palveluun, oikein ihmistä arvostavana olen ne kokenut.

Olisiko ongelma enemmän siellä, että koko Ratkaisukeskeisyys on uutta Suomessa? Ja kestää aikansa, ennen kuin tutkintosysteemit ja muut käytännöt vakiintuvat?

Ja nyt tavallaan HPI on joutunut silmätikuksi tässä asiassa, kun tuolle alalle kouluttautumista on ruvettu tutkimaan?

Arvostan myös MOT -ohjelman journalistista tasoa. Voisiko olla niin, että alaa tuntemattomille asia näyttäytyy nyt erilaisena kuin se on? Että HPI on jokin kumma "lahko" psykoterapian kentällä, jossa myös muiden ratkaisukeskeisyyttä opettavien asiat ovat vielä aika lailla lapsenkengissä?

Minulla ei ole syytä olla kateellinen kenellekään, en ole HPI:n henkilökuntaa, mutta voin todeta vilpittömästi nauttineeni opinnoista ja oppineeni siellä kullanarvoisia asioita itsestäni ja ihmisestä.

Ihmettelen, miksi tämä herättää niin paljon tunteita ihmisissä, jotka eivät alaa tunne eivätkä ole ko. instituutissa opiskelleet.

Vierailija
37/99 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvira joutuu poliisitutkintaan NYT ratkaisukeskeisten valeterapiakouluttajien suosimisesta.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/valvirasta-taas-tutkintapyynto-…

Vierailija
38/99 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistojen kanssa yhteistyössä toimivat on varmaan jollakin tavalla paremmin syynätty kuin nämä kaupalliset yksityiset koulutustahot.

Vierailija
39/99 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikäli olen ymmärtänyt oikein, Ratkes ry irtisanoutuu 15.09.11 päivätyssä jäsenkirjeessään MOT-ohjelmassa olleesta koulutustahosta kommentoimalla seuraavasti:

"Korostamme, että Ratkes ry ei millään muotoa liity psykoterapiakoulutusten toteutuksiin. Ratkes ry ei myöskään ole minkään alan etujärjestö, eikä Ratkes ry aja yksittäisen jäsenen tai jäsenyhteisön etuja missään yhteydessä.

MOT-ohjelmassa viitattiin Ratkes ry:n myöntämään psykoterapiakouluttajasertifikaattiin. Sertifikaatti kuuluu yhdistyksen historiassa aikaan, jolloin ratkaisukeskeinen psykoterapia oli uutta Suomessa. Tuolloin Ratkes ry perusti kouluttajasertifikaattitoimikunnan, joka laati yhdistyksen omat vaatimukset ratkaisukeskeisen psykoterapian kouluttajalle.

Ratkes ry:n myöntämä kouluttajasertifikaatti ei vastaa vaativan erityistason psykoterapeutin nimikettä (VET), jonka myöntää vain Valvira (aiempi TEO). Jokainen erityistason (ET) ja vaativan erityistason (VET) psykoterapeutti on joutunut itse anomaan Valviralta oikeutta käyttää psykoterapeutin ammattinimikettä osoittamalla pätevyytensä koulutuksellaan ja omilla ansioillaan, joihin on saattanut sisältyä Ratkes ry:n kouluttajasertifikaatti.

Ratkes ry:n myöntämä kouluttajasertifikaatti on todistus, jonka mukaan yhdistyksen edustajat ovat aikanaan todenneet, että silloisessa ratkaisukeskeisen psykoterapiakoulutuksen siirtymävaiheessa todistuksen hakija on Ratkes ry:n näkökulmasta täyttänyt kouluttajalta edellytetyt vaatimukset. Ratkes ry ei vastaa kenenkään toiminnasta todistuksen antamisen jälkeen.

Valviran täsmennettyä psykoterapiakoulutusvaatimuksiaan päättyi myös siirtymävaihe ratkaisukeskeisen psykoterapian koulutusvaatimuksissa. Ensimmäisten ratkaisukeskeisten VET-psykoterapeuttien valmistuttua ei kouluttajasertifikaatteja enää ole myönnetty."

Vastaako tämä yhdistyksen antama kanta sitä, mitä HPI:n opiskelijat ovat saaneet kuulla?

- Ratkes ry:n jäsen"

Vierailija
40/99 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi vakiintuneiden suuntausten älähtävän, kun tällaista tapahtuu. Ja mietin myös, että on mittava määrä uusia suuntauksia, jotka haluavat tulla tunnustetuiksi. Miksi heidän suurta panostaan ei nähdä Valvirassa. Esim. NLP ja psykodraama ja hypnoterapia ovat kauan pyrkineet Valviran hyväksymiksi, mutta eivät ole lukuisista yrityksistään sinne päässeet. MOTin tietoihin perustuen tuntuisi siltä, että nuo muut olisivat kauan sitten täyttäneet paremmin edellytykset pätevälle koulutukselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi