Käenpoikia kasvattaneille korvauksia
Hesarista poimittua:
Saksassa tekeillä ”käenpoikasten laki”: syrjähypyn tehnyt äiti voidaan velvoittaa paljastamaan lapsen isä
Lakiesityksellä halutaan kohentaa sellaisten miesten asemaa, jotka ovat elättäneet toisen miehen biologista lasta.
ULKOMAAT 1.9.2016 17:15
SAKSAN HALLITUS ajaa uutta isyyslakia, joka tietyissä tapauksissa velvoittaisi äidin kertomaan, kenen kanssa hän on ollut sukupuoliyhteydessä lapsensa hedelmöitymisen aikoihin.
Saksassa laki tunnetaan ”käenpoikasten lakina”. Käenpoikasilla (Kuckuckskinder) viitataan lapsiin, joiden biologinen isä on joku muu kuin hänen oletettu isänsä.
Tyypillisesti kyse on avioliitossa syntyneestä lapsesta, jossa aviomies luulee olevansa lapsen isä (ja lapsi luulee miestä isäkseen), vaikka kyse on jonkun toisen miehen lapsesta. Saksalaisarvioiden mukaan tällaisia tapauksia on ehkä kaksi prosenttia kaikista isä-lapsi -suhteista, kertoo saksalaislehti Der Spiegel.
LAKIESITYS HYVÄKSYTTIIN keskiviikkona. ”Näennäisen isän oikeus saada äidiltä tietoa kirjataan selvällä tavalla lakiin”, oikeusministeri Heiko Maas perusteli oikeusministeriön mukaan.
Jos miehen isyys kumotaan, lapsen äidillä olisi lain mukana velvollisuus kertoa, kuka lapsen oikea isä hänen tietojensa mukaan on. Näin ”väärän isän” olisi mahdollista vaatia biologiselta isältä taannehtivasti korvauksia siitä, että on elättänyt lasta.
Saksan oikeusministeriön lakiesitystä esittelevästä asiakirjasta ei käy ilmi, miten äiti käytännössä velvoitetaan paljastamaan lapsen oikea isä, mikäli hän ei niin halua tehdä.
SUOMESSA VASTAAVAA velvoitetta ei lakiin sisälly, eikä sellaista ole HS:n haastattelemien viranomaislähteiden mukaan edes harkittu. Lapsen isästä kertominen on toisin sanoen äidin vapaassa harkinnassa. Isyyslakia uusittiin Suomessa vastikään.
Suomessa isyyden osoittautuminen vääräksi on ilmeisesti varsin harvinaista. Näin voi päätellä käräjäoikeuksissa hyväksytyistä isyyden kumoamiskanteista. Näitä tilastoitiin aikavälillä 2004–2013 enimmillään 73 kappaletta vuodessa, käy ilmi hallituksen lakiesityksestä vuodelta 2014.
Kommentit (61)
"Saksan oikeusministeriön lakiesitystä esittelevästä asiakirjasta ei käy ilmi, miten äiti käytännössä velvoitetaan paljastamaan lapsen oikea isä, mikäli hän ei niin halua tehdä."
Näitä toimimattomia velvoitteita ja lakeja on nykyisin muitakin: kun sanoo vain, ettei muista / ei tiedä / ei halua lähteä maasta, ei sitten tartte. Ja taas veronmaksaja maksaa viulut.
Aika reilua tuon biologisenkin isän kannalta :O Et ole ehkä edes tiennyt, että sulla on lapsi ja yhtäkkiä tullaan vaatimaan takautuvasti korvauksia vaikka viideltätoista vuodelta.. ei varmaan mikään pikkusumma...
Eikö tässä pitäis vaatia sitä korvausta äidiltä, joka on kusettanut ainakin (avio)miestään?
Vierailija kirjoitti:
Entäs lapsen etu tässä asiassa?
Lapset ovat käytännössä yhteiskunnan karjaa.
Upeaa! Sama laki Suomeenkin. En tosin usko tuohon 2 %. Todellisuudessa käenpoikasten prosenttiluku on suurempi, jos kaikki testattaisiin.
Ei äiti tiedä lapsensa isää varmuudella, jos on useamman miehen kanssa seksisuhde. Todella typerä laki.
Naisen puolisokin pystyy raskausviikoista päättelemään, voiko olla ylipäänsä isä. Nainen pystyy niistä päättelemään, ketkä voivat olla lapsen isiä, mitään varmuutta ei näissä tapauksissa kummallakaan ole.
oikeusturvan kannalta. on aika kyseenalaista alkaa vaatimaan maksuja, vaimon joltain panolta. on mahdollista ettei pano tiedä, ettei nainen on tullut raskaaksi. olisi parempi, että mies voisi periä rahan vaimoltaan, joka on pettänyt.
Kärpix kirjoitti:
Upeaa! Sama laki Suomeenkin. En tosin usko tuohon 2 %. Todellisuudessa käenpoikasten prosenttiluku on suurempi, jos kaikki testattaisiin.
Arvelen että käenpoikasia on ainakin 10%, todennäköisesti enemmänkin. Isyystesti pitäisi tehdä jokaisen syntyvän lapsen kohdalla, oli lapsen saava pariskunta naimisissa tai ei. Näin vältyttäisiin monelta harmilta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tulisi paljon yksinkertaisemmaksi vain pidättäytyä roiskimasta spermoja vitunreikiin?
Tai olla huijaamatta väärää miestä isäksi?
Miehet; pysykää erossa horoista. Muussa tapauksessa älkää iniskö, jos jälkeläisen sukutausta epäilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kärpix kirjoitti:
Arvelen että käenpoikasia on ainakin 10%, todennäköisesti enemmänkin. Isyystesti pitäisi tehdä jokaisen syntyvän lapsen kohdalla, oli lapsen saava pariskunta naimisissa tai ei. Näin vältyttäisiin monelta harmilta.
Ja kuka maksaisi sen testauksen?
Vierailija kirjoitti:
Kärpix kirjoitti:
Melkoinen arvelu, eli vähintään joka kymmenes lapsi olisikin eri isälle? Millä perusteella päädyit tuohon lukuun? Oletko itse tehtaillut näitä käenpoikasia kun niin hyvin näytät tietävän? En väitä etteikö näin voisi olla mutta olen kyllä skeptinen arvioimasi määrän kanssa.
Loistava uutinen. Joko tämä on leimattu naisvihaksi? Joko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpix kirjoitti:
Melkoinen arvelu, eli vähintään joka kymmenes lapsi olisikin eri isälle? Millä perusteella päädyit tuohon lukuun? Oletko itse tehtaillut näitä käenpoikasia kun niin hyvin näytät tietävän? En väitä etteikö näin voisi olla mutta olen kyllä skeptinen arvioimasi määrän kanssa.
En ole tehtaillut ensimmäistäkään lasta. En itse keksinyt tuota lukua, vaan olen lukenut sen jostain uutisesta, siinä arveltiin että jopa 10% lapsista ei olekaan niiden "virallisten" isien lapsia, vaan he tietämättään kasvattavat toisen miehen lasta omanaan. Minä uskon kyllä tuohon lukuun, maailma on hyvin epäreilu paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpix kirjoitti:
En ole tehtaillut ensimmäistäkään lasta. En itse keksinyt tuota lukua, vaan olen lukenut sen jostain uutisesta, siinä arveltiin että jopa 10% lapsista ei olekaan niiden "virallisten" isien lapsia, vaan he tietämättään kasvattavat toisen miehen lasta omanaan. Minä uskon kyllä tuohon lukuun, maailma on hyvin epäreilu paikka.
Ahaa, eli kertoiko tämä uutinen siis Suomen tilanteesta vai ylipäätänsä maailmalla?
Vierailija kirjoitti:
Kärpix kirjoitti:
Mihin perustat arvelusi? Taidan kuitenkin uskoa enemmän tuohon asiantuntijoiden tekemään arvioon, heillä sentään on aineistoa mihin sen arvionsa perustaa. Sulla lähteenä on oma mielikuvituksesi ja ehkä vauvapalsta :) Todella luotettavaa siis.
Ja tuon parin prosentin takia ei todellakaan kannata tehdä kaikille testejä. Ne ei ole ilmaisia ja 98% :lle ne olis täysin turhia. Ainoa joka tuossa hyötyis olis testejä myyvät labrat.
Entä sen biologisen isän vaimo, mitä korvausta hän voi saada siitä, että hänen miehellään on muitakin lapsia, poikamiehenä tai avioliiton aikana hankittuja, joilla olisikin oikeus takautuvasti elatukseen ja tulisi perijäksi?
Suomen laissa on kyllä se huono puoli, jos lapsi syntyy äidin avioliitossa, biologisella isällä ei ole mitään oikeuksia lapseensa.
Tuohon prosentin jankkaajaan, naiset ovat häikäilemättömiä käärmeitä ja ajattelevat aina vain omaa etuaan.
Miksi noin kova denialismi? Onko itselläsi lapsi, jonka isukkia leikkii joku muu kuin biologinen oikea isä?
MIkä pahinta: monet naiset tekevät niin tieten tahtoen, luki eräässä tukimuksessa.
Eikö tulisi paljon yksinkertaisemmaksi vain pidättäytyä roiskimasta spermoja vitunreikiin?