Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI TYÖTTÖMÄT VALITTAA ETTEI OLE TÖITÄ ja jos jollekin ehdottaa osa-aikaista kaupankassan/siivoojan/tms paikkaa niin sanovat ettei kannata?

Vierailija
01.09.2016 |

Monestakin haastattelusta tai keskustelusta tulee ilmi ettei monikaan aio edes hakea osa-aikaista työtä.

Itse jouduin 2011 työttömäksi, meitä jäi samasta työpaikasta useampi pois yt-neuvotteluiden seurauksena. Minä menin osa-aikaiseen työhön ja sain liitolta soviteltua päivärahaa. Työkaverit kysyivät et mitä järkeä kun kotona olemalla saa saman rahan.. Häh? Sitä järkeä että osa-aikaisesta poiki noin vuoden kuluttua kokoaikainen vakituinen työ. Työhistorissa ei ole aukkoja joka taas auttaa tulevaisuudessa jos jään uudelleen työttömäksi.

Nykytilanne on siis se että itsellä on töitä, olen päässyt jopa ylenemään esimiestehtäviin. Muut ovat vissiin nykyään perus työttömyyskorvauksella vai miksi sitä nyt sanotaankaan kun liiton päivät ovat loppuneet eikä töitä löydy. Jatkuvasti näyttävät kyllä naukuvan jossain facebookissa että töitä ei vain ole ja parillekin olen ehdottanut osari paikkaa meidän firmassa niin ei kelpaa koska ei ole järkeä. Ihmeellinen logiikka.

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on tämä yrittäjä, joka kaipaa työvoimaa? Hiljaisuus iski heti, kun olisi työntekijöitä tarjolla...

Näin käy joka kerta. Sekin, kun ottaa esille kuinka arvostettuihin paikkoihin on hakijoita tai ihan kertoo, että meille on hakijiota, vaikkei edes ole avoimia paikkoja, kummasti nämä häipyvät. 

Vierailija
42/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja saa ehkä sen 1400e/kk ja siitä osa-aikasena puolikkailla tunneilla, niin se on 700e. Jos olet vähäänkään ollut töissä ja jos on kassaan maksanut ihan mistä tahansa kokoaikaisesta työstä, niin en kyllä minäkään lähtis, koska todellakaan kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivooja saa ehkä sen 1400e/kk ja siitä osa-aikasena puolikkailla tunneilla, niin se on 700e. Jos olet vähäänkään ollut töissä ja jos on kassaan maksanut ihan mistä tahansa kokoaikaisesta työstä, niin en kyllä minäkään lähtis, koska todellakaan kannata.

Itse asiassa kannattaa. Saa soviteltua päivärahaa ja kokonaisuus nousee isommaksi. 

Vierailija
44/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite olin töissä ja nyt äitiyslomalla. Laskeskelin että kun menen takaisin töihin omaan ammattiini, niin se on vähän kuin +-0. Lapsi pitää viedä päivähoitoon->hoitomaksut. Palkasta menee siihen iso osa ja mitään tukiahan en sitten saa. Eli jos ne vielä päättävät nostaa päivähoitomaksuja niin olen vakaasti sitä mieltä etten mene töihin. Jäisin miinukselle... :/ Toki mieluusti menisin töihin jos se kannattaa, toivotaa että eduskuntaväki saa vähän järkeä niin että hoitomaksut oienenee ja voin mennä töihin. Maksimissaan voin mennä viikonlopuiksi töihin kun mies on vapaalla, katsotaan miten menee.

Eli sinunkin motivointiisi riittää tukien laskeminen.

Ei, vaan palkkojen nostaminen kun työtunteja ei ole riittävästi.

En ole se, kelle vastasin, mutta tuet ovat hirveän pienet. Vain osa-aikatyön hakeminen on kannattamatonta pieniin tukiin verrattuna. Työstä ei maassamme joko makseta riittävästi tai tunteja ei ole riittävästi. Tuet ovat myös hurjan pienet, ei kukaan vapaaehtoisesti ole tuilla, paitsi jotkut vajaamieliset.

Vierailija
45/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä täällä Suomessa joku on pielessä, kun ei töitä kannata tehdä. Uskomaton juuri toi juttu asumislisästäkin, että valtio sysää yksityisille asuntotukia hirveitä määriä ja niin kauan kun kalliita vuokria maksetaan niin vuokrat vaan nousee. Olen itse alkanut kallistumaan tuon perustulon kannalle, silloin aina pienikin työ kannattaisi. Nyt kun jotain yrittää siitä rangaistaan. esim. työtön ei saa opiskella tai menettää tuet. Opiskelija ei saa tehdä työtä tai menettää tulot, kaikenlainen yrittäminen on rangaistavaa. Kyllä todellakin jonkinlaista uudistusta tarvittaisiin tähän systeemiin.

Ihan tälleen sivuhuomiona: en tajua opintotukien tulorajoista valittamista. Opintotuki on sosiaalituki, jota maksetaan ihmiselle, joka ei muutoin pysty elättämään itseään. Jos on rahaa elää ilman valtion tukea, valtio ei maksa tukea. Simppeliä.

Opintotuen ainoa ero verrattuna toimeentulotukeen tai työttömyyskorvaukseen on se, että valtio olettaa opiskelijan olevan vähävarainen ja siten tuen tarpeessa ja myöntää sosiaaliavustusta heti kättelyssä mitään kyselemättä. Jos opiskelija ei ole tuen tarpeessa, tukea ei tarvitse nostaa. Jos valtio havaitsee, että opiskelija ei ole vähävarainen, mutta on siitä huolimatta nostanut tukea (ts. ylittänyt tulorajat, ts. kusettanut tai ollut huolimaton), opintotuki peritään takaisin. Valtio on jopa niin kiltti, että tarpeettoman, oikeudettoman sosaaliturvan nostamisesta ei tule mutään penaltya, jos sen tekee tietyn ajan puitteissa.

En siis tajua, mitä järkeä on siinä, että melkein kaksi tonnia kuussa ansaitseva opiskelija valittaa sitä, että ei saa valtiolta viikkorahaa. En mäkääm työssäkäyvänä valita siitä, että kunta ei maksa mulle toimeentulotukea, vaikka joku muu sitä saakin.

Joillain aloilla ehtii käydä töissä, toisilla ei. Joillekin opinnot ovat muuten vasn raskaampia kuin toisille. Itse en parin ekan vuoden jälkern tukia nostellut, koska en niitä tarvinnut, mutta joku muu olisi voinut tarvita. Hän nostakoon tukensa.

Enpä tunne ketään opiskelijaa, joka tienaisi kaksi tonnia ja kitisisi kun ei saa opintotukea. Opintotuen ohella laskettu työnteko saa tuottaa keskimäärin noin 660 e/kk, mutta jos tienaa ekana kuukautena enemmän ja toisena vähemmän niin silloinhan homma on balanssissa. Monihan opiskelijoista käy töissä opintojen ohessa töissä juuri siksi, ettei tarvitsisi ottaa opintolainaa, koska nykyisessä työttömyystilanteessa ei edes ole takuita töistä valmistumisen jälkeen, saatikka sitten varallisuudesta maksaa lainaa. Ilman lainaa rahaa on käytössä siis noin 1000e/kk, josta moni maksaa melko korkeaa vuokraa, koska yleensä korkeakouluopiskelu (yliopisto/amk) tapahtuu isommissa kaupungeissa. Sinoa keino tienata enemmän esim. Jos pesukone menee rikki tai joudut muuttamaan ja tarvitset takuuvuokraan rahaa tms. on siis nostaa opintolainaa tai tehdä keikkaa pimeästi tms.

Kyllä musta on vähän huvittavaa että mun työtön kaveri saa enemmän rahaa kuin minä opiskelijana, joka käyn töissä opintojen ohella, uhraan vapaa-aikani tämän kaiken ylläpitämiseen, maksan veroja ja jopa säästän kesätyötuloni "puskurirahoiksi" juuri näiden ikävien ylläreiden varalta. Ja jos tulee rahavaikeuksia, ihmisten asenne on "ota lainaa" tai "kyllä vanhemmat tukee nuorta opiskelijaa", kun taas työtön kaverinihan vaan saa rahaa maagisesti lisää miettimättä mitään velkahelvettejä.

Ei aina tunnu ihan reilulta.

Vierailija
46/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menisin töihin rakentamaan yhteiskuntaa, jossa olen 2. luokan kansalainen?

Kaikkien kannattaa nyt kiertää veroja ja olla menemättä töihin.

Tämän järjestelmän täytyy romahtaa, jotta päättäjät tajuavat mikä on oikeasti tärkeää ja lopettavat maailman halaamisen ja rahan kylvämisen vuohipaimenille ja kreikan kaivoon.

Vierailija
47/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap. Missä olet? Eikö työntekijät kiinnosta?

Vierailija
48/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhuu ap. Missä olet? Eikö työntekijät kiinnosta?

Hyvä kysymys!

Taisi kuitenkin (tavalliseen tapaan ja kuinkas muutenkaan) kiinnostaa vain työttömien mollaaminen ja haukkuminen koska nimenomaan SE nostaa ja pönkittää sitä ap:n (muuten ehkä täysin olematonta)itsetuntoa.

Ei  siis työelämän ja työttömyysajan kysymyksiin paneutuminen,sillä niistä kummastakaan ei ap:llä ole ehkä mitään omakohtaista tietoa jos ei mistään työsuhteesta tai yleensä koko työelämästä kertakaikkiaan ole hänellä itsellään  mitään kokemusta .

Valitettavasti tällaisiakin nuoria (ja siitä jo  pikkuhiljaa aikuistuvia jne.ikääntyviä ) ihmisiä maassamme on jo niitäkin-kokonaan työelämän ulkopuolelle jääneitä siis.

1980-luvulla pääsi esim. Svetogorskin kakkosvaiheeseen rajan taakse lapioimaan,lakaisemaan ja lautoja mättämään jos vain halua työntekoon oli.

Hankkeita riitti niistä niine rajanylitysrahoineen aina ulkomaan (muualle) matkoihin ja lomiin  asti,jonkunlaista vaatimatonta autoakin pystyi työmiehenpalkallaan  pitämään.

Toisin on nyt. 

Minäminä-aikaa kun elämme ja hyvin toimeentulevien privatisoitumisen aikakautta niin mitään solidaarisuuden ilmauksia työttömkien puolesta ja tueksi  on turha odottaa.

Rakennustyöhön on halpaa ulkomaista työvoimaa tarjolla naapurimaista ja pilaantukoot suomalaiset työntekijät vaikka sairaiksi kortistossa on kaikkien hiljaa hyväksymä  linja

(..vaikka sitten julkisuudessa kuinka toisin puhuttaisiinkin).

Kaikki ratkaisut kun sanelee nykyään päivän taikasana :'kustannustehokkuus'...

Vierailija
49/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään järkeä, että vastavalmistuneena (valtiotiede ja kansantalous) maisterina menisin siivoamaan tai istumaan kaupan kassalle. Kyllä, pidän itseäni liian koulutettuna niihin töihin.

No mutta se on juuri näiden työttömien vihaajien mielestä kansantaloudellisesti viisasta, että maisteri tai 20v uralla ollut Nokia-insinööri menee siivoamaan. Mieluiten vielä siten, että palkan päälle joutuu hakemaan toimeentulotukea. En ole kuullut noiden ääliöiden koskaan toivovan, että voi kun maisteri saisi koulutustaan vastaavaa työtä, tai voi kun Nokia-insinööri löytäisi uutta vastaavantasoista työtä. Ei, he toivovat poikkeuksetta näille vain hanttihommia (mieluiten palkattomana työkokeiluna), ja se kuvastaakin millaisesta katkeroituneesta ja k-päisestä luonteesta nuo omassa elämässään (ainakin sosiaalisella tasolla) pahasti epäonnistuneet työttömien soimaajat juttunsa ammentavat.

Vierailija
50/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa sijaitseva ruokakauppa haki työntekijää, minimi 20 tuntia viikossa. Käytännössä 40 jos haluaa. Ei koulutusta, kunhan on siisti ja reipas, yrittäjä kouluttaa.

Neljä viikkoa työkkärin kautta, kolme viikkoa MOLin sivuilla.

Ei yhtään hakijaa. Ei yhtään.

Vihdoin löytyi työntekijä, joka oli vaan kävellyt kauppaan ja kysynyt olisko töitä. Sai paikan.

Arvatkaapa, oliko työnhakija alkuperäinen suomalainen? Ei.

Kaverillani on isohko ruokakauppa myös Espoossa.

Ei palkkaa alle viiskymppisiä. Nuoret aloittaa ja lopettaa, ei tule vuoroihinsa, ei edes ilmoita poissaoloistaan.

Itse tein työttömyysaikanani keikkaa eilakaislan kautta. Jokaiseen paikkaan olisi päässyt vakkariksi parin kuukauden jälkeen.

Kannattaa muistaa, että vaikka saisi vaan vähän enemmän töissä kun kotona, palkasta saa eläkettä ja seuraavaa hakiessa voi kertoa olleensa tai olevansa töissä.

Vierailija
51/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään järkeä, että vastavalmistuneena (valtiotiede ja kansantalous) maisterina menisin siivoamaan tai istumaan kaupan kassalle. Kyllä, pidän itseäni liian koulutettuna niihin töihin.

No mutta se on juuri näiden työttömien vihaajien mielestä kansantaloudellisesti viisasta, että maisteri tai 20v uralla ollut Nokia-insinööri menee siivoamaan. Mieluiten vielä siten, että palkan päälle joutuu hakemaan toimeentulotukea. En ole kuullut noiden ääliöiden koskaan toivovan, että voi kun maisteri saisi koulutustaan vastaavaa työtä, tai voi kun Nokia-insinööri löytäisi uutta vastaavantasoista työtä. Ei, he toivovat poikkeuksetta näille vain hanttihommia (mieluiten palkattomana työkokeiluna), ja se kuvastaakin millaisesta katkeroituneesta ja k-päisestä luonteesta nuo omassa elämässään (ainakin sosiaalisella tasolla) pahasti epäonnistuneet työttömien soimaajat juttunsa ammentavat.

Olen KTM ja tein voileipiä yhden firman työmaaruokalassa kunnes sain pikkuhiljaa koulutustani vastaavia keikkatöitä ja lopulta vakkarin.

Kukaan ei vihaa ketään, ja varmasti kaikki toivovat toisilleen parempia duuneja. Kukaan ei myöskään rakasta himassa makaavaa vollottajaa joka syyttää paremmin pärjääviä omasta tilanteestaan.

Jos sua helpottaa syyttää muita ihmisiä, anna tulla. Leikitään, että mä olen syyllinen sun tilanteeseen. Helpottiko?

Vierailija
52/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen KTM ja tein voileipiä yhden firman työmaaruokalassa kunnes sain pikkuhiljaa koulutustani vastaavia keikkatöitä ja lopulta vakkarin.

Kukaan ei vihaa ketään, ja varmasti kaikki toivovat toisilleen parempia duuneja. Kukaan ei myöskään rakasta himassa makaavaa vollottajaa joka syyttää paremmin pärjääviä omasta tilanteestaan.

Jos sua helpottaa syyttää muita ihmisiä, anna tulla. Leikitään, että mä olen syyllinen sun tilanteeseen. Helpottiko?

No ei nyt kyllä ainakaan  mistään työmaakuppilasta  tulla ketään Nokialle insinöörihommiin rekrytoimaan ja ansioksi sitä ei cv:ssä myöskään lueta sitä siellä töissäoloaikaa.

Pikemminkin päinvastoin,luullaan että on jotain tyrinyt tai ryypännyt edellisessä työpaikassaan kun on niin huonon maineen saanut,ettei kukaan halunnut enää niihin hommiin sillä  paikkakunnalla (joissa juorut kulkevat yleensä nopeasti) ottaa ja nyt yrittää jonkun AA-kauden jälkeen uudelleen kun arvioi raitistuneensa tarpeeksi.

-"Näinköhän on ja onkohan enää tämänpäivän vaatimusten tasalla vanhentuneine osaamisineen jo meidän firmassa ainakin kun ei löydy työtä paljon täällä enää uusillekaan ole varaa enää palkata   ? "

Näinkin saatetaan siitä työjaksosta cv:ssä arvioida,päätellä ja ajatella....

Vierailija
53/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä täällä Suomessa joku on pielessä, kun ei töitä kannata tehdä. Uskomaton juuri toi juttu asumislisästäkin, että valtio sysää yksityisille asuntotukia hirveitä määriä ja niin kauan kun kalliita vuokria maksetaan niin vuokrat vaan nousee. Olen itse alkanut kallistumaan tuon perustulon kannalle, silloin aina pienikin työ kannattaisi. Nyt kun jotain yrittää siitä rangaistaan. esim. työtön ei saa opiskella tai menettää tuet. Opiskelija ei saa tehdä työtä tai menettää tulot, kaikenlainen yrittäminen on rangaistavaa. Kyllä todellakin jonkinlaista uudistusta tarvittaisiin tähän systeemiin.

Ihan tälleen sivuhuomiona: en tajua opintotukien tulorajoista valittamista. Opintotuki on sosiaalituki, jota maksetaan ihmiselle, joka ei muutoin pysty elättämään itseään. Jos on rahaa elää ilman valtion tukea, valtio ei maksa tukea. Simppeliä.

Opintotuen ainoa ero verrattuna toimeentulotukeen tai työttömyyskorvaukseen on se, että valtio olettaa opiskelijan olevan vähävarainen ja siten tuen tarpeessa ja myöntää sosiaaliavustusta heti kättelyssä mitään kyselemättä. Jos opiskelija ei ole tuen tarpeessa, tukea ei tarvitse nostaa. Jos valtio havaitsee, että opiskelija ei ole vähävarainen, mutta on siitä huolimatta nostanut tukea (ts. ylittänyt tulorajat, ts. kusettanut tai ollut huolimaton), opintotuki peritään takaisin. Valtio on jopa niin kiltti, että tarpeettoman, oikeudettoman sosaaliturvan nostamisesta ei tule mutään penaltya, jos sen tekee tietyn ajan puitteissa.

En siis tajua, mitä järkeä on siinä, että melkein kaksi tonnia kuussa ansaitseva opiskelija valittaa sitä, että ei saa valtiolta viikkorahaa. En mäkääm työssäkäyvänä valita siitä, että kunta ei maksa mulle toimeentulotukea, vaikka joku muu sitä saakin.

Joillain aloilla ehtii käydä töissä, toisilla ei. Joillekin opinnot ovat muuten vasn raskaampia kuin toisille. Itse en parin ekan vuoden jälkern tukia nostellut, koska en niitä tarvinnut, mutta joku muu olisi voinut tarvita. Hän nostakoon tukensa.

Enpä tunne ketään opiskelijaa, joka tienaisi kaksi tonnia ja kitisisi kun ei saa opintotukea. Opintotuen ohella laskettu työnteko saa tuottaa keskimäärin noin 660 e/kk, mutta jos tienaa ekana kuukautena enemmän ja toisena vähemmän niin silloinhan homma on balanssissa. Monihan opiskelijoista käy töissä opintojen ohessa töissä juuri siksi, ettei tarvitsisi ottaa opintolainaa, koska nykyisessä työttömyystilanteessa ei edes ole takuita töistä valmistumisen jälkeen, saatikka sitten varallisuudesta maksaa lainaa. Ilman lainaa rahaa on käytössä siis noin 1000e/kk, josta moni maksaa melko korkeaa vuokraa, koska yleensä korkeakouluopiskelu (yliopisto/amk) tapahtuu isommissa kaupungeissa. Sinoa keino tienata enemmän esim. Jos pesukone menee rikki tai joudut muuttamaan ja tarvitset takuuvuokraan rahaa tms. on siis nostaa opintolainaa tai tehdä keikkaa pimeästi tms.

Kyllä musta on vähän huvittavaa että mun työtön kaveri saa enemmän rahaa kuin minä opiskelijana, joka käyn töissä opintojen ohella, uhraan vapaa-aikani tämän kaiken ylläpitämiseen, maksan veroja ja jopa säästän kesätyötuloni "puskurirahoiksi" juuri näiden ikävien ylläreiden varalta. Ja jos tulee rahavaikeuksia, ihmisten asenne on "ota lainaa" tai "kyllä vanhemmat tukee nuorta opiskelijaa", kun taas työtön kaverinihan vaan saa rahaa maagisesti lisää miettimättä mitään velkahelvettejä.

Ei aina tunnu ihan reilulta.

Kaksi tonnia oli vähän liioiteltua, mutta opintotuen tarvepohjaisuudesta valittavat yleensä lähinnä ne, jotka joutuvat palauttamaan tukia tulorajojen ylittyessä. 9 kuukautta tukia nostava saa tienata keskimäärin 1300 e/kk, 8 kuukauden tuilla 1400 e/kk ja 7 kuun tuilla 1500 e kuussa. Jos joutuu siis palauttamaan kolmen kuun tuet, kuukausitulot (palkka ja tuet, lainoja en tähän laskenut) ovat ylittäneet 1500 e kuussa.

Ottaen huomioon, että noilla tuloilla verotus on matala, minusta toimeentulo ei ole niin uhattua, että valtion olisi syytä maksaa opiskelijalle sosiaalitukea. Reilusta 1300 eurosta käteen jää verojen jälkeen 1200 euroa. Jos asuu Helsingissä eikä ole saanut edullista opiskelija- tai osakunta-asuntoa, vuokra syö n. 600 euroa. 600 euroa kuussa taas riittää hyvin matkakorttiin, ruokaan, laskuihin ja huvitteluun, eikä tarvitse edes elää veitsen terällä. Ja näillä tuloilla saa siis vielä nostaa täydet tuet. Siksi mun on vaikea ymmärtää, miksi tukia palauttavat kitisevät siitä, etteivät saa sosiaalitukea.

Opiskelijoita ei musta saa pitää köyhyydessä ja kurjuudessa, mutta samanaikaisesti opinnot ovat välivaihe, joka toivon mukaan johtaa korkeampaan tulotasoon. Musta on siis sikäli ymmärrettävää, että opiskelijan tulotaso on riittävä, mutta matalampi kuin tuon välivaiheen ylittäneen sosiaalituella elävän ihmisen tulotaso. Sitä, että työtön kaveri ansaitsee enemmän kuin opiskelija voi myös ajatella siltä kantilta, että jos opiskelija valmistuu ja jää työttömäksi, hän ansaitsee silti enemmän kuin opiskelijana. Kyse ei musta ole opiskelijoiden sorsimisesta vaan ns. aikuiselämän turvasta.

Ymmärrän lainan pelottavuuden, mutta musta suhtautuminen siihen on turhan ehdoton. Miksi lainaan ei voisi suhtautua nimenomaan pahanpäivänvarana sitä pesukoneen hajoamista tai takuuvuokraa varten? Koko opintojen lainarahalla rahoittamisen ja satunnaisen lainannoston välillä on kuitenkin iso ero. Opintolainan kohdalla puhutaan kuitenkin yleensä pienehköistä summista, jotka saa maksettua kivuttomasti hyvin pienissäkin erissä, vaikka työllistyisi matalapalkka-alalle. Lainanmaksu ei ala, ennen kuin opinnot päättyvät ja jos jää työttömäksi, vastavalmistunut saa lainan takaisinmaksuun lykkäystä. Parin tai jopa muutaman tonnin laina ei ole velkahelvetti tai uhka, jollei siirry opinnoista suoraan sairaiden kirjoihin tai pitkäaikaistyöttömyyteen. Silloin taas on suurempiakin murheita kuin 2500 euroa opintolainaa.

Ainoa käytäntö, jota pidän epäreiluna, on se, että kesätöitä vaille jäädessään opiskelija joutuu rahoittamaan koko kesän elämisensä lainarahalla.

Vierailija
54/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli työttömät ovat  väärässä näin väittäessään. Työt eivät maailmasta lopu. Maksajat saattavat kyllä loppua.

Vierailija
55/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa, jos ei Espoossa löydy työntekijää. Täällä pohjoisempana on kaikkiin paikkoihin ihan hirveästi hakijoita. Itse olen toimistoalan koulutuksen saanut ja ollut työelämässä yli 20 v (välillä lasten kanssa kotona, äitiyslomia lukuunottamatta kuitenkin tein koko ajan jotain keikkatyötä ilta- ja viikonloppuhommina). Olen lähes 50-v ja hakenut kymmeniä paikkoja, kaksi kertaa olen päässyt haastatteluun, kummallakin kerralla paikan sai mua puolet  nuorempi henkilö.

Ja osaan tehdä varmasti hyvän työhakemuksen, olen terve, harrastan liikuntaa, en tupakoi enkä käytä alkoholia ja ulkoasultani olen siisti. Viimeksi hain toimistotyötä ja siihen oli lähes 200 hakijaa. Olen käynyt myös paikanpäällä kysymässä töihin mm. pankkeihin, erikoiskauppoihin, marketeihin, tavarataloihin, kaikkiin tietämiini siivousfirmoihin, ruokapaikkoihin, kahviloihin, hoivakotiin. Ainoa työpaikka, johon pääsisin, olisi perhepäivähoitaja. En tiedä oikein jaksaisinko sitä, mulla on ollut selkävaivoja jo vuosia, eikä meillä ole liiemmälti tilaa. Töitä olisi aina 5 kk ja sitten alkaisi uusi jakso, jos alkaisi. Kesän olisin työttömänä. Vakituiseksi voisi päästä, jos kävisi koulutuksen työn ohessa. Toinen vaihtoehto olisi opiskella lähihoitajaksi, olisi kuulemma vanhusten kotipalvelussa ainakin sijaisuuksia tarjolla. En ole oikein hoitajatyyppiä, mutta ehkä se on pakko vaihtaa alaa. Pelkään, että jaksanko sellaista työtä, kun en ole enää ihan nuori. Mutta pakkohan se jotain on yrittää.

Vierailija
56/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tilanteeseen? Aina kun kirjoitan tällä palstalla työttömäksi joutuneiden kohtaan suunnattuja kiusaamistoimenpiteitä vastustavia viestejä, minun oletetaan olevan itsekin työtön. En ole. Kaikki eivät vain usko pakkokeinojen, kiristämisen ja palkattoman orjatyön autuuteen.

Vierailija
57/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa sijaitseva ruokakauppa haki työntekijää, minimi 20 tuntia viikossa. Käytännössä 40 jos haluaa. Ei koulutusta, kunhan on siisti ja reipas, yrittäjä kouluttaa.

Olipas jännä tarina. Painotan sanaa "tarina".

Vierailija
58/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile sitten uudestaan, kun sinut on vanhemmalla iällä saneerattu kortistoon "liian" vanhana.

Vierailija
59/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo törmäsin tohon kun itse olen yrittäjä. Viime aöku syksystä yritin hakea työntekijää ja se oli työn ja tuskan takana. Moni sanoi älä sano työkkärin mutta mä en.... oli vaikka mitä joku ei halunut viikonloppu töihin, yksi ei uskaltanut kulkea linja- autolla, ei ollutkaan kiva työ, väärät työajat, liikaa vastuuta. Yms. Luulin saavani heti innokkaita hakijoita ja mitä vielä hakijat karsi itse itseään. En päässyt valitsemaan vaan otin sitten sen yhden ainoan joka sanoi että voi tulla.

Miksi et ilmoittanu työkkäriin noista kieltäytyjistä? Ite olisin ilmoittanu, jos kerran omasta haluttomuudesta kiinni työllistyminen.

Vierailija
60/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoin löytyi työntekijä, joka oli vaan kävellyt kauppaan ja kysynyt olisko töitä. Sai paikan.

Arvatkaapa, oliko työnhakija alkuperäinen suomalainen? Ei.

Kaverillani on isohko ruokakauppa myös Espoossa.

Ei palkkaa alle viiskymppisiä. Nuoret aloittaa ja lopettaa, ei tule vuoroihinsa, ei edes ilmoita poissaoloistaan.

Itse tein työttömyysaikanani keikkaa eilakaislan kautta. Jokaiseen paikkaan olisi päässyt vakkariksi parin kuukauden jälkeen.

Kannattaa muistaa, että vaikka saisi vaan vähän enemmän töissä kun kotona, palkasta saa eläkettä ja seuraavaa hakiessa voi kertoa olleensa tai olevansa töissä.

Porvoossa tämä kylläkin on.

Oikeassa elämässä kauppoihin on lähes mahdoton päästä töihin. Ainakaan jos on tavallinen suomalainen nainen. Olen yrittänyt päästä kauppoihin töihin jo 15 vuotta. Aloitin yrittämisen kolmekymppisenä ja nyt lähes viiskymppisenä en ole vieläkään onnistunut. Olen laittanut hakemuksia anttilaan, prismaan, keskoon yms. ja ihan turhaan. Myöskään lapseni eivät ole kertaakaan päässeet mihinkään kauppaan töihin vaan kesätyöpaikat on löytyneet muilta aloilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän