Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI TYÖTTÖMÄT VALITTAA ETTEI OLE TÖITÄ ja jos jollekin ehdottaa osa-aikaista kaupankassan/siivoojan/tms paikkaa niin sanovat ettei kannata?

Vierailija
01.09.2016 |

Monestakin haastattelusta tai keskustelusta tulee ilmi ettei monikaan aio edes hakea osa-aikaista työtä.

Itse jouduin 2011 työttömäksi, meitä jäi samasta työpaikasta useampi pois yt-neuvotteluiden seurauksena. Minä menin osa-aikaiseen työhön ja sain liitolta soviteltua päivärahaa. Työkaverit kysyivät et mitä järkeä kun kotona olemalla saa saman rahan.. Häh? Sitä järkeä että osa-aikaisesta poiki noin vuoden kuluttua kokoaikainen vakituinen työ. Työhistorissa ei ole aukkoja joka taas auttaa tulevaisuudessa jos jään uudelleen työttömäksi.

Nykytilanne on siis se että itsellä on töitä, olen päässyt jopa ylenemään esimiestehtäviin. Muut ovat vissiin nykyään perus työttömyyskorvauksella vai miksi sitä nyt sanotaankaan kun liiton päivät ovat loppuneet eikä töitä löydy. Jatkuvasti näyttävät kyllä naukuvan jossain facebookissa että töitä ei vain ole ja parillekin olen ehdottanut osari paikkaa meidän firmassa niin ei kelpaa koska ei ole järkeä. Ihmeellinen logiikka.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta duunit joissa tietää työaikojen olevan mitä sattuu. Miksi lähteä sellaiseen työhön kun siitä ei edes makseta? On mulla parempaakin tekemistä kuin miettiä että koska pyydetään töihin.

Vierailija
22/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 500 000 työtöntä. Aletaanko vaatimaan lisää kauppoja ja sotkuisia tiloja siivottavaksi, että saataisiin kaikille työpaikka?

Ei tämä tilanne muutu miksikään, kun hallitus näpertelee pikkuasioissa ja tähtää kaiken energiansa erittäin hyvin toimeentulevien elämän muuttamiseksi entistäkin paremmaksi.

Välillä mietin, että mistä te revitte noita lukuja.

"Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2016 heinäkuussa 214 000 (virhemarginaali ±18 000), mikä oli 18 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Miehiä ja naisia oli molempia työttömänä 107 000 henkeä."

Lähde: http://www.findikaattori.fi/fi/34

Av:lla työttömien määrä paisuu paisumistaan, ollaanko pian jo miljoonassa?

En nyt tiedä onko tämä provo vai oletko tosissasi, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Eli minä ainakin revin ne luvut täältä:

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75347/TKAT_H…

Heinäkuussa 2016 TE-toimistoon työnhakijoiksi ilmoittautuneita henkilöitä oli kaiken kaikkiaan 764282. Se on siis ihan puhdas tilastofakta, että 29 % työvoimasta on työkkärissä työnhakijoiksi kirjautuneina. Se fakta ei muutu mihinkään vaikka kuinka kaunistelisi. 

Näistä 764282:sta täysin kiistatta työttömiä ovat työttömät työnhakijat (378399) ja palveluissa olevat (99371). Työttömien määrän ehdoton alaraja on siis 477770 ja alin mahdollinen työttömyysaste on 18,2 %. Tätä alhaisempia työttömyyslukuja on turha esittää sillä ne eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Työ- ja elinkeinoministeriö jopa julkaisee sellaista aikasarjaa kuin laaja työttömyys, joka löytyy tuon yllä olevan raportin sivulta 8.

Näiden edellä mainittujen lisäksi työ- ja elinkeinoministeriön listoilta löytyy lyhennetyllä työviikolla olevat (9964), Työssä olevat työnhakijat (170410) ja työvoiman ulkopuoliset työnhakijat (106138). Työssä olevat työnhakijat tekevät jollain nollatuntisopimuksella muutaman tunnin viikossa töitä, ja elelevät tulonsiirtojen varassa lähes samassa mitassa kuin työttömät työnhakijatkin. Työvoiman ulkopuoliset työnhakijat ovat niitä, jotka ovat työttömyyden takia esim. kirjautuneet hoitovapaalle, mutta hakevat koko ajan töitä ja ovat valmiit aloittamaan työnteon välittömästi, tai sitten niitä, jotka ovat työttömyyden takia alkaneet opiskella uuteen ammattiin, hakevat edelleen aiempaa koulutustaan vastaavaa työtä ja lopettaisivat opintonsa heti jos sitä saisivat. Työttömiä käytännössä siis nämäkin. 

Näiden lukujen ulkopuolelle sitten jäävät vielä ne työttömät, joita jostain syystä ei ole kelpuutettu TE-toimistoon työnhakijoiksi. Eli ovat karenssilla tai muiden rangaistustoimien piirissä, heidän työmarkkinatukihakemustaan ei ole hyväksytty, tai eivät ole lainkaan ilmoittaneet työnhakijoiksi. Tietysti myös suurin osa maahanmuuttajista on työvoiman ulkopuolella, eivätkä näy tilastoissa työttöminä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 500 000 työtöntä. Aletaanko vaatimaan lisää kauppoja ja sotkuisia tiloja siivottavaksi, että saataisiin kaikille työpaikka?

Ei tämä tilanne muutu miksikään, kun hallitus näpertelee pikkuasioissa ja tähtää kaiken energiansa erittäin hyvin toimeentulevien elämän muuttamiseksi entistäkin paremmaksi.

"Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2016 heinäkuussa 214 000 (virhemarginaali ±18 000), mikä oli 18 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Miehiä ja naisia oli molempia työttömänä 107 000 henkeä."

Heinäkuussa 2016 TE-toimistoon työnhakijoiksi ilmoittautuneita henkilöitä oli kaiken kaikkiaan 764282. Se on siis ihan puhdas tilastofakta, että 29 % työvoimasta on työkkärissä työnhakijoiksi kirjautuneina. Se fakta ei muutu mihinkään vaikka kuinka kaunistelisi. 

Näistä 764282:sta täysin kiistatta työttömiä ovat työttömät työnhakijat (378399) ja palveluissa olevat (99371). Työttömien määrän ehdoton alaraja on siis 477770 ja alin mahdollinen työttömyysaste on 18,2 %. Tätä alhaisempia työttömyyslukuja on turha esittää sillä ne eivät yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Työ- ja elinkeinoministeriö jopa julkaisee sellaista aikasarjaa kuin laaja työttömyys, joka löytyy tuon yllä olevan raportin sivulta 8.

Näiden edellä mainittujen lisäksi työ- ja elinkeinoministeriön listoilta löytyy lyhennetyllä työviikolla olevat (9964), Työssä olevat työnhakijat (170410) ja työvoiman ulkopuoliset työnhakijat (106138). Työssä olevat työnhakijat tekevät jollain nollatuntisopimuksella muutaman tunnin viikossa töitä, ja elelevät tulonsiirtojen varassa lähes samassa mitassa kuin työttömät työnhakijatkin. Työvoiman ulkopuoliset työnhakijat ovat niitä, jotka ovat työttömyyden takia esim. kirjautuneet hoitovapaalle, mutta hakevat koko ajan töitä ja ovat valmiit aloittamaan työnteon välittömästi, tai sitten niitä, jotka ovat työttömyyden takia alkaneet opiskella uuteen ammattiin, hakevat edelleen aiempaa koulutustaan vastaavaa työtä ja lopettaisivat opintonsa heti jos sitä saisivat. Työttömiä käytännössä siis nämäkin. 

Näiden lukujen ulkopuolelle sitten jäävät vielä ne työttömät, joita jostain syystä ei ole kelpuutettu TE-toimistoon työnhakijoiksi. Eli ovat karenssilla tai muiden rangaistustoimien piirissä, heidän työmarkkinatukihakemustaan ei ole hyväksytty, tai eivät ole lainkaan ilmoittaneet työnhakijoiksi. Tietysti myös suurin osa maahanmuuttajista on työvoiman ulkopuolella, eivätkä näy tilastoissa työttöminä. 

Puolimiljoona laiskaa työnvieroksuja loispummia.

Vierailija
24/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain ainakin soviteltua päivärahaa kun olin osari. Meillä on jatkuvasti paikkoja auki, lähinnä 18 - 30 tuntia viikossa mutta ei oo ainakaan kellekään mun tutulle työttömälle kelvannut.

AP

Edellisen työttömyyteni aikaan menin osa-aikatöihin, sain soviteltua päivärahaa ja työllistyin uudelle alalle. Silloin elettiin vielä hyvää aikaa, tämä lama alkoi vasta parin vuoden päästä ja olin kymmenkunta vuotta nuorempi. Nyt ei yksinkertaisesti ole tärpännyt. Ap:lle on käynyt hyvin, osunut oikeaan työpaikkaan oikeaan aikaan eikä ole joutunut ulos yt:n takia

Vierailija
25/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt osa-aikaisena siivoojan töitä ja rahaa jäi nettona n. 600e enemmän kuin työttömänä.

Nettopalkka n. 1000e ja soviteltu päiväraha 250-300e/kk.

Asumistuki tippui vain 50e/kk.

Etuna minulla tietysti se että lapset on kouluikäisiä eli ei tarvitse hoitomaksuja maksaa. Ja työmatka oli lyhyt, eli pääsin kävellen/pyörällä eikä tullut mitään työmatkakustannuksia.

Vierailija
26/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkähän sarakkeeseen tuossa tilastossa kuulun minä, jolla 300 sairauspäivärahapäivää on tullut täyteen, eläkehakemus valitusmenettelyssä ja saan toimeentuloni työttömyyskorvauksesta. Sen saadakseni minun pitää ilmoittautua TE-toimistoon kokopäiväiseksi työnhakijaksi vaikka olen sairauslomalla. Onneksi vielä saan ansiosidonnaista, mutta tämä syö niitä korvauspäiviä koko ajan. Varsinainen byrokratian kukkanen 

Vierailija
27/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä täällä Suomessa joku on pielessä, kun ei töitä kannata tehdä. Uskomaton juuri toi juttu asumislisästäkin, että valtio sysää yksityisille asuntotukia hirveitä määriä ja niin kauan kun kalliita vuokria maksetaan niin vuokrat vaan nousee. Olen itse alkanut kallistumaan tuon perustulon kannalle, silloin aina pienikin työ kannattaisi. Nyt kun jotain yrittää siitä rangaistaan. esim. työtön ei saa opiskella tai menettää tuet. Opiskelija ei saa tehdä työtä tai menettää tulot, kaikenlainen yrittäminen on rangaistavaa. Kyllä todellakin jonkinlaista uudistusta tarvittaisiin tähän systeemiin.

Vierailija
28/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo työtön, mutta hain siivoojan paikkaa, kun olin työtön, jopa sellaista, missä olisi ollut 2x2 tuntia viikossa, kävelymatkan päässä kotoa. En tullut valituksi, viisi hakijaa eikä paikkaa edes ilmoitettu julkisesti missään. 

Vierailija
29/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä pois Suomesta, jos kykenee, työttömänkin. Koko maa on aivan päin helvettiä ja työnantajilla on täydellinen asennevamma, kun 50 vuotias jo liian vanha. Ruotsissa ei ole puhettakaan, et yli 50 v. liian vanha. Itse olen jättämässä Suomen, en enää siedä tätä paikkaa yksinkertaisesti, muistakin, kuin työsyistä! Tämä on kuin henkinen vankila, Neuvostoliitossa täytyy olla ollut samanlainen ilmapiiri vaihtoehdottomuuden suhteen, sen on täytynyt tuntua samalta. Maassa on yksi totuus, jota kukaan ei murra!

Jos maassa olisi usempia totuuksia, niin miksi esim. media ei sanallakaan arvostele työnantajia siitä, miksi ne sortavat yli 50 vuotiaita työhönotossa??? Miksi tilanteen annetaan jatkua samanlaisena, vaikka se tiedetään?

Itse en ole yli 50, mutta tämä maa vaan on niin ahdistava, ettei sanat edes riitä.

Vierailija
30/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä täällä Suomessa joku on pielessä, kun ei töitä kannata tehdä. Uskomaton juuri toi juttu asumislisästäkin, että valtio sysää yksityisille asuntotukia hirveitä määriä ja niin kauan kun kalliita vuokria maksetaan niin vuokrat vaan nousee. Olen itse alkanut kallistumaan tuon perustulon kannalle, silloin aina pienikin työ kannattaisi. Nyt kun jotain yrittää siitä rangaistaan. esim. työtön ei saa opiskella tai menettää tuet. Opiskelija ei saa tehdä työtä tai menettää tulot, kaikenlainen yrittäminen on rangaistavaa. Kyllä todellakin jonkinlaista uudistusta tarvittaisiin tähän systeemiin.

Ihan tälleen sivuhuomiona: en tajua opintotukien tulorajoista valittamista. Opintotuki on sosiaalituki, jota maksetaan ihmiselle, joka ei muutoin pysty elättämään itseään. Jos on rahaa elää ilman valtion tukea, valtio ei maksa tukea. Simppeliä.

Opintotuen ainoa ero verrattuna toimeentulotukeen tai työttömyyskorvaukseen on se, että valtio olettaa opiskelijan olevan vähävarainen ja siten tuen tarpeessa ja myöntää sosiaaliavustusta heti kättelyssä mitään kyselemättä. Jos opiskelija ei ole tuen tarpeessa, tukea ei tarvitse nostaa. Jos valtio havaitsee, että opiskelija ei ole vähävarainen, mutta on siitä huolimatta nostanut tukea (ts. ylittänyt tulorajat, ts. kusettanut tai ollut huolimaton), opintotuki peritään takaisin. Valtio on jopa niin kiltti, että tarpeettoman, oikeudettoman sosaaliturvan nostamisesta ei tule mutään penaltya, jos sen tekee tietyn ajan puitteissa.

En siis tajua, mitä järkeä on siinä, että melkein kaksi tonnia kuussa ansaitseva opiskelija valittaa sitä, että ei saa valtiolta viikkorahaa. En mäkääm työssäkäyvänä valita siitä, että kunta ei maksa mulle toimeentulotukea, vaikka joku muu sitä saakin.

Joillain aloilla ehtii käydä töissä, toisilla ei. Joillekin opinnot ovat muuten vasn raskaampia kuin toisille. Itse en parin ekan vuoden jälkern tukia nostellut, koska en niitä tarvinnut, mutta joku muu olisi voinut tarvita. Hän nostakoon tukensa.

Vierailija
31/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parillekin olen ehdottanut osari paikkaa meidän firmassa niin ei kelpaa koska ei ole järkeä. Ihmeellinen logiikka.

Missä se teidän firma on? Tai ne työt. Olisin kiinnostunut jos on siten että pääsen kulkemaan.

Vierailija
32/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun ei ole sopivaa työtä. Kyllä työssä olevatkin ovat työnsä valinneet. Voin mennä kaupan kassalle, jos työt ovat inhimmilliseen aikaa. Mutta kun ne ovat auki joka päivä puoleen yöhön, niin järjestä siinä sitten muu elämä, kuten lastenhoito. Miksi minun koulutettuna pitäisi pienellä palkalla tehdä mitä vaan, milloin vaan vain siksi, että työnantaja joutui talousvaikeuksissaan irtisanomaan, ja jäin työttömäksi. Välillä tuntuu kuin työtön olisi joku kakkosluokan kansalainen, joka itse on syypää tilanteeseensa. Tajutkaa nyt, että kuka tahansa voi yllättäen olla työtön.

Vierailija
33/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä tulee, jotka taivastelee kuinka työttömille ei työ kelpaa, mutta kun kysyy, missä se heidän tarkoittamansa työ ihan käytännössä olisi, niin katoavat kuin pieru saharaan.

Jos se Kokoomuksellekin on niin iso ongelma, ettei työ kelpaa työttömille, niin käyttäisivät energiansa siihen että perustavat yksityisen työnvälitystoimiston. 

Vierailija
34/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54-vuotias, vuoden työttömänä ollut lähihoitaja. Voin tulla heti siivoamaan jos työpanokseni kelpaa vielä tässä iässä. Mitä vastaat? Asun uudellamaalla.

Vierailija
35/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
36/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite olin töissä ja nyt äitiyslomalla. Laskeskelin että kun menen takaisin töihin omaan ammattiini, niin se on vähän kuin +-0. Lapsi pitää viedä päivähoitoon->hoitomaksut. Palkasta menee siihen iso osa ja mitään tukiahan en sitten saa. Eli jos ne vielä päättävät nostaa päivähoitomaksuja niin olen vakaasti sitä mieltä etten mene töihin. Jäisin miinukselle... :/ Toki mieluusti menisin töihin jos se kannattaa, toivotaa että eduskuntaväki saa vähän järkeä niin että hoitomaksut oienenee ja voin mennä töihin. Maksimissaan voin mennä viikonlopuiksi töihin kun mies on vapaalla, katsotaan miten menee.

Eli sinunkin motivointiisi riittää tukien laskeminen.

Vierailija
37/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on tämä yrittäjä, joka kaipaa työvoimaa? Hiljaisuus iski heti, kun olisi työntekijöitä tarjolla...

Vierailija
38/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
39/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään järkeä, että vastavalmistuneena (valtiotiede ja kansantalous) maisterina menisin siivoamaan tai istumaan kaupan kassalle. Kyllä, pidän itseäni liian koulutettuna niihin töihin.

Vierailija
40/116 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. siksi,että jos otat lisätyön,josta tienaat vaikka 127/kk (kuten esim .mainospostin+paikallislehden kantajana ja jakelusta tienaa) niin jos haluat lopettaa sen "lisähankkeesi" niin asia menee kokoukseen TE:ssä ja todennäköisin jas pykälöiden mukaisin päätös on,että työsuhteen itse  lopettamisen eli siitä irtisanoutumisesi vuoksi saat 3 kk:n karenssin,työmarkkinatukesi lopetetaan ja saat sen EHKÄ 3 kk:n kuluttua.

Sen ajan joudut hakemaan sossusta ja jos sinulla on vähänkään esim. osakkeita jossain,niin et saa sieltäkään,eli joudut myymään omaisuuttasi elääksesi.

"Lisätyöhön" meneminen on vapaa-ehtoista,mutta siitä eteenpäin teet sitä :halusit tai et,kannatti tai ei ja siitäkin huolimatta  miten paljon tärkeämmiltä asioilta tuo (itseasiassa kuitenkin aivan mitätön) työ (kuitenkin) vie sinulta ajan.

Olet käytännössä siis nasimisissa pakkosopimuksesi kanssa. Kannustinloukku ja täydellinen  valhe työttömille hallitukselta.

Keino saada joku kantamaan käytännössä lähes ilmaiseksi.

Vapaus siitä on haaveeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan