Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI TYÖTTÖMÄT VALITTAA ETTEI OLE TÖITÄ ja jos jollekin ehdottaa osa-aikaista kaupankassan/siivoojan/tms paikkaa niin sanovat ettei kannata?

Vierailija
01.09.2016 |

Monestakin haastattelusta tai keskustelusta tulee ilmi ettei monikaan aio edes hakea osa-aikaista työtä.

Itse jouduin 2011 työttömäksi, meitä jäi samasta työpaikasta useampi pois yt-neuvotteluiden seurauksena. Minä menin osa-aikaiseen työhön ja sain liitolta soviteltua päivärahaa. Työkaverit kysyivät et mitä järkeä kun kotona olemalla saa saman rahan.. Häh? Sitä järkeä että osa-aikaisesta poiki noin vuoden kuluttua kokoaikainen vakituinen työ. Työhistorissa ei ole aukkoja joka taas auttaa tulevaisuudessa jos jään uudelleen työttömäksi.

Nykytilanne on siis se että itsellä on töitä, olen päässyt jopa ylenemään esimiestehtäviin. Muut ovat vissiin nykyään perus työttömyyskorvauksella vai miksi sitä nyt sanotaankaan kun liiton päivät ovat loppuneet eikä töitä löydy. Jatkuvasti näyttävät kyllä naukuvan jossain facebookissa että töitä ei vain ole ja parillekin olen ehdottanut osari paikkaa meidän firmassa niin ei kelpaa koska ei ole järkeä. Ihmeellinen logiikka.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme oletusta ap. Kun minä olin työtön niin ei kaupat ja siivousfirmat halunneet edes haastatteluun, vaikka miten hain. Ylikoulutettu siihen hommaan, vaikka kokemusta on kaupasta. Ei se ole niin helppoa! Toivottavasti menetät työpaikkasi joskus ja koet sen mitä monet työttömät kokee..niin tiedät millaista se on. Kaikki ei heistä lusmuile! Moni ahkera työnhakija masentuu ajan mittaan, kun ei edes haastatteluun pääse. Harmillista :(

Vierailija
62/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa sijaitseva ruokakauppa haki työntekijää, minimi 20 tuntia viikossa. Käytännössä 40 jos haluaa. Ei koulutusta, kunhan on siisti ja reipas, yrittäjä kouluttaa.

Neljä viikkoa työkkärin kautta, kolme viikkoa MOLin sivuilla.

Ei yhtään hakijaa. Ei yhtään.

Vihdoin löytyi työntekijä, joka oli vaan kävellyt kauppaan ja kysynyt olisko töitä. Sai paikan.

Arvatkaapa, oliko työnhakija alkuperäinen suomalainen? Ei.

Kaverillani on isohko ruokakauppa myös Espoossa.

Ei palkkaa alle viiskymppisiä. Nuoret aloittaa ja lopettaa, ei tule vuoroihinsa, ei edes ilmoita poissaoloistaan.

Itse tein työttömyysaikanani keikkaa eilakaislan kautta. Jokaiseen paikkaan olisi päässyt vakkariksi parin kuukauden jälkeen.

Kannattaa muistaa, että vaikka saisi vaan vähän enemmän töissä kun kotona, palkasta saa eläkettä ja seuraavaa hakiessa voi kertoa olleensa tai olevansa töissä.

Kaikella kunnioituksella: jos yritys ei tällaisena aikana, jolloin valtaosiin työpaikkailmoituksista tulee jopa satoja työhakemuksia paikkaa kohden, saa ainoatakaan hakemusta, vikaa on jossakin muussa kuin laiskoissa työnhakijoissa. Jos kyse ei ole siitä, että yritys on yksinkertaisesti näkymätön työnhakijan silmissä, asia voikin olla toisinpäin: yritys ja sen toimintatavat tunnetaan vallan hyvin, ja juuri siksi sinne ei haeta. Itse esim. vältän kerrasta oppineena hakemukset, joiden huomaan roikkuneen tai palaavan sivuille säännöllisin väliajoin. Yksi, yksittäisen yrityksen kannalta ikävämpi vaihtoehto on, että ala itsessään ei vedä. Enkä puhu nyt siitä, että jotkin ammattialat olisivat liian "epähienoja" nirsoille työnhakijoille, vaan sitä, että ala yleisesti tunnetaan kyykytyksistä ja liian pienistä palkoista ja/tai tunneista. Esimerkkinä nyt vaikka puhelinmyynti: lehtien sivuilla harmitellaan niin kovin, että kun ala ei ole tarpeeksi "mediaseksikäs", vaikka kyse on pikemminkin siitä, että alalla ei mitään muuta olekaan kuin oikeuskiistoja palkanmaksujen ym. lainmukaisuudesta.

Voisimme siis työnhakijoiden kritisoimisen sijaan kohdistaa katseemme itse yritykseen ja kysyä, mitä tekee itse yritys väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos jollain SOLilla olet töissä ni sanoisinko että fiksuja on he, jotka tajuavat pysyä mahd kaukana kyseisestä puljusta

Vierailija
64/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa sijaitseva ruokakauppa haki työntekijää, minimi 20 tuntia viikossa. Käytännössä 40 jos haluaa. Ei koulutusta, kunhan on siisti ja reipas, yrittäjä kouluttaa.

Vihdoin löytyi työntekijä, joka oli vaan kävellyt kauppaan ja kysynyt olisko töitä. Sai paikan.

Ei palkkaa alle viiskymppisiä. Nuoret aloittaa ja lopettaa, ei tule vuoroihinsa, ei edes ilmoita poissaoloistaan.

Itse tein työttömyysaikanani keikkaa eilakaislan kautta. Jokaiseen paikkaan olisi päässyt vakkariksi parin kuukauden jälkeen.

Kannattaa muistaa, että vaikka saisi vaan vähän enemmän töissä kun kotona, palkasta saa eläkettä ja seuraavaa hakiessa voi kertoa olleensa tai olevansa töissä.

Kyseessä varmaankin kauppa, joka auki joka päivä ympäri vuorokauden. Ja työvuoroihin ei saa itse vaikuttaa. Joskus nämä vuorovastaavatkin ovat todellisia kyykyttäjiä. Ei se ulkomaalaisuus vaikuttanut työn ottajaan, vaan hän nyt toistaiseksi sattui olemaan sinkku, jonka elämänrytmi on täysin itse päätettävissä.

Vierailija
65/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein nuorena samoin kuin ap. Hain ihan kaikenlaista työtä ja otin vastaan sen mitä satuin löytämään.

Päädyin tekemään satunnaisia viikonlopputöitä ja palkattomia työllistämishommia. Ei niistä mitään parempaa irronnut vaikka tunnollisesti tein kaiken aina oikein.

Opiskelin sitten uuden ammatin ja opin töitä hakiessani että niistä vanhoista töistä ei kannata kertoa mitään jos haluaa saada töitä. Töitä alkoi löytymään vasta kun pyyhin cv:stä kaikki siivous- ja toimistoavustajatyöt pois.

Jos olisin ne sinne jättänyt niin niitä hommia saisin tehdä vieläkin.

Vierailija
66/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä osa-aikaisella työllä kykenee vuokran+ laskut + ruuat maksamaan, niin kelpaa takuulla! Mutta jos osa-aikatyö on sellainen, jossa saa muutaman satasen kuussa, niin millä sitä elää? Tukia saa odotella helposti 2kk. Ei mulla ole vara lentää ulos vuokrakämpästäni ja jotain olis kiva syödäkin. Laskutkin pitää jollain maksaa. 

Vierailija
67/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiseen paikkaan olisit päässyt vakkariksi?

Meidän firmaan ei ole moneen vuoteen saanut palkata ketään edes määräaikaiseksi. Ainoastaan vuokraväkeä väkeä saa käytetään, heitäkin vain jos on aivan pakko.

Monta erittäin hyvää onkin meillä ollut mutta kun ei saa palkata niin eivät he vakityötä saa.

Sama linja on monessa muussakin firmassa.

Jännä että sun kohdalle sattui vain sellaisia vuokrafirmoja käyttäviä yrityksiä jotka myös palkkaavat ihan oikeasti.

Vierailija
68/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

13/62 pääsin vasta nyt vastaamaan... siis viime syksyn paikka oli kioskimyyjä. Etsin silloin itselleni apulaista. Se oli silloin työn takana vaikka ilmoitus oli Te.llä. Toki en sanokaan että paikka kaikille sopii, ei tietenkään mutta yllätyin mikä prosessi siinä oli kun työttömiä on hirveä määrä. Enkä vähättele työttömiä, myös itse sen kokeneena monta kertaa. Osaksi Juuri siksi yrittäjänä, tiedän miten seinät käy ahdistamaan kun on vaan kotona ainakin minä koin sen niin. Silloin mulla ei ollut lapsia, joten kävin kaikenlaisia TE.N kursseja. Mutta asiaan; siis sain itselleni silloin työntekijän mutta siihen kului kuukauden päivät ja oli joukossa paljon selittelijöitä mutta en halunut olla ilkeä ja ilmoittaa työkkäriin. Ei se mun tilannetta oisi edistänyt. Oisin vaan saanut jollekin tuntemattomalle karenssin. No tämä ei enään ollut ajankohtainen kun en nyt etsi työntekijää mutta halusin avata tilannetta myös yrittäjän kannalta ettei ole helppoa saada työntekijää vaikka työttömiä on. Toivottavasti en ihan heti tarvitse tohon prosessiin uudelleen lähteä.

Vierailija
69/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

13/62 pääsin vasta nyt vastaamaan... siis viime syksyn paikka oli kioskimyyjä. Etsin silloin itselleni apulaista. Se oli silloin työn takana vaikka ilmoitus oli Te.llä. Toki en sanokaan että paikka kaikille sopii, ei tietenkään mutta yllätyin mikä prosessi siinä oli kun työttömiä on hirveä määrä. Enkä vähättele työttömiä, myös itse sen kokeneena monta kertaa. Osaksi Juuri siksi yrittäjänä, tiedän miten seinät käy ahdistamaan kun on vaan kotona ainakin minä koin sen niin. Silloin mulla ei ollut lapsia, joten kävin kaikenlaisia TE.N kursseja. Mutta asiaan; siis sain itselleni silloin työntekijän mutta siihen kului kuukauden päivät ja oli joukossa paljon selittelijöitä mutta en halunut olla ilkeä ja ilmoittaa työkkäriin. Ei se mun tilannetta oisi edistänyt. Oisin vaan saanut jollekin tuntemattomalle karenssin. No tämä ei enään ollut ajankohtainen kun en nyt etsi työntekijää mutta halusin avata tilannetta myös yrittäjän kannalta ettei ole helppoa saada työntekijää vaikka työttömiä on. Toivottavasti en ihan heti tarvitse tohon prosessiin uudelleen lähteä.

Vierailija
70/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho tuli vahingossa kahdesti kun tän puhelimen kanssa yritin vastailla...

Vierailija
71/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sillä osa-aikaisella työllä kykenee vuokran+ laskut + ruuat maksamaan, niin kelpaa takuulla! Mutta jos osa-aikatyö on sellainen, jossa saa muutaman satasen kuussa, niin millä sitä elää? Tukia saa odotella helposti 2kk. Ei mulla ole vara lentää ulos vuokrakämpästäni ja jotain olis kiva syödäkin. Laskutkin pitää jollain maksaa. 

Niin ja jos se "osa-aikatyö" työ on jotain  sellaista, josta ei saa koskaan lomaa ja jota joudut tekemään vielä reilusti yli 60-vuotiaaksi asti, että saisit yleensä  pitää edes  sen tärkeämmän ,työmarkkinatukesi, niin sitten vasta itsesi olet kuseen hankkinut ja kunnolla.

(ps. Poliitikkoja ei ahdinkosi kiinnosta pätkän vertaa.Kuulut työmarkkinoiden marginaali-ilmiöön nimeltä "kannustinloukkuun väliinputoajat"- tyydy siihen ja raada vain kiltisti jatkossakin samalla  pilkkapalkalla joka oli jo 10 vuotta sitten aivan sama kuin nyt . )

Oikeudenmukaisessa valtiossa tuollaisten "lisäansiomahdollisuutena"työttömille  tarjottavien  pakkotyösopimusten ovelat laatijat saisivat kyllä kuulla  tuomionsa raastuvassa,jonne heidät siellä ilman muuta siitä hyvästä  kutsuttaisiinkin.

Meillä tällainen,sanon ihan suoraan:työnantajien törkeä  perseily työttömiä kohtaan sallitaan ja siitä heitä vielä  jopa kehutaankin.

Irwin oli jo aikanaan oikeassa,kun lauloi: "Haistakaa p. koko..."

Vierailija
72/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on jo muuutenkin aivan liikaa jättimäisiä kauppaketjuja ja lisää pukataan joka vuosi. Mistä niille riittää ostovoimaa ja rahaa? Kukas ne miljoonahallit maksaa. Alimmana palkkatason duunarit vai? Olipa yllättävää... Mitä tuollaisiin duuneihin tulee niin jokin systeemissä mättää, jos on ytaloudellisempaa ja helpompaa olla työttömänä kuin tehdä töitä, oli se sitten aivan mitä tahansa.

Vierailija
73/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä täällä Suomessa joku on pielessä, kun ei töitä kannata tehdä. Uskomaton juuri toi juttu asumislisästäkin, että valtio sysää yksityisille asuntotukia hirveitä määriä ja niin kauan kun kalliita vuokria maksetaan niin vuokrat vaan nousee. Olen itse alkanut kallistumaan tuon perustulon kannalle, silloin aina pienikin työ kannattaisi. Nyt kun jotain yrittää siitä rangaistaan. esim. työtön ei saa opiskella tai menettää tuet. Opiskelija ei saa tehdä työtä tai menettää tulot, kaikenlainen yrittäminen on rangaistavaa. Kyllä todellakin jonkinlaista uudistusta tarvittaisiin tähän systeemiin.

Ihan tälleen sivuhuomiona: en tajua opintotukien tulorajoista valittamista. Opintotuki on sosiaalituki, jota maksetaan ihmiselle, joka ei muutoin pysty elättämään itseään. Jos on rahaa elää ilman valtion tukea, valtio ei maksa tukea. Simppeliä.

Opintotuen ainoa ero verrattuna toimeentulotukeen tai työttömyyskorvaukseen on se, että valtio olettaa opiskelijan olevan vähävarainen ja siten tuen tarpeessa ja myöntää sosiaaliavustusta heti kättelyssä mitään kyselemättä. Jos opiskelija ei ole tuen tarpeessa, tukea ei tarvitse nostaa. Jos valtio havaitsee, että opiskelija ei ole vähävarainen, mutta on siitä huolimatta nostanut tukea (ts. ylittänyt tulorajat, ts. kusettanut tai ollut huolimaton), opintotuki peritään takaisin. Valtio on jopa niin kiltti, että tarpeettoman, oikeudettoman sosaaliturvan nostamisesta ei tule mutään penaltya, jos sen tekee tietyn ajan puitteissa.

En siis tajua, mitä järkeä on siinä, että melkein kaksi tonnia kuussa ansaitseva opiskelija valittaa sitä, että ei saa valtiolta viikkorahaa. En mäkääm työssäkäyvänä valita siitä, että kunta ei maksa mulle toimeentulotukea, vaikka joku muu sitä saakin.

Joillain aloilla ehtii käydä töissä, toisilla ei. Joillekin opinnot ovat muuten vasn raskaampia kuin toisille. Itse en parin ekan vuoden jälkern tukia nostellut, koska en niitä tarvinnut, mutta joku muu olisi voinut tarvita. Hän nostakoon tukensa.

Melkein kaksi tonnia? Mitäh? Kelan tulorajat eivät todellakaan mahdollista tuollaista tulotasoa. Ongelmana on se että kesätöistä saadut tulot lasketaan vuosituloihin, joista tulorajat katsotaan. Eli kesäkuukausilta (Kesäkuu, Heinäkuu, Elokuu) ei saa opintotukea vaikka useimmilla koulu alkaa jo elokuussa, mutta silti näiltä kuukausilta saadut tulot katsotaan olevan opintotuen tulorajojen piirissä. Jos nostat 9 kuukaudelta opintotukea (asumistuki + opintoraha = n. 480-500 euroa) saat tienata vuodessa vain 11850 euroa. Tämä tekee 1316 kuussa, mikä tietysti on todella mukava määrä. Mutta jos tienaatkin kesäkuukausilta vaikkapa 2500 euroa kuussa, jää koko vuoden kuukausittaiseksi tulorajaksi vain 4350 euroa eli 362,5e/kk = max. 862e kuukausitulot. Myös valmistuessa monella on käynyt niin että on valmistunut kesäkuussa, ollut siitä lähtien töissä ja Kela alkaakin periä takaisin tammikuussa maksettuja tukia 15% korolla. 

Ja sivuhuomiona että todella harva ehtii tehdä töitä opintojen ohella niin että saa tonnin ylimääräistä kuukausittain. Jos tekee koulun ohella 20 tuntia töitä viikossa (osapuilleen maksimi jos koulua on 8-16) niin 9e/h liksalla tulee käteen n. 720 euroa. Harva opiskelija tekee osa-aikaisena iltavuoroja asiantuntijatöissä.

Vierailija
74/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nimenomaan osa-aikatöitä hakenut, mutta en ole vielä saanut. Haastatteluihinkaan en ole montaa kertaa päässyt. Alan epäillä, että osa-aikaisiksi palkataan vain opiskelijoita tms., kun pelätään, että se pätevä lähtee heti kokoaikaisiin hommiin, kun vain sellaisen saa.

Mutta en ainakana minä lähtisi, koska haluaisin tehdä vain osa-aikaista.

Vierailija
75/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä täällä Suomessa joku on pielessä, kun ei töitä kannata tehdä. Uskomaton juuri toi juttu asumislisästäkin, että valtio sysää yksityisille asuntotukia hirveitä määriä ja niin kauan kun kalliita vuokria maksetaan niin vuokrat vaan nousee. Olen itse alkanut kallistumaan tuon perustulon kannalle, silloin aina pienikin työ kannattaisi. Nyt kun jotain yrittää siitä rangaistaan. esim. työtön ei saa opiskella tai menettää tuet. Opiskelija ei saa tehdä työtä tai menettää tulot, kaikenlainen yrittäminen on rangaistavaa. Kyllä todellakin jonkinlaista uudistusta tarvittaisiin tähän systeemiin.

Ihan tälleen sivuhuomiona: en tajua opintotukien tulorajoista valittamista. Opintotuki on sosiaalituki, jota maksetaan ihmiselle, joka ei muutoin pysty elättämään itseään. Jos on rahaa elää ilman valtion tukea, valtio ei maksa tukea. Simppeliä.

Opintotuen ainoa ero verrattuna toimeentulotukeen tai työttömyyskorvaukseen on se, että valtio olettaa opiskelijan olevan vähävarainen ja siten tuen tarpeessa ja myöntää sosiaaliavustusta heti kättelyssä mitään kyselemättä. Jos opiskelija ei ole tuen tarpeessa, tukea ei tarvitse nostaa. Jos valtio havaitsee, että opiskelija ei ole vähävarainen, mutta on siitä huolimatta nostanut tukea (ts. ylittänyt tulorajat, ts. kusettanut tai ollut huolimaton), opintotuki peritään takaisin. Valtio on jopa niin kiltti, että tarpeettoman, oikeudettoman sosaaliturvan nostamisesta ei tule mutään penaltya, jos sen tekee tietyn ajan puitteissa.

En siis tajua, mitä järkeä on siinä, että melkein kaksi tonnia kuussa ansaitseva opiskelija valittaa sitä, että ei saa valtiolta viikkorahaa. En mäkääm työssäkäyvänä valita siitä, että kunta ei maksa mulle toimeentulotukea, vaikka joku muu sitä saakin.

Joillain aloilla ehtii käydä töissä, toisilla ei. Joillekin opinnot ovat muuten vasn raskaampia kuin toisille. Itse en parin ekan vuoden jälkern tukia nostellut, koska en niitä tarvinnut, mutta joku muu olisi voinut tarvita. Hän nostakoon tukensa.

Melkein kaksi tonnia? Mitäh? Kelan tulorajat eivät todellakaan mahdollista tuollaista tulotasoa. Ongelmana on se että kesätöistä saadut tulot lasketaan vuosituloihin, joista tulorajat katsotaan. Eli kesäkuukausilta (Kesäkuu, Heinäkuu, Elokuu) ei saa opintotukea vaikka useimmilla koulu alkaa jo elokuussa, mutta silti näiltä kuukausilta saadut tulot katsotaan olevan opintotuen tulorajojen piirissä. Jos nostat 9 kuukaudelta opintotukea (asumistuki + opintoraha = n. 480-500 euroa) saat tienata vuodessa vain 11850 euroa. Tämä tekee 1316 kuussa, mikä tietysti on todella mukava määrä. Mutta jos tienaatkin kesäkuukausilta vaikkapa 2500 euroa kuussa, jää koko vuoden kuukausittaiseksi tulorajaksi vain 4350 euroa eli 362,5e/kk = max. 862e kuukausitulot. Myös valmistuessa monella on käynyt niin että on valmistunut kesäkuussa, ollut siitä lähtien töissä ja Kela alkaakin periä takaisin tammikuussa maksettuja tukia 15% korolla. 

Ja sivuhuomiona että todella harva ehtii tehdä töitä opintojen ohella niin että saa tonnin ylimääräistä kuukausittain. Jos tekee koulun ohella 20 tuntia töitä viikossa (osapuilleen maksimi jos koulua on 8-16) niin 9e/h liksalla tulee käteen n. 720 euroa. Harva opiskelija tekee osa-aikaisena iltavuoroja asiantuntijatöissä.

Vastasin tähän jo aiemmin, mutta otetaan uusiksi: mulle on täysin ok, että joku ei ehdi, jaksa tai muuten pysty käymään (ei esim. Saa töitä) opintojen aikana. Se on fine.

Mun ongelma ovat ihmiset, jotka ylittävät kelan tulorajat, joutuvat palauttamaan tukia ja sit itkevät, että on epäreilua, että ahkeruudesta rankaistaan ja niin edelleen.

Kirjoittamani "melkein kaksi tonnia" (joka oli kyllä liioittelua) ei viittaa kelan sallimiin yhdeksän kuukauden tuennostajan tuloihin, vaan niiden opiskelijoiden kuukausituloihin, jotka joutuvat palauttamaan tukiaan, mutta valittavat siitä, että joutuvat palauttamaan ne. 1350 euroa kuussa tienaava opiskelija ei joudu palauttamaan tukiaan. Sen sijaan opiskelija, joka joutuu palauttamaan esimerkiksi kolmen kuukauden opintotuen, on ansainnut vuoden aikana palkkatuloja 1334-1441 kuukaudessa. Kun tähän lisää opintotuen, kolme kuukautta palauttava tienaa tukineen kuussa 1600-1700 euroa. Miksi valtion pitäisi tässä tilanteessa maksaa ylimääräinen 125 e kuussa (eli se takaisinperitty opintotuki), kun kyseinen opiskelija selkeästi pystyy elättämään itsensä?

Ja korjaan nyt vielä sun tekstistä ton valtaisan virheen, joka saa systeemin kuulostamaan epäreilummalta kuin mitä se on: opintotuen tulorajat koskevat VAIN JA AINOASTAAN OPISKELIJOITA. Kesäkuussa valmistunut saa ansaita heinä-joulukuussa vaikka 45 000 euroa kuussa, eikä sitä huomioida tulonseurannassa. Vastaavasti syyskuussa opintonsa aloittanut on voinut alkuvuoden kylpeä rahassa, eikä kelaa kiinnosta.

Kelalla ei kuitenkaan ole aikaa eikä resurssia paapoa aikuisia, tutkinnolla itsensä ihan fiksuiksi osoittaneita ihmisiä, vaan asia pitää ilmoittaa Kelalle itse. Kaikkien opintotuen saajien vuositulojen automaattinen seuranta on verotuspäätösten kautta suhteellisen yksinkertaista, kuukausitulojen (= mitä on ansaittu missäkin vaiheessa vuotta) automaattinen seuranta taas olisi Kelalle järjettömän raskas, työläs ja kallis prosessi. Siksi opiskelija on itse velvollinen ilmoittamaan, jos tulorajat ylittyvät aloittamista ennen tai valmistumisen jälkeen ansaittujen tulojen takia ja takaisinperinnän yritys on aiheeton. Palkkakuitit kelaan ja asia on sillä selvä.

Asia selviää esimerkiksi naputtelemalla googleen "kela opintotuki valmistuminen" (ensimmäinen hakutulos johtaa kelan sivuille, jossa asia on selitetty selkokielellä ja esimerkein). Kelan opintotukisivut ovat varsin helpot ja selkeät. Jos nyt tuen nostamisen aloittamisen yhteydessä ei tullut luettua, mistä sitä rahaa nyt oikein tuleekaan ja millä ehdoilla, musta noiden kolmen sanan googlaaminen valmistumisen yhteydessä ei ole liikaa vaadittu. Jokaisen, joka on "joutunut" palauttamaan tukia valmistumisen jälkeisten tulojen vuoksi, on musta syytä katsoa peiliin, ei heristää nyrkkiä Kelalle.

(Todettakoon myös, että ainakin yliopisto-opiskelijalle opintotukea maksetaan tasan niin monelta kuukaudelta kuin sitä hakee. Jos haluaa nostaa opintotuet kesä-elokuulta, asiaan ei vaadita kuin paperi, jossa lukee, mitä aikoo opiskella kesällä. Kela ei edes valvo, onko opiskelija suorittanut yhtäkään noppaa kesällä niin kauan kuin vaaditut 5 op tukikuukautta kohden on lukukauden aikana suoritettu.)

Vierailija
76/116 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet veks. Johan alkaa työt maittaa.

Vierailija
77/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti haluaisitte työttömyysaikana työn "edes siivoojana" mutta ette saa koska olette ylikoulutettuja... Mitä jos vaikka jätätte sen koulutuksenne kertomatta? Se ei ole valehtelua.

Vierailija
78/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ole otettu esim siivoomaan eikä kaupan kassalle, koska "et sovi meidän työntekijäprofiiliin" ja "lähdet kuitenkin heti kun pääset muualle".

Olen siis nelikymppinen, yliopistokoulutus löytyy. No, nyt on alkanut oman alan pätkiä taas irrota, niin uskon että jotain pysyvämpääkin löytyy jossain vaiheessa.

Itse en hirveesti tykkää tästä osa-aikatyön llisääntymisestä. Ensinnäkin se voi olla hankala ihmiselle, just tukien vuoksi, mutta myös epävarmuuden. Työvuoroja ei välttämättä saa tietää kauhean aikaisin ja oman elämän rytmittäminen (myös lasten päivähoidot, harrastukset ym.) saattaa mennä hankalaksi.

Kuitenkin pahempana pidä sitä miten näillä nollatuntisoppareilla siirretään yrittäjän riskiä yhteiskunnan maksettavaksi. Kun yrittäjä ei ole varma työvoimatarpeesta tai se vaihtelee, niin tekemällä nollatuntisopimuksia se luistaa palkkaamisen riskistä ja yhteiskunta maksaa erotuksen soviteltuna päivärahana.

Vierailija
79/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää puhua että menisit  kaupan  kassalle tai siivoojaksi kun ei niihinkään töihin niin vain pääse. 

Muutenkin ei kaikki voi olla siivoojia ja kaupan kassoja tai putkimiehiä.

Vierailija
80/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluaisitte työttömyysaikana työn "edes siivoojana" mutta ette saa koska olette ylikoulutettuja... Mitä jos vaikka jätätte sen koulutuksenne kertomatta? Se ei ole valehtelua.

Oh hoh. 

Tietysti työhönottaja kysyy koulutusta ja silloin on kyllä sanottava kuinka  asia on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi