Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI TYÖTTÖMÄT VALITTAA ETTEI OLE TÖITÄ ja jos jollekin ehdottaa osa-aikaista kaupankassan/siivoojan/tms paikkaa niin sanovat ettei kannata?

Vierailija
01.09.2016 |

Monestakin haastattelusta tai keskustelusta tulee ilmi ettei monikaan aio edes hakea osa-aikaista työtä.

Itse jouduin 2011 työttömäksi, meitä jäi samasta työpaikasta useampi pois yt-neuvotteluiden seurauksena. Minä menin osa-aikaiseen työhön ja sain liitolta soviteltua päivärahaa. Työkaverit kysyivät et mitä järkeä kun kotona olemalla saa saman rahan.. Häh? Sitä järkeä että osa-aikaisesta poiki noin vuoden kuluttua kokoaikainen vakituinen työ. Työhistorissa ei ole aukkoja joka taas auttaa tulevaisuudessa jos jään uudelleen työttömäksi.

Nykytilanne on siis se että itsellä on töitä, olen päässyt jopa ylenemään esimiestehtäviin. Muut ovat vissiin nykyään perus työttömyyskorvauksella vai miksi sitä nyt sanotaankaan kun liiton päivät ovat loppuneet eikä töitä löydy. Jatkuvasti näyttävät kyllä naukuvan jossain facebookissa että töitä ei vain ole ja parillekin olen ehdottanut osari paikkaa meidän firmassa niin ei kelpaa koska ei ole järkeä. Ihmeellinen logiikka.

Kommentit (116)

81/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipummin ura on ilmeisesti niin houkuttava että siitä ei haluta päästä pois. Ikuisuus opiskelijat, aikusikoulutusta koulutuksen perään ja mitään ei saada valmiiksi tai jos saadaan ni ei ollu oikeen mun juttu. Naiset/miehet. Yleensä viina maistuu ja ehkä muutama lapsikin jo matkassa.

Naisilla tässä on parhaimmat markkinat joita ne älykkyyden puuttuessa osaavat vain ja ainoastaan käyttää kelan ja sosiaalitoimiston palveluita.

Puskevat lapsia yksi toisensa perään ottamatta minkäänlaista vastuuta lasten saatikka itsensä elättämiseksi. Valitetaan vaan ku Kela ei oo maksanu ja toimeentulotuki on liian pieni ja rööki palaa ja viina maistuu ja rahat on loppu ja lapsil on nälkä.

Mun mielestä tälläiselle luusereiden elättämiselle pitäisi tehdä täysi stoppi. Jos ei kiinnosta tehdä töitä ni älä tee mut älä tuu vinkumaan sohvalla makaamisesta rahaa

Vierailija
82/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää puhua että menisit  kaupan  kassalle tai siivoojaksi kun ei niihinkään töihin niin vain pääse. 

Muutenkin ei kaikki voi olla siivoojia ja kaupan kassoja tai putkimiehiä.

Niin yhteiskunnan kuin yksilönkään kannalta ei voisi typerämpää resurssien haaskausta olla, kuin korkeakoulutettujen ja/tai pitkän työuran omaavien pakottaminen tuettuihin matalapalkkatöihin. Kyllä niihin muutamaan sataan avoimeen siivoojan paikkaan pitäisi satojentuhansien työttömien joukosta löytyä sopivampiakin henkilöitä, mutta jostakin syystä työttömien vihaajat ovat aina pakkokeinoin ajamassa noihin töihin nimenomaan työttömiä akateemisia tai vuosikymmeniä korkeita veroja maksaneita paperi- tai Nokia-duunareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi koulutukseltaan mikä niin voi hakea siivojan pestiin ja pääseekin jos ei haikaile liian suurta palkkaa. Ne jotka eivät halua töihin keksivät kaikki mahdolliset tekosyyt miksi ei kannata hakea sitä ja tätä työtä. Tekosyyt ja vetelehtiminen loppuu sinä päiväånä kun kaikki tuet poistetaan. Nykyäänhän valitetaan jo siitäkin että miksi pitää kirjoittaa työhakemuksia koko ajan kun ei kuitenkaan mitään työtä saa. Olen ollut paikalla kun ihmisille on tarjottu työtä mutta ei ole kelvannut, syitä oli monia, suurimmaksi osaksi täysin typeriä ja osa järjestelykysymyksiä joita varten kukaan halua nähdä vaivaa. 

Nytkin lehdessä valittaa insinööri ettei neljään vuoteen ole saanut töitä. Hän ei kuitenkaan ole valmis joustamaan työpaikan sijainnin suhteen eikä järjestelemään elämäänsä sellaiseksi että töihinmeno olisi mahdollista. Hän on myös entisestä suuresta palkastaan ja useista työvuosista huolimatta puilla paljailla, joutunut jopa lainaamaan rahaa. 

Vierailija
84/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies on tehnyt nyt 4 vuotta osa-aikaista. Soviteltua päivärahaa ei saa (hylsy tuli, koska kuulemma osa-aikaisuus on hänen alallaan "normi"). Palkka käteen 1200€/kk. Rahallisesti ei mitään järkeä käydä töissä, kun on hänellä 2 elätettävääkin. Mutta kunnia ei anna periksi heittäytyä työttömäksi + pitäähän se mielenterveyttä yllä että on edes jotain tekemistä. Tekee paljon sitten yllättäviä keikkoja ja paikkaa sairauspoissaoloja. Työajat on järjettömät. Eipä mitään kokoaikaista paikkaa silti kukaan siellä saa.

Mutta kyllä vituttaa tämä yleinen ilmapiiri missä työttömiä vaan syyllistetään, jopa hallituksen tasolta, vaikka se on vain totuus että Suomessa ei ole töitä, ja nekin työt mitä on, on monelle meistä jo sellaisia ettei niillä elä!!! Työ voi todellakin olla vain kallis harrastus.

Vierailija
85/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti työn tarkoitus on ollut elättää ihminen. Mutta näinhän ei enää ole, vaan työtä tehdään huvikseen ja eletään tuilla. Joitakin ei huvita tehdä töitä, jos siitä ei ole mitään taloudellista hyötyä.

Kannatan ehdottomasti perustulomallia, sen kanssa työn tekeminen kannattaa aina.

Vierailija
86/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salamander kirjoitti:

Sosiaalipummin ura on ilmeisesti niin houkuttava että siitä ei haluta päästä pois. Ikuisuus opiskelijat, aikusikoulutusta koulutuksen perään ja mitään ei saada valmiiksi tai jos saadaan ni ei ollu oikeen mun juttu. Naiset/miehet. Yleensä viina maistuu ja ehkä muutama lapsikin jo matkassa.

Naisilla tässä on parhaimmat markkinat joita ne älykkyyden puuttuessa osaavat vain ja ainoastaan käyttää kelan ja sosiaalitoimiston palveluita.

Puskevat lapsia yksi toisensa perään ottamatta minkäänlaista vastuutta lasten saatikka itsensä elättämiseksi. Valitetaan vaan ku Kela ei oo maksanu ja toimeentulotuki on liian pieni ja rööki palaa ja viina maistuu ja rahat on loppu ja lapsil on nälkä.

Mun mielestä tälläiselle luusereiden elättämiselle pitäisi tehdä täysi stoppi. Jos ei kiinosta tehdä töitä ni älä tee mut älä tuu vinkumaan sohvalla makaamisesta rahaa

Emme me muut mahda sille mitään, että sinun tuttavapiirisi koostuu tuollaisesta aineksesta. Itse tuntemani työttömät taas ovat poikkeuksetta koulutettuja ja tehneet pitkän työuran. He ovat tulleet irtisanotuiksi töiden siirtyessä kehitysmaihin tai ihan vaan vanhan kunnon ikärasismin vuoksi. Työttömyys on ollut heille suuri henkilökohtainen katastrofi, ja töitä (oikeita palkkatöitä siis) he hakevat aktiivisesti tosin valitettavan huonolla menestyksellä. Kun ikä alkaa nelosella tai jopa vitosella (hui), olet valitettavan monen työnantajan mielestä pohjasakkaa, vaikka olisit menestyneesti hoidellut millaisia projekteja tahansa vielä pari vuotta sitten.

Vierailija
87/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikeasti haluaisitte työttömyysaikana työn "edes siivoojana" mutta ette saa koska olette ylikoulutettuja... Mitä jos vaikka jätätte sen koulutuksenne kertomatta? Se ei ole valehtelua.

Oh hoh. 

Tietysti työhönottaja kysyy koulutusta ja silloin on kyllä sanottava kuinka  asia on. 

Valehteluhan ei ole rikos, eikä siivoukseen ole mitään lakiin perustuvia pätevyysvaatimuksia. Ihan huoletta voi valehdella että siivousalan perustutkinto vaikka jonku työvoimapoliittisen koulutuksen kautta. Ei sitä kukaan tarkasta.

Vierailija
88/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi koulutukseltaan mikä niin voi hakea siivojan pestiin ja pääseekin jos ei haikaile liian suurta palkkaa. Ne jotka eivät halua töihin keksivät kaikki mahdolliset tekosyyt miksi ei kannata hakea sitä ja tätä työtä. Tekosyyt ja vetelehtiminen loppuu sinä päiväånä kun kaikki tuet poistetaan. Nykyäänhän valitetaan jo siitäkin että miksi pitää kirjoittaa työhakemuksia koko ajan kun ei kuitenkaan mitään työtä saa. Olen ollut paikalla kun ihmisille on tarjottu työtä mutta ei ole kelvannut, syitä oli monia, suurimmaksi osaksi täysin typeriä ja osa järjestelykysymyksiä joita varten kukaan halua nähdä vaivaa. 

Nytkin lehdessä valittaa insinööri ettei neljään vuoteen ole saanut töitä. Hän ei kuitenkaan ole valmis joustamaan työpaikan sijainnin suhteen eikä järjestelemään elämäänsä sellaiseksi että töihinmeno olisi mahdollista. Hän on myös entisestä suuresta palkastaan ja useista työvuosista huolimatta puilla paljailla, joutunut jopa lainaamaan rahaa. 

Olet oikeassa, vetelehtimienen loppuu sinä päivänä, kun kaikki tuet poistetaan. Samalla loppuu myös paremmin toimeentulevien vapaa liikkuminen, sillä valtava työttömien massa ei enää vetelehdi, vaan ottavat elämisen kannalta välttämättömän toimeentulon sieltä mistä saavat. Ja turha inistä, että "taas uhkaillaan". Ei tuo ole mikään uhkaus, vaan fakta siitä miten maailma toimii. Voit mennä vapaavalintaiseen kehitysmaahan katsomaan jos et usko.

Vierailija
89/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite otin juuri työn vastaan 150km päästä. Maksan siis kahta asuntoa ja lisäksi tulee työssä käymisestä bensakuluja. Taloudellisesti jään tappiolle. Jos en olisi vastavalmistunut, olisi työpaikka jäänyt ottamatta. Valtio voisi pikkasen tukea vaikka verohelpotuksina tämmösissä tilanteissa niin ihmisiä ehkä kiinnostaisi mennä töihin kauemmaksikin...

Vierailija
90/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa sijaitseva ruokakauppa haki työntekijää, minimi 20 tuntia viikossa. Käytännössä 40 jos haluaa. Ei koulutusta, kunhan on siisti ja reipas, yrittäjä kouluttaa.

Neljä viikkoa työkkärin kautta, kolme viikkoa MOLin sivuilla.

Ei yhtään hakijaa. Ei yhtään.

Vihdoin löytyi työntekijä, joka oli vaan kävellyt kauppaan ja kysynyt olisko töitä. Sai paikan.

Arvatkaapa, oliko työnhakija alkuperäinen suomalainen? Ei.

Kaverillani on isohko ruokakauppa myös Espoossa.

Ei palkkaa alle viiskymppisiä. Nuoret aloittaa ja lopettaa, ei tule vuoroihinsa, ei edes ilmoita poissaoloistaan.

Itse tein työttömyysaikanani keikkaa eilakaislan kautta. Jokaiseen paikkaan olisi päässyt vakkariksi parin kuukauden jälkeen.

Kannattaa muistaa, että vaikka saisi vaan vähän enemmän töissä kun kotona, palkasta saa eläkettä ja seuraavaa hakiessa voi kertoa olleensa tai olevansa töissä.

En usko. Espoossa on niin paljon jo pelkästään opiskelijoita, jotka tarvitsevat lisätienestiä, niin en usko. Keksitty tarina. Sen sijaan se ei ole  keksitty tarina, että meillä päin pienellä paikkakunnalla osa-aikaiseksi siivoojaksi on paljon hakijoita, sekä kotimaisia, että muun maalaisia. 

Vierailija
91/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 lisää, että mulla on vakityö. Jos ei tätä muista sanoa, saa aina moitteita työhaluttomuudesta, kun kirjoittaa jotain tositarinoita, siitä että hakijoita on paljon. 

Vierailija
92/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työtön, suurin ongelma oli juuri tuo leimaaminen. Työttömät leimataan automaattisesti työhaluttomiksi juopoiksi. Tulkitsin - raittiina työhaluisena ihmisenä - tämän niin, että oikeasti työttömien ei edes haluta työllistyvän. Itse sain työpaikan omalta alalta. Mielestäni osa oli jopa katkeria siitä, sillä jopa työllistymisen jälkeen sain kuulla, että olishan sitä siivojaksi päässyt. En päässyt, hain kyllä ja kokemustakin oli. Mutta mieluummin niihin hommiin otetaan vähemmän koulutettuja kuin insinöörejä. 

Vierailija
93/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin työtön, suurin ongelma oli juuri tuo leimaaminen. Työttömät leimataan automaattisesti työhaluttomiksi juopoiksi. Tulkitsin - raittiina työhaluisena ihmisenä - tämän niin, että oikeasti työttömien ei edes haluta työllistyvän. Itse sain työpaikan omalta alalta. Mielestäni osa oli jopa katkeria siitä, sillä jopa työllistymisen jälkeen sain kuulla, että olishan sitä siivojaksi päässyt. En päässyt, hain kyllä ja kokemustakin oli. Mutta mieluummin niihin hommiin otetaan vähemmän koulutettuja kuin insinöörejä. 

Juuri tuosta olen itsekin kirjoittanut. Eivät omaan elämäänsä katkeroituneet mulkut halua insinöörille insinöörin töitä, vaan he haluavat pakottaa insinöörin (mieluiten palkatta) siivoojaksi. Hallitus ottikin tässä kehityksessä kunnon harppauksen lyhentämällä ansiosidonnaista sadalla päivällä. Se on monta kuukautta ja keskituloon perustuen laskettuna 5112 euroa vähemmän kuin ennen. Mikään muu ryhmä ei osallistu näihin "talkoisiin" yhtä suurella ja konkreettisesti elämää vaikeuttavalla panoksella kuin ensi vuonna irtisanotuiksi joutuvat.

Vierailija
94/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin sivuilla on aika vähän kaupan kassatyöntekijän paikkoja auki, jos laittaa hakuun kassatyöntekijä. Eikä perusmyyjänkään paikkoja paljon ole. Ei ole siksi, että hakijoita on muutenkin paljon, ihan suoraan. On tuo poikakin koettanut opiskelujen ohelle mm. juuri kassatöitä hakea, mutta vielä ei ole tärpännyt. Muistakaa nyt ihmiset se perusasia, että jos joku paikka on auki, ei se siksi ole auki, ettei ole tekijää. Se on siksi auki, että tarvitaan tekijä, sitten paikkaan hakee ihmisiä, joku valitaan ja paikka otetaan pois julkisesta hausta. En ymmärrä mitkä puuaivot ne kuvittelevat, että kaikki paikat mol.fi olisivat auki ettei tekijää saada. Itse olen siellä olleita tavallisia paikkoja hakenut ja saanutkin paikan. Aina on hakijoita ollut kymmeniä, vaikka ne ovat olleet koulutusta vaativia paikkoja. 

Vierailija
95/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka kyselevät ap;n aluetta, kertokaa omanne niin etsitään teille töitä. Mammat auttavat. Jotenkin ihmetyttää kun monet täällä kertovat että ei ole töitä, omassa lähipiirissä työttömät ovat hyvin huonosti koulutettuja (mutta eivät halua opiskella enää, ei nyt tämän ikäisenä, ei ikinä koulu ole ollut mun juttu jne.), työkkäri yrittänyt vaikka mitä mutta kun ei paljon kiinnosta ja se asenne näytetään ihan suoraan, koko ajan valitetaan kun ollaan pa, ei itse haeta mihinkään, omat odotukset esim palkan suhteen ovat epärealistisia, vaivoja tuntuu riittävän vaikka muille jakaa (olkapää kipeä, en voi nostaa, uniongelmia, en voi ikinä tehdä yötöitä ja jne). Täällä taas on ilmeisesti hyvin koulutettuja työttömiä joilla on motivaatio kohdallaan, miten en ikinä kohtaa teitä oikeassa maailmassa. Olen vielä sellaisessa työssä (en työkkärissä) että tapaan paljon työttömiä.

Vierailija
96/116 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Kommentoin vain, että hämmentävää kuinka jollekin voi tulla herran vuonna 2016 yllätyksenä sellainen asia kuin kannustinloukku.

Vierailija
97/116 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite otin juuri työn vastaan 150km päästä. Maksan siis kahta asuntoa ja lisäksi tulee työssä käymisestä bensakuluja. Taloudellisesti jään tappiolle. Jos en olisi vastavalmistunut, olisi työpaikka jäänyt ottamatta. Valtio voisi pikkasen tukea vaikka verohelpotuksina tämmösissä tilanteissa niin ihmisiä ehkä kiinnostaisi mennä töihin kauemmaksikin...

Sinähän saat tukea Kelalta, googlaa. Perustyöttömyystuen verran päivässä jopa, eli n 700 kuussa!

Jos ehdot täyttyvät matkan pituudesta yms.

Vierailija
98/116 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupankassalla kannattaisi aloittaa työura, siitä pääsee suoraan jopa pääministeriksi. Muuta ei juurikaan tarvita. 

Vierailija
99/116 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap, että sinulla kaikki sujui oppikirjan mukaan hyvin, ja olet edennytkin. Olkaamme iloisia puolestasi. Olet kuitenkin tyypillinen esimerkki siitä, mitä ihmiselle tapahtuu tuollaisessa tilanteessa. Sinusta tuli omahyväinen. Koska sinulle kävi hyvin, tämä sama kehityskulku onnistuu kaikilta muiltakin. Jos ei, ne muut ovat vain laiskoja luusereita, joita katselet nyt korkeuksista halveksien.

Tosiasiassa sinua onnisti myös siinä, että työnhakusi ja työnantajan tarve kohtasivat juuri oikeaan aikaan. Tiedät varmaan esimiesasemassa olevana kaupan alan tuntitarjonnan? Täysiä tunteja on useimpien turha edes haaveilla, koska aina tarjotaan max 30 tuntia viikossa, mutta useimmiten 15-20 tuntia. Sopiihan sellainen opiskelijalle, joka tarvitsee lisätuloa, mutta ei voi tehdä edes puolta työajasta. Itsensä ja perheensä elättämiseen se ei riitä, vaan yhteiskunnan on avustettava. Onkin aika kornia, että esim. eräs iso pörssiyhtiö takoo hirmuista tulosta, mutta työntekijöiden on silti turvauduttava tukiin tullakseen toimeen.

Mitä siivousalaan tulee, en ole pitkään aikaan nähnyt kantasuomalaista siivoojaa. Kaikki ovat ihan systemaattisesti ei-suomenkielisiä. Ei ole sattumaa tämä.

Vierailija
100/116 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kannat koska työttömyysraha katkee ja silloin ei voi maksaa laskuja jos ei saa tarpeeksi palkkaa. Jos viikossa on 15 tuntia töitä niin ei kannata katkaista tukia koska niiteen saamisessa takas menee pitkään kun kela laskee En vaaranna mun laskujen maksua sen takia että tekisin lyhyt aikaista työtä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän