Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ratkaisee asunnon ostopäätöksen?

Ihmettelevä asunnonmyyjä
31.08.2016 |

Ollaan tällä hetkellä miehen kanssa myymässä kolmiota Helsingissä suositulla, lapsiperhevaltaisella asuntoalueella ja on alkanut mietityttää pari asiaa.

Oma asuntomme on valmistunut vuonna 2004 ja on alkuperäisessä, mutta tosi siistissä kunnossa. Normiparketit, kaakelit kylpyhuoneessa ja tosi tilava avokeittiö ja lasitettu parveke. Talomme on mös omalla tontilla ja vastike kohtuullinen. Hintapyyntömme on jo hieman alle vastaavien asuntojen ja katsojia on käynytkin.

Välittäjän mukaan katsojista suurin osa on vuokralla asuvia nuoriapareja, jotka ovat hankkimassa ensiasuntoa. Vaatimukset ovat kuitenkin heillä mielestäni aika kovia: pitäisi olla vastaremontointu designkeittiö etc. ja silti asunto pitäisi saada pilkkahintaan.

Lähistöllä on myyty nopeasti pienempi kolmio, joka vuokratontilla ja kovalla vastikkeella, mutta toki se oli hyvin stailattu ja nätti vastaremontoitu keittiö. Mutta mielestäni se oli aika ahdas kun pieniin neliöhin ahdettu kolme huonetta. Myös omasta taloyhtiöstä myyty nopeasti vastaavankuntoinen kolmio, mutta toki ylemmästä kerroksesta, meidän on toisessa.

Kiinnostaisi tietää, eikö nuoriapareja ollenkaan kiinnosta tulevat asuntokustannukset? Ihanan keittiönhän voi itsekin remontoida, eikä se kustanna kuin sen muutamia tuhansia, mutta vuokratontti voi tulla yllättävän kalliiksi.

Itse ollaan jo varattu uudesta, rakenteilla olevasta kämpästä jo asunto, mutta vissiin joudumme sen perumaan, koska emme saa omaamme myytyä kuin ehkä ihan pilkkahintaan. Olen kyllä sanonut välittäjälle, että emme voi myydä tietyn hinnan alle, koska muuten emme pysty kustantamaan uutta asuntoamme.

Mutta tuntuu, että häntä kiinnostaa vain se, että ei jää kokonaan ilman palkkiota, ihan sama vaikka antaisimme asuntomme puoli-ilmaiseksi. Inhottaa tämä jatkuvassa epävarmuudessa eläminen. Jos olisin tiennyt miten inhottavaa tämä on en olisi ryhtynyt koko myyntihommaan. Jotenkin katsoo jo asuntoaankin uusin silmin, ollaan ihan hyvin viihdytty tässä, vaikka ei muille kelpaakaan.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos AP tediän asunto tämä?

http://www.etuovi.com/kohde/7705524?sc=M1003368100&pos=1

Jos se on tämä, niin tämä ei ainakaan tarvitse mitään remontteja. Ei näy ikä kun on niin klassiset valinnat tehty. Tosin en nähnyt kuvasta onko tässä kalusteeseen upotettu uuni ja induktioliesi.

Vierailija
62/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö sitten varmuuden vuoksi katsomassa sellaisiakin kämppiä, joista jo kuvista näkee, että ei ole ihan mieleisiä?

Sen takia tätä kysyn kun meidän alue on pääosin rakennettu 2000-luvulla, joten siellä ei voi juuri ollakaan niitä remontoijan unelmia, jotka olisivat edullisempia. Jos sellaista haluaa, niin sitten pitäisi käydä näytöillä sellaisilla alueilla, joissa niitä on.

Kyllä minä ainakin koen niin, että 2000-luvun kämpät ovat kuitenkin hintavampia kuin esim. 60-luvun putkiremppaa odottavat. Vaikka ei sitä unelmakeittiötä olisikaan.

Sillä hinnalla jonka esim. putkiremontti kustantaa per neliö (jopa 900 euroa)  tekee aika monta keittiöremppaa. Ja putkiremppa ei ole ainoa, julkisivuremontit, sähkö-, datakaapelointi, ilmastointirempat maksavat myös.

Mulle tullut kuitenkin semmoinen tuntuma, että nuoret ensiasunnon ostajat eivät aina ole miettineet näitä puolia asunnonhankinnasta. Meillekin pilkkahintaisen tarjouksen tehnyt pari olisi sillä hinnalla saanut jostain toiselta alueelta sen remontoitavan 50-60-luvun kolmion, mutta toki joutunut maksamaan myös ne muut tulevat taloyhtiön kustannukset.

AP

Ollaan me nuoret asunnonostajat mietitty tarkkaan näitä asioita, mulla menee heti etusijalle esim. 50-luvun talojen asunnot, koska ne on usein paikoillaan muurattuja.

2000-luvun talot on ihan kunnon mörskiä.

Me ollaan ostettu useampia asuntoja hkissa, ja sanoisin omalla kokemuksella, että olet ap aika tyypillinen keski-ikäinen asunnon myyjä, joka on rakastunut omaan asuntoonsa, etkä näe sitä objektiivisesti + halveksit "nuoria asunnonostajia".

Olen joutunut tekemisiin useamman sunlaisen myyjän kanssa, ja teillä jää aina myymättä asunnot, koska ette vaan osaa. Suosittelen, että otat apua vastaan joltakin, joka osaa hommansa, stailaat ja remontoit sen teidän asunnon, yrität nähdä sen teidän tilanteen vähän objektiivisemmin.

Me ollaan aina päädytty ostamaan meidän ikäisiltä lopulta asunnot (nykyinenkin on suoraan omistajilta etelä-helsingissä, jotka hoiteli koko kauppaamisen todella tyylikkäästi, stailaamisen lisäksi, omistajien iät 33 ja 34v), voit varmaan arvata miksi, teidän keski-ikäisten kanssa on melko mahdotonta tehdä kauppaa, juuri edellä mainittujen syiden takia.

Tää on tuttua, stailatusta kämpästä saa helposti 400-500 euroa neliöltä enemmän, koska ne nuoret asunnonostajat katsoo pelkkää pintaa eikä esim. tajua sitä, että taloon on kohtapuoleen tulossa iso piharemontti tms.

Minä en ole koskaan kysynyt myyjän ikää, kun ostan asuntoa. Lisäksi mietin, että miten monta asuntoa olet Helsingistä jo ennättänyt ostamaan, jos ikää ei ole vielä 30 vuotta ja useampi asunto on jo tullut ostettua.

Sun täytyy tarkkaan miettiä miten tuo ikäjuttu on mahdollista...

Niin kuin sanottua mulle on tosi tuttua toi sunlaisten ylimielisyys asunnon myymisessä, luuletko ettei alle 30v tajua remonteista mitään, oikeasti? Varsinkin nykyään pts aikakautena....

Teidän täytyy vaan sitten ihmetellä niiden teidän myymättömien asuntojen kanssa "nuorten" tyhmyyttä, kun ei me tajuta mistään mitään ja pinta vain ratkaisee jne. blah, blah ad nauseam.

Olen ostanut ja myynyt Helsingissä viimeisen 20 vuoden aikana 12 asuntoa. Tai tarkastiottaen ostanut 12 asuntoa ja myynyt 7. Ne viisi ovat vuokralla ja tuottavat hyvin. Olen huomannut, että 35+ ostajat katsovat sijaintia, taloyhtiön tilaa, tulevia remontteja jne. ja nuoret ihanat innokkaat ostajat katsovat pelkkää pintaa. Teille saa todella myytyä kämpän kuin kämpän sillä, että stailaa somasti, poistaa keittiöstä yläkaapit ja hankkii leveän liesituulettimen. Ja todella suostutte maksamaan ylihintaa, kun puhelimessa vähän vedättää, että tuli toinen tarjous, ja tässä joutuu miettimään jne.

Useita asuntoja on enemmän kuin 3 kämppää,  joten mielessä käy, että olet tehnyt muutaman kaduttavan kaupan, jos vaihdat kotia 2 vuoden välein. Tiedän, sen jälkeen ei myyntivoitto ole enää verollista, mutta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hintapyyntömme on jo hieman alle vastaavien asuntojen"

Onko hintapyynti ollut aikaisemmin enemmän? Jos on, niin siinä syy. Ostajat hakee tietynlaista asuntoa ja jos kohteenne on ollut liian kallis, niin se on siksi hylätty ja kohde vanhenee. Kerran hylätty kohde ei ala kiinnostaa uudelleen vaikka sen hinta laskee.

Jos lähdössä hinta oli pielessä, niin kannattaa ottaa pois myynnistä ja muutaman kuukauden päästä, vaikka joulun jälkeen pistää se uudelleen myyntiin tarkkaan harkitulla tiukalla hinnalla.

Onko mahdollista että ette myy sitä vaan jätätte vuokralle?

Vierailija
64/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo meidän asunto on jo löydetty tuolta netistä. Mutta jos tosiaan tämä ei alueen markkinahinnalla kelpaa, niin ei sitten. Onneksi me keski-ikäiset tylsimykset voidaan asua vähän epätrendikkäämmässäkin asunnossa. 

Ihan kivoja stailausvinkkejäkin saatu, mutta kun ei millään nyt ehdi revetä siihenkään.

AP

Vierailija
65/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkos AP tediän asunto tämä?

http://www.etuovi.com/kohde/7705524?sc=M1003368100&pos=1

Jos on tämä, niin verhot tosiaan vaihtoon. Asunnon pohja on oikein hyvä, mutta tuo parveke on niin alhaalla, ettei ole yksityisyyttä (sillehän te ette mahda mitään...). Ja kaukana on keskustasta. 

Vierailija
66/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo meidän asunto on jo löydetty tuolta netistä. Mutta jos tosiaan tämä ei alueen markkinahinnalla kelpaa, niin ei sitten. Onneksi me keski-ikäiset tylsimykset voidaan asua vähän epätrendikkäämmässäkin asunnossa. 

Ihan kivoja stailausvinkkejäkin saatu, mutta kun ei millään nyt ehdi revetä siihenkään.

AP

Älkää hyvänen aika antako periksi! Se 15% etumaksu siitä uudestahan on kauhean iso summa!!! Nyt hankitte jonkun stailaajan. Se ei maksa montaa satasta. Pieni panos kun liossa on useita tuhansia! Terveisin toinen keski-ikäinen... Ja Teuvo Lomankin on keski-ikäinen, mutta sillä on nuorekas mieli...

Vierailija
67/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on tuo etuoven asunto, niin se sisustus on kiva ja kodikas, mutta niin henkilökohtainen tai sen oloinen, että mahdollisen ostajan on vaikeaa kuvitella itsensä sinne.

Kannattaa vielä kokeilla raivaamalla se asunto kuviin ja näyttöihin, esim. varastoon kaikki pikkusälä yms. ja verhot yms kodikkuutta tuovat jutut väliaikaisesti pois.

Jos siis jaksat vielä kokeilla ap?

Vierailija
68/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Älkää hyvänen aika antako periksi! Se 15% etumaksu siitä uudestahan on kauhean iso summa!!! Nyt hankitte jonkun stailaajan. Se ei maksa montaa satasta. Pieni panos kun liossa on useita tuhansia! Terveisin toinen keski-ikäinen... Ja Teuvo Lomankin on keski-ikäinen, mutta sillä on nuorekas mieli...

Jos ap haluat itse kokeilla stailaamista, niin kannattaa tutustua fredrik eklundin vinkkeihin.

Vierailija
69/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on tuo etuoven asunto, niin se sisustus on kiva ja kodikas, mutta niin henkilökohtainen tai sen oloinen, että mahdollisen ostajan on vaikeaa kuvitella itsensä sinne.

Kannattaa vielä kokeilla raivaamalla se asunto kuviin ja näyttöihin, esim. varastoon kaikki pikkusälä yms. ja verhot yms kodikkuutta tuovat jutut väliaikaisesti pois.

Jos siis jaksat vielä kokeilla ap?

Tästä olen kyllä eri mieltä. Asunto on nyt jo aika tyhjän näköinen. Tuli mieleen, että jotain lämpöä pitäisi saada. Esim. verhoilla. Ei voi enää karsia. Ammattilais-stailaaja paikalle. Terv. se keski-ikäinen. (joka on itse myynyt oman asuntonsa, tosin se oli juuri rempattu ja itse stailattu.

Vierailija
70/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä vaan mietin, että kun nämä vaativat ensiasunnonostajat vuosikausia asuu siellä vuokralla (jossa oletettavasti ei ole sitä designkeittiötä) ja etsii sitä unelmiensä täyttymystä joku toinen ei niin vaativa voi saada lähes sen unelmansa kunhan vähän on valmis tinkimään.

Olen huomannut että vuokralla asuvilla on asumisvaativuueessa selkeästi kaksoisstandardit.

Jatkuvasti törmä väitteeseen että ei ole varaa ostaa sellaista asuntoa jossa asuu vuokralla, mutta todellisuudessa vuokralainen kelpuuttaa vuokra-asunnoksi pienemmän ja huonokuntoisemman asunnon huonommalta alueelta, mitä haluaisi ostaa omaksi. Vuokralla asuminen mielletään väliaikaiseksi ja silloin sille on matalammat vaatimukset. Omaksi halutaan suurempi, uudempi, hienompi ja paremmalla sijainilla.

Käytännössa asutaan 800€:n vuokralla 200.000€ arvoisessa asunnossa, mutta se mikä haluttaisiin ostaa maksaakin 400.000€. Sitten todetaan että on halvempaa asua vuokralla, kun 400.000€ asunnossa on lainanlyhennys 50% enenmmän kuin nykyinen vuokra. 200 tonnin asunnossa lyhennys plus vastike olisi suunnelleen sama kuin nykyinen vuokra.

Vierailija
71/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö sitten varmuuden vuoksi katsomassa sellaisiakin kämppiä, joista jo kuvista näkee, että ei ole ihan mieleisiä?

Sen takia tätä kysyn kun meidän alue on pääosin rakennettu 2000-luvulla, joten siellä ei voi juuri ollakaan niitä remontoijan unelmia, jotka olisivat edullisempia. Jos sellaista haluaa, niin sitten pitäisi käydä näytöillä sellaisilla alueilla, joissa niitä on.

Kyllä minä ainakin koen niin, että 2000-luvun kämpät ovat kuitenkin hintavampia kuin esim. 60-luvun putkiremppaa odottavat. Vaikka ei sitä unelmakeittiötä olisikaan.

Sillä hinnalla jonka esim. putkiremontti kustantaa per neliö (jopa 900 euroa)  tekee aika monta keittiöremppaa. Ja putkiremppa ei ole ainoa, julkisivuremontit, sähkö-, datakaapelointi, ilmastointirempat maksavat myös.

Mulle tullut kuitenkin semmoinen tuntuma, että nuoret ensiasunnon ostajat eivät aina ole miettineet näitä puolia asunnonhankinnasta. Meillekin pilkkahintaisen tarjouksen tehnyt pari olisi sillä hinnalla saanut jostain toiselta alueelta sen remontoitavan 50-60-luvun kolmion, mutta toki joutunut maksamaan myös ne muut tulevat taloyhtiön kustannukset.

AP

Ollaan me nuoret asunnonostajat mietitty tarkkaan näitä asioita, mulla menee heti etusijalle esim. 50-luvun talojen asunnot, koska ne on usein paikoillaan muurattuja.

Me ollaan ostettu useampia asuntoja hkissa, ja sanoisin omalla kokemuksella, että olet ap aika tyypillinen keski-ikäinen asunnon myyjä, joka on rakastunut omaan asuntoonsa, etkä näe sitä objektiivisesti + halveksit "nuoria asunnonostajia".

Olen joutunut tekemisiin useamman sunlaisen myyjän kanssa, ja teillä jää aina myymättä asunnot, koska ette vaan osaa. Suosittelen, että otat apua vastaan joltakin, joka osaa hommansa, stailaat ja remontoit sen teidän asunnon, yrität nähdä sen teidän tilanteen vähän objektiivisemmin.

Me ollaan aina päädytty ostamaan meidän ikäisiltä lopulta asunnot (nykyinenkin on suoraan omistajilta etelä-helsingissä, jotka hoiteli koko kauppaamisen todella tyylikkäästi, stailaamisen lisäksi, omistajien iät 33 ja 34v), voit varmaan arvata miksi, teidän keski-ikäisten kanssa on melko mahdotonta tehdä kauppaa, juuri edellä mainittujen syiden takia.

Tää on tuttua, stailatusta kämpästä saa helposti 400-500 euroa neliöltä enemmän, koska ne nuoret asunnonostajat katsoo pelkkää pintaa eikä esim. tajua sitä, että taloon on kohtapuoleen tulossa iso piharemontti tms.

Minä en ole koskaan kysynyt myyjän ikää, kun ostan asuntoa. Lisäksi mietin, että miten monta asuntoa olet Helsingistä jo ennättänyt ostamaan, jos ikää ei ole vielä 30 vuotta ja useampi asunto on jo tullut ostettua.

Niin kuin sanottua mulle on tosi tuttua toi sunlaisten ylimielisyys asunnon myymisessä, luuletko ettei alle 30v tajua remonteista mitään, oikeasti? Varsinkin nykyään pts aikakautena....

Teidän täytyy vaan sitten ihmetellä niiden teidän myymättömien asuntojen kanssa "nuorten" tyhmyyttä, kun ei me tajuta mistään mitään ja pinta vain ratkaisee jne. blah, blah ad nauseam.

Olen ostanut ja myynyt Helsingissä viimeisen 20 vuoden aikana 12 asuntoa. Tai tarkastiottaen ostanut 12 asuntoa ja myynyt 7. Ne viisi ovat vuokralla ja tuottavat hyvin. Olen huomannut, että 35+ ostajat katsovat sijaintia, taloyhtiön tilaa, tulevia remontteja jne. ja nuoret ihanat innokkaat ostajat katsovat pelkkää pintaa. Teille saa todella myytyä kämpän kuin kämpän sillä, että stailaa somasti, poistaa keittiöstä yläkaapit ja hankkii leveän liesituulettimen. Ja todella suostutte maksamaan ylihintaa, kun puhelimessa vähän vedättää, että tuli toinen tarjous, ja tässä joutuu miettimään jne.

Useita asuntoja on enemmän kuin 3 kämppää,  joten mielessä käy, että olet tehnyt muutaman kaduttavan kaupan, jos vaihdat kotia 2 vuoden välein. Tiedän, sen jälkeen ei myyntivoitto ole enää verollista, mutta silti.

Awwww, mikä vanhan ihmisen hybris : D

Ihan vain tiedoksi, että mulla menee ostotilanteessa heti puhelin-ja meiliestoon myyjät, jotka yrittää tuota hinnan nostamista selittämällä useista tarjouksista.

Enkä ole ainoa, se neuvottelu loppuu heti ja samantien ja kehotan myymään sille toiselle tarjoajalle, sen jälkeen estoon.

Tyypillinen vanhan ihmisen temppu, enkä suosittele ketään kokeilemaan enää nykyään sitä, jos haluat myydä asunnon.

Vierailija
72/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, onhan tämä keskustelu ollut tosi opettavaista näin keski-ikäisen silmin, ihan kiitollinen olen teidän nuorempien näkemyksestä. Nyt tosiaan ymmärrän, että meidän kämppä on 30-kymppisten mielestä ihan aikansa elänyt. Kun en ole 12 vuoteen vaihtanut kämppää niin en ole seurannut asioita niin tarkkaan.

Siitä, en kyllä ole ihan samaa mieltä, että 50-luvun asunnot olisivat niin ihania. Toki sympaattisen näköisiä päältä päin, mutta itse ahdistuisin postimerkin kokoisessa keittiössä, jossa ei mahdu kääntymään, vaikka kuinka olisi designia ympärillä.  Ulostyönnetty pikkuparveke ilman lasitusta ei myöskään ole mun suosikki vaikka näyttäisi kuinka pittoreskiltä.

Näiden keskustelujen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että meidän ihanneostaja olisi ruuhkavuosia elävä pikkuperhe, jolla jo oma pienempi asunto alla ja ehkä jo vähän muitakin kriteerejä kuin designkeittiö. 

Tai ehkä sitten meidän kaltainen keski-ikäinen pariskunta. Meidän hintapyyntö on jo nyt hyvin kohtuullinen. Mutta jos sellaista ei löydy, niin otetaan toki opiksemme ja luovutaan siitä meidän uudesta kämpästä. 

AP

Nuoret on hiukan lapsellisia. 12 vuotta vanha voi olla ihan hyväkuntoinen ja vielä ajaton. Toki osalla on rahaakin olla "kronkeleita", mutta kyllä tässä taloustilanteessa ihmettelen, että vedetään tajuttomia lainoja, eikä paljon päätä kylmää. Hirveää kerskakulutusta, vaikka samalla ollaan niin ekologisia. 10 vuotta vanha pitää repiä jo pois, vaikka rahaa ei olisi.

Ehkä juuri ekologisuudenkin takia se 10 vuotta vanha ei mene kaupaksi. Olisi sääli uusia hyväkuntoiset pinnat, mutta ei kuitenkaan osata nähdä sellaista omana uutena kotina. Eihän ap:jaan ole ostamassa 10 vuotta vanhaa ihan ok asuntoa, miksi?

Vierailija
73/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle taas asunnon ostamisessa oli visualisointi tärkeintä. Meillä ei ollut rahaa hyväkuntoiseen järkevältä sijainnilta, joten tiedettiin joutuvamme remppahommiin. Tämä nykyinen talo on saanut tosi paljon kehuja, kun on ihanan avarat ja toimivat oleskelutilat. Silti samainen asunto oli esittelyssä aikanaan ja kuulin, kun ihmiset päivitteli talon sumppuisuutta. Kysyin välittäjältä kaupantekotilanteessa, että miksiköhän tää ei mennyt aiemmin. Vastaus oli, että sumpussa pieni olkkari, pieni keittiö ja pieni takkahuone, ostajat ei nähneet siinä mahdollisuutta, vaikka pinnat oli niin vanhat, että remontti oli itsestäänselvyys. (pinnat oli 25 vuotta vanhat) Me sitten kaadettiin suoraan takkahuoneen ja olkkarin seinä sekä keittiön että olkkarin seinä. Simpsalapim. Meillä oli iso ja valoisa yhtenäinen tila. Sitten huonekaluilla on ryhmitelty kettiön osuus, olohuone ja takkahuoneosuuteen kirjastonurkkaus. Tää on upea iso tila nyt. Aiemmin oli kolme koppia lähekkäin pienellä oviaukolla. Valoa tulee kahdesta suunnasta.

Vierailija
74/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette, menisikö meidän asunto paremmin kaupaksi tyhjänä? Meillä olisi jo vuokra-asunto valmiina loppusyksyksi, mutta kun olen kuullut, että asuntoa ei kannata myydä tyhjänä, niin en tiedä kannattaako muuttaa pois, kun sekin maksaa

AP

Vierailija
75/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Awwww, mikä vanhan ihmisen hybris : D

Ihan vain tiedoksi, että mulla menee ostotilanteessa heti puhelin-ja meiliestoon myyjät, jotka yrittää tuota hinnan nostamista selittämällä useista tarjouksista.

Enkä ole ainoa, se neuvottelu loppuu heti ja samantien ja kehotan myymään sille toiselle tarjoajalle, sen jälkeen estoon.

Tyypillinen vanhan ihmisen temppu, enkä suosittele ketään kokeilemaan enää nykyään sitä, jos haluat myydä asunnon.

Tässä pitääkin olla psykologista pelisilmää myyjällä. Jos haistaa, että ostajaehdokas käy ihan kuumana asuntoon, voi tämän vedätyksen tehdä. Jos ei tätä aisti, ei kannata. Kun minä myin omani kolme vuotta sitten, ostaja paljasti, että heillä oli mennyt yksi asunto juuri sivusuun kun ei ollut valmista lainalupausta pankista ja olivat liian hitaita. Eli ilmoitti, että he aikovat nyt toimia tosi nopeasti, jotta eivät vain jää ilman. Jouduin tinkimäään lopulta vain 2000 euroa pyynnistäni. Se keski-ikäinen

Vierailija
76/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette, menisikö meidän asunto paremmin kaupaksi tyhjänä? Meillä olisi jo vuokra-asunto valmiina loppusyksyksi, mutta kun olen kuullut, että asuntoa ei kannata myydä tyhjänä, niin en tiedä kannattaako muuttaa pois, kun sekin maksaa

AP

Älkää nyt hyvänen aika lähtekö vuokraa maksamaan. Tyhjä asunto on kolkon tuntuinen. Olen yhä sitä mieltä, että se ammattistailaaja. Hänen ohjeiden mukaan voitte osan omista viedä varastoon. Varaston vuokra on paljon pienempi kuin asunnnon. Ne stailaajat tekee ihmeitä... se keski-ikäinen

Vierailija
77/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaako ihmiset oikeasti stailausta eikä asuntoa? 

Eihän ne verhot ja taulut sinne jää.

Eipä ihme, että meidän täysi homepommi meni kaupaksi, kun vietiin iso osa huonekaluista kaatopaikalle ja laitettiin kämppä somaksi. Ja kun ostajat ei kysele taloyhtiön asioista, niin meidän ei tarvitse niistä kertoa, jos ei ole mustaa valkoisella. Käräjäoikeudessa näin todettiin eli jos ostaja laiminlyö velvollisuutensa, ei myyjän tarvitse ryhtyä selittelemään.

Vierailija
78/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle taas asunnon ostamisessa oli visualisointi tärkeintä. Meillä ei ollut rahaa hyväkuntoiseen järkevältä sijainnilta, joten tiedettiin joutuvamme remppahommiin. Tämä nykyinen talo on saanut tosi paljon kehuja, kun on ihanan avarat ja toimivat oleskelutilat. Silti samainen asunto oli esittelyssä aikanaan ja kuulin, kun ihmiset päivitteli talon sumppuisuutta. Kysyin välittäjältä kaupantekotilanteessa, että miksiköhän tää ei mennyt aiemmin. Vastaus oli, että sumpussa pieni olkkari, pieni keittiö ja pieni takkahuone, ostajat ei nähneet siinä mahdollisuutta, vaikka pinnat oli niin vanhat, että remontti oli itsestäänselvyys. (pinnat oli 25 vuotta vanhat) Me sitten kaadettiin suoraan takkahuoneen ja olkkarin seinä sekä keittiön että olkkarin seinä. Simpsalapim. Meillä oli iso ja valoisa yhtenäinen tila. Sitten huonekaluilla on ryhmitelty kettiön osuus, olohuone ja takkahuoneosuuteen kirjastonurkkaus. Tää on upea iso tila nyt. Aiemmin oli kolme koppia lähekkäin pienellä oviaukolla. Valoa tulee kahdesta suunnasta.

Hyvä onnistuminen, mutta ei liity AP:n juttuun sitten mitenkään... Siellä ei ole tarvetta seinien kaatoon...

Vierailija
79/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se stailaaja on sitten hankittava, ei kai tässä muukaan auta. Sitä minäkin ihmettelen, että eihän ne huonekalut ja muut sinne jää, vaan se asunto tyhjänä.  Vitsi kun tässä tuntee itsensä tosi vanhaksi.

Vierailija
80/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaako ihmiset oikeasti stailausta eikä asuntoa? 

Eihän ne verhot ja taulut sinne jää.

Eipä ihme, että meidän täysi homepommi meni kaupaksi, kun vietiin iso osa huonekaluista kaatopaikalle ja laitettiin kämppä somaksi. Ja kun ostajat ei kysele taloyhtiön asioista, niin meidän ei tarvitse niistä kertoa, jos ei ole mustaa valkoisella. Käräjäoikeudessa näin todettiin eli jos ostaja laiminlyö velvollisuutensa, ei myyjän tarvitse ryhtyä selittelemään.

Minä en sokeudu stailauksesta, mutta esim. ystäväni, jolla on asuntokuume, sokeutuu täysin. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että tutki pohjapiirustusta ja taloyhtiön tietoja, mutta häntä kiinnostaa aina asunnot, joissa on kauniit huonekalut ja tyylikäs sisustus. Niin se vain useampien kohdalla on, joilla ei ole itsella suunnittelutaitoa. Ystänkin kannattaisi ostaa pommin huono asunto, johon teettäisi rempan, niin saisi just semmoisen kun haluaa, mutta kun on niin paljon hempompi muuttaa suoraan valmiiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän