Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ratkaisee asunnon ostopäätöksen?

Ihmettelevä asunnonmyyjä
31.08.2016 |

Ollaan tällä hetkellä miehen kanssa myymässä kolmiota Helsingissä suositulla, lapsiperhevaltaisella asuntoalueella ja on alkanut mietityttää pari asiaa.

Oma asuntomme on valmistunut vuonna 2004 ja on alkuperäisessä, mutta tosi siistissä kunnossa. Normiparketit, kaakelit kylpyhuoneessa ja tosi tilava avokeittiö ja lasitettu parveke. Talomme on mös omalla tontilla ja vastike kohtuullinen. Hintapyyntömme on jo hieman alle vastaavien asuntojen ja katsojia on käynytkin.

Välittäjän mukaan katsojista suurin osa on vuokralla asuvia nuoriapareja, jotka ovat hankkimassa ensiasuntoa. Vaatimukset ovat kuitenkin heillä mielestäni aika kovia: pitäisi olla vastaremontointu designkeittiö etc. ja silti asunto pitäisi saada pilkkahintaan.

Lähistöllä on myyty nopeasti pienempi kolmio, joka vuokratontilla ja kovalla vastikkeella, mutta toki se oli hyvin stailattu ja nätti vastaremontoitu keittiö. Mutta mielestäni se oli aika ahdas kun pieniin neliöhin ahdettu kolme huonetta. Myös omasta taloyhtiöstä myyty nopeasti vastaavankuntoinen kolmio, mutta toki ylemmästä kerroksesta, meidän on toisessa.

Kiinnostaisi tietää, eikö nuoriapareja ollenkaan kiinnosta tulevat asuntokustannukset? Ihanan keittiönhän voi itsekin remontoida, eikä se kustanna kuin sen muutamia tuhansia, mutta vuokratontti voi tulla yllättävän kalliiksi.

Itse ollaan jo varattu uudesta, rakenteilla olevasta kämpästä jo asunto, mutta vissiin joudumme sen perumaan, koska emme saa omaamme myytyä kuin ehkä ihan pilkkahintaan. Olen kyllä sanonut välittäjälle, että emme voi myydä tietyn hinnan alle, koska muuten emme pysty kustantamaan uutta asuntoamme.

Mutta tuntuu, että häntä kiinnostaa vain se, että ei jää kokonaan ilman palkkiota, ihan sama vaikka antaisimme asuntomme puoli-ilmaiseksi. Inhottaa tämä jatkuvassa epävarmuudessa eläminen. Jos olisin tiennyt miten inhottavaa tämä on en olisi ryhtynyt koko myyntihommaan. Jotenkin katsoo jo asuntoaankin uusin silmin, ollaan ihan hyvin viihdytty tässä, vaikka ei muille kelpaakaan.

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No 12 vuotta vanha ei ole enää uusi. Olen samaa mieltä kuin monet muutkin eli ostaisin joko täysin upean tai huonokuntoisen eli joko suoraan muutto sisään tai remppaus halvempaan asuntoon.

Nuo 10+ vuotta vanhat asunnot on ostamisen kannalta just huonoimpia ellei jotakin remppaa tai stailausta ole jo tehty. Ainakin meidän alueella menee selkeästi hitaiten kaupaksi.

Mutta eikö sitten asumiskustannuksilla ole mitään väliä?  Siinä rempattavassa halvassa on yleensä ne taloyhtiökustannusetkin aika kovia jo kun tulevat taloyhteiörempat painaa päälle.

En kyllä ihan usko sitäkään, että 10+ asunnot noin yleensä olisivat vaikeiten myytäviä: yleensä halvempia kuin ihan uudet, mutta kuitenkaa ei vielä taloyhtiöremppoja tulossa.

Vierailija
42/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me myytiin  alle 10 vuotta vanhaa siistä omakotitaloa muutama vuosi sitten. Ensimmäisellä välittäjällä oli 4kk, eikä tapahtunut mitään, vaihdettiin välittäjää ja pam; kahdessa viikossa talo oli myyty lähes samalla hinnalla, ehkä 5000 euroa laskettiin tuossa vaiheessa. Ei tulisi mieleenkään alkaa remontoimaan siisitä asuntoa myyntiä varten ja haluamme itse remontoida mieleisemme asunnoista muutenkin. 

Tässä se muuttuja, teillä on tympeä välittäjä. Seuraan aktiivisesti ilmoituksia löytääkseni seuraavan kotini ja katson mikä firma ja onko mies vai nainen. Olin kerran näytöllä kiinnostavassa talossa, mutta välittäjä oli täysi sika, huonokäytöksinen, keski-ikäinen äijä. Siihen jäi se kämppä. Jo välittäjän naamakuva voi olla niin karsea, että kiinnostus lopahtaa. Myöskään pikkupimuja en huoli.

Sitten ainakin kun antaa kämppänsä myyntiin jollekin, varmistaa että on kokenut ja koulutettu siis oikea välittäjä lkv ei vasta-alkaja.

Vierailija
44/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle asunnonostossa suurimmat turn-offit ovat seuraavat: isot remontit joko tulossa lähivuosina / tehty hiljattain niin että rahoitusvastike on järkyttävä tai lainaosuutta ei ole jyvitetty (nämä siis yhdistettynä suhteessa kohtuuttomaan hintapyyntöön), vuokratontti, ensimmäinen kerros (toisen kerroksen asunnot eivät myöskään yleensä kiinnosta), huono pohja ja/tai asunnon pimeys. Isännöitsijäntodistus paljastaa viimeistään huonosti hoidetun taloyhtiön. On totta että monet asunnonostajat eivät osaa katsoa pintaa syvemmälle, mutta toisaalta joillekin saattaa myös olla asumiskustannuksia tärkeämpää että asunto on juuri heille mieleinen ja heti muuttovalmis.

Vierailija
45/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun olen tehnyt vähän tutkivaa työtä netissä olen huomannut, että aika paljon on myynnissä juuri putkiremppaan tulossa olevia asuntoja, joissa selvästi on asunnon tyylistä päätellen asunut nuoripari, joka on voinut tehdä ihan hintaviakin keittiöremppoja. Samat asunnot voi roikkua pitkäänkin myynnissä. Voi olla, että taustalla on se, että kun ne muut kustannukset lankeaa, niin haluaakin päästä nopeasti eroon kämpästä. 

Ja siinä vaiheessa voi sitten vaan toivoa, että löytyy se, joka arvostaa sitä omaa keittiömakua. Mulle on ainakin välittäjät sanoneet, että asunnon hinta ei nouse kattamaan hintavia remppakustannuksia.

Siinä vaiheessa kun ei itse enää ole se ensiasunnonostaja, vaan myyjä ei kukaan ole halukas myymään omaansa ihan pilkkahinnalla.

AP

Vierailija
46/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdoimme keittiössä kaappien ovet ja vesihanan ja kas - siinä oli moderni uusi keittiö. Ai niin, poistettiin pari yläkaappia ja tilalle hyllyt eli omasta mielestäni tehtiin alkuperäistä surkeampi keittiö, mutta se oli niin ihanan uudenlainen ja avara. Hintaa tälle tuli alle 1500 e (se kaappiseinä piti tasoittaa ja maalata, joten sen verran piti osata rempata.

Ihmiset haluavat ostaa uuden kodin eli persoonattoman asunnon. Vaihtoehtona on sitten vanhasta talosta persoonallinen, jonka saa itse rempata.

Vierailija
47/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö sitten varmuuden vuoksi katsomassa sellaisiakin kämppiä, joista jo kuvista näkee, että ei ole ihan mieleisiä?

Sen takia tätä kysyn kun meidän alue on pääosin rakennettu 2000-luvulla, joten siellä ei voi juuri ollakaan niitä remontoijan unelmia, jotka olisivat edullisempia. Jos sellaista haluaa, niin sitten pitäisi käydä näytöillä sellaisilla alueilla, joissa niitä on.

Kyllä minä ainakin koen niin, että 2000-luvun kämpät ovat kuitenkin hintavampia kuin esim. 60-luvun putkiremppaa odottavat. Vaikka ei sitä unelmakeittiötä olisikaan.

Sillä hinnalla jonka esim. putkiremontti kustantaa per neliö (jopa 900 euroa)  tekee aika monta keittiöremppaa. Ja putkiremppa ei ole ainoa, julkisivuremontit, sähkö-, datakaapelointi, ilmastointirempat maksavat myös.

Mulle tullut kuitenkin semmoinen tuntuma, että nuoret ensiasunnon ostajat eivät aina ole miettineet näitä puolia asunnonhankinnasta. Meillekin pilkkahintaisen tarjouksen tehnyt pari olisi sillä hinnalla saanut jostain toiselta alueelta sen remontoitavan 50-60-luvun kolmion, mutta toki joutunut maksamaan myös ne muut tulevat taloyhtiön kustannukset.

AP

Ollaan me nuoret asunnonostajat mietitty tarkkaan näitä asioita, mulla menee heti etusijalle esim. 50-luvun talojen asunnot, koska ne on usein paikoillaan muurattuja.

2000-luvun talot on ihan kunnon mörskiä.

Me ollaan ostettu useampia asuntoja hkissa, ja sanoisin omalla kokemuksella, että olet ap aika tyypillinen keski-ikäinen asunnon myyjä, joka on rakastunut omaan asuntoonsa, etkä näe sitä objektiivisesti + halveksit "nuoria asunnonostajia".

Olen joutunut tekemisiin useamman sunlaisen myyjän kanssa, ja teillä jää aina myymättä asunnot, koska ette vaan osaa. Suosittelen, että otat apua vastaan joltakin, joka osaa hommansa, stailaat ja remontoit sen teidän asunnon, yrität nähdä sen teidän tilanteen vähän objektiivisemmin.

Me ollaan aina päädytty ostamaan meidän ikäisiltä lopulta asunnot (nykyinenkin on suoraan omistajilta etelä-helsingissä, jotka hoiteli koko kauppaamisen todella tyylikkäästi, stailaamisen lisäksi, omistajien iät 33 ja 34v), voit varmaan arvata miksi, teidän keski-ikäisten kanssa on melko mahdotonta tehdä kauppaa, juuri edellä mainittujen syiden takia.

Vierailija
48/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos linkin asunto on teidän, niin kivalta näyttää. Ei mitään isoa ongelmaa. Kylppäri on tosiaan vähän vanhanaikainen, mutta muuten asunto on aika moderni.

Jos päätätte tehdä pientä remonttia, niin itse tarttuisin seuraaviin:

- keittiöön valkoiset tai mustat tasot, itse laittaisin valkoiset

- uusi hella ja uuni, keraaminen taso näyttäisi huomattavasti modernimmalta

- keittiöhanan vaihtoakin voisi miettiä, sillä saa helposti modernin ilmeen (tosin modernit on usein epäkäytännöllisempiä)

- kylppärissä mun silmään pistää katto, voisiko sen maalata valkoiseksi?

- en oikein näe peilikaappia kuvasta, mutta jos kaappi on yhtään saanut kosteutta tai on ankea, niin vaihtaisin sen

- suihkupään vaihtaminen on myös helppo tapa tehdä modernimpaa ilmettä

- siirtäisin ruokapöydän keskelle ruokailutilaa

- seinät näyttää ihan siisteiltä, mutta jos todella päätätte remontoida, niin maalaisin hyvin vaaleanharmaaksi ja vaihtaisin samalla listat

- ottaisin makuuhuoneesta työpöydän pois, ainakin valokuvaa varten

- olohuoneen verhot pistää myös mun silmään, ne on liian lyhyet, ota pois tai hanki pidemmät, ainakin yksi pitkä nurkkaan peiyttämään putkia

Vierailija
49/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ensiasunnonostajat (nuoret) haluavat alkaa remppaamaan kämppää. Itse olin valmis maksamaan enemmän siitä, että saan muuttovalmiin ja nykyaikasen asunnon. Eniten asunnon sisällössä ratkaisi keittiö (onko vähääkään tätä päivää) ja kylpyhuone (muovilattiamatot ehdoton no-no).

Vierailija
50/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ensiasunnonostajat (nuoret) haluavat alkaa remppaamaan kämppää. Itse olin valmis maksamaan enemmän siitä, että saan muuttovalmiin ja nykyaikasen asunnon. Eniten asunnon sisällössä ratkaisi keittiö (onko vähääkään tätä päivää) ja kylpyhuone (muovilattiamatot ehdoton no-no).

Sama, ei mullakaan ole mitään mielenkiintoa vahtia jotain työmiehiä ja stressata, ja kaikki nykyiset taloyhtiön luvat ja valvojat, yyhh...ei kiitos.

Mielummin olen maksanut valmiista.

Vierailija
51/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvältä alueelta Helsingissä menee kyllä kolmio kaupaksi. Älä huolehdi. Olen itse ostanut jo kolme kertaa Helsingissä uuden asunnon, ennen kuin edes laitoin vanhan myyntiin. Se on ainoa tapa saada se haluamasi asunto.

Vierailija
52/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö sitten varmuuden vuoksi katsomassa sellaisiakin kämppiä, joista jo kuvista näkee, että ei ole ihan mieleisiä?

Sen takia tätä kysyn kun meidän alue on pääosin rakennettu 2000-luvulla, joten siellä ei voi juuri ollakaan niitä remontoijan unelmia, jotka olisivat edullisempia. Jos sellaista haluaa, niin sitten pitäisi käydä näytöillä sellaisilla alueilla, joissa niitä on.

Kyllä minä ainakin koen niin, että 2000-luvun kämpät ovat kuitenkin hintavampia kuin esim. 60-luvun putkiremppaa odottavat. Vaikka ei sitä unelmakeittiötä olisikaan.

Sillä hinnalla jonka esim. putkiremontti kustantaa per neliö (jopa 900 euroa)  tekee aika monta keittiöremppaa. Ja putkiremppa ei ole ainoa, julkisivuremontit, sähkö-, datakaapelointi, ilmastointirempat maksavat myös.

Mulle tullut kuitenkin semmoinen tuntuma, että nuoret ensiasunnon ostajat eivät aina ole miettineet näitä puolia asunnonhankinnasta. Meillekin pilkkahintaisen tarjouksen tehnyt pari olisi sillä hinnalla saanut jostain toiselta alueelta sen remontoitavan 50-60-luvun kolmion, mutta toki joutunut maksamaan myös ne muut tulevat taloyhtiön kustannukset.

AP

Ollaan me nuoret asunnonostajat mietitty tarkkaan näitä asioita, mulla menee heti etusijalle esim. 50-luvun talojen asunnot, koska ne on usein paikoillaan muurattuja.

Me ollaan ostettu useampia asuntoja hkissa, ja sanoisin omalla kokemuksella, että olet ap aika tyypillinen keski-ikäinen asunnon myyjä, joka on rakastunut omaan asuntoonsa, etkä näe sitä objektiivisesti + halveksit "nuoria asunnonostajia".

Olen joutunut tekemisiin useamman sunlaisen myyjän kanssa, ja teillä jää aina myymättä asunnot, koska ette vaan osaa. Suosittelen, että otat apua vastaan joltakin, joka osaa hommansa, stailaat ja remontoit sen teidän asunnon, yrität nähdä sen teidän tilanteen vähän objektiivisemmin.

Me ollaan aina päädytty ostamaan meidän ikäisiltä lopulta asunnot (nykyinenkin on suoraan omistajilta etelä-helsingissä, jotka hoiteli koko kauppaamisen todella tyylikkäästi, stailaamisen lisäksi, omistajien iät 33 ja 34v), voit varmaan arvata miksi, teidän keski-ikäisten kanssa on melko mahdotonta tehdä kauppaa, juuri edellä mainittujen syiden takia.

Tää on tuttua, stailatusta kämpästä saa helposti 400-500 euroa neliöltä enemmän, koska ne nuoret asunnonostajat katsoo pelkkää pintaa eikä esim. tajua sitä, että taloon on kohtapuoleen tulossa iso piharemontti tms.

Minä en ole koskaan kysynyt myyjän ikää, kun ostan asuntoa. Lisäksi mietin, että miten monta asuntoa olet Helsingistä jo ennättänyt ostamaan, jos ikää ei ole vielä 30 vuotta ja useampi asunto on jo tullut ostettua.

Vierailija
53/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan tämä keskustelu ollut tosi opettavaista näin keski-ikäisen silmin, ihan kiitollinen olen teidän nuorempien näkemyksestä. Nyt tosiaan ymmärrän, että meidän kämppä on 30-kymppisten mielestä ihan aikansa elänyt. Kun en ole 12 vuoteen vaihtanut kämppää niin en ole seurannut asioita niin tarkkaan.

Siitä, en kyllä ole ihan samaa mieltä, että 50-luvun asunnot olisivat niin ihania. Toki sympaattisen näköisiä päältä päin, mutta itse ahdistuisin postimerkin kokoisessa keittiössä, jossa ei mahdu kääntymään, vaikka kuinka olisi designia ympärillä.  Ulostyönnetty pikkuparveke ilman lasitusta ei myöskään ole mun suosikki vaikka näyttäisi kuinka pittoreskiltä.

Näiden keskustelujen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että meidän ihanneostaja olisi ruuhkavuosia elävä pikkuperhe, jolla jo oma pienempi asunto alla ja ehkä jo vähän muitakin kriteerejä kuin designkeittiö. 

Tai ehkä sitten meidän kaltainen keski-ikäinen pariskunta. Meidän hintapyyntö on jo nyt hyvin kohtuullinen. Mutta jos sellaista ei löydy, niin otetaan toki opiksemme ja luovutaan siitä meidän uudesta kämpästä. 

AP

Vierailija
54/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö-Putkimies Remppa Reiska kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä haluaa remontoidun kämpän näin se vain on. Sen takia itse vaihdoin ennen kaksioni myymistä lattiat, maalasin, tapetoin, keittiötehtiin uusiksi. Myös kylppäri oli remointoitu alle 5 vuotta sitten. Pistin remontti kustannukset hintaan ja asunto kävi kaupaksi viikossa. Sitä aikaisemmin ei käynyt kaupaksi parissa kuukaudessakaan. Joku pelkkä pinta remontitkin auttaa myynnissä hitosti siis seinat maalattu / tapetoitu, lattia vaihdettu kustannukset ehkä tonnin helpolla saa sitten asunnon myyntihinnassa useamman tonnin lisää.

Remontti taitoiset sijoitusasuntoa etsivät ostajat taas saattavat ostaa helpommin remontin tarpeessa olevan asunnon varsinkin jos remontin tarve on huomioitu hinnassa, koska oman asunnon remontointi on työtä jossa tienaa erittäin hyvin kun itse remontoi tekee silloin itselleen työtä tavallaan ilman verokorttia kun remppaa omaa asuntoaan. (Tosin sijoitusasuntoa etsivät ovat kronkeleita sijainnin suhteen, koska asunnon pitää olla paikalla mistä se on helppo vuokrata. Hyvät liikenneyhteydet, isommat kasvukeskukset kelpaavat ja tuppukylät eivät mistään hinnasta)

[Mitä tulee kiinteistövälittäjiin niin suurinta osaa heitä ei kiinnosta mikään muu kuin saada oma välityspalkkionsa mahdollismman nopeasti vaikka asunto myytäisiin kuinka halvalla se ei haittaa kunhan välityspalkkion saa nopeasti]

Jos ottaa tulevan remontin hinnassa huomioon, se täytyy huomioida niin että se teetettäisiin ammattilaisilla, eikä vain pelkkiä materiaaleja. Muuten ei sijoittajien kiinostusta lisää. Remontoivat sijoittajat laskevat kyllä omalle työlle ja ajalle arvon eivätkä tee ilmaista työtä.

Vierailija
55/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ostajat on tyhmiä. Se on huomattu. Ihastutaan johonkin design-keittiöön ja ostetaan vaikka silkkaa paskaa sen takia. Oikeasti ainoat merkittävät asiat on asumiskulut (erityisesti sellaiset, johon ei voi vaikuttaa), sijainti ja neliöt/pohja. Se hienoinkin design-keittiö on hetken päästä out ja perusasiat nousee uudelleen pintaan. Katselin tässä meidän lähellä kahta myynnissä olevaa taloa. Toinen oli omalla tontilla, maalämpö, hyvä pohja, mutta pinnat oli aika arkiset. Lähinnä keittiö ja kylppäri, muuten ihan nättiä ja uutta. Sitten lähellä oli hiukan pienempi, suoralla sähköllä, 3000 Euroa/vuosi vuokratontilla, mutta trendikeittiö ja -kylppäri. Joku ääliö osti sen ennen kuin tuon omalla tontilla, jossa talotekniikkaan panostettu, edullinen lämmitys ja oma tontti. Laskiko ne lainkaan, että tonttivuokraa maksetaan maailmantappiin ja lämmityskin syö rahaa joka vuosi enemmän, joten keittiön ja kylppärin uusiminen on maksettu muutamassa vuodessa takaisin ja sitten hurrataan vaan plussaa.

Toisaalta käänteisenä katsoin vierestä, kun siskoni osti uuden asunnon, kun se oli niin trendikäs. Kaikki sanoi, että pidä näppisi erossa asunnosta, jossa on noin tajuttomat asumiskulut. Ei mennyt jakeluun. Nyt maksaa melkein 5 Euroa/m2 hoitovastiketta ja vielä päälle itse lämmöt, vedet jne. Harmittelee, kun kolmion asumiskulut on yli 500 Euroa ja pitää vielä lainaakin maksaa päälle. Olisi ennemmin ostanut sen kolmion, jossa olisi asunut 250 Eurolla ja sijoittanut tuon erotuksen remonttikuluihin. Olisi sitten ihan presiis oman maun mukainen.

Vierailija
56/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan tämä keskustelu ollut tosi opettavaista näin keski-ikäisen silmin, ihan kiitollinen olen teidän nuorempien näkemyksestä. Nyt tosiaan ymmärrän, että meidän kämppä on 30-kymppisten mielestä ihan aikansa elänyt. Kun en ole 12 vuoteen vaihtanut kämppää niin en ole seurannut asioita niin tarkkaan.

Siitä, en kyllä ole ihan samaa mieltä, että 50-luvun asunnot olisivat niin ihania. Toki sympaattisen näköisiä päältä päin, mutta itse ahdistuisin postimerkin kokoisessa keittiössä, jossa ei mahdu kääntymään, vaikka kuinka olisi designia ympärillä.  Ulostyönnetty pikkuparveke ilman lasitusta ei myöskään ole mun suosikki vaikka näyttäisi kuinka pittoreskiltä.

Näiden keskustelujen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että meidän ihanneostaja olisi ruuhkavuosia elävä pikkuperhe, jolla jo oma pienempi asunto alla ja ehkä jo vähän muitakin kriteerejä kuin designkeittiö. 

Tai ehkä sitten meidän kaltainen keski-ikäinen pariskunta. Meidän hintapyyntö on jo nyt hyvin kohtuullinen. Mutta jos sellaista ei löydy, niin otetaan toki opiksemme ja luovutaan siitä meidän uudesta kämpästä. 

AP

Nuoret on hiukan lapsellisia. 12 vuotta vanha voi olla ihan hyväkuntoinen ja vielä ajaton. Toki osalla on rahaakin olla "kronkeleita", mutta kyllä tässä taloustilanteessa ihmettelen, että vedetään tajuttomia lainoja, eikä paljon päätä kylmää. Hirveää kerskakulutusta, vaikka samalla ollaan niin ekologisia. 10 vuotta vanha pitää repiä jo pois, vaikka rahaa ei olisi.

Vierailija
57/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asunnot on niin kalliita ettei niillä ensiasunnon ostajilla yksinkertaisesti ole varaa ostaa sitä omalla tontilla olevaa, vaikka se olisi kuinka järkevää. Niillä ei ole sitä omasäästöosuutta niin paljoa eikä reaalitakeita. Henkilötakaushan ei enää kelpaa. Ja 12 vuotta vanha tyyli on jo vanhentunutta nuorten silmissä, valitettavasti. Tilanteen voisi pelastaa joku ammattistailaaja, joka stailaisi asunnon nuorekkailla huonekaluilla ja tekstiileillä TEUVO LOMAN apuun!!!

Vierailija
58/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tää on tuttua, stailatusta kämpästä saa helposti 400-500 euroa neliöltä enemmän, koska ne nuoret asunnonostajat katsoo pelkkää pintaa eikä esim. tajua sitä, että taloon on kohtapuoleen tulossa iso piharemontti tms.

Minä en ole koskaan kysynyt myyjän ikää, kun ostan asuntoa. Lisäksi mietin, että miten monta asuntoa olet Helsingistä jo ennättänyt ostamaan, jos ikää ei ole vielä 30 vuotta ja useampi asunto on jo tullut ostettua.

Sun täytyy tarkkaan miettiä miten tuo ikäjuttu on mahdollista...

Niin kuin sanottua mulle on tosi tuttua toi sunlaisten ylimielisyys asunnon myymisessä, luuletko ettei alle 30v tajua remonteista mitään, oikeasti? Varsinkin nykyään pts aikakautena....

Teidän täytyy vaan sitten ihmetellä niiden teidän myymättömien asuntojen kanssa "nuorten" tyhmyyttä, kun ei me tajuta mistään mitään ja pinta vain ratkaisee jne. blah, blah ad nauseam.

Vierailija
59/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ostaisin asuntoa, tärkeää olisi hyvät kulkuyhteydet töihin ja että se olisi jollain tapaa helppo ratkaisu. En ole remontoimistaitoinen, enkä ole siitä kiinnostunut. Pinnallista mutta totta: asuntoilmoituksissa eniten häiritsee toisten ihmisten sisustusmaku, joka on omasta mielestä usein niin hirveä, että se vie huomiota pois itse asunnosta. Antaisin neuvoksi, että siivotkaa asunnosta pois kuvausten ja näyttöjen ajaksi kaikki persoonallinen, joka voi estää toista ihmistä kuvittelemasta asuntoa omakseen. Vaaleat ja tyhjät seinät sen sijaan antavat tilaa mielikuvitukselle. 

Vierailija
60/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, missä päin teidän asunto sijaitsee? Aloin kiinnostua! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme