Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ratkaisee asunnon ostopäätöksen?

Ihmettelevä asunnonmyyjä
31.08.2016 |

Ollaan tällä hetkellä miehen kanssa myymässä kolmiota Helsingissä suositulla, lapsiperhevaltaisella asuntoalueella ja on alkanut mietityttää pari asiaa.

Oma asuntomme on valmistunut vuonna 2004 ja on alkuperäisessä, mutta tosi siistissä kunnossa. Normiparketit, kaakelit kylpyhuoneessa ja tosi tilava avokeittiö ja lasitettu parveke. Talomme on mös omalla tontilla ja vastike kohtuullinen. Hintapyyntömme on jo hieman alle vastaavien asuntojen ja katsojia on käynytkin.

Välittäjän mukaan katsojista suurin osa on vuokralla asuvia nuoriapareja, jotka ovat hankkimassa ensiasuntoa. Vaatimukset ovat kuitenkin heillä mielestäni aika kovia: pitäisi olla vastaremontointu designkeittiö etc. ja silti asunto pitäisi saada pilkkahintaan.

Lähistöllä on myyty nopeasti pienempi kolmio, joka vuokratontilla ja kovalla vastikkeella, mutta toki se oli hyvin stailattu ja nätti vastaremontoitu keittiö. Mutta mielestäni se oli aika ahdas kun pieniin neliöhin ahdettu kolme huonetta. Myös omasta taloyhtiöstä myyty nopeasti vastaavankuntoinen kolmio, mutta toki ylemmästä kerroksesta, meidän on toisessa.

Kiinnostaisi tietää, eikö nuoriapareja ollenkaan kiinnosta tulevat asuntokustannukset? Ihanan keittiönhän voi itsekin remontoida, eikä se kustanna kuin sen muutamia tuhansia, mutta vuokratontti voi tulla yllättävän kalliiksi.

Itse ollaan jo varattu uudesta, rakenteilla olevasta kämpästä jo asunto, mutta vissiin joudumme sen perumaan, koska emme saa omaamme myytyä kuin ehkä ihan pilkkahintaan. Olen kyllä sanonut välittäjälle, että emme voi myydä tietyn hinnan alle, koska muuten emme pysty kustantamaan uutta asuntoamme.

Mutta tuntuu, että häntä kiinnostaa vain se, että ei jää kokonaan ilman palkkiota, ihan sama vaikka antaisimme asuntomme puoli-ilmaiseksi. Inhottaa tämä jatkuvassa epävarmuudessa eläminen. Jos olisin tiennyt miten inhottavaa tämä on en olisi ryhtynyt koko myyntihommaan. Jotenkin katsoo jo asuntoaankin uusin silmin, ollaan ihan hyvin viihdytty tässä, vaikka ei muille kelpaakaan.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä haluaa remontoidun kämpän näin se vain on. Sen takia itse vaihdoin ennen kaksioni myymistä lattiat, maalasin, tapetoin, keittiötehtiin uusiksi. Myös kylppäri oli remointoitu alle 5 vuotta sitten. Pistin remontti kustannukset hintaan ja asunto kävi kaupaksi viikossa. Sitä aikaisemmin ei käynyt kaupaksi parissa kuukaudessakaan. Joku pelkkä pinta remontitkin auttaa myynnissä hitosti siis seinat maalattu / tapetoitu, lattia vaihdettu kustannukset ehkä tonnin helpolla saa sitten asunnon myyntihinnassa useamman tonnin lisää.

Remontti taitoiset sijoitusasuntoa etsivät ostajat taas saattavat ostaa helpommin remontin tarpeessa olevan asunnon varsinkin jos remontin tarve on huomioitu hinnassa, koska oman asunnon remontointi on työtä jossa tienaa erittäin hyvin kun itse remontoi tekee silloin itselleen työtä tavallaan ilman verokorttia kun remppaa omaa asuntoaan. (Tosin sijoitusasuntoa etsivät ovat kronkeleita sijainnin suhteen, koska asunnon pitää olla paikalla mistä se on helppo vuokrata. Hyvät liikenneyhteydet, isommat kasvukeskukset kelpaavat ja tuppukylät eivät mistään hinnasta)

[Mitä tulee kiinteistövälittäjiin niin suurinta osaa heitä ei kiinnosta mikään muu kuin saada oma välityspalkkionsa mahdollismman nopeasti vaikka asunto myytäisiin kuinka halvalla se ei haittaa kunhan välityspalkkion saa nopeasti]

Vierailija
2/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tähän myyntihommaan ryhtymistä olin vissiin naiivi kun luulin, että 12 vuotta vanhaan asuntoon, jossa ei vielä näy juurikaan kulumisen merkkejä, ei tarttisi tehdä remppaa. Mutta nähtävästi olin väärässä. Ei kyllä yhtään huvittaisi alkaa myyntiremontteja tekemään, kun omaa osaamista ei ole.

Mutta tosiaan se mitä ihmettelen, että omalla tontille ei anneta mitään arvoa, vaikka esim. Helsinki tulee varmasti tulevaisuudessa aika tiuhaan korottamaan tonttivuokraa alueilla, jossa tontin arvokin nousee. Vaikka sopimuskausi uudella asuma-alueella on vielä aika pitkä, ei se tarkoita, että korotuksia ei sinä aikana tule.

Onko kellään kokemusta siitä, että peruuttaa jo tehdyn rs-kaupan sillä perusteellä, että oma entinen asunto ei mene kaupaksi? Pahimmassa tapauksessa varmaan menetän sen 15 %, jonka olen ehtinyt jo maksaa. Sekin tulee tosin halvemmaksi kuin myydä entinen asunto alle markkinahinnan, kun uudesta kuitenkin joutuu maksamaan listahinnan. Soitin jo lakipuhelimeen asiasta, mutta en tullut hullua hurskaammaksi vastauksesta.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lentokentän läheisyys tärkeä, mies matkustaa lähes viikoittain. Mutta ei varmaan satu tuohon teidän tapaukseen.

Vierailija
4/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te varmasti saatte lainaa rs-maksuun.

Onko välittäjä hyvä? Onko kuvat hyvät? Laita oikotie tms. linkki niin voidaan katsoa.

Jos asunto ei tosiaan tunnu menevän kaupaksi, niin kannattaa varmaan ottaa pois markkinoilta, tehdä pientä remonttia ja stailata, ja kokeilla myntiä uudestaan, vaikka samalla hinnalla.

Vierailija
5/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hinta on alueen yleiseen hintatasoon nähden alakanttiin, niin helposti herää epäilys siitä, että asunnossa on jotain pielessä.

Mulle ensiasunnon ostajana tärkeää on sijainti (hyvät yhteydet työpaikoille) ja se, että isot remontit on joko tehty tai niille ei ole vielä pitkään aikaan tarvetta. Pintaremontin teen mielelläni itse, joten sellaisen tarve ei haittaa. Kunhan kyse nyt ei ole siitä, että 50-luvun talossa kaikki pinnat ehkä kylppäriä lukuun ottamatta ovat alkuperäisiä. 😃

Ja asuinkustannusten tulisi pysyä kokonaisuudessaan kohtuullisina, joten järkyttävän suuri vastike ei houkuttele. Taloyhtiö merkitsee myös.

Mutta vaikeahan sitä on näkemättä sanoa mikä ap:n asunnossa mättää.

Vierailija
6/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ensinnäkin hyvä muistaa, että kaksiota suuremmat asunnot eivät liiku joustavasti tässä taloustilanteessa. Jos teillä on ollut kiinnostuneita ostajia vaikka lopullista ostopäätöstä ei ole haluttu tehdä, on jo hyvä merkki. 

12 vuotta vanha asunto ei ole uutuuden raikas vaikka kuinka olisi pitänyt sitä kuin kukkaa kämmenellä. Se, että hinnassa ei ole tultu alaspäin, vaikka pinnat eivät ole uusia on minusta huonoin vaihtoehto. Mieluummin halvempi ja remppaa tarvitseva tai uusilla pinnoilla varustettu asunto sekä molemmat vaihtoehdot myyntihinnassa huomioitu.

Olisiko teillä mahdollista tiputtaa vähän hinnassa alaspäin ilman että seuraavan asunnon ostohaaveet kaatuvat?

Vierailija
7/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tähän myyntihommaan ryhtymistä olin vissiin naiivi kun luulin, että 12 vuotta vanhaan asuntoon, jossa ei vielä näy juurikaan kulumisen merkkejä, ei tarttisi tehdä remppaa. Mutta nähtävästi olin väärässä. Ei kyllä yhtään huvittaisi alkaa myyntiremontteja tekemään, kun omaa osaamista ei ole.

Mutta tosiaan se mitä ihmettelen, että omalla tontille ei anneta mitään arvoa, vaikka esim. Helsinki tulee varmasti tulevaisuudessa aika tiuhaan korottamaan tonttivuokraa alueilla, jossa tontin arvokin nousee. Vaikka sopimuskausi uudella asuma-alueella on vielä aika pitkä, ei se tarkoita, että korotuksia ei sinä aikana tule.

Onko kellään kokemusta siitä, että peruuttaa jo tehdyn rs-kaupan sillä perusteellä, että oma entinen asunto ei mene kaupaksi? Pahimmassa tapauksessa varmaan menetän sen 15 %, jonka olen ehtinyt jo maksaa. Sekin tulee tosin halvemmaksi kuin myydä entinen asunto alle markkinahinnan, kun uudesta kuitenkin joutuu maksamaan listahinnan. Soitin jo lakipuhelimeen asiasta, mutta en tullut hullua hurskaammaksi vastauksesta.

AP

Siis olet mennyt maksamaan käsirahan uudesta asunnosta vaikka entinen on vielä myymättä? Nauraisin räkäistä naurua ellen tuntisi empatiaa.

Käsirahaa et saa takaisin tapahtui mitä vaan. Sen takia sun täytyy nyt äkkiä tehdä se pintaremontti asunnossas jotta saat sen myytyä. Maalaa kaikki valkoisella maalilla ja laita halvimnat vaaleat tapetit seiniin. Silloin huoneet näyttävät siisteiltä ja avarilta. Sitten hyökkäät sen ensimmäisen kimppuun joka jättää paskatarjouksen eli älä päästä sitä karkuun vaan tee vastatarjouksia samalla kun koitat äkkiä löytää myös toisen ostajan. Kun aika loppuu eikä hintaa saa enää hilattua ylöspäin teet kaupat.

Näin voit vielä pelastaa mitä pelastettavissa on. Muutoin tämä voi olla sun elämäs huonoin kauppa, no voi se olla sitä siitä huolimatta.

Vierailija
8/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eniten vaikutti sijainti ja hinta.

Toimiva pohja oli plussaa ja koska olemme remonttitaitoisia niin teimme itse pintaremonttia jotta asunnosta tuli mieleinen koti.

Vierailija
9/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne noviisit ensiasunnon ostajat harvoin osaa itse rempata. On varaa vain just ja just siihen asuntoon, eikä yhtään ylimääräistä varattuna remppalaskuihin. Valmista pitää siis saada. Moni ei edes tajua, että esim. keittiökaappien ovet voi maalata tai vaihtaa. Ei ole työkalujakaan. Keittiöremppa vierailla teetettynä kyllä maksaa.

Minäkin olen opettellut vuosien varrella, kun tuli hommattua mökki ja ostettua työkaluja. Ensimmäinen asunto oli täysin kunnossa oleva ja mieluinen, taskussa ei ollut ylimääräistä. Vähän hulluahan se on: tehdään elämän isoimmat kaupat, mutta ylimääräistä ei ole pankissa....Sittemmin on tullut taidot opeteltua ja remppapommeja hankittua. Nytkin yksi työn alla!

Vierailija
10/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myytiin  alle 10 vuotta vanhaa siistä omakotitaloa muutama vuosi sitten. Ensimmäisellä välittäjällä oli 4kk, eikä tapahtunut mitään, vaihdettiin välittäjää ja pam; kahdessa viikossa talo oli myyty lähes samalla hinnalla, ehkä 5000 euroa laskettiin tuossa vaiheessa. Ei tulisi mieleenkään alkaa remontoimaan siisitä asuntoa myyntiä varten ja haluamme itse remontoida mieleisemme asunnoista muutenkin. 

Vierailija
11/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin ostimme uuden asunnon vaikka entinen oli myymättä ja siitä oli vielä reilusti lainaakin.

Tosin lainapäätöstä ei voinut tehdä tavallinen pankkivirkailija vaan päätös meni pankin johtokunnan kokoukseen. Maksoimme jättilainasta vaan korot sen aikaa kun myimme vanhaa asuntoa eli 3kk. Ja ainahan sen vanhan asunnon olisi voinut vuokrata jos ei olisi mennyt kaupaksi kun sijainti oli hyvä.

Vierailija
12/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma havaintonikin tukee tuota, että vuokratontilla ja sen vuoksi ostohinnaltaan halvempi asunto menee nopeammin kaupaksi, vaikka varsinaiset kuukausittaiset asumiskulut tontinvuokravastikkeineen tuollaisessa onkin moninkertaiset. En tiedä kuinka pankki ottaa huomioon näitä kuluja, ehkä tällaiseen on helpompi saada lainaa, vaikka asuminen on kallista.

Omat huomioni ovat tästä meidän omasta 58 huoneiston taloyhtiöstä, jossa kukin huoneisto voi itse päättää, että lunastaako oman tonttiosuutensa vai maksaako siitä vuokravastiketta. Me kun ostimme tämäm asunnon, niin tässä huoneistossa oli tonttiosuus lunastettu ja hinta oli näin ollen n. 70ke korkeampi kuin vastaavassa vuokraosuushuoneistossa. Mitä tässä vuosien aikana on taloyhtiön asuntokauppoja sitten seurannut, niin ne vuokratontilliset menivät huomattavasti nopeammin kaupaksi. Näistä ostajista kyllä moni on sittemmin myös lunastanut tonttiosuudet itselleen (Nykyään meillä ei taida ollakaan kuin 5-6 tonttivuokraa maksavaa, muut ovat lunastaneet tontit.), mutta ehkä varsinainen ostopäätös on helpompi sitten tehdä halvemman hinnan kanssa.

Vierailija
13/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua tehdä myyntiä varten pintaremonttia, niin oletko muuten kiinnittänyt huomiota sisustukseen? Jos talo on täynnä tavaraa, pinnat täynnä tilpehööriä yms., niin asunto voi näyttää ahtaammalta kuin onkaan. Myös värien sekamelska yms. voi häiritä. Karsi liika tavara pois jos se mitenkään on mahdollista.

Vierailija
14/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis olet mennyt maksamaan käsirahan uudesta asunnosta vaikka entinen on vielä myymättä? Nauraisin räkäistä naurua ellen tuntisi empatiaa.

Käsirahaa et saa takaisin tapahtui mitä vaan. Sen takia sun täytyy nyt äkkiä tehdä se pintaremontti asunnossas jotta saat sen myytyä. Maalaa kaikki valkoisella maalilla ja laita halvimnat vaaleat tapetit seiniin. Silloin huoneet näyttävät siisteiltä ja avarilta. Sitten hyökkäät sen ensimmäisen kimppuun joka jättää paskatarjouksen eli älä päästä sitä karkuun vaan tee vastatarjouksia samalla kun koitat äkkiä löytää myös toisen ostajan. Kun aika loppuu eikä hintaa saa enää hilattua ylöspäin teet kaupat.

Näin voit vielä pelastaa mitä pelastettavissa on. Muutoin tämä voi olla sun elämäs huonoin kauppa, no voi se olla sitä siitä huolimatta.

Jos elettäisiin 90-luvun lamaa niin pariskunnalle olisi myönnetty iso laina uuden asunnon ostoa varten vaikka vanhakaan ei ole mennyt kaupaksi, sitten menee duunit ja lainat jäävät maksamatta. Sen jälkeen molemmat asunnot myydään pakkohuutokaupassa gryndereille pilkkahinnalla ja loput osat satojentuhansien lainoista menevät ulossottoon. Sen jälkeen kaikki omaisuus on mennyt.

Nykyään pankit kaiketi ovat sen fiksumpia, että eivät myönnä lainaa kahden asunnon loukussa oleville, joten tuossa ei menetä kuin sen muutaman kymppitonnin käsirahan ja vanhakin asunto jää vielä omistukseen.

Vierailija
15/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me etsitään asuntoa Helsingin alueelta. Vaatimukset: joko täysin muuttovalmis vastikään rempattu tyylikäs kokonaisuus tai vaihtoehtoisesti miltein purkukuntoinen lousku, jonka kunto on huomioitu hinnassa. Mikäli asunto ei ole valmiiksi omaa tyyliä ja kallis asunto täytyisi rempata läpikotaisin oman maun mukaiseksi, miksi ostaisin sen, kun saman voi tehdä huonokuntoisellekin kämpälle?

Toki asumiskustannukset, sijainti, palvelut ja liikenneyhteydet vaikuttavat myös paljon ja jos vastaan tulee joku kymmenen vuotta sitten rempattu ihan ok kämppä, joka muiden kriteereiden valossa on kuitenkin ihan unelma-asunto, voidaan heittää vaatimukset romukoppaan, mutta valtaosa tällaisista asunnoista on niissä ihan ok taloyhtiöissä ja asunnosta todellakin näkee, että valinnat on tehty 2000-luvun alkupuolen tyyliin. 

Vierailija
16/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet siis jo pulassa ap sen käsirahan kanssa? Voi itku. Viime syksy oli markkinoilla aikaa, jolloin välittäjät kertoivat istuneensa näytöissä ilman asiakkaita. Itse myin oman tuunatun ensin, ja sitten ostin.

Mieluummin kuin tapetoit ap, maalaa. Halvin ilmeen kohennus, eikä ole yhtään vaikeaa. Maalaaminen ei ole mitään tähtitiedettä, kunhan et törmää gyproc-seinään, jonka tapetin alle on jäänyt pohjamaali laittamatta. (Mä just törmäsin..) Kattoakaan ei ole pakko maalata, jos asunnossa ei ole tupakoitu. Vedä seinät vaaleanharmaalla, niin mahdollisesti kellastunut katto ei näytä niin eriväriseltä, kuin valkoisella maalatessa.

Annan ap sulle maalaamisesta yleisohjeen, katso loput netissä, se juutuubi on täynnä remppaohjeita:

Lattialle remppapahvi maalarinteipillä kiinni. (Pahvi on parempi kuin muovi, koska maalitipat kuivuu siihen äkkiä.) Vanhat tapetit irti tapetinirrotusaineella, telaa aine seinään, älä nuukaile. Toivottavasti seinät on pohjamaalattu. Ikkunat kiinni. Peitä tapetti ja aine muovisäkeillä, niin vaikutus tehostuu ja hyvällä tuurilla lähtee vuotineen parin tunnin päästä. Pese seinä ja kittaa kolot siloitteella (lasta, 120 koon hiekkapaperia, joku kalikka sen pitämiseen ja tuubi hienotasoitetta), hio ja tarpeen vaatiessa kittaa toinen kierros. Kitin päälle pohjamaalia.

Maalaaminen: osta rautakaupasta vesiohenteista himmeää maalia, jolloin välineet voi pestä,  halpakaupasta leveitä teloja kaukaloineen, pari 30 mm pensseliä, (hyviä sellaisia, joista ei irtoa karvoja), runsaasti kapeaa ja leveää maalarinteippiä. (Älä osta erään ketjun -prof-merkkistä, huonoja kokemuksia.) Sitä rajaajaa ei tarvita, maalarinteippi hoitaa homman. Joku pesty säilykepurkki pensselin lepohetkeen ja vaikka muovipussi telalle. Kaukalo ei mene sotkuun, kun sen päälle laittaa muovipussin, heittää sitten pois, jos on tarvetta vaihtaa väriä.

Maalarinteippi painetaan kiinni kynnellä tiukasti suojattaviin paikkoihin, kuten jalkalista, katto, patterit, ikkunat, karmit. Yleensä siellä katon ja seinän rajassa on valkoinen rajaus, niin laitat sen päälle sen kapean maalarinteipin ja kattoon leveän. Pensselillä nurkat ja vastaavat ja perään telalla maali seinään, älä nuukaile maalin kanssa ja yritä vetää viimeisiä telasta irti, vaan kasta rulla ahkerasti kaukaloon. Maalataan 2 kertaa, tummat maalit 3 kertaa peittoon. Yksi huone vie yleensä noin 7-9 litraa maalia. Useimmat vesiohenteiset kuivuu uuteen päällemaalauskuntoon n. 2 tunnissa. Yksi huone/viikonloppu ja 2, jos teitä on kaksi maalaamassa. Homma kun selvä, teipit heti irti.

Kaakelit voi maalata kaakelimaalilla, ja saumojen värit virkistyvät saumakynällä.

Toivottavasti tuunaus auttaa.

terv 9, marraskuussa asuntokaupat tehnyt

Vierailija
17/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne noviisit ensiasunnon ostajat harvoin osaa itse rempata. On varaa vain just ja just siihen asuntoon, eikä yhtään ylimääräistä varattuna remppalaskuihin. Valmista pitää siis saada. Moni ei edes tajua, että esim. keittiökaappien ovet voi maalata tai vaihtaa. Ei ole työkalujakaan. Keittiöremppa vierailla teetettynä kyllä maksaa.

Minäkin olen opettellut vuosien varrella, kun tuli hommattua mökki ja ostettua työkaluja. Ensimmäinen asunto oli täysin kunnossa oleva ja mieluinen, taskussa ei ollut ylimääräistä. Vähän hulluahan se on: tehdään elämän isoimmat kaupat, mutta ylimääräistä ei ole pankissa....Sittemmin on tullut taidot opeteltua ja remppapommeja hankittua. Nytkin yksi työn alla!

Ulkopuolisella teetetty avaimet käteen keittiöremontti maksaa helposti 6000€ - 20 000€ riippuen remontin laajuudesta ja siitä mitä kaikkea uusitaan ja keittiön koosta. Iso hintahaarukka johtuu myös siitä, että kodinkoneissa ja pintamateriaaleissa on isoja hinta-eroja riippuen mitä haluaa pinnoille. Täydellinen remontti jossa uusitaan kaikki pinnat, lattiat, kaapit, kodinkoneet, sisältää vanhojen purut ja purkujätteen kuljettaminen pois maksaa.

Jos osaa tehdä itse niin silloin hinnasta saa 1/2 ehkä jopa 2/3 jos osaa venyttää penniä. Tosin silloinkin suurin osa remppaajista joutuu teettämään sähkö ja putkityöt ulkopuolisella taloyhtiöissähän sähkö ja putkitöitä ei saa edes tehdä kuka tahansa niihin menee helposti arvonlisäveroineen 1000€-2000€ pelkkiin työkustannuksiin. Tosin puolet työkustannuksista saa takasin kotitalousvähennyksinä. Ammattilainen tekee yhden keittiön sähkö ja putkityöt 1-2 päivässä pienemmät keittiöt jopa puolessa päivässä. Tosin näissäkin on se, että osa tee se itse remppaajista ei osaa valmistella töitä siten, että Sähkö-putkimiehet saavat omat työnsä tehtyä mahdollisimman nopeasti ja se saattaa nostaa laskua jos tee se itse remppaajien tekemät jutut lisäävät hommaa. Näitäkin on nähty, mutta kokeneet remppaajat osaavat tehdä hommat niin, että kaikki sujuu yleensä hyvin.

Vierailija
18/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko laittaa linkin, niin voidaan paremmin kommentoida?

12 vuotta on aika pitkä aika sisustamisessa. Onko asunnossa sellaiset keskiruskeat, punertavat parketit? Ne on nyt auttamatta vanhanaikaisen näköiset, ja lattia on aika hallitseva osa sisustusta.

Onko sinulla jotain sisustamisesta innostunutta ystävää tai vaan ystävää, jonka tiedät osaavan olla rehellinen? Pyydä häntä käymään ja kertomaan ulkopuolisen silmin, miltä kotinne näyttää.

Lisäksi kannattaa lähteä korjaamaan pieniä juttuja: uusi hana keittiöön, allaskaappi kylppäriin, iso peili avartamaan tai peittämään sotkuista seinää, lisää lamppuja tuomaan valoa.

Parvekkeelle ihanaa syystunnelmaa: lyhtyjä, huopia, kivoja kasveja. Makuuhuone kutsuvan näköiseksi: siisti helmalakana, paljon tyynyjä, pehmeä valaistus. Keittiö mahdollisimman avaraksi, kaikki pois tasoilta. Korkeintaan joku yrttiruukku näkyville.

Vierailija
19/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaakelit voi maalata kaakelimaalilla, ja saumojen värit virkistyvät saumakynällä.

Pinttyneitä kaakelisaumoja voi yrittää puhdistaa ruokasoodalla tai sitruunahapolla. Ruokasoodaan lisätään vettä, kunnes aine muodostuu tahnamaiseksi. Tahna levitetään saumaan ja harjataan puhtaaksi laattasauman puhdistukseen tarkoitetulla harjalla.

Vielä tehokkaampaan puhdistukseen on myynnissä sauman puhdistuskivi, jolla sauman pintakerros voidaan hioa pois. Tämän jälkeen sauman väriä voidaan korjata saumakynän avulla.

Nämä tälläiset tuunaukset eivät maksa juuri mitään ja suosittelen kenen tahansa kuka on myymässä asuntoaan tuunaavan kuluneet saumat ja pitävät pinnat putipuhtaana. Nykyään youtubesta löytää remppa ohjeita ja videoita joiden avulla poropeukalokin osaa tehdä vaikka mitä. Helpommissa tuunauksissa käytännössä juuri mikään ei voi mennä pieleen.

Vierailija
20/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme juuri tuollainen vuokralla asuva nuoripari, jolla on etsinnässä ensimmäinen omistusasunto. Meille tärkeimmät kriteerit ovat sijainti, hinta ja asumiskulut. Muita toivottavia ominaisuuksia ovat oma sauna, aurinkoinen (lasitettu) parveke ja asunnon sijainti talon ylimmissä kerroksissa. Emme ole oikeastaan katsoneetkaan 1.-3. kerroksen asuntoja. Remonttitaitoa löytyy, joten joko edullinen ja remontoitava tai hieman kalliimpi ja lähes upouusi koti. Jotenkin tuntuu mielekkäämmältä remontoida vähän vanhempaa kuin 10 vuotta sitten rakennettua.

Esim. tässä pari asuntoa, joissa menis sekä kylppäri että keittiö remonttiin, joten ei kiitos meille

http://www.etuovi.com/kohde/d62789

http://www.etuovi.com/kohde/572135

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän