Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ratkaisee asunnon ostopäätöksen?

Ihmettelevä asunnonmyyjä
31.08.2016 |

Ollaan tällä hetkellä miehen kanssa myymässä kolmiota Helsingissä suositulla, lapsiperhevaltaisella asuntoalueella ja on alkanut mietityttää pari asiaa.

Oma asuntomme on valmistunut vuonna 2004 ja on alkuperäisessä, mutta tosi siistissä kunnossa. Normiparketit, kaakelit kylpyhuoneessa ja tosi tilava avokeittiö ja lasitettu parveke. Talomme on mös omalla tontilla ja vastike kohtuullinen. Hintapyyntömme on jo hieman alle vastaavien asuntojen ja katsojia on käynytkin.

Välittäjän mukaan katsojista suurin osa on vuokralla asuvia nuoriapareja, jotka ovat hankkimassa ensiasuntoa. Vaatimukset ovat kuitenkin heillä mielestäni aika kovia: pitäisi olla vastaremontointu designkeittiö etc. ja silti asunto pitäisi saada pilkkahintaan.

Lähistöllä on myyty nopeasti pienempi kolmio, joka vuokratontilla ja kovalla vastikkeella, mutta toki se oli hyvin stailattu ja nätti vastaremontoitu keittiö. Mutta mielestäni se oli aika ahdas kun pieniin neliöhin ahdettu kolme huonetta. Myös omasta taloyhtiöstä myyty nopeasti vastaavankuntoinen kolmio, mutta toki ylemmästä kerroksesta, meidän on toisessa.

Kiinnostaisi tietää, eikö nuoriapareja ollenkaan kiinnosta tulevat asuntokustannukset? Ihanan keittiönhän voi itsekin remontoida, eikä se kustanna kuin sen muutamia tuhansia, mutta vuokratontti voi tulla yllättävän kalliiksi.

Itse ollaan jo varattu uudesta, rakenteilla olevasta kämpästä jo asunto, mutta vissiin joudumme sen perumaan, koska emme saa omaamme myytyä kuin ehkä ihan pilkkahintaan. Olen kyllä sanonut välittäjälle, että emme voi myydä tietyn hinnan alle, koska muuten emme pysty kustantamaan uutta asuntoamme.

Mutta tuntuu, että häntä kiinnostaa vain se, että ei jää kokonaan ilman palkkiota, ihan sama vaikka antaisimme asuntomme puoli-ilmaiseksi. Inhottaa tämä jatkuvassa epävarmuudessa eläminen. Jos olisin tiennyt miten inhottavaa tämä on en olisi ryhtynyt koko myyntihommaan. Jotenkin katsoo jo asuntoaankin uusin silmin, ollaan ihan hyvin viihdytty tässä, vaikka ei muille kelpaakaan.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on tuo etuoven asunto, niin se sisustus on kiva ja kodikas, mutta niin henkilökohtainen tai sen oloinen, että mahdollisen ostajan on vaikeaa kuvitella itsensä sinne.

Kannattaa vielä kokeilla raivaamalla se asunto kuviin ja näyttöihin, esim. varastoon kaikki pikkusälä yms. ja verhot yms kodikkuutta tuovat jutut väliaikaisesti pois.

Jos siis jaksat vielä kokeilla ap?

Tästä olen kyllä eri mieltä. Asunto on nyt jo aika tyhjän näköinen. Tuli mieleen, että jotain lämpöä pitäisi saada. Esim. verhoilla. Ei voi enää karsia. Ammattilais-stailaaja paikalle. Terv. se keski-ikäinen. (joka on itse myynyt oman asuntonsa, tosin se oli juuri rempattu ja itse stailattu.

Jos puhutaan tuosta linkin asunnosta, niin sehän on melko siisti, en tekisi mitään lattioille, seinille tai keittiölle. Asunto ei ole kovin kodikas. Verhot näyttää vähän siltä niin kuin ne olisi jotku tilapäiset, kunnon suuret paksut lattiaan asti olevat verhot toisivat pehmeyttä. Iso värikäs taulu voi säikäyttää jotain ostajaa. Surkean pieni telkkari olohuoneessa ei lisää ostohaluja, ostajalle ei tule oloa että voisi pötkähtää sohvalle telkkaria katsomaan. Asunnossa ei ilmeisesti ole myöskään mitään hyllyjä tai tasoja, johon ostaja voisi ajatella laittavansan perheesä valokuvat ja muistoesineitä. Rationaalisesti ajatellen naurettavia syitä, koska irtaimisto ei edes kuulu kauppaan vaan pelkät seinät. Ja sitten mitä hintaan tulee, niin se on kuitenkin 3647€/neliö, kun alueelta myydään uudistuotantoa hintaan 4124€/neliö ja siinä ostohinta voi olla jopa alle 90 tonnia, koska uudiskohteessa voi halutessaan jättää velkaosuutta rahoitusvastikkeella maksettavaksi.

Vierailija
82/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on seuraavat vaatimukset:

- sijainti ok

- pohjaratkaisu järkevä ja säilytystilaa on/sille on paikkoja

- joko kylpyhuoneen tai keittiön on miellytettävä silmää, voin remontoida toisen mutta molempia en

Minusta on ihan ymmärrettävää, että ihmiset tahtovat asunnon johon voi heti muuttaa, eikä tarvitse ottaa suuria remonttikustannuksia huomioon. Seinien värit ym on ihan se ja sama minulle, koska muuttaisin ne kuitenkin, mutta jos joutuu esimerkiksi remontoimaan sekä keittiön että kylppärin, niin kyllähän siitä tulee hirveät kustannukset. Jomman kumman kunnosta olen valmis joustamaan, jos asunto on muuten hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette, menisikö meidän asunto paremmin kaupaksi tyhjänä? Meillä olisi jo vuokra-asunto valmiina loppusyksyksi, mutta kun olen kuullut, että asuntoa ei kannata myydä tyhjänä, niin en tiedä kannattaako muuttaa pois, kun sekin maksaa

AP

Ei kannata. Laske vaikka vuoden vuokrien ja muuttokustannusten verran hintaa enemmin. Hinta on tärkein tekijä asunnon myynnissä. Ainakin itselle kun olen ostamassa. Jos asunto muuten kiinnostaa, niin mietin että saisinko myytyä helposti ja nopeasti asunnon sillä hinnalla minkä olen maksamassa. Jos vastaus on ei niin, jatkan etsintää.

Vierailija
84/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaisia ihmiset on vuokra-asuntoa etsiessään. Olen muuttamassa pois ja vuokranantaja pyysi, voisinko esitellä mahdolliselle tulevalle vuokralaiselle tätä kämppää. Ok, mutta kun se katsoja mietti, että verhot ei ole kivat ja keittiöön sopisi paremmin musta vedenkeitin, niin minun oli pakko sanoa, että hän voi onneksi hankkia ihan mitä itse haluaa, minä kannan tavarani pois. Myös sen ihanan pienen lipaston, jota hän eteisessä ihasteli.

Vierailija
85/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkin asunto on tosi kiva ja kuvat ovat mielestäni juuri sopivat. Sopivasti tavaraa esillä ja stailaus on kiva. Jos asunto näyttää tuolta näytössä, niin hyvä. Uskon että suurin vika on välittäjässä. Niissä on huimasti eroja. Olen itse katsellut ensiasuntoa Helsingistä (pieniä kaksioita lähinnä) ja muutaman kerran on tullut sellainen välittäjä vastaan, joka ei edes vastaa viesteihin tai pyyntöön saada taloyhtiön paperit tai muuta lisätietoa asunnosta. Totaalinen hiljaisuus kun ottaa yhteyttä. Osa välittäjistä taas on hyvinkin aktiivisia, vastaavat heti ja haluavat sopia näytöstä. 

En siis keksi syytä miksei asuntonne menisi kaupaksi, eikä kannata panikoida. Jos ei muuta niin välittäjä vaihtoon mahdollisimman pian, etsikää joku joka osaa myydä. 

Vierailija
86/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostaako ihmiset oikeasti stailausta eikä asuntoa? 

Eihän ne verhot ja taulut sinne jää.

Eipä ihme, että meidän täysi homepommi meni kaupaksi, kun vietiin iso osa huonekaluista kaatopaikalle ja laitettiin kämppä somaksi. Ja kun ostajat ei kysele taloyhtiön asioista, niin meidän ei tarvitse niistä kertoa, jos ei ole mustaa valkoisella. Käräjäoikeudessa näin todettiin eli jos ostaja laiminlyö velvollisuutensa, ei myyjän tarvitse ryhtyä selittelemään.

Minä en sokeudu stailauksesta, mutta esim. ystäväni, jolla on asuntokuume, sokeutuu täysin. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että tutki pohjapiirustusta ja taloyhtiön tietoja, mutta häntä kiinnostaa aina asunnot, joissa on kauniit huonekalut ja tyylikäs sisustus. Niin se vain useampien kohdalla on, joilla ei ole itsella suunnittelutaitoa. Ystänkin kannattaisi ostaa pommin huono asunto, johon teettäisi rempan, niin saisi just semmoisen kun haluaa, mutta kun on niin paljon hempompi muuttaa suoraan valmiiseen.

Aika harva osaa katsoa sitä mitä on ostamassa, vaan kiinnittää huomiota epäoleellisiin asioihin, olen itsekkin asuntoesittelyssä kuullut miten ihmiset kommentoivat verhoja ja päiväpeitteitä, vaikka nehän eivät kuulu kauppaan. Eikä koskaan pidä väheksyä tunnelmaa missä asuntoa katsotaan, jos sisustus on mieleinen, sellainen että voisi pistää takin naulakkoon ja jäädä asumaan, niin tietysti se vaikuttaa ostajaan.

Vierailija
87/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa se stailaaja on sitten hankittava, ei kai tässä muukaan auta. Sitä minäkin ihmettelen, että eihän ne huonekalut ja muut sinne jää, vaan se asunto tyhjänä.  Vitsi kun tässä tuntee itsensä tosi vanhaksi.

Asuntokaupassa tunteilla on iso merkitys. Tuo ystäväkin aina sanoo, että joku tuntuisi niinkuin heti omalta, sopivalta (kun on kuvissa kauniit, nyt muodissa olevat  huonekalut ja tekstiilit). Kari Hotakaisen kirjassa Juoksuhaudantie kuvataan hyvin tähän tunteisiin vetoamista. Välittäjä ei stailannut, mutta tutki mihin aurinko paistaa näytön aikana ja veti puutarhakeinun siihen. Ja totesi: tuohon kun naisihminen istuu iltaaurinkoon, hänellä alkaa tuntua siltä, että tämä on heille juuri sopiva koti... keski-ikäinen

Vierailija
88/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette, menisikö meidän asunto paremmin kaupaksi tyhjänä? Meillä olisi jo vuokra-asunto valmiina loppusyksyksi, mutta kun olen kuullut, että asuntoa ei kannata myydä tyhjänä, niin en tiedä kannattaako muuttaa pois, kun sekin maksaa

AP

Älkää nyt hyvänen aika lähtekö vuokraa maksamaan. Tyhjä asunto on kolkon tuntuinen. Olen yhä sitä mieltä, että se ammattistailaaja. Hänen ohjeiden mukaan voitte osan omista viedä varastoon. Varaston vuokra on paljon pienempi kuin asunnnon. Ne stailaajat tekee ihmeitä... se keski-ikäinen

Kannatan myös stailausta ja jos valitsette sellaisia sisustusjuttuja joilla on käyttöä uudessa kodissanne, niin sehän ei silloin varsinaisesti maksa mitään. Kannattaa pyytää apua ammattilaiselta tai joltain tutulta jolla on silmää.

Vierailija
89/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö sitten varmuuden vuoksi katsomassa sellaisiakin kämppiä, joista jo kuvista näkee, että ei ole ihan mieleisiä?

Sen takia tätä kysyn kun meidän alue on pääosin rakennettu 2000-luvulla, joten siellä ei voi juuri ollakaan niitä remontoijan unelmia, jotka olisivat edullisempia. Jos sellaista haluaa, niin sitten pitäisi käydä näytöillä sellaisilla alueilla, joissa niitä on.

Kyllä minä ainakin koen niin, että 2000-luvun kämpät ovat kuitenkin hintavampia kuin esim. 60-luvun putkiremppaa odottavat. Vaikka ei sitä unelmakeittiötä olisikaan.

Sillä hinnalla jonka esim. putkiremontti kustantaa per neliö (jopa 900 euroa)  tekee aika monta keittiöremppaa. Ja putkiremppa ei ole ainoa, julkisivuremontit, sähkö-, datakaapelointi, ilmastointirempat maksavat myös.

Mulle tullut kuitenkin semmoinen tuntuma, että nuoret ensiasunnon ostajat eivät aina ole miettineet näitä puolia asunnonhankinnasta. Meillekin pilkkahintaisen tarjouksen tehnyt pari olisi sillä hinnalla saanut jostain toiselta alueelta sen remontoitavan 50-60-luvun kolmion, mutta toki joutunut maksamaan myös ne muut tulevat taloyhtiön kustannukset.

AP

Ollaan me nuoret asunnonostajat mietitty tarkkaan näitä asioita, mulla menee heti etusijalle esim. 50-luvun talojen asunnot, koska ne on usein paikoillaan muurattuja.

2000-luvun talot on ihan kunnon mörskiä.

Me ollaan ostettu useampia asuntoja hkissa, ja sanoisin omalla kokemuksella, että olet ap aika tyypillinen keski-ikäinen asunnon myyjä, joka on rakastunut omaan asuntoonsa, etkä näe sitä objektiivisesti + halveksit "nuoria asunnonostajia".

Olen joutunut tekemisiin useamman sunlaisen myyjän kanssa, ja teillä jää aina myymättä asunnot, koska ette vaan osaa. Suosittelen, että otat apua vastaan joltakin, joka osaa hommansa, stailaat ja remontoit sen teidän asunnon, yrität nähdä sen teidän tilanteen vähän objektiivisemmin.

Me ollaan aina päädytty ostamaan meidän ikäisiltä lopulta asunnot (nykyinenkin on suoraan omistajilta etelä-helsingissä, jotka hoiteli koko kauppaamisen todella tyylikkäästi, stailaamisen lisäksi, omistajien iät 33 ja 34v), voit varmaan arvata miksi, teidän keski-ikäisten kanssa on melko mahdotonta tehdä kauppaa, juuri edellä mainittujen syiden takia.

Tää on tuttua, stailatusta kämpästä saa helposti 400-500 euroa neliöltä enemmän, koska ne nuoret asunnonostajat katsoo pelkkää pintaa eikä esim. tajua sitä, että taloon on kohtapuoleen tulossa iso piharemontti tms.

Minä en ole koskaan kysynyt myyjän ikää, kun ostan asuntoa. Lisäksi mietin, että miten monta asuntoa olet Helsingistä jo ennättänyt ostamaan, jos ikää ei ole vielä 30 vuotta ja useampi asunto on jo tullut ostettua.

Sun täytyy tarkkaan miettiä miten tuo ikäjuttu on mahdollista...

Niin kuin sanottua mulle on tosi tuttua toi sunlaisten ylimielisyys asunnon myymisessä, luuletko ettei alle 30v tajua remonteista mitään, oikeasti? Varsinkin nykyään pts aikakautena....

Teidän täytyy vaan sitten ihmetellä niiden teidän myymättömien asuntojen kanssa "nuorten" tyhmyyttä, kun ei me tajuta mistään mitään ja pinta vain ratkaisee jne. blah, blah ad nauseam.

Olen ostanut ja myynyt Helsingissä viimeisen 20 vuoden aikana 12 asuntoa. Tai tarkastiottaen ostanut 12 asuntoa ja myynyt 7. Ne viisi ovat vuokralla ja tuottavat hyvin. Olen huomannut, että 35+ ostajat katsovat sijaintia, taloyhtiön tilaa, tulevia remontteja jne. ja nuoret ihanat innokkaat ostajat katsovat pelkkää pintaa. Teille saa todella myytyä kämpän kuin kämpän sillä, että stailaa somasti, poistaa keittiöstä yläkaapit ja hankkii leveän liesituulettimen. Ja todella suostutte maksamaan ylihintaa, kun puhelimessa vähän vedättää, että tuli toinen tarjous, ja tässä joutuu miettimään jne.

Useita asuntoja on enemmän kuin 3 kämppää,  joten mielessä käy, että olet tehnyt muutaman kaduttavan kaupan, jos vaihdat kotia 2 vuoden välein. Tiedän, sen jälkeen ei myyntivoitto ole enää verollista, mutta silti.

Awwww, mikä vanhan ihmisen hybris : D

Ihan vain tiedoksi, että mulla menee ostotilanteessa heti puhelin-ja meiliestoon myyjät, jotka yrittää tuota hinnan nostamista selittämällä useista tarjouksista.

Enkä ole ainoa, se neuvottelu loppuu heti ja samantien ja kehotan myymään sille toiselle tarjoajalle, sen jälkeen estoon.

Tyypillinen vanhan ihmisen temppu, enkä suosittele ketään kokeilemaan enää nykyään sitä, jos haluat myydä asunnon.

Niin? Minä haluan sen päätöksen uudesta tarjouksesta samantien siinä puhelimessa, en soittele perään sen jälkeen. Jos uutta tarjousta ei tule, kiitän mielenkiinnosta ja myyn toiselle. Silti usein illalla tulee soitto siltä ensimmäiseltä tarjoajalta, että jos sentään. Sorry, ei ole enää asunto kaupan, se meni jo toiselle.

Miksi soittelisin sinulle perään, jos sinulla ei ole rahaa siihen asuntoon?

Vierailija
90/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tarttuisi tuohon asuntoon, paitsi siinä tilanteessa, että työpaikka olisi viereisessä talossa tms. Miksi en? Pohja on mielestäni huono ja kylpyhuone epäkäytännöllinen. Työskentelytilaa ei ole missään eikä sellaista voi järjestää edes makkareihin, koska ne ovat niin pienet. Mitään remontin tarvetta en tuossa näe, eikä millään stailauksella ole merkitystä. Tiedän omien kalusteiden mitat enkä ole heikkonäköinen. Uskon, että tuo menee kaupaksi sille, joka kaipaa hyväkuntoista asuntoa juuri tuolta alueelta.

Vierailija
91/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa teidän asunnossa ole kertakaikkiaan mitään vikaa. Olisin jonossa tarjoamassa, jos saataisiin tämä meidän kaksio kaupaksi. Tällä hetkellä ei tunnu liikahtavan mikään asunto, kun kaikilla on oma myymättä. Viikistä nimenomaan olisin halukas katsomaan asuntoa.

Vierailija
92/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, tuli mieleeni, että kun edellisen kanssa välityssopimus päättyy, valitse seuraavaksi fiema, joka myös stailaa. Miellä Oulussa on semmoisia, joten luulis Hesassakin olevan... Ei kai se teidän uusi ihan pian valmistu kun suunnittelit jo vuokrallekin muuttamista.

Vierailija
93/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teidän asunto on muuten ihan ok pinnoiltaan, mutta keittiö on selvästi kompastuskivi. Kylppärikään ei ole paha, vaikkei nyt ihan viimeisen muodin mukainen olekaan. Lattia on hyvä ja sisustuskin ihan kiva olohuoneen verhoja lukuun ottamatta (verhot on liian lyhyet, väri ja materiaali ok). Mutta keittiöstä huokuu halvat materiaalit ja vanhanaikaiset ratkaisut. Ihmiset varmaan ajattelee, että keittiöremppa maksaa niin paljon rahaa ja aikaa, että eivät ole valmiita maksamaan alueen normi hintaa keittiön takia. Mutta ei keittiön stailaus välttämättä ole kallista! Ensimmäisenä vaihtaisin hanan ja ovien vetimet. Hella/uuni systeemi antaa auttamatta vanhanaikaisen leiman, mutta sen uusiminen kalusteisiin upotettavilla uunilla ja keraamisella tasolla vaatisi jo kaappienkin uusimista, mikä kyllä maksaa enemmän. Ehdottaisin sen sijaan että yrittätte stailata keittiötä siten, että hella näyttää istuvan paremmin sinne. Esim hankkisin pöytätasolle valkoisen leipälaatikon, esim. Wesco-merkkisen ja jotain muutakin kokkaukseen liittyvää juttua. Nyt kun pöytätasot ovat tyhjät, paistaa uuni silmään pahasti. En tietenkään tarkoita että täytätte tasot kaikella mahdollisella sälällä, vaan että tarkkaan harkiten asettelette näkyville esteettisesti miellyttäviä esineitä, jotka houkuttelevat ajatukset kokkailuun. Osaat varmasti, parvekkeenne esim oli kauniisti sisustettu.  

Vierailija
94/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö sitten varmuuden vuoksi katsomassa sellaisiakin kämppiä, joista jo kuvista näkee, että ei ole ihan mieleisiä?

Sen takia tätä kysyn kun meidän alue on pääosin rakennettu 2000-luvulla, joten siellä ei voi juuri ollakaan niitä remontoijan unelmia, jotka olisivat edullisempia. Jos sellaista haluaa, niin sitten pitäisi käydä näytöillä sellaisilla alueilla, joissa niitä on.

Kyllä minä ainakin koen niin, että 2000-luvun kämpät ovat kuitenkin hintavampia kuin esim. 60-luvun putkiremppaa odottavat. Vaikka ei sitä unelmakeittiötä olisikaan.

Sillä hinnalla jonka esim. putkiremontti kustantaa per neliö (jopa 900 euroa)  tekee aika monta keittiöremppaa. Ja putkiremppa ei ole ainoa, julkisivuremontit, sähkö-, datakaapelointi, ilmastointirempat maksavat myös.

Mulle tullut kuitenkin semmoinen tuntuma, että nuoret ensiasunnon ostajat eivät aina ole miettineet näitä puolia asunnonhankinnasta. Meillekin pilkkahintaisen tarjouksen tehnyt pari olisi sillä hinnalla saanut jostain toiselta alueelta sen remontoitavan 50-60-luvun kolmion, mutta toki joutunut maksamaan myös ne muut tulevat taloyhtiön kustannukset.

AP

Ollaan me nuoret asunnonostajat mietitty tarkkaan näitä asioita, mulla menee heti etusijalle esim. 50-luvun talojen asunnot, koska ne on usein paikoillaan muurattuja.

2000-luvun talot on ihan kunnon mörskiä.

Me ollaan ostettu useampia asuntoja hkissa, ja sanoisin omalla kokemuksella, että olet ap aika tyypillinen keski-ikäinen asunnon myyjä, joka on rakastunut omaan asuntoonsa, etkä näe sitä objektiivisesti + halveksit "nuoria asunnonostajia".

Olen joutunut tekemisiin useamman sunlaisen myyjän kanssa, ja teillä jää aina myymättä asunnot, koska ette vaan osaa. Suosittelen, että otat apua vastaan joltakin, joka osaa hommansa, stailaat ja remontoit sen teidän asunnon, yrität nähdä sen teidän tilanteen vähän objektiivisemmin.

Me ollaan aina päädytty ostamaan meidän ikäisiltä lopulta asunnot (nykyinenkin on suoraan omistajilta etelä-helsingissä, jotka hoiteli koko kauppaamisen todella tyylikkäästi, stailaamisen lisäksi, omistajien iät 33 ja 34v), voit varmaan arvata miksi, teidän keski-ikäisten kanssa on melko mahdotonta tehdä kauppaa, juuri edellä mainittujen syiden takia.

Tää on tuttua, stailatusta kämpästä saa helposti 400-500 euroa neliöltä enemmän, koska ne nuoret asunnonostajat katsoo pelkkää pintaa eikä esim. tajua sitä, että taloon on kohtapuoleen tulossa iso piharemontti tms.

Minä en ole koskaan kysynyt myyjän ikää, kun ostan asuntoa. Lisäksi mietin, että miten monta asuntoa olet Helsingistä jo ennättänyt ostamaan, jos ikää ei ole vielä 30 vuotta ja useampi asunto on jo tullut ostettua.

Sun täytyy tarkkaan miettiä miten tuo ikäjuttu on mahdollista...

Niin kuin sanottua mulle on tosi tuttua toi sunlaisten ylimielisyys asunnon myymisessä, luuletko ettei alle 30v tajua remonteista mitään, oikeasti? Varsinkin nykyään pts aikakautena....

Teidän täytyy vaan sitten ihmetellä niiden teidän myymättömien asuntojen kanssa "nuorten" tyhmyyttä, kun ei me tajuta mistään mitään ja pinta vain ratkaisee jne. blah, blah ad nauseam.

Olen ostanut ja myynyt Helsingissä viimeisen 20 vuoden aikana 12 asuntoa. Tai tarkastiottaen ostanut 12 asuntoa ja myynyt 7. Ne viisi ovat vuokralla ja tuottavat hyvin. Olen huomannut, että 35+ ostajat katsovat sijaintia, taloyhtiön tilaa, tulevia remontteja jne. ja nuoret ihanat innokkaat ostajat katsovat pelkkää pintaa. Teille saa todella myytyä kämpän kuin kämpän sillä, että stailaa somasti, poistaa keittiöstä yläkaapit ja hankkii leveän liesituulettimen. Ja todella suostutte maksamaan ylihintaa, kun puhelimessa vähän vedättää, että tuli toinen tarjous, ja tässä joutuu miettimään jne.

Useita asuntoja on enemmän kuin 3 kämppää,  joten mielessä käy, että olet tehnyt muutaman kaduttavan kaupan, jos vaihdat kotia 2 vuoden välein. Tiedän, sen jälkeen ei myyntivoitto ole enää verollista, mutta silti.

Awwww, mikä vanhan ihmisen hybris : D

Ihan vain tiedoksi, että mulla menee ostotilanteessa heti puhelin-ja meiliestoon myyjät, jotka yrittää tuota hinnan nostamista selittämällä useista tarjouksista.

Enkä ole ainoa, se neuvottelu loppuu heti ja samantien ja kehotan myymään sille toiselle tarjoajalle, sen jälkeen estoon.

Tyypillinen vanhan ihmisen temppu, enkä suosittele ketään kokeilemaan enää nykyään sitä, jos haluat myydä asunnon.

Niin? Minä haluan sen päätöksen uudesta tarjouksesta samantien siinä puhelimessa, en soittele perään sen jälkeen. Jos uutta tarjousta ei tule, kiitän mielenkiinnosta ja myyn toiselle. Silti usein illalla tulee soitto siltä ensimmäiseltä tarjoajalta, että jos sentään. Sorry, ei ole enää asunto kaupan, se meni jo toiselle.

Miksi soittelisin sinulle perään, jos sinulla ei ole rahaa siihen asuntoon?

?

Ap tapaukseen vielä, mulla kiinnittyi paljon huomiota väreihin, eli tosi paljon värejä asunnossa, ehkä siitä tulisi rauhallisempi vaikutelma, jos poistaisi värikkäimmät asiat?

Jos palkkaat stailaajan, niin katso sen portfolio yms tosi, tosi tarkkaan, ja mitä asuntoja se on stailannut ja millä menestyksellä myyntiin, monilla välitysfirmoilla on nykyään stailauspalvelu, osalla ihan hyväkin, ja se hinta kuuluu välityspalkkioon.

Usein saa myös hyvän tuloksen itsekin stailaamalla. Mulla on itsellä kokemusta siitä, että se on tärkeää, oikeasti, vaikka vaikuttaisi oudolta ja pinnalliselta.

Vierailija
95/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on tuo  etuovesta linkitetty asunto, niin itse miettisin parvekkeen ja olohuoneen kalustusta/stailausta (vaikuttivat minusta ahtailta kuvien perusteella). Parvekkeelta poistaisin jotain ja  järjestelisin uudestaan tilavamman tuntuiseksi. Olohuoneesta samoin miettisin huonekalujen määrää/järjestystä (erityisesti miettisin nojatuolien vaihtamista sirommiksi tai poistamista/sijoittamista eri tavalla) ja jo aikaisemmin ketjussa mainittu isompi tv olisi plussaa (ehkä tv seinälle ja pienempi ja sirompi tv-taso). Olohuoneesta voisi saada esim. erilaisella valaistuksella + verhoilla saada kodikkaammaan (kuvien perusteella kattovalaisimen valo aika kirkas/kova olohuoneessa)

Vierailija
96/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnossa ei ole munkaan mielestä mitään vikaa. Kaksiota isommat asunnot ilmeisesti vain liikkuvat hitaasti tällä hetkellä. Oletteko selvittäneet mahdollisuutta saada uuteen asuntoon lyhytaikaista bullet-lainaa, joka maksettaisiin pois kerralla, kun vanha asunto on myyty? (Tuttavat ratkaisivat sellaisella vastaavan tilanteen.)

Vierailija
97/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että joillekin ostajille voi tulla pettymys, kun on ihastunut siihen stailaukseen. Kämpän saa omakseen kuitenkin tyhjänä.  Sitten oivaltaa, että kun se makea sisustus ja muu krääsä on poissa,  ei näytäkään enää  niin ihanalta.

Itse olisin hyvin voinut ostaa uudeksi kämpäksikin n. 10 vuotta vanhan siltä alueelta, jonne muuttamassa. Mutta sopivalla pohjalla ja omalla tontilla ei löytynyt sopivaa. Siksi päädyttiin uuteen, vaikka se maksaakin vähän enemmän. Mutta se on meille sitten varmaan loppuelämän kämppä. Itse en ole mikään muuttamisfani, on tämä sen verran stressaavaa puuhaa.

AP

Vierailija
98/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, parvake on oikein viihtyisän ja tunnelmallisen näköinen. Sama tunnelma muuhunkin asuntoon. Jos ammattilainen valitsisi, menisi heti oikein, tulisi pitemmän päälle halvemmaksi kuin omat yrityksen. Esim. värien kanssa on vaikeaa, koska se, mikä väri sattuu olemaan esim verhon vieressä, sanelee minkä väriseltä se verho näyttää. Eli pitäisi aina sovittaa kotona oikeissa olosuhteissa. Ruokailutila on tosi kolkon oloinen, ne kituvalta näyttävät kasvit pitäisi hävittää... Kyllä tässä ammattilaisen silmää tarvitaan, jos ap ei itse näe näitä.

terv. keski-ikäinen

Vierailija
99/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, että joillekin ostajille voi tulla pettymys, kun on ihastunut siihen stailaukseen. Kämpän saa omakseen kuitenkin tyhjänä.  Sitten oivaltaa, että kun se makea sisustus ja muu krääsä on poissa,  ei näytäkään enää  niin ihanalta.

Itse olisin hyvin voinut ostaa uudeksi kämpäksikin n. 10 vuotta vanhan siltä alueelta, jonne muuttamassa. Mutta sopivalla pohjalla ja omalla tontilla ei löytynyt sopivaa. Siksi päädyttiin uuteen, vaikka se maksaakin vähän enemmän. Mutta se on meille sitten varmaan loppuelämän kämppä. Itse en ole mikään muuttamisfani, on tämä sen verran stressaavaa puuhaa.

AP

Aika monelle nimenomaan tulee! Kun kauniit huonekalut ja tekstiilit viedään pois ja jäljelle jää seinät, joissa näkyykin asumisen jäljet: kaikki tuhrut ja taulujen kolot.  Siksi ap:n ei kannata tyhjentää asuntoa, jos ei aio maalata seiniä. Ehkäpä ne stailatun asunnon ostaneet ostaa sinne sitten samanlaiset kalut kuin oli myyjällä (Ikeasta halvalla).

Vierailija
100/107 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnossa ei ole munkaan mielestä mitään vikaa. Kaksiota isommat asunnot ilmeisesti vain liikkuvat hitaasti tällä hetkellä. Oletteko selvittäneet mahdollisuutta saada uuteen asuntoon lyhytaikaista bullet-lainaa, joka maksettaisiin pois kerralla, kun vanha asunto on myyty? (Tuttavat ratkaisivat sellaisella vastaavan tilanteen.)

Rohkeita tuttuja sinulla. Risinottokykyä löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi